پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

کم مصرف ترین خودروهای شاسی بلند جهان کدام هستند؟

خودروهای شاسی بلند در سال‌های اخیر به لطف ترکیب فوق‌العاده‌ای که از کاربری، فضای فراوان و قابلیت‌های متعدد تشکیل داده‌اند، گزینه محبوب بسیاری افراد در سرتاسر جهان بوده‌اند. با این حال، این دسته خودروها به‌طور سنتی مصرف سوخت بالاتر در مقایسه با خودروهای سواری دارند و این مساله می‌تواند بخشی از انگیزه افراد برای خرید […]

شیوا تدین پور
شنبه - ۱۰ تیر ۱۴۰۲

خودروهای شاسی بلند در سال‌های اخیر به لطف ترکیب فوق‌العاده‌ای که از کاربری، فضای فراوان و قابلیت‌های متعدد تشکیل داده‌اند، گزینه محبوب بسیاری افراد در سرتاسر جهان بوده‌اند. با این حال، این دسته خودروها به‌طور سنتی مصرف سوخت بالاتر در مقایسه با خودروهای سواری دارند و این مساله می‌تواند بخشی از انگیزه افراد برای خرید این دسته اتومبیل‌ها را کاهش دهد.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

البته برخی خودروهای شاسی بلند قادرند مصرف سوختی هم‌تراز با خودروهای سدان ارائه داده و از این حیث عملکرد بسیار خوبی ارائه دهند. این مصرف بهینه‌تر معمولا به لطف استفاده از موتورهای الکتریکی میسر شده که هم مصرف سوخت و هم آلودگی هوا را کاهش می‌دهد.

در این زمینه البته باید توجه کرد که خودروهای پلاگین عموما مصرف انرژی پایین‌تری در مقایسه با اتومبیل‌های الکتریکی دارند. با این وجود بسیاری رانندگان هنوز آمادگی استفاده از یک خودروی پلاگین را ندارند. به همین جهت این دسته خودروها هنوز با اقبال عمومی چندانی روبرو نشده‌اند.

در ادامه به معرفی تعدادی از کم مصرف ترین خودروهای شاسی بلند و کراس اوور در جهان پرداخته و هریک را به‌طور مختصر بررسی می‌کنیم.

کم مصرف ترین خودروهای شاسی بلند و کراس اوور در جهان

لکسوس RX 350h

مصرف سوخت: ۶.۵۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

مدل ۲۰۲۳ از خودروی لکسوس آر ایکس با طراحی جدید داشبورد، تکنولوژی‌های جدید و جلوپنجره‌های جذاب اما عجیبش دنباله‌روی همان مسیر همیشگی سری RX بوده و به‌خوبی می‌تواند وظایف خود به عنوان یک شاسی بلند لوکس را اجرا کند.

علاوه بر این، تکنولوژی هیبرید این سری خودروها نیز امتحان خود را پس داده و عملکردی تضمین‌شده را ارائه می‌دهد.

این موتور هیبریدی بسیار خوب در کنار تکنولوژی‌های پیشرفته بهینه‌سازی به کار رفته در RX 350h 2023 باعث شده‌اند که با یکی از کم مصرف ترین شاسی بلندهای حال حاضر بازار طرف باشیم.

بر اساس آزمایش‌های انجام شده بر روی این خودرو، میزان مصرف سوخت آن در بزرگراه برابر با ۶.۹۱ لیتر در هر صد کیلومتر و در شهر ۶.۳۵ لیتر در هر صد کیلومتر است که در مجموع، مصرف سوخت ۶.۵۳ لیتری را برای آن به ارمغان می‌آورند.

این مصرف انرژی بسیار پایین‌تر از استاندارد خودروهای شاسی بلند در جهان است.

البته باید توجه کرد که برخی شاسی بلندهای جمع و جورتر لکسوس مصرف بهینه‌تری را ارائه می‌کنند. با این حال با در نظر گرفتن پارامترهای مختلفی مثل عملکرد فنی، قابلیت‌ها، Lexus RX 350h را در لیست کم مصرف ترین خودروهای شاسی بلند جهان قرار می‌دهیم.

کیا سورنتو هیبرید

مصرف سوخت: ۶.۳۵ لیتر در صد کیلومتر

سورنتو هیبرید به‌عنوان دومین نماینده کمپانی کره‌ای کیا در میان خودرهای شاسی بلند سبک (در کنار کیا تلوراید) خودروی بسیار معقول و ایده‌آلی‌ست.

این خودرو بر خلاف بسیاری محصولات SUV کنونی بازار، طراحی پخته‌ای داشته و پر از قابلیت‌های متنوع است.

علاوه بر این، مدل هیبریدی دیفرانسیل جلوی این اتومبیل نیز با مصرف نها ۶.۳۵ لیتر سوخت در هر صد کیلومتر، یکی از کم مصرف ترین شاسی بلندها در جهان به شمار می‌رود.

به‌طور دقیق، مصرف این اتومبیل در جاده برابر با ۶.۷۲ لیتر در صد کیلومتر بوده و مصرف شهری آن نیز فقط ۶.۰۳ لیتر است.

البته کیا پیش‌تر نشان داده که مصرف واقعی خودروهایش تفاوت چشمگیری با عدد اعلام شده به‌طور رسمی دارد! به‌عنوان مثال، مدل غیرهیبریدی سورنتو ۲۰۲۲ که با ادعای مصرف ۹.۸ لیتر سوخت در صد کیلومتر وارد بازار شده بود، در تست‌های رسمی، مصرف بسیار بالاتر ۱۳ لیتری را به ثبت رسانده بود!

با این حال علیرغم این که شاید مصرف مدل هیبریدی نیز بالاتر از ۶.۳۵ لیتر اعلام شده باشد، اما همچنان با شاسی بلندی کم مصرف طرف هستیم که برای خانواده‌ها بسیار مناسب بوده و در مقایسه با بسیاری محصولات هم‌ترازش، ارزان قیمت‌تر است.

هیوندای توسان هیبرید

مصرف سوخت: ۶.۱۹ لیتر در هر صد کیلومتر

هیوندای توسان هیبریدی قرار نیست با شتاب شگفت‌انگیز، کابین فوق‌العاده جادار یا تکنولوژی‌های پیشرفته خود شما را غرق هیجان کند. با این حال کمتر ایرادی را می‌توان از این خودروی شاسی بلند کره‌ای گرفت!

این اتومبیل یک خودروی خانوادگی است که با استفاده از یک موتور هیبریدی کم‌حاشیه، راندمان بالاتری را برای این اتومبیل به ارمغان آورده است. از سوی دیگر، مدل هیبریدی در بسیاری مواقع از حیث قابلیت‌های شتاب‌گیری و سرعت، از نمونه بنزینی قابل تشخیص نیست و تنها تفاوت آن‌ها به میزان مصرف سوخت این دو مدل بازمی‌گردد.

این خودروی هیوندای چه در جاده و چه در محیط‌های شلوغ شهری مصرفی ۶.۱۹ لیتری را ارائه می‌دهد که عدد جالب توجهی است.

بسیاری خودروهای این دسته، بیشترین بازدهی خود را در فضای شلوغ شهری ارائه می‌دهند. با این حال هیوندای توانسته با مهندسی فوق‌العاده اجزای این خودرو، مصرف سوخت یکسانی را در شهر و جاده برای آن به ارمغان بیاورد.

از سوی دیگر، قیمت بسیار رقابتی نیز دیگر مزیت مهم این اتومبیل است که دست بالاتر را در نبرد سنگین شاسی بلندهای هیبریدی در اختیار هیوندا قرار داده است.

لکسوس NX 350h

مصرف سوخت: ۶.۰۳ لیتر در هر صد کیلومتر

خودروی ان ایکس ۳۵۰ اچ لکسوس سال گذشته دستخوش تغییراتی بنیادی شد. به همین جهت در سال ۲۰۲۳ شاهد تغییرات چندان زیادی در بخش‌های متفاوت آن نیستیم.

این شاسی بلند لوکس بر روی پلتفرم تویوتا راو۴ ساخته شده و اگرچه قادر نیست از حیث مصرف انرژی در حد و اندازه‌های پسرعموی محبوبش ظاهر شود، اما همچنان یکی از کم مصرف ترین خودروهای شاسی بلند جهان به شمار می‌رود.

بر اساس آزمایشات انجام شده بر روی این خودرو، میزان مصرف آن در جاده و ترافیک شهری به ترتیب ۶.۳۵ و ۵.۷۴ لیتر در هر صد کیلومتر است که میانگین مصرف کلی آن را به ۶.۰۳ لیتر در صد کیلومتر می‌رساند.

Lexus NX 350h همچنان به‌عنوان جایگزین لوکس‌تر RAV4 شناخته می‌شود. با این وجود، قیمت این لکسوس از گران‌ترین تریم راو 4 چندان بالاتر نیست!

به‌طور خاص، قیمت لوکس‌ترین مدل از RAV4 برابر با 41 هزار دلار است؛ در حالی که لکسوس 350h تنها قدری بیشتر از 43 هزار دلار قیمت دارد.

به این ترتیب، چنان که در ادامه مطالعه خواهید فرمود، تویوتا راو 4 محصول ارزان‌تر و به‌صرفه‌تری از لکسوس ان ایکس 350 اچ به شمار می‌رود. با این حال، NX 350h همچنان مصرف سوخت بسیار مناسب‌تری در مقایسه با میانگین مصرف کلاس SUV داشته و در بلندمدت صرفه اقتصادی فراوانی خواهد داشت.

فورد اسکیپ

مصرف سوخت: ۶.۰۳ لیتر در هر صد کیلومتر

جدیدترین مدل ازسری خودروهای شاسی بلند جمع و جورد Ford Escape محصول چندان منحصربفردی نیست. با این وجود تمامی آن‌چه باید ارائه کند را به‌صورت تمام و کمال در اختیارتان قرار خواهد داد.

این خودروی جمع و جور سواری بسیار نرمی داشته و از سطح امکانات قابل قبولی بهره می‌برد. با این وجود، آن‌چه نسل جدید فورد اسکیپ را به خودرویی خاص تبدیل کرده، مصرف سوخت بسیار مناسب آن است.

مصرف سوخت ترکیبی این خودرو برابر با تنها ۶.۰۳ لیتر در هر صد کیلومتر است که متشکل از مصرف ۶.۵۳ لیتری در جاده و ۵.۶ لیتری در شهر است.

بهینه‌ترین مدل از این خودرو، مدل دو دیفرانسیل Escape HEV است که از یک موتور 2.5 لیتری چهار سیلندر و یک موتور الکتریکی بهره برده و توان خروجی 192 اسب بخاری دارد.

فورد اسکیپ 2023 در چندین تریم مختلف روانه بازار شده که ST-Line یکی از برترین‌های آن‌هاست. این تریم رینگ‌هایی 18 اینچی را به خودرو افزوده و طراحی اسپرت‌تری دارد.

علاوه بر این، تریم پلاتینیوم این خودرو نیز از چرم مصنوعی در ساخت روکش‌های صندلی بهره خواهد برد.

تویوتا ونزا

مصرف سوخت: ۶.۰۳ لیتر در هر صد کیلومتر

اگر به دنبال یک شاسی بلند تویوتا می‌گردید که کمی پیشرفته‌تر و جذاب‌تر از RAV4 بوده و به اندازه سری لکسوس ان ایکس هم گران قیمت نباشد، می‌توانید Toyota Venza را به‌عنوان حد وسط این دو انتخاب کنید.

این اتومبیل که برای نخستین بار در سال ۲۰۲۱ معرفی شد، از بسیاری جهات، از جمله مصرف سوخت، شبیه به لکسوس ان ایکس است. بر اساس تست‌های انجام شده بر روی این خودرو، میزان مصرف ترکیبی آن برابر با ۶.۰۳ لیتر در صد کیلومتر است. همچنین، میزان مصرف جاده این خودرو برابر با ۶.۳۷ و مصرف شهری آن ۵.۸۸ لیتر در هر صد کیلومتر است.

موتور 2.5 لیتری و چهار سیلندر تویوتا ونزا با راو4 و لکسوس ان ایکس مشترک است. با این وجود بر خلاف دو مدل دیگر، Venza تنها در مدل‌های هیبرید روانه بازار خواهد شد.

به این ترتیب علاقمندان به خودروهای شاسی بلند هیبریدی سه گزینه جذاب پیش روی خود دارند که انصافا از حیث مشخصات، تفاوت‌های چندانی با هم نداشته و انتخاب میان آن‌ها بیشتر به سلیقه افراد بستگی خواهد داشت.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی