پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

آیا با تاريخچه خودروسازي تاتا آشنایی دارید؟

آیا با تاريخچه خودروسازي تاتا آشنایی دارید؟

شرکت تاتاموتورز بزرگترین شرکت خودروسازی هند است و در سال 1945 به عنوان تولید کننده لوکوموتیو تأسیس شد. گروه تاتا در سال 1954 در سرمایه گذاری مشترک با دایملر بنز آلمان وارد بخش وسایل نقلیه تجاری شد.

شیوا تدین پور
چهارشنبه - ۴ مرداد ۱۴۰۲

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

پس از سال ها تسلط بر بازار وسایل نقلیه تجاری در هند، تاتا موتور در سال 1991 Tata Sierra، راه اندازی کرد. یک وسیله نقلیه اسپورت مبتنی بر پلت فرم Tata Mobile وارد بازار خودروهای مسافری کرد.

Tata متعاقباً اقدام به راه اندازی Tata Estate ، Tata Sumo (1994 ، یک SUV 5 درب) و Tata Safari (1998) کرد. تاتا ایندیکا ( اولین اتومبیل مسافری کاملاً بومی ) را در سال 1998 راه اندازی کرد. اگرچه در ابتدا مورد انتقاد تحلیلگران خودرو قرار گرفت.

اما مصرف سوخت عالی آن، موتور قدرتمند و یک استراتژی بازاریابی خوب ، آن را به یکی از پرفروش ترین خودروها در تاریخ صنایع خودروسازی هند تبدیل کرد.

نسخه جدیدتری از این خودرو با نام Indica V2 بهبود چشمگیری نسبت به نسخه قبلی داشت. این خودرو به سرعت مورد علاقه انبوه قرار گرفت. تاتا موتور همچنین با موفقیت تعداد زیادی خودرو را به آفریقای جنوبی صادر کرد. موفقیت Indica نقش اساسی در رشد Tata Motors ایفا کرد.

کامیون سازی تاتا

در سال 2004 ، Tata Motors واحد تولید کامیون های مستقر در کره جنوبی Daewoo را به دست آورد. که بعداً به Tata Daewoo تغییر نام داد. در سال 2005 ، تاتا موتورز 21٪ سهام کنترلی را در شرکت اسپانیایی اتوبوس سازی Hispano Carrocera به دست آورد.

تاتا موتورز با معرفی محصولات جدیدی همچون اتوبوس ها (Starbus و Globus، که به طور مشترک با شرکت تابعه Hispano Carrocera توسعه یافته است) و کامیون ها (Novus، که به طور مشترک با شرکت تابعه Tata Daewoo توسعه یافته است) گسترش بازار خود را ادامه داد.

در سال 2006، شرکت تاتاموتورز با تشکیل یک جوینت ونچر با شرکت برزیلی مارکوپلو، اقدام به ساخت اتوبوس در آن جا کرد. در ماه مه 2009، تاتا از سری کامیون های که به طور مشترک با تاتا دوو تولید شده بود، رونمایی کرد. این کامیون ها در کره جنوبی، آفریقای جنوبی، کشورهای آسیای میانه و خاورمیانه در اواخر سال 2009 به فروش رسید. تاتا در سال 2009 مالکیت کامل Hispano Carrocera را بدست آورد.

کارهای تبلیغاتی شرکت تاتاموتورزا

در سال 2014، تاتا موتورز اولین مسابقات قهرمانی کامیون در هند “مسابقات قهرمانی کامیون T1” را آغاز کرد.

در 26 ژانویه 2014، مدیر عامل کارل سلیم کشته شد. او از طبقه 22 به طبقه چهارم هتل شانگری لا در بانکوک سقوط کرده بود. جایی که قرار بود در جلسه تاتا موتورز تایلند شرکت کند.

در نوامبر 2015، تاتا موتورز لیونل مسی را به عنوان سفیر برند جهانی در دهلی نو معرفی کرد.

در دسامبر 2016، بازیگر بالیوود، آکشی کومار را به عنوان سفیر برند برای وسایل نقلیه تجاری تاتا انتخاب شد.

خرید جگوار و لندرور

در سال 2008، شرکت تاتاموتورز شرکت انگلیسی Jaguar Land Rover، سازنده Jaguar و Land Rover را از شرکت Ford Motor خریداری کرد.

در سال 2010، تاتا موتور 80 درصد سهام شرکت طراحی و مهندسی ایتالیایی Trilix با 1.85 میلیون یورو به دست آورد. این خرید، بخشی از برنامه شرکت را برای ارتقاء قابلیت های طراحی خود تشکیل داد.

در سال 2012، تاتا موتور اعلام کرد که حدود 6 میلیارد پوند برای ساخت وسایل نقلیه نظامی آینده نگر با همکاری DRDO سرمایه گذاری می کند.

در خودروهای سواری شرکت تاتاموتورز دو مدل هاچ بک، یک مدل سدان و دو مدل شاسی بلند حضور دارد.

هاچبک ها – خودروی TATA TIAGO

خودرو Tiago یک خودروی هاچ بک برای استفاده های درون شهری از شرکت تاتاموتورز است. این خودرو در پنج تیپ به بازار هند عرضه می شود. قیمت پایه ای ترین نسخه آن حدود 6 هزار و 300 دلار و قیمت فول ترین نسخه حدود 8 هزار دلار است.

موتور این خودرو از نوع سه سیلندر 12 سوپاپ است که 1.2 لیتر حجم دارد و می تواند 85 اسب بخار قدرت در ۶۰۰۰ دور بر دقیقه و 113 نیوتن متر گشتاور در ۳۰۰۰ دور بر دقیقه تحویل دهد.

 خودروی TATA TIAGO

ترمزهای جلو از نوع دیسکی و ترمزهای عقب از نوع کاسه ای است و از ABS , EBD و CSC بهره می برد.

ایمنی هم در وضعیت مناسبی قرار دارد و توانسته است چهار ستاره ایمنی را از موسسه گلوبال انکپ دریافت کند.

خودروی TATA ALTROZ

 

هاچبک ها – خودروی TATA ALTROZ

آلتروز نسبت به تیاگو اسپرت تر، گران تر، بزرگ تر و زیباتر است. این خودرو در ۱۱ تیپ به بازار هند عرضه می‌شود که در تعداد تیپ ها دست ۲۰۶ خودمان را از پشت بسته است!

ارزان ترین نمونه این خودرو حدود 6 هزار و 900 دلار و گرانترین نمونه آن 10 هزار دلار است. برای این خودرو دو نوع موتور ۱.۲ لیتری ۳ سیلندر (همان موتور تیاگو) و 1.5 لیتری چهار سیلندر توربو دیزل قابل سفارش هستند.

موتور توربو دیزل قابلیت تولید 90 اسب‌بخار قدرت در 4000 دور بر دقیقه و گشتاور 200 نیوتن متر در 1250 – 3000 دور بر دقیقه را دارد.

ترمزهای این خودرو مجهز به ABS , EBD , CSC و در جلو از نوع دیسکی و در عقب از نوع کاسه ای هستند. ظرفیت باک این خودرو هم 37 لیتر است.

این خودرو توانسته در تست‌های ایمنی موسسه گلوبال پنج ستاره ایمنی را کسب کند. آلتروز مجهز به ایربگ راننده و سرنشین است. شاسی این خودرو به گونه ای طراحی شده که انعطاف پذیر است و ضربات را می گیرد تا به سرنشین هیچ آسیبی نرسد.

از امکانات این خودرو می‌توان به دوربین و سنسور دنده عقب، صندلی کودک عقب اینترفیس فرمان و کمربند با قابلیت تنظیم ارتفاع اشاره کرد.

خودروی TATA ALTROZ

سدان – خودروی TATA TIGOR

تنها سدان شرکت تاتا، تیگور نام دارد. قیمت نسخه پایه خودرو حدود 7 هزار و 600 دلار است و در کامل ترین نسخه به 9 هزار و 200 دلار می رسد. فاصله محوری این خودرو 2450 میلیمتر و تقریبا هم اندازه پژو 206 است. اما حجم صندوق آن در نوع خود جالب است و به 419 لیتر می رسد.

این خودرو از موتور 1.2 لیتری سه سیلندر 85 اسب بخاری و 113 نیوتن متری استفاده می کند. وزن خودرو در حدود 1000 کیلوگرم است. گیربکس های پنج سرعته دستی یا پنج سرعته اتوماتیک AMT برای آن قابل سفارش هستند.

ترمزهای آن در جلو از نوع دیسکی و در عقب از نوع کاسه ای است و از ABS , EBD , CSC بهره می برد.

از امکانات این خودرو می‌توان به دو ایربگ راننده و سرنشین و دوربین و سنسور دنده عقب اشاره کرد.

این خودرو هم توانسته چهار ستاره ایمنی را از موسسه گلوبال انکپ دریافت کند.

 

خودروی TATA TIGOR

خودروی Harrier

این خودرو واقعاً جالب توجه است، اگر بخواهیم به نکات طراحی آن اشاره کنیم. می توان در وهله اول به رینگ های تراش خورده آن اشاره کرد. البته طراحی رینگ ها می توانست ظریف تر هم باشد.

نمای جلوی خودرو به ویژه طراحی چراغ های جلو و مه شکن ها به نیسان جوک ۲۰۲۰ شباهت دارد. چراغ های عقب خودرو بسیار کشیده هستند و در آنها LED سه بعدی کار شده است.

طراحی داخل خودرو حتی از خارج خودرو هم بهتر است.

قطعات دکوراتیو طرح چوب با رنگ قهوه ای نمای جالبی از داشبورد ساخته است. تریم داخل خودرو دو رنگ و مشکی-قهوه ای است. فرمان خودرو مجهز به اینترفیس است و از کروز کنترل بهره می برد. روی سردنده طرح ستاره کار شده است.

سقف خودرو پانوراما است و جلوه زیبایی به درون و بیرون اتاق بخشیده است.

آینه های خودرو از نوع برقی تا شونده هستند و طراحی آیرودینامیکی دارند. آخرین نقطه در طراحی خودرو، نوارهای کرومی در دور پنجره هاست.

موتور این خودرو از نوع دو لیتری توربوشارژ است. این موتور می تواند 170 اسب بخار در 3750 دوربردقیقه، و 350 نیوتن متر گشتاور در 1750-2500 دوربردقیقه تولید کند.

دو نوع گیربکس ۶ سرعته دستی و ۶ سرعته اتوماتیک برای خودرو در نظر گرفته شده است. طول خودرو بیش از ۴/۵ متر است.

خودروی Harrier

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی