پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

بلبرینگ چرخ

نشانه های خرابی بلبرینگ چرخ چیست؟

بلبرینگ به چرخ‌ها کمک می‌کند تا به راحتی نیرو را از دیفرانسیل‌ها دریافت کنند و باعث حرکت آن‌ها می‌شود. بلبرینگ چرخ خودرو از توپ‌های فولادی تشکیل شده است، این توپ‌های فولادی در یک رینگ فلزی، کنار یکدیگر قرار می‌گیرند.

شیوا تدین پور
شنبه - ۱۷ تیر ۱۴۰۲

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

محل قرار گیری بلبرینگ‌ها داخل توپی چرخ است. یکی از مهم‌ترین قطعات خودرو بلبرینگ چرخ است و خرابی آن خسارت‌های جانی و مالی به دنبال دارد.

علائم خرابی بلبرینگ چرخ

استفاده از بلبرینگ چرخ از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و آسیب دیدن این قطعه مهم خسارت‌های مالی و جانی به دنبال دارد. آشنایی با علائم خرابی بلبرینگ و تشخیص سریع آن می‌تواند از بروز حادثه جلوگیری کند. در ادامه با برخی از علائم خرابی بلبرینگ چرخ آشنا می‌شویم.

  • صدای غیرعادی چرخ‌ها

یکی از شایع‌ترین نشانه‌های تشخیص خرابی بلبرینگ شنیدن صدای آسیاب مانند از چرخ‌ها است. این صدا اغلب زمانی به گوش می‌رسد که در حال دور زدن هستید و یا هنگامی که دنده را تعویض می‌کنید. اگر بخواهیم این صدا را تشبیه کنیم همانند آن است که چیزی به چرخ خودرو شما گیر کرده اسنت و هرچقدر سرعت شما بالاتر رود این صدا نیز شدیدتر خواهد شد.

  • لرزش فرمان خودرو

یکی دیگر از نشانه‌های خرابی بلبرینگ چرخ، لرزش فرمان است. هنگامی که در سرعت‌های پایین لرزش فرمان را حس می‌کنید بدین معنا است که بلبرینگ چرخ دچار مشکل و خرابی شده است. در صورتی که خودرو شتاب بگیرد و با سرعت بیشتری حرکت کنید این لرزش نیز افزایش می‌یابد. اما گاها این لرزش فقط در سرعت‌های بالا حس می‌شود که به دلیل نامتوازن بودن تایرها می‌باشد. با این تفاسیر می‌توانید به راحتی علت لرزش فرمان را تشخیص دهید.

  • انحراف خودرو به یک سمت

یکی دیگر از علائم خرابی بلبرینگ چرخ کشیده شدن خودرو به یک سمت است. زمانی که بلبرینگ چرخ فرسوده باشد نمی‌تواند مسیر غلتش همواری را ایجاد کند و منجر به لرزش خودرو می‌شود. در این حین خودرو به سمتی که بلبرینگ خراب قرار دارد کشیده می‌شود.

  • روشن شدن چراغ ABS

یکی دیگر از علائم و نشانه‌های خرابی این قطعه روشن شدن چراغ ABS است. در صورتی که سیستم جلوبندی و ترمز ماشین دچار اختلال شده باشد، این حالت توسط سیستم ترمز تایید می‌شود.

  • لق بودن بیش از حد چرخ‌ها

لق بودن بیش از حد چرخ‌ها نیز یکی دیگر از نشانه‌های خرابی بلبرینگ چرخ است. برای اطمینان از این مسئله می‌تواند خودروی خود را روی جک قرار داده و چرخ خودرو را به سمت عقب و جلو حرکت دهید. چنانچه لقی و بازی احساس کردید احتمال خرابی بلبرینگ چرخ زیاد است.

  • قفل شدن چرخ‌ها

یکی از خطرناک‌ترین علائم خرابی این قطعه قفل شدن چرخ‌ها است. ممکن است در سرعت‌های بالا نیز خودرو به طور ناگهانی متوقف شود که بسیار خطرناک و حادثه آفرین می‌باشد.

  • صدای تق تق در پیچ‌ها

هنگام عبور از پیچ‌های تند و یا گردش به راست و چپ ممکن است از چرخ‌های خودرو صدایی شنیده شود. این صدای تق تق نیز یکی دیگر از علائم تشخیص خرابی بلبرینگ است که باید به آن توجه شود.

  • خرابی و فرسودگی نامتقارن لاستیک‌ها

در صورتی که یکی از لاستیک‌ها دچار فرسودگی غیرعادی شده باشند امکان خرابی بلبرینگ چرخ بسیار زیاد است. زیرا در شرایط عادی لاستیک‌ها به طور یکسان دچار فرسودگی می‌شوند.

  • داغ شدن چرخ‌ها

در صورتی که بلبرینگ چرخ عملکرد مناسبی نداشته باشد فلزات روی یکدیگر ساییده و موجب اصطکاک بیش از حد چرخ‌ها می‌شوند. به دنبال این روند پشت چرخ‌ها داغ می‌شود و این نیز یکی دیگر از علائم خرابی بلبرینگ می‌باشد.

نکات جلوگیری از خرابی بلبرینگ چرخ

تمامی قطعات خودرو و لوازم یدکی با رعایت چند نکته و مراقبت طول عمر بالاتری خواهد داشت. بلبرینگ چرخ نیز از این قائده مستسناء نیست. اما چطور می‌توان عمر این قطعه را افزایش داد؟

  • مهم‌ترین نکته، انتخاب یک قطعه با کیفیت و اصل است. با توجه به این موضوع که قطعات تقلبی در بازار وجود دارد، تشخیص قطعه اصلی آسان نیست. تنها راه اطمینان از یک خرید مطمئن، مراجعه به فروشگاه‌های معتبر است.
  • یکی دیگر از نکاتی که در جهت افزایش طول عمر بلبرینگ باید رعایت شود، کاهش سرعت در هنگام عبور از دست‌اندازها می‌باشد.
  • بهتر است بلبرینگ‌ها را هر چند وقت یکبار مورد بررسی قرار دهید تا از خطرات احتمالی جلوگیری شود.

هنگامی که بلبرینگ چرخ دچار فرسودگی و یا آسیب شده باشد باعث می‌شود رانندگی نرمی نداشته باشید و حتی ممکن است لاستیک‌ها دچار سائیدگی نامتوازن شوند.

علاوه بر این، خرابی این قطعه می‌تواند جان سزنشینان را به خطر بیاندازد. پس بهتر است حتما این قطعه را بررسی کنید و در صورت مشاهده کوچیک‌ترین علائم خرابی بلبرینگ به تعمیرگاه مراجعه نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی