پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مسافر اتوبوس

قیمت انواع اتوبوس در بازار چقدر است؟

قیمت اتوبوس طی چند سال اخیر روند افزایشی شدید را تجربه کرده که عامل آن، کاهش تولید این خودروی تجاری است.

فاطمه علی اصغری
چهارشنبه - ۱ شهریور ۱۴۰۲

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛ 

برخلاف بازار کامیون‌ها، کشنده‌ها و کامیونت‌ها، بازار اتوبوس‌های بین‌شهری و درون‌شهری وضعیت مناسبی ندارد. بسیاری از شرکت‌های فعال در حوزه ساخت اتوبوس طی ده سال اخیر با توقف تولید مواجه شده‌اند که حاصل آن افزایش قیمت اتوبوس در بازار بوده و درنتیجه ناوگان مسافربری کشور در بخش درون‌شهری و برون‌شهری با مشکلات جدی مواجه شده است. تردد انبوهی از اتوبوس‌های فرسوده در شهرها و جاده‌های کشورمان سندی بر این ادعا است. به گفته مدیرعامل تعاونی ایران‌پیما در خردادماه امسال، تولید اتوبوس بین‌شهری از سال 1397 متوقف شده است.

از بین تمامی شرکت‌های فعال در حوزه ساخت اتوبوس‌های بین‌شهری، اکنون تنها یک شرکت به تولید این خودروها در تیراژ محدود ادامه می‌دهد. بازار اتوبوس‌های درون‌شهری نیز وضعیت مشابهی دارد و تعداد تولیدکنندگان این خودروها کمتر از انگشتان یک دست است. این وضعیت با بازار سایر خودروهای سنگین قابل قیاس نیست. هر روز شاهد رونمایی از یک خودروی سنگین چینی با نام داخلی در کشورمان هستیم و واردات خودروهای کارکرده خارجی نیز باعث شده است تنوع این بخش افزایش یابد. درواقع تعداد کامیون‌ها و کشنده‌های فعال در کشور طی سالیان اخیر آن‌قدر افزایش یافته است که رانندگان قدیمی از کمبود بار و ناکافی‌بودن کرایه‌ها شکایت دارند.

جدول قیمت اتوبوس در بازار، شهریورماه 1402:

مدل سال ساخت قیمت
اسکانیا کلاسیک 1388 ۴٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ تومان
اتوبوس شهری شهاب 1385 ۶۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ تومان
بنز 457 شهری 1385 ۱٬۹۸۰٬۰۰۰٬۰۰۰ تومان
ولوو B7 تیپ 2 1385 ۲٬۶۵۰٬۰۰۰٬۰۰۰ تومان
بنز 457 بین شهری 1385 ۲٬۴۸۰٬۰۰۰٬۰۰۰ تومان
اسکانیا مارال 1390 ۷٬۸۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ تومان
ولوو B9 1389 ۵٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ تومان
اسکانیا مارال 1394 ۹٬۲۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ تومان
اسکانیا درسا 1397 ۱۴٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ تومان
مان Lion’s Coach 1390 ۵٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ تومان

درهمین‌حال، قیمت اتوبوس بین‌شهری متعلق به 15 سال پیش با قیمت خرید یک کشنده صفر کیلومتر چینی مونتاژ داخل برابری می‌کند. همین دلیل به‌تنهایی کافی است تا شرایط اسفناک حمل‌و‌نقل مسافر در کشور را متوجه شویم. درنتیجه این کمبود اتوبوس، قسمت مربوط به آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده سنگین سریع‌تر از سایر بخش‌ها به تصویب دولت رسید. این امید وجود دارد که با واردات تعداد قابل‌توجهی اتوبوس بین‌شهری و درون‌شهری کارکرده، ثبات را در وضعیت کاری ترمینال‌های اتوبوس‌رانی شاهد باشیم.

مدتی پیش رئیس اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری از کاهش شدید اتوبوس در ایران خبر داد. به گفته او، تعداد اتوبوس‌های بین‌شهری ایران طی چند سال حدود 60 درصد کاهش یافته است. حدود دو سال پیش  ۱۵ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس در ایران فعال بود، درحالی‌که هم‌اکنون 6500 دستگاه اتوبوس درحال تردد هستند. کمبود اتوبوس باعث شده است بسیاری از مسیرها سرویس کافی در اختیار نداشته باشند و همین مسئله سرگردانی مسافران را در پی داشته است.

انتهای پیام/

منبع: دیجیاتو

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی