پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

جت اسکی

با نحوه کار جت اسکی و مدل های مختلف آن آشنا شوید!

جت اسکی نام تجاری (personal watercraft (PWC است که برای اولین بار برای ورزش های تفریحی توسط کمپانی کاوازاکی ژاپن به دنیا معرفی شد . نام جت اسکی را نیز همین شرکت بر روی آن نهاد ولی جت اسکی با نام اسکوتر آبی نیز شناخته می شود .

شیوا تدین پور
شنبه - ۲۴ تیر ۱۴۰۲

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

همانطور که می دانید که برای حرکت یک قایق به جابجایی آب نیاز داریم،یعنی مکش آب سپس پرتاپ آن به سمت عقب. این کار باعث می شود که قایق شما به سمت جلو حرکت کند.

دو روش موجود:

پروانه: معمول ترین روش موجود در ایران که تمامی موتور قایق های موجود از این روش استفاده میکنند. در این روش چرخش پروانه باعث جابه جایی آب می شود.

جت درایو: جت درایو در همه جت اسکی ها مورد استفاده قرار گرفته است. روش کار جت درایو این گونه است که آب از قسمت پایین توسط پروانه داخلی (ایمپلر) مکیده می شود سپس با فشار زیاد از قسمت عقب جت درایو خارج می شود.

مزیتی که این سیستم دارد پروانه در حال چرخش قابل مشاهده نیست و خطر برخورد شناگران یا غواصان اطراف قایق با آن وجود ندارد.

معرفی اجزاء جت اسکی:

  1. موتور
  2. شافت پروانه
  3. دریچه ورودی آب
  4. پروانه
  5. دریچه خروجی آب

فشار آب ایجاد شده توسط پروانه با شدت از عقب جت اسکی خارج می گردد. این فشار خروجی به دلیل این که در زیر آب انجام  می شود عموما دیده نمی شود.

الزاما تمام موتور های جت که برای قایق ها استفاده می شوند ، درون قایق و یا زیر قایق نیست. برخی از موتورهای جت همانند موتور های ساده پروانه ای قایق ها در پشت قایق نصب می گردند ولی در ساختار مکش و خروجی آب با هم متفاوت هستند. قطعا موتورهای واتر جت از قیمت بالاتری برخوردار هستند

سرعت جت اسکی نیز با سرعت چرخش موتور تنظیم می گردد. سرعت چرخش موتور همانند موتور سیکلت با استفاده از اهرم گاز که بر روی یکی از دسته ها نصب گردیده کنترل می شود.

جت اسکی ها دونوع هستند:

اولین و محبوب ترین آنها همانند موتور سیکلت یک صندلی بزرگ و کشیده برای نشستن یک تا 3 نفر دارند .

دسته دوم ، مدل های ایستاده است که مانند اسکوتر فاقد صنلی هستند و سوار به صورت ایستاده از آن استفاده می کند.

مدل های ایستاده برای یک سرنشین ساخته شده اند و بیشتر برای انجام حرکات نمایشی و استفاده در مسابقات استفاده می گردند. بیشتر آنها برای دو یا سه نفر طراحی شده اند ، اگرچه مدل های چهار سرنشین نیز وجود دارند.

با انواع جت اسکی ها اشنا شوید:

  • سیدو GTX215

یکی از بهترین‌ها با قیمتی تقریباً بالا. محصولی که می‌تواند در کلاس خانوادگی‌ها باشد هم اسپرت‌های مسابقه‌ای. البته شرکت سازنده‌اش این محصول را بیشتر برای مانورهای آرام توصیه کرده است. نمایشگر دیجیتال سوخت روی کنسول نشان می‌دهد که مدل جی‌تی‌ایکس۲۱۵ از نظر مصرف سوخت نیز بهینه‌سازی شده است. صندلی‌های بلند و کشیده آن سواری راحتی را برای دو سرنشین فراهم می‌کند.

پیشرانه آن ۱۴۹۴ سی‌سی سوپرشارژ شده با اینترکولر است. سیدو بنزین پایه مصرفی آن را با اکتان ۸۷ معرفی کرده ولی از سویی به حرفه‌ای‌ها توصیه می‌کند که برای مشاهده بهترین بازده از سوخت ۹۱ اکتانی بهره بگیرند. وزن کلی آن ۳۵۰ کیلوگرم و حجم باک آن ۶۰ لیتر است.

سیدو GTI130

  • هوندا Aquatrax R-12X

هوندا نیز یکی از معروف‌ترین مدل‌‌هایش را به بازی فرستاده است. محصولی که آن را به عنوان قوی‌ترین جت اسکی دو نفره بازار می‌شناسند. برای این مدل از یک قلب سرزنده ۱۲۳۴ سی‌سی استفاده شده است. این پیشرانه چهار سیلندر توسط توربوشارژر تقویت شده و به راحتی ۱۶۵ اسب‌بخار نیرو در ۶ هزار و ۱۰۰ دور در دقیقه نیرو تولید می‌کند.

حرفه‌ای‌ها می‌دانند که سیلندرهای ۷۹ میلی‌متری و ضریب تراکم ۸٫۵ بر یک را پیش‌تر روی مدل‌های مسابقه‌ای هوندا دیده بودیم. این جت اسکی ۳ متری با باک ۲۲ لیتری خود می‌تواند بهترین گزینه برای برند دوستان باشد.

هوندا Aquatrax R-12X

  • یاماها WaveRunner VXR

اگر با آن یاماها به جایی نرسیده‌اید، با این یکی حتماً می‌رسید. ماهیت این مدل بسیار ساده است؛ ساده و سریع. بر خلاف دیگر مدل‌های موجود در بازار، خیلی اهل المان‌های لوکس و تجملی نیست. مثل سوپراسپرت‌های خیابانی، سیاست سبک کردن بدنه را در پیش گرفته است. با سرعت ۱۱۰ کیلومتر در ساعتی‌اش واقعاً‌ روی آب بی‌رقیب نشان می‌دهد.

یاماها باز هم برای این فرزند خود از قلب ۱٫۸ لیتری اما بدون سوپرشارژ استفاده کرده است. خروجی این پیشرانه ۲۱۱ اسب‌بخار ذکر شده است. با قابلیت «دور موتور پایین» که روی کنسولش تعبیه شده، حرکات آرام را روی موج‌های خشمگین ممکن ساخته است. وزن آن ۳۳۰ کیلوگرم و حجم باکش ۶۰ لیتر است. یادتان باشد این جت اسکی یک سال گارانتی دارد.

  • یاماها FX Cruiser SHO

می‌گویند واقعی‌ترین دو نفره بازار است. صندلی‌هایی مستقل و راحت برای قرارگیری راننده و نفر پشتی. یکی از لوکس‌ترین‌ها که البته نباید از خواص اسپرتش نیز صرف نظر کرد. طبق بررسی‌ها این مدل رکورددار بیشترین حجم پیشرانه در بین تمام جت اسکی‌ها است. قوای محرکه ۱۸۵۰ سی‌سی آن یک کروز خشن را پدید آورده است.

درست مانند موتورسیکلت‌های مسابقه‌‌ای‌اش، یاماها روی این محصول نیز از مکانیزم پاشش الکترونیکی سوخت EFI بهره گرفته است.

این پیشرانه چهار سیلندر توسط سوپرشارژرهای ابداعی شرکت تقویت شده است. شاید عجیب به نظر بیاید ولی مهندسان حتی روی بحث آیرودینامیک آن نیز اقداماتی انجام داده‌اند.

  • بنلی HSE Race Edition

با قوی‌ترین، سریع‌ترین و گران‌ترین جت اسکی دنیا آشنا شوید. یکی از رویایی‌ترین مدل‌ها از ابرموتور سیکلت‌ساز ایتالیا. سرعت آن روی آب از مرز ۱۳۰ کیلومتر در ساعت می‌گذرد. نکته حیرت‌‌انگیز درباره این محصول پیشرانه آن است. پیشرانه‌ای به حجم ۲۱۹۶ سی‌سی با آرایش شش سیلندر Vشکل. قدرت باورنکردنی‌اش ۳۴۲ اسب‌بخار است. با وزن ۳۲۸ کیلویی مجهز به یک باک ۸۷ لیتری شده است.

این پیشرانه از روی سوپربایک تورنادو ۱۱۳۰ برداشته شده است. روی شاسی آن به صورت گسترده‌ای از فیبر کربن استفاده شده است. این جت اسکی با طول ۳٫۲ متری و عرض ۱٫۲ متری می‌تواند حکم یک شاسی‌بلند را بین رقبا داشته باشد.

  • کاوازاکی ۳۰۰ LX Ultra

احتمالاً در بین کل تولیدات «کاوی» چیزی بهتر از این پیدا نخواهید کرد. قوی‌ترین جت اسکی سه نفره بازار. با پیشرانه ۱۴۹۸ سی‌سی سوپرشارژ شده‌ای که روی هر سیلندر ۸۳ میلی‌متری‌اش دو میل‌سوپاپ قرار داده شده است. حاصل کار ۳۰۰ اسب‌بخار نیرو خالص است. این سوپرشارژرها را شرکت معروف Eaton طراحی و تولید کرده است.

طبیعی است که با چنین خروجی فوق‌العاده‌ای نیاز به یک سیستم کنترل کامپیوتری جرقه‌زنی حس می‌شود. روی کنسول آن غیر از سرعت سنج و نشان‌گر مصرف سوخت،‌ موقعیت‌یاب جهانی GPS نیز دیده می‌شود.

کاوازاکی این محصولش را تا سقف ۴ سال از نظر قوای محرکه ضمانت کرده است تا نشان دهد از چه کیفیت سطح بالایی بهره می‌برد.

کاوازاکی ۳۰۰ LX Ultra

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی