پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

صف پمپ بنزین

علت شلوغی پمپ بنزین ها معلوم شد!

طبق تأکید امروز وزیر نفت، دولت و مجلس هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین در سال ۱۴۰۲ ندارند و افزایش تمایل مردم به خرید بنزین ناشی از شایعات بنزینی بود.

فاطمه علی اصغری
یکشنبه - ۲۲ مرداد ۱۴۰۲

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛ 

دو سه روزی است که دوباره بازار شایعات بنزینی داغ شده و این شایعات، برخی از مردم را به جایگاه‌های عرضه سوخت کشانده است.

سوخت‌گیری خارج از نیاز، به ایجاد ترافیک در جایگاه‌های سوخت‌گیری منجر شده و با مردمی مواجه‌ایم که باور ندارند قرار نیست آنطور که در فضای مجازی و بدون منبع، اخباری منتشر می‌شود، بنزین تغییر قیمت داشته باشد.

امروز خبرنگار تسنیم با حضور در تعدادی از جایگاه‌های عرضه سوخت در نقاط مختلف تهران (غرب، مرکز و شرق پایتخت) علت مراجعه مردم به جایگاه‌ها را جویا شد. علاوه بر مراجعات معمولی به جایگاه‌های عرضه برای سوخت‌گیری، برخی مراجعه کنندگان فقط با نیت پر کردن باک خودرو پیش از گران شدن نرخ بنزین و یا یک باک اضافه سوخت‌گیری کردن قبل از کم شدن عرضه بنزین یا گرانی آن، مراجعه کرده بودند.

برخی از مراجعه کنندگان به جایگاه‌های سوخت عنوان می کردند فلان شخص در فامیل یا دوست و آشنا تماس گرفته که “امروز اگر بنزین نزنی فردا با فلان قیمت باید بنزین دریافت کنی”، یا فردی می‌گفت “همسایه من صبح امروز گفته هرطور شده تا ظهر یک باک بنزین بزن که قرار است امشب یا فردا صبح چند برابر شود”، یا “در فلان کانل تلگرامی خوانده‌ام که بنزین گران می‌شود و آمده‌ام تا بنزین آخر را با نرخ ۳۰۰۰ تومان بزنم!”

یک‌کلاغ چهل‌کلاغ در مورد قیمت بنزین، چند روزی است که ترافیک را به جایگاه‌های عرضه بازگردانده، اما با وجود مراجعه حدودا ۱.۵ برابری خودروها در برخی شهرها به پمپ بنزین‌ها، تولید و عرضه بنزین بدون وقفه ادامه دارد.

البته در برخی جایگاه‌های عرضه، به‌علل مختلف، از جمله رشد مصرف تابستانی بنزین و پر و خالی شدن متعدد مخازن و نیاز به تردد بیشتر تانکرهای سوخت‌رسان، مواردی پیش آمده که یک تا ۴ ساعت، توقف عرضه بنزین به‌خاطر تأخیر در رسیدن تانکرهای سوخت‌رسان به وجود آمده است و این تعطیلی موقت، دلیلی برای دامن زدن به شایعات بنزینی شده است.

تعداد جایگاه‌هایی که با تأخیر در سوخت‌رسانی، در روزهای اخیر، ساعتی از مدار بهره‌برداری خارج شده‌اند، بسیار کم و انگشت‌شمار است و قریب به اتفاق جایگاه‌های عرضه، بدون وقفه با وجود رشد مراجعات مردمی، به عرضه سوخت ادامه داده‌اند.

در مورد کارت آزاد جایگاه‌ها نیز در بسیاری از جایگاه‌ها، با وجود کاهش تعداد کارت‌های آزاد، مردمی که به هر دلیل کارت سوخت شخصی به همراه ندارند، بدون مشکل با کارت آزاد جایگاه‌داران، سوخت‌گیری کرده‌اند، اما طبق گزارش‌های مردمی، تعدادی از جایگاه‌ها نیز در روزهای گذشته، با تمام شدن سهمیه سوخت‌گیری ۸هزار لیتری با کارت آزاد جایگاه، از ارائه کارت جایگزین به مردم خودداری کرده‌اند و یا در زمان افزایش صف سوخت‌گیری، تنها با وجود یک کارت آزاد در یک جایگاه، معطلی بیشتر برای مردم، موجب انتقاد آنها شده است.

در مجموع‌، طبق تأکید امروز وزیر نفت، دولت و مجلس هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین در سال ۱۴۰۲ ندارند و افزایش تمایل مردم به خرید بنزین ناشی از شایعات بنزینی، نتیجه یک‌کلاغ و چهل‌کلاغ شایعات فضای مجازی است که زودباوران را به صف‌های پمپ بنزین می‌کشاند.

همچنین اختلال‌های موردی ناشی از تأخیر در رسیدن تانکرهای سوخت رسان به برخی جایگاه‌های عرضه در روزهای اخیر، ناشی از رشد افسارگسیخته مصرف و ترافیک شهری بوده، و قابل تعمیم به کلیه مجاری عرضه نیست که اغلب قریب به اتفاق آنها، با وجود افزایش تمایل سوخت‌گیری و مراجعات مکرر مردمی به جایگاه‌ها، بدون وقفه و ۲۴ساعته، اقدام به عرضه بنزین کرده‌اند.

یکی دیگر از مشکلاتی که به طولانی‌شدن صف جایگاه‌های عرضه سوخت دامن می‌زد، از مدار خارج بودن برخی نازل‌های سوخت‌گیری بود که بررسی‌های میدانی تسنیم و صحبت با متصدی پمپ‌های بنزین نشان می‌دهد دلیل از مدار خارج بودن این نازل‌ها، خرابی و مشکلات فنی در کارت‌خوان‌های این نازل‌ها بوده است که نیازمند رسیدگی از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی است.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی