پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

بنز EQG (5)

مکعب آلمانی را برق گرفت! / بررسی مرسدس‌بنز EQG

مرسدس‌بنزG کلاس، نماد یک شاسی‌بلند واقعی و البته، پرچمدار آلمانی‌ها در این سگمنت است.

فاطمه علی اصغری
پنجشنبه - ۱۹ مرداد ۱۴۰۲

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

4 موتور الکتریکی، 4 جعبه انتقال و یک باتری قابل توجه تنها توانایی‌های کلاس G را بهبود می‌بخشد. مرسدس‌بنزG  کلاس، نماد یک شاسی‌بلند واقعی و البته، پرچمدار آلمانی‌ها در این سگمنت است. اگرچه در طول عمر تولید، تغییراتی در ظاهر و قوای فنی G کلاس ایجاد شده، اما هم‌چنان اصالت کلی این آلمانی با ابهت، حفظ شده است. هرچند مرسدس‌بنز همانند سایر محصولات‌اش، پروژه تولید نسخه برقی  Gکلاس را آغاز کرده اما شاید برای دوست‌داران محیط زیست، این امر بسیار مهم و پیشرفتی رو به جلو محسوب شود. البته برای علاقه‌مندان به پیشرانه‌های حجیم و بنزینی، جز ناراحتی و اندوه، چیزی ندارد.

هنگامی‌که بحث تولید نسخه برقی  Gکلاس مطرح شد، برخی از مدیران مرسدس‌بنز با آن موافق نبودند. چراکه به نظر آن‌ها، نمی‌توان انتظار عملکردی معقول را از نمونه الکتریکی خودرویی داشت که اول بیش‌تر کاربرد آفرودی دارد و دوم از لحاظ آیرودینامیکی، بسیاری از ویژگی‌های آن مشابه یک آجر است!

بنز EQG (1)

امریش شیلر، مدیرعامل زیربرند کلاس G مرسدس‌بنز، اعتراف می‌کند که او در میان مخالفین تولید نسخه برقی G کلاس بوده است. به استدلال شیلر، چالش‌های مهندسی برای تولید  Gکلاس الکتریکی، کار بزرگ و البته دشواری بود. آزمونی که از همه نسخه‌های G کلاس گرفته شده است، بالا رفتن از کوه شوکل در گراتس اتریش بود. نسخه برقی این خودرو آفرودی نیز باید توانایی بالا رفتن از کوه شوکل را داشته باشد. به هر صورت اضافه کردن باتری‌ها و موتور‌های الکتریکی، نباید و نمی‌تواند بهانه‌ای باشد برای کم کردن توانایی این افسانه در خارج از جاده!

برخلاف آن‌چه برخی رسانه‌ها گزارش کرده‌اند، شاسی مرسدس‌بنزEQG  نیز همانند سایر G کلاس‌ها، از نوع نردبانی است. قرار دادن بدنه جعبه‌ای شکل G کلاس روی پلت‌فرم الکتریکی EQ اصلا کار ساده‌ای نیست و چالش‌های عظیم مهندسی مثل قرارگیری موتور الکتریکی و باتری‌ها در چهارچوب شاسی نردبانی، کار را برای تیم طراحی و توسعه سخت کرده است.

بنز EQG (6)

حداقل ۳۱۰ مایل پیمایش با یک‌بار شارژ

مرسدس به احتمال زیاد EQG را تا قبل از سال ۲۰۲۴ معرفی نخواهد کرد. تاکنون جزییاتی از تعداد و ظرفیت باتری‌ها مشخص نشده است. اگرچه، احتمال می‌رود در کم‌ترین حالت، مرسدس‌بنزEQG  به پکیج باتری ۱۰۸ کیلووات‌ساعتی مجهز باشد. با درنظر گرفتن وزن ۶۶ هزار پوندی و وضعیت نه‌چندان خوب آیرودینامیکی، انتظار می‌رود شاسی‌بلند الکتریکی بنز با یک‌بار شارژ مسافتی بالغ بر حدود ۳۱۰ مایل را طی کند. از مرسدس‌بنز نیز بعید است وقت مشتریان کلاس G خود را بیش از نیم‌ساعت در‌ایستگاه‌های شارژ تلف کند. بنابراین باید مجموعه باتریEQG  با یک شارژر ۳۵۰ واتی، ظرف مدت ۳۰ دقیقه، حداقل ۶۰ درصد شارژ شود.

بنز EQG (2)

محافظت از باتری‌ها با مواد کربنی کولار به گفته امریش شیلر، مدیرعامل زیربرند کلاس G مرسدس‌بنز، اطلاعات بیش‌تر درباره باتری‌ها، نزدیک به تاریخ فروش یعنی سال ۲۰۲۴ در دسترس خواهند بود. به گفته او تدابیر ویژه‌ای برای حفاظت از پکیج باتری‌ها درنظر گرفته شده و از مواد کربنی کولار، جهت جلوگیری از آسیب رسیدن به باتری‌ها در آفرود استفاده شده است.

برتری در خارج از جاده چیزی که شیلر و تیمش مایل به بحث در مورد آن هستند، این است که باتری‌ها 4 موتور الکتریکی را تامین می‌کنند. هر یک از این موتور‌ها، یک چرخ را به حرکت درمی‌آورد. البته پیش از این کار، احتمالات دیگری نیز درنظر گرفته شد. اما آن‌چه که مهندسان می‌خواستند، برتری EQG در خارج از جاده بود. شیلر نیز تجربه‌ای با چنین طرح‌بندی دارد، زیرا او در توسعه SLS Electric Drive مشارکت داشت که دارای پیکر‌بندی 4 موتوره بود.

بنز EQG (3)

مانند جزئیات باتری، چیزی از اطلاعات قدرت و گشتاور خروجی موتور‌ها درز نکرده است. اما اگر به قدرت ۵۳۶ اسب‌بخاری EQS استناد کنیم، EQG  با دو موتور بیش‌تر، قدرتی بالغ بر ۶۰۰ تا ۶۷۰ اسب‌بخار خواهد داشت. به گفته شیلر، کار کالیبراسیون زمان‌بر است و بررسی‌های بسیاری برای اطمینان حاصل کردن از کارکرد اجزا صورت گرفته. اگرچه بسیاری از مشکلات سخت‌افزاری حل شده است اما هم‌چنان چالش قرارگیری باتری‌ها، وجود دارد. برای قرارگیری باتری‌ها باید برخی از مهاربندی‌های متقاطع شاسی نردبانی G کلاس حذف شود.

G-Turn چگونه کار می‌کند؟

تنها با فشردن یک دکمه،EQG  برای یک چرخش ۱۸۰ درجه‌ای آماده می‌شود. چرخ‌های سمت چپ در جهت مخالف چرخ‌های سمت راست می‌چرخند و مرسدس‌بنزEQG  همانند یک تانک، در فضایی نه‌چندان زیاد ۱۸۰ درجه می‌چرخد. البته، در کنار دکمه فعال‌سازی G-Turn، گویا مهندسین مرسدس‌بنز دکمه دیگری را نیز کار گذاشته ‌اند که البته تا امروز جزییاتی از کاربرد و عملکرد آن به بیرون درز نکرده! چیزی که غیرقابل انکار است، توانایی بی‌حد و مرز مرسدس‌بنزEQG  در عین بی‌صدایی است. هنوز EQG در حال توسعه است و تا سال ۲۰۲۴، قطعا مرسدس‌بنز یک نمایش تمام‌عیار با رونمایی از آن خواهد داشت.

بنز EQG (3)

انتهای پیام/

نویسنده: مهدی درفشی

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی