پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

نشست خبری ایران خودرو_یکه زارع

ایران خودرو 427 میلیون یورو از پژو غرامت می گیرد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو از دریافت 427 میلیون یورو غرامت از پژو در رابطه به قرارداد گذشته خبر داد و نحوه پرداخت را نیز توضیح داد. علاوه بر این وی اشاراتی به همکاری با بنز و فیات نیز داشت. به گزارش ايكو پرس مهندس هاشم يكه زارع مديرعامل گروه صنعتي ايران خود رو در […]

سهیل زنگنه
دوشنبه - ۱۹ بهمن ۱۳۹۴

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو از دریافت 427 میلیون یورو غرامت از پژو در رابطه به قرارداد گذشته خبر داد و نحوه پرداخت را نیز توضیح داد. علاوه بر این وی اشاراتی به همکاری با بنز و فیات نیز داشت.

به گزارش ايكو پرس مهندس هاشم يكه زارع مديرعامل گروه صنعتي ايران خود رو در نشست خبري و در پاسخ  به سوالي در خصوص پرداخت غرامت پژو به ايران خودرو گفت: از اين مقدار، 116 ميليون يورو مربوط به فعاليت هاي جاري و گذشته و 311 ميليون و 600 هزار يورو به همكاري ها و موضوعات آينده مربوط مي شود.

 وي افزود: قراراست 25 ميليون يورو قطعات محصولات جاري را از پژو به صورت مجاني دريافت كنيم كه بخشي از آن دريافت شده است. 11 ميليون يورو تجهيزات خط توليد 207 به صورت مجاني به ايران خودرو داده خواهد شد و 11 ميليون يورو از طلب هاي پژو از ايران خودرو هم داده نخواهد شد، از كل اين خسارت ها حدود 47 ميليون يورو در سود و زيان امسال يا سال آينده ما اثر مستقيم دارد.

يكه زارع از منتفي شدن 69 ميليون يورو پرداخت رويالتي خبر داد كه بابت خودروهاي توليدي قبل و بعد از تحريم ها و از امضاي قرارداد جديد بايد به پژو داده مي شد.

 مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو تخفيف 20 ميليون يورويي بابت خريد قطعات و مجموعه هاي قواي محركه به خصوص گيربكس از پژو را ازديگر بخش هاي اين خسارت ها ذكركرد و گفت:‌ پژو متعهد شده به ارزش چهار ميليون يورو در مدت يك سال كارشناسان خود را در ايران خودرو مستقر كند تا روي ارتقاي كيفيت محصولات جاري كار كنند. نزديك به يك ميليون و 600 هزار يورو نيز كاركنان ايران خودرو در فرانسه آموزش هاي لازم  را خواهند ديد. يك ميليون يورو هم براي بهبود سيستم هاي خودرويي از طرف پ‍ژو هزينه خواهد شد.

وي اضاف كرد:بابت استفاده از پلت فرم پژو براي توليد محصولات برند ايران خودرو تخفيفي معادل 70 يورو روي هر خودرو اعمال مي شود كه عايدي ايران خودرو براي توليد 2 ميليون خودرو ،140 ميليون يورو خواهد بود.

 مهندس يكه زارع تاكيد كرد: هم چنين مذاكره شده كه براي توليد محصولات جاري پژو از روز امضاي قرارداد جديد هر دستگاه فقط 10 يورو رويالتي پرداخت شود كه با توجه به تيراژ توليد سالهاي آينده كل درآمد پژو بر مبناي قرارداد قبلي از اين بخش 145 ميليون يورو خواهد بود كه ايران خودرو به پژو پرداخت نخواهد كرد.

مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو تاكيد كرد: طبق فرمايشات مقام معظم رهبري يكي از محورهاي اقتصاد مقاومتي عدم اتكا به ارز نفتي است كه  بر اساس قرارداد منعقد شده با شركت پژو عوايد حاصل از صادرات 30 درصد از محصولات،‌ توليد را از ارز دولتي بي نياز خواهد كرد.

نحوه قيمت گذاري محصولات پژو ایران خودرو

مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو در پاسخ به پرسش خبرنگاري درخصوص نحوه قيمت گذاري محصولات جديد اظهار كرد: قيمت گذاري محصولات در متن قرارداد عنوان نشده اما زمان توليد اولين محصول كه اواخر سال آينده خواهد بود تابع شرايط و قوانين ناظر بر قيمت گذاري خواهيم بود و شركت مشترك بر اساس آن عمل خواهد كرد.

مهندس يكه زارع درباره اصرار بر محرمانه بودن متن قرارداد گفت:‌ قراردادهاي بين المللي در كل جهان و ميان كل خودروسازان محرمانه است. قرارداد ايران خودرو با شركت پژو در بيش از 200 صفحه تهيه شده كه حاصل كار تخصصي تيم 15 نفري از افراد خبره و آگاه ايران خودرو بوده است كه 80 درصد آن قابل ارايه به كل جامعه و 20 درصد آن محرمانه است.

 مدير عامل گروه صنعتي ايران خودرو تاكيد كرد: از هر گونه انتقاد نسبت به قرارداد با روي باز استقبال مي كنيم.

قرارداد ایران خودرو و پژو شفاف و سود آور است

 وي در پاسخ به سوالي درباره فشار براي عقد قرارداد با پژو گفت:‌ وجود فشار براي مذاكره با پژو كذب محض است و قرارداد در فضايي كاملا شفاف و به دور از هرگونه اجبار منعقد شده است.

 يكه زارع يادآور شد:‌ طرف ايراني با درنظر گرفتن منافع ملي اين قرارداد را امضا كرده و در روزهاي پاياني مذاكرات هم با دريافت امتيازات مناسب موفق شديم شركت پژو را مجبور به كوتاه آمدن از مواضعش كنيم.

وي درخصوص نحوه نظارت بر داخلي سازي توليد گفت:‌ شركت مشترك به صورت سهم 50 درصد طرف ايراني و 50 درصد طرف فرانسوي است كه رئيس هيات مديره از پژو و مديرعامل اين شركت در دوسال اول در اختيار ايران خودرو و در دوسال دوم در اختيار پژو خواهد بود.

يكه زارع با تاكيد بر اختيار دوطرف در زمينه نظارت بر عملكرد توليد و داخلي سازي گفت: بالاتر از اين وزارت صنعت،‌معدن و تجارت ناظر بر اجراي قرارداد و ميزان داخلي سازي آن است كه در صورت تخطي ورود خواهد كرد.

وي درعين حال تاكيد كرد: داخلي سازي توليد منجربه كاهش هزينه خواهد شد و قطعا طرف فرانسوي نيز به دنبال كاهش هزينه توليد و افزايش سود است.

مهندس يكه زارع درباره حق امتياز توليد محصولات پژو نيز گفت:‌ محاسبه رويالتي فرمولي دارد كه بر مبناي آن هر چه ميزان داخلي سازي افزايش يابد اين مبلغ نيز افزايش مي يابد كه البته روياليتي شامل داخلي سازي بيش تر از 25 درصد خواهد بود.

صادرات 30 درصد محصولات

مهندس يكه زارع صادرات را از مفاد مهم اين قرارداد دانست و گفت: از ابتداي توليد 30 درصد از محصولات به زنجيره پژو شامل كشورهايCIS ، اروپاي شرقي، روسيه ، كل خاورميانه، ‌برخي از كشورهاي آسيايي و كل آفريقا صادر خواهد شد.

وي گفت: شركت مشترك با سرمايه 500 ميليون يورو ايجاد خواهد شد و شركت پژو 250 ميليون يورو سرمايه وارد ايران خواهد كرد، عوايد حاصل از اين سرمايه گذاري نيز به صورت مشترك بين دو سرمايه گذار تقسيم خواهد شد.

مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو محصولات آينده را از محصولات به روز پژو در بازار اروپا دانست و گفت:‌ اولين محصول توليدي در ايران كه خودروي 2008 است، براي اولين بار در اسفندماه و در نمايشگاه ژنو رونمايي و توليد آن در سايت اصلي پژو آغاز خواهد شد.

وي اظهار كرد: در افق 1404 توليد سه ميليون دستگاه خودرو ترسيم شده كه با برنامه ريزي صورت گرفته توليد يك ميليون و 800 هزار دستگاه توسط ايران خودرو انجام خواهد شد و از اين تعداد 40 درصد متعلق به برند ايران خودرو و 60 درصد توليد مشترك با شركت هاي مطرح جهاني خواهد بود.

 آغاز دور تازه همكاري ايران خودرو و بنز

مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو در خصوص همكاري هاي خارجي اين گروه صنعتي، از دور تازه همكاري با بنز براي توليد محصولات تجاري و سواري خبر داد.

مهندس يكه زارع اظهار كرد: يك شركت مشترك بين ايران خودروديزل و بنز براي توليد خودروهاي تجاري  تشكيل مي شود كه 50 درصد آن در اختيار ايران خودرو ديزل و 49 درصد در اختيار بنز است. يك شركت فروش و خدمات پس از فروش نيز ايجاد خواهد شد كه 51 درصد به بنز و 49 درصد به ايران خودرو ديزل تعلق دارد.

مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو خريد 30 درصد سهام ايدم توسط بنز را از ديگر موارد قرارداد جديد بين دوشركت ذكر كرد و گفت:  بنز 20 درصد سهام محور خودرو را نيز بعد از تغيير ساحتار آن شركت خريداري مي كند و شركت گواه نيز به مالكيت شركت مشترك فروش و خدمات پس از فروش درمي آيد.

او از نهايي شدن تفاهم نامه ايران خودرو و بنز در مورد سواري تا دوهفته ديگر خبر داد و گفت: از آن جا كه نيمي از مالكيت شركت فروش و خدمات پس از فروش متعلق به بنز است بر اساس قوانين آلمان سرمايه بيشتري را خواهد آورد و ليزينگ هاي خود را در ايران راه اندازي خواهد كرد.

فيات شريك چهارم ايران خودرو

يكه زارع اظهار كرد: فيات نيز يك شركت معتبر جهاني است كه و با توجه به روند رشد اين شركت، آينده بهتري نيز براي آن پيش بيني مي شود.

وي با اشاره به اين كه فيات شريك چهارم ايران خودرو است، تاكيد كرد:اعتقاد داريم كه انتخاب اين شركت، انتخاب بسيار صحيحي است و اين شركت نيز به همكاري با ايران خودرو علاقه مند است.

مدير عامل گروه صنعتي ايران خودرو تصريح كرد: در همين راستا مذاكرت همكاري با شركت فيات به زودي آغاز مي شود.

مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو افزود: خودروهاي جديدي كه به واسطه همكاري هاي ايران خودرو وارد بازار ايران مي شود، بالاي 60 تا 70 ميليون تومان قيمت خواهد داشت.

او از توليد پژو پارس جديد با آپشن هاي گوناگون و گيربكس اتوماتيك به قيمت 45 ميليون تومان خبر داد و گفت: در همكاري هاي جديد با شركت هاي خارجي  و ممكن نيست يك محصول در كلاس سي براي بازار داخل به قيمت 45 ميليون تومان توليد شود.

مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو تكيه بر توان داخلي از جمله دانشگاه هاي معتبر را از ديگر رويكردهاي ايران خودرو در توليد محصولات جديد دانست و گفت: با دانشگاه صنعتي شريف در مورد خودروهاي برقي و با دانشگاه اميركبير در مورد خودروهاي هيبريدي قرارداد امضا كرده ايم. شركت هاي دانش بنيان را نيز به صنعت خودرو وارد مي كنيم و در مركز تحقيقات از آن ها استفاده مي كنيم.

اعلام قیمت سه خودروی پژو -ایران خودرو

فیات خودروهای ارزان را به ایران می آورد.

اعلام آمادگی فیات و فولکس واگن برای ورود به ایران

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

کیوسک مطبوعاتی