پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

به مقایسه کاور رنگی و بی رنگ خودرو بپردازیم!

اگر بخواهیم کاور‌ها را به دو دسته تقسیم کنیم جدا از طرح و نوع آن‌ها را می‌توان به دسته‌ی کاور‌های بیرنگ و کاور‌های بارنگ تقسیم کرد. کاور بی‌رنگ تنها لایه‌ی محافظ را روی خودرو می‌کشد و رنگ خودرو نمایان است ولی کاور‌های طرح دار و رنگی، جدا از مات یا براق بودنشان رنگ خودرو را […]

شیوا تدین پور
پنجشنبه - ۸ تیر ۱۴۰۲

اگر بخواهیم کاور‌ها را به دو دسته تقسیم کنیم جدا از طرح و نوع آن‌ها را می‌توان به دسته‌ی کاور‌های بیرنگ و کاور‌های بارنگ تقسیم کرد. کاور بی‌رنگ تنها لایه‌ی محافظ را روی خودرو می‌کشد و رنگ خودرو نمایان است ولی کاور‌های طرح دار و رنگی، جدا از مات یا براق بودنشان رنگ خودرو را مخفی می‌کنند و جلوه‌ای دیگر به خودرو خواهند داد.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

کاورهای بی رنگ

کاور‌های بی‌رنگ فاقد هر گونه رنگدانه هستند و از جنس(PPF)ساخته شده‌اند. حال PPF چیست‌؟

یک فیلم محافظ از گروه خانواده‌ی PPF می‌باشد که کار‌ایی بالایی در محافظت از رنگ و بدنه‌ی خودرو دارد. کاور بی رنگ در واقع از شش لایه‌ی مختلف تشکیل شده است. ۱۵۰ میکرون از کاور لایه‌ی محافظ است و مابقی را چسب، لایه‌ی ترمیم کننده و لایه‌ی رویی و زیرین تشکیل داده است. بله کاور‌های بی رنگ خاصیت ترمیم رنگ بدنه تا عمق ۲۰ میکرون را بدون نیاز به حرارت دارد.

کاور‌های بی رنگ شفاف هستند و باعث تغییر رنگ خودرو نمی‌شوند، اما آن‌ها شفافیت بالایی را به رنگ می‌بخشند و باعث می‌شوند که رنگ جذابیت مخصوص به خود را می‌گیرد. همچنین کاور خودرو در دو نوع براق و مات می‌باشد که به رنگ حالت مات‌ هم خواهد داد.

کاور بی رنگ برای محافظت از ضخامت بالایی برخوردار می‌باشد که این خاصیت آن را بالاتر از کاور‌های رنگی که از جنس pvc هستند قرار می‌دهد. همچنین جنس کاور‌های شفاف مانع اشعه‌ی خورشید می‌شود و در برابر آن زرد نخواهد شد. عمر کاور‌های بی رنگ بین ۳ تا ۵ سال می‌باشد.

کاورهای رنگی

کاور‌های رنگی از جنس PVC می‌باشد که مخفف پلی وینیل کلراید می‌باشد. وینیل در برابر اشعه‌ی خورشید مقاوم است و مانع از آسیب دیدن رنگ می‌شود.

کاور‌های رنگی در سه نوع براق، مات و کاستوم داخل بازار می‌باشد. هر سه نوع کاور کاربرد اختصاصی خود را دارد و گران ترین آن کاستوم می‌باشد.

کاور‌های رنگی همانطور که از نامشان پیداست خود دارای رنگدانه بوده و رنگ خودرو را می‌پوشانند. آن‌ها لایه‌ی نازکتری نسبت به کاور بی‌رنگ دارند ولی طول عمرشان در صورت نگهداری درست بالا می‌باشد.

مقایسه قیمت

کاور رنگی و بی رنگ

کاور‌های رنگی در سه نوع وجود دارند که قیمت هر یک متفاوت می‌باشد. کاور‌های مات و براق چندان تفاوت قیمتی ندارند ولی کاور کاستوم گرانتر از آن‌ها می‌باشد.

کاور‌های سفارشی نیز بسته به طرحی که سفارش داده شده است قیمت خود را دارد که به روش دیگری محاسبه خواهد شد.

کاور‌های بیرنگ نیز در دو نوع مات و براق در بازار هستند که قیمتشان نسبت به کاور‌های رنگی پایین‌تر می‌باشد.

کیفیت

کاور‌های رنگی و بی رنگ

از نظر کیفیت نیز هر دو کاور می‌توانند از بدنه به خوبی محافظت کنند ولی طول عمر کاور‌های بیرنگ پایین‌تر از کاور رنگی می‌باشد‌. اما خاصیت دیگر کاور بیرنگ همانطور که گفته شد ترمیم کردن رنگ خودرو می‌باشد.

همچنین آن‌ها را با ژل مخصوص به بدنه می‌چسبانند که موجب می‌شود ردی از چسب باقی نماند و گاهی حتی حضور آن را بدون براق بودنش حس نخواهید کرد. کاور‌های رنگی در عوض کاملا در چشم هستند و زیبایی خاص خود را دارند. این کاورها تنوع خوبی به بدنه می‌دهند و در کنار محافظت زیبا نیز هستند.

تفاوت نصب

اگر بخواهیم کاور‌ها را بر اساس روش نصب بررسی کنیم تقریبا باید گفت که نصب یکسانی دارند و هر دو به چند روز زمان نیاز دارند.‌ همچنین بسته به مدل خودرو باید زمان نصبشان متغیر است.

اما کاور رنگی کمی نازکتر می‌باشد و بعضی از آن‌ها نیز طرحی دارند که باید روی خطشان نصب شود وگرنه ظاهر خودرو را بر هم خواهد زد. کاور بیرنگ چنین مشکلی ندارد و کمی کار را آسانتر می‌کند ولی شفاف بودن آن در برش دقت بیشتری می‌طلبد.

کاور رنگی یا بی رنگ

همانطور که کاور‌ رنگی و کاور بی رنگ را از جهات مختلف بررسی کردیم تا به حال باید متوجه اهمیت دانستن نیاز‌های خود شده باشیم زیرا هر دو نوع کاور بدون شک مزایا و معایب مربوط به خودش را دارد و نمی‌توان به طور قاطع تنها یکی از آن‌ها را برتر از دیگری دانست.

می‌توان گفت که اگر تنها دقدقه‌ی محافظت از خودرو را دارید و می‌خواهید در کنار محافظت دیگر خرج لیسه گیری و لکه گیری به گردنتان نیفتد و در کنار محافظت خود کاور آن را ترمیم کند کاور بی‌رنگ انتخاب بهتری است و ویژگی‌هایش مناسب شما خواهدبود.

اما در افرادی نیز قصد دارند تا در کنار مقوله‌ی اصلی که محافظت می‌باشد زیبایی و تنوع را حس کنند. از این رو کاور‌های رنگی تناسب بیشتری با این سلایق دارد.

البته باید توجه داشت که کاور رنگی در دسته‌های مختلف است و هر دسته نیز رنگ و طرح خود را دارد.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی