پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مواد به کار رفته در ساخت فیلتر روغن چیست؟

اکثر فیلترهای ارزان قیمت از جنس کاغذ و مقوا ساخته شده اند. فیلترهای کاغذی معمولا قابلیت جذب ذراتی به بزرگی ۴۰ میکرون به بالا را دارند. فیلترهای پیشرفته و مرغوب تر از ترکیب الیاف کاغذ و سلولز و یا الیاف کاغذ و سلولز و فایبر گلاس ساخته می شوند. این فیلترها قابلیت جذب ذراتی به کوچکی ۵ تا ۱۰ میکرون را نیز دارند. این فیلتر معمولا دارای سطح تماس بیشتری هستند که باعث می شود ظرفیت بالا برود.

شیوا تدین پور
سه شنبه - ۱۳ تیر ۱۴۰۲

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

در یک موتور احتراق داخلی پیشرفته مانند آن چه در موتورسیکلت های جدید و یا ماشین های جدید بکار می رود، اکثر تلورانس های لقی ها ۰.۰۰۱ اینچ یا ۲۵ میکرون در نظر گرفته می شود.

پس در جایی که فیلم روغن تشکیل شده در بین قطعات متحرک موتور ۲۵ میکرون ضخامت دارد، یک آلودگی ۲۵ میکرونی می تواند در صورت قرار گرفتن در بین این فاصله بر روی هر دو سطح خراش ایجاد نماید که به هیچ عنوان مطلوب نمی باشد.

بعضی از متخصصین می گویند حتی ذرات ۱ تا ۵ میکرونی هم می توانند برای موتور مشکل ساز شوند ولی آن ها چندان چشمگیر و موثر نخواهند بود. همان طور که پیداست فیلترهای کاغذی عادی نمی توانند جلوی ذرات کوچکتر از ۴۰ میکرون را بگیرند، لذا استفاده از فیلترهای سینتتیک که از الیاف کاغذ وسلولز و فایبر گلاس ساخته شده به کمک موتورهای احتراق داخلی آمده اند.

با این حال یک فیلتر با قابلیت جذب ۱۰۰ درصدی آلاینده ها ساخته نشده است چرا که در این صورت می بایست سوراخ های کاملا یک دست و مساوی داشته باشند در حال حاضر از لحاظ اقتصادی برای تولید انبوه توجیه ندارد، یا این که می بایست الیاف را فشرده تر ساخت که آن هم فشار معکوس زیادی بر سر راه روغن عبوری بوجود خواهد آورد.

معمولا فیلترسازان ادعاهای گوناگونی در مورد راندمان و ظرفیت فیلترهای ما تا ۷ میکرون را در دام خود نگه می دارند اما نمی گویند که چند درصد این ذرات را در خود نگه می دارد.

در واقع فیلترهای برتر با بکارگیری الیاف سلولز و فایبر گلاس به نحو چشمگیری سوراخ های بین الیاف کاغذ را پر می نمایند. کلیه فیلترهای مرغوب به دام انداختن ذرات ۷ تا ۱۰ میکرونی در تلاش هستند.

به همین دلیل است که شما برای یک فیلتر خوب می بایست هزینه ای تا ۳ برابر یک فیلتر کاغذی عادی پرداخت نمایید. همچنین فیلترهای جدید بنا به دارا بودن ظرفیت بالاتر مناسب برای به کار بردن جهت روغن های سینتتیک می باشند چرا که روغن های سنتتیک مدت بیشتری در حدود ۱۰۰۰۰ کیلومتر یا بیشتر درون موتوری می توانند روغنکاری نمایند در حالی که فیلترهای کاغذی نهایتا تا ۶۰۰۰ کیلومتر می توانند قبل از پر شدن کار نمایند.

انواع فیلترهای روغن

  1. فیلترهای پیچ شدنی: این فیلترها در اکثر خودروها و موتورهای احتراق داخلی مورد مصرف می باشند. این نوع فیلتر با پیچ شدن بر روی قسمت تعبیه شده در موتور به سیستم روغنکاری متصل و روغن با عبور از آن تصفیه می گردد. این فیلترها مجهز به سوپاپ اطمینان و سوپاپ ضد خالی شدن می باشند.

انتخاب فیلتر درست با دبی مناسب، سطح تصفیه مناسب موتور، فشار سوپاپ اطمینان خوب و سوپاپ ضد تخلیه کارا برای سلامت ماندن موتور مورد استفاده ضروری می باشد. در ظاهر بسیاری از فیلترها قابل استفاده در موتورهای مختلف می باشند ولی می بایست حتما در انتخاب فیلتر دقت گردد.

  1. فیلترهای کارتریجی: قاب روی این فیلتر قابل باز شدن بوده و فقط قسمت تصفیه کننده یا همان المنت یا واشرهای آببندی آن تعویض می گردد. این نوع فیلتر برای پایین آوردن هزینه نگهداری خودرو و موتور آن طراحی و ساخته شده و در بسیاری از خودروهای اروپایی و بعضی خودروهای آسیایی مورد مصرف می باشد.
  2. در خودروهای دیزلی فیلتر گازائیل و حتی فیلتر آب همچنین در خودروهای بنزینی صافی بنزین که یک نوع فیلترمی باشد وجود دارد که به جهت تخصصی شدن موضوع از توضیح آن صرف نظر می شود.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی