پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

پارت اول پورشه باکسترهای جدید در گمرک شهریار (مرداد 95)

ترخیص ۶۹۰ دستگاه خودرو وارداتی از ابتدای سال جاری

رئیس کل گمرک با اشاره به ترخیص بیش از ۶۹۰ دستگاه خودرو از ابتدای سال، ضمن اعلام آمادگی برای واردات خودروهای کارکرده از واریز ۵۹ همت حقوق ورودی به خزانه خبر داد.

فاطمه علی اصغری
یکشنبه - ۲۲ مرداد ۱۴۰۲

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛ 

محمد رضوانی‌فر با اشاره به وضعیت ترخیص کالا از گمرکات کشور اظهارکرد: 3 علت عمده برای ایستایی کالا در گمرک وجود دارد، نکته اول اشکالاتی که مربوط به قبل از اظهار کالاست که در این حوزه گمرک دخالتی ندارد، بخشی از رسوب و ماندگاری مربوط به بعد از اظهار کالا و مورد سوم مربوط به زمانی است که با وجود اظهار کالا از گمرک خارج نمی‌شود.

وی افزود: اصل اول برای شروع تشریفات گمرکی در اختیار داشتن اسناد مالکیت است، اگر اسناد حمل، ثبت سفارش موجود نباشد، امکان اظهار کالا به گمرک‌ وجود ندارد. در صورت ارائه اسناد، تشریفات گمرکی آغاز می‌شود در این مرحله پاسخگویی سیستمی دستگاه‌هایی که وضعیت پاسخ استعلامات را بر عهده دارند اهمیت زیادی دارد. بر این اساس طبق قوانین مربوط حداکثر در 7 روز باید پاسخ استعلامات به گمرک ایران داده شود تا تشریفات گمرکی ادامه پیدا کند.

رئیس کل گمرک تصریح کرد: اشکال دیگر مربوط به کد ساتا یا کد تخصیص ارز است. البته در مورد کالاهای اساسی موضوع تخصیص ارز مشکلی ندارد، در خصوص بیش از 3000 کد تعرفه بدون تخصیص کد ساتا ترخیص انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون 1621 دستگاه‌ خودرو به گمرکات اجرایی اظهار شد که حدود 928 دستگاه خودرو در حال طی تشریفات و حدود 690 دستگاه خودرو نیز ترخیص شده است. بر اساس سقف واردات 2 میلیاردی خودرو در سال جاری وصول حدود 40 همت حقوق ورودی پیش بینی شده است. بر این اساس عجله ما برای ترخیص خودرو از ذی نفعان و فعالان بازار خودرو بیشتر است. تا روز 20 مرداد 59 همت واریز به خزانه داشتیم که دو برابر شده اما در حوزه حقوق ورودی خودرو از تعهدات بودجه عقب هستیم.

وی گفت: طی چند روز آینده مدت زمان یک‌ ماهه تدوین آیین نامه واردات خودرو به پایان خواهد رسید و در صورت ابلاغ آیین نامه مذکور برای ترخیص خودروهای کارکرده و دست دوم نیز آمادگی داریم.

رضوانی فر گفت: موجودی داخل محوطه و روی کشتی داخل اسکله کمتر از 5 میلیون تن کالا است. 14 کشتی در کنار اسکله و 25 اسکله در لنگرها قرار گرفته است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی