پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

بلیت هواپیما

گرانفروشی بلیت هواپیما ادامه دارد!

در حالیکه مقرر شده تا ۲۰۰۰ صندلی طی دو ماه آینده وارد ناوگان هوایی شود گرانفروشی بلیت هواپیما همچنان ادامه داشته و سازمان هواپیمایی درخواست جدید شرکت‌های هواپیمایی برای افزایش قیمت را بررسی می کند.

فاطمه علی اصغری
یکشنبه - ۱ مرداد ۱۴۰۲

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛ 

گرانفروشی بلیت هواپیما ظاهرا تمامی ندارد و اگر چه چند روزی است که افزایش ۹ درصدی قیمت بلیت هواپیما با عنوان ارزش افزوده در حال اعمال است اما ظاهرا این اعمال های جدید نیز نتوانسته نظر مساعد ایرلاین ها را جلب کند.

بعد از کش و قوس های فراوان درباره افزایش قیمت بلیت هواپیما که در نهایت منجر به ابلاغ افزایش ۲۹ درصدی قیمت بلیت هواپیما از سوی ستاد تنظیم بازار شد در اوسط تیر ماه امسال بود که محمد محمدی‌بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد طی جلسه‌ای که شرکت‌های هواپیمایی با وزیر راه و شهرسازی داشتند مقرر شد قیمت بلیت هواپیما را تا ۱۰ روز آینده بر اساس همان افزایش ۲۹درصدی نگه دارند.

وی با بیان اینکه با اختیار سازمان هواپیمایی کشوری و شورای‌عالی هواپیمایی کشوری، پس از مهلت ۱۰ روزه یعنی از ۲۴ تیر ماه، ۹ درصد به قیمت بلیت هواپیما اضافه می‌شود افزود: افزایش ۲۹ درصدی قیمت بلیت در اردیبهشت ماه بر این اساس بود که ۲۰ درصد افزایش قیمت بلیت به‌همراه ۹ درصد ارزش افزوده اعمال شود، اما حالا با مجوز سازمان هواپیمایی کشوری، ۹ درصد قیمت ارزش افزوده به قیمت بلیت اضافه می‌شود تا بهای بلیت ۲۹ درصد قبلی به‌همراه ۹ درصد ارزش افزوده گران شود.

این اظهارات نشان می داد که ایرلاین ها نسبت به پایین بودن اعمال افزایش قیمت بلیت هواپیما در اعتراض خود بسیار جدی هستند و به همین منظور به هر نحوی که شده تلاش خواهند کرد تا پیشنهاد چند ماه قبل خود را که نزدیک ۱۰۰ درصد رشد بود را پیاده و عملیاتی کنند.

این روزها برخی از متقاضیان سفر با ناوگان هوایی با بیان اینکه به شدت بلیت هواپیما کمیاب شده است عنوان می کنند که برخی سایت ها و برخی آژانس های فروش بلیت از نرخ ها و تعرفه های اعلام شده تبعیت نمی کنند و به راحتی بلیت هواپیما را به عناوین مختلف گران تر به فروش می رسانند.

اگر چه جعفر یازرلو سخنگوی هواپیمایی در خصوص این تخلفات بارها و بارها اعلام کرده است که مردم می توانند شکایات خود را به سازمان هواپیمایی گزارش کنند اما ظاهرا برخی از مسافران یا از روی بی اطلاعی و یا از روی ترس از دست دادن پرواز اقدام به ثبت شکایت خود نمی کنند.

او در پاسخ به این پرسش که ظاهرا داستان افزایش قیمت بلیت تمامی ندارد و آیا ثبت شکایتی در این خصوص داشته اید به خبرگزاری بازار گفت: مسافران بخش هوایی بلیت های خود را از سایت های معتبر و پیش از موعد سفر خریداری کرده تا با مشکل بازار سیاه و گرانفروشی مواجه نشوند. اما در صورت دریافت شکایت مردمی درخصوص گرانفروشی بلیت، پرونده تعزیزاتی و قضایی تشکیل خواهد شد، مسافران بخش‌ هوایی مطمئن باشند هر نوع تخلف گرانفروشی رصد و مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: مسافران بلیت خود را از شرکت‌های هواپیمایی، سایت‌ها و درگاه‌های مجاز فروش بلیت تهیه کنند و همچنین به منظور جلوگیری از بازار سیاه و سودجویی برخی از افراد، قبل از موعد سفر و عزیمت به فرودگاه نسبت به برنامه‌ریزی و تهیه بلیت اقدام کنند.

اما کمیاب شدن بلیت هواپیما ظاهرا تمامی ندارد و اکثر ایرلاین ها تلاش دارند تا با زمینگیر کردن هواپیما تا حدودی در بالا بردن تقاضا برای بالا بردن قیمت بلیت هواپیما و در نهایت گران تر کردن قیمت ها موفق عمل کنند.

این اقدام اگر چه تازگی ندارد و ظاهرا هم تمامی ندارد اما به نظر می رسد افزایش پلکانی قیمت بلیت هواپیما در دستور کار وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی قرار دارد. چرا که اخیرا شرکت‌های هواپیمایی به دلیل آنچه که پایین بودن قیمت بلیت عنوان می کنند درخواست جدیدی برای افزایش قیمت دوباره را به سازمان هواپیمایی ارائه کرده اند و این درخواست نیز در این سازمان در حال بررسی است.

اما محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری معتقد است که بخش مهمی از التهابات بازار بلیت هواپیما، ناشی از فعالیت برخی وبگاه های غیر مجاز است.

او می گوید: تا قبل از افزایش اخیر، به مدت ۲۲ ماه افزایش قیمت بلیت هواپیما نداشتیم بنابراین درخواست اخیر شرکت‌های هواپیمایی را برای افزایش قیمت دوباره بررسی می‌کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه وظیفه سازمان هواپیمایی کشوری رصد، پایش، ارزیابی و نظارت است افزود: تعدادی از سایت‌ها اقدام به فروش غیر مجاز بلیت کردند که با حکم مرجع قضایی ۱۹ وبگاه مسدود شدند، اما اینکه چگونه همچنان در حال فعالیت هستند را از دستگاه قضایی و امنیتی پیگیری می‌کنیم.

محمدی بخش در پاسخ به این سوال که آیا با مسدود شدن این سایت‌ها آرامش به بازار فروش بلیت بازگشته تاکید کرد: پیگیر مسدود سازی پایگاه‌های غیر مجاز هستیم تا بازار بلیت را آشفته نکنند، اما هنوز این سایت‌ها به طور کامل مسدود نشده اند و به همین دلیل به التهابات بازار دامن زده می‌شود.

این اظهارات و این اتفاقات در حالی مطرح و رخ داده است که دو هزار صندلی به ناوگان هوایی تا پایان شهریور اضافه خواهد شد و این با کمیاب شدن و زمینگیر کردن عمدی هواپیما توسط برخی ایرلاین ها منافات دارد.

آنطور که آمارهای سازمان هواپیمایی کشوری نشان می دهد در حال حاضر ۳۳۳ فروند هواپیما در کشور موجود است که از این تعداد ۱۸۳ فروند هواپیما فعال و مابقی زمین گیر هستند بنابراین قرار است در یک بازه زمانی هواپیماهایی که قابلیت بازگشت دارند تعمیر شده و آن‌هایی که قابلیت بازگشت ندارند از آمار کلی حذف شوند.

آنطور که سازمان هواپیمایی اعلام کرده و برخی از مقامات مسئول این سازمان نیز به آن اشاره داشته اند شماری هواپیمای دست دوم وارد و ثبت شده که به مرور وارد چرخه پروازی می‌شوند و تعدادی نیز خریداری شده و به ناوگان اضافه می‌شوند که از اول مرداد تا پایان شهریور به تدریج دو هزار صندلی به ناوگان هوایی اضافه می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: بازار

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی