پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

صندلی خودرو چه ویژگی هایی دارند

صندلی ماشین برای کودکان باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

حفظ امنیت فرزندان هنگام رانندگی در خودرو یکی از مهم‌ترین وظایف هر پدر و مادری است. متاسفانه هر سال صدها نوزاد و کودک خردسال به دلیل رعایت نکردن اصول ایمنی صحیح در حوادث رانندگی آسیب دیده یا حتی جان خود را از دست می‌دهند.

شیوا تدین پور
جمعه - ۱۹ آبان ۱۴۰۲

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو؛

استفاده از صندلی خودروی کودک می‌تواند به حفظ امنیت کودکان هنگام رانندگی کمک بسیار زیادی بکند. اهمیت این موضوع تا حدی زیاد است که در بعضی از کشورها قوانینی در رابطه با اجباری بودن استفاده از صندلی خودروی کودک وضع شده.

درحالی‌که در اکثر جوامع پیشرفته استفاده از صندلی خودروی کودک یک اصل پذیرفته محسوب می‌شود متاسفانه بسیاری از خانواده‌های ایرانی از اهمیت این موضوع غافل هستند.

نکات مهم در خرید صندلی ماشین کودک

  • ابعاد ماشین را در نظر بگیرید

قبل از خرید صندلی ماشین کودک، دفترچه راهنمای ماشین خود را مطالعه کنید. صندلی های ماشین کودک می توانند با استفاده از کمربند ایمنی یا سیستم LATCH (مخفف کلمه Lower Anchors and Tethers for Children system که تمام وسیله های نقلیه جدید از آن استفاده می کنند و آن را دارا می باشند.) متصل کرد.

اگر که تصمیم به استفاده از سیستم LATCH دارید، مطمئن شوید که اتصالات آن در وسیله نقلیه شما کجاست. ممکن است که در صندلی عقب ماشین (که امن ترین موقعیت برای کودک است) چنین سیستمی وجود نداشته باشد.

ابعاد صندلی عقب ماشین خود را اندازه بگیرید تا بدانید که فضای مورد نیاز برای گذاشتن این نوع صندلی در ماشین به چه اندازه باید باشد. صندلی کودک با پایه بزرگ ممکن است در ماشین با صندلی کوچک جای نگیرد. همچنین تعداد فرزندان خود را در نظر بگیرید که چه تعداد افراد در صندلی عقب ماشین خود قرار می گیرند.

  • صندلی کودک قابل تغییر

سعی کنید نوع صندلی کودکی که برای ماشین خود انتخاب می کنید قابل تغییر باشد تا مدت زمان بیشتری از آن استفاده و خرج کمتری داشته باشید. در نظر داشته باشید که کودکان تازه متولد شده در صندلی رو به جلو می توانند بنشینند و صندلی رو عقب برای کودکان بزرگتر مناسب تر است پس صندلی قابل تغییر (که در ابتدا رو به پشت ماشین و سپس به سمت جلو چرخانده می شود.) می تواند باعث صرفه جویی در هزینه شود.
تنها مشکلی که این صندلی های قابل تغییر دارند این است که نمی توان خارج از اتومبیل از آن ها استفاده کرد.

  • صندلی قابل تبدیل به کالسکه

در حالی که خرید صندلی های قابل تغییر کودک مدت طولانی استفاده می شود و هزینه های شما را کم می کند اما برخی از والدین توانایی جابه جایی کودک خوابیده روی صندلی کودک _ حتی اگر کودک سنی کمتر از یک سال داشته باشد_ را ندارند.

در این صورت گزینه صندلی قابل تبدیل به کالسکه گزینه مناسبی است این نوع از صندلی های قابل تبدیل به کالسکه ممکن است هزینه های شما را کاهش دهد.

صندلی قابل تبدیل به کالسکه

  • اندازه های صندلی ماشین کودک

صندلی های کودک بسته به وزن و سن کودک به سه گروه اصلی تقسیم می شوند:

گروه +0

صندلی های رو به عقب، مناسب برای نوزادان با سن حدود کمتر از 15 ماه و یا وزن کمتر از حدود 13 کیلو گرم است. همین طور بعضی از نوزادان را می توان در صندلی های چرخ دار قابل تبدیل به صندلی ماشین نیز قرار داد که به عنوان صندلی های مسافرتی نیز شناخته می شوند.

گروه 1

صندلی های رو به جلو، مناسب برای کودکان با سن حدود 9 ماه تا 4 سال و وزن حدود 9 تا 18 کیلو گرم است.

گروه 2/3

صندلی های تقویت کننده پشت بلند، مناسب برای کودکان 4 تا 11 سال و وزن حدود 15 تا 36 کیلو گرم است.
همچنین شما می توانید صندلی های ترکیبی این گروه ها را نیز خریداری کنید. به عنوان مثال، صندلی گروه 1/+0 که از زمان تولد تا 4 سالگی برای وزن تا حدود 18 کیلو گرم مناسب است. که این نوع صندلی ها از نظر اقتصادی مقرون به صرفه تر هستند. اما ممکن است همان میزان ایمن بودن را برای کودک شما تامین نکند.

قبل از خرید چه نکاتی مهم است؟

عجولانه تصمیم نگیرید. کاتالوگ تولیدکننده را به دقت بخوانید و یا از درون وب سایت‌ها یا فروشگاه‌هایی که صندلی مخصوص کودکان را می‌فروشند، انواع صندلی‌ها را جستجو نمایید. فکر کنید خودتان می‌خواهید از صندلی استفاده کنید. مثلا اگر دائما آن را داخل یا خارج از ماشین می‌گذارید، صندلی‌ که وزن کمتری دارد، مناسب تر است. یا اگر زیاد به مسافرت های طولانی می‌روید، صندلی تاشو ممکن است برای کودک شما راحت تر باشد و به خوابیدن او نیز کمک می‌کند.

صندلی را مناسب قد و وزن کودک خود انتخاب کنید. برای کودکان کوچک تر صندلی‌هایی که جای تکیه دارد، مناسب است. هرگز تا زمانی که کودک حداقل ۹ کیلوگرم وزن داشته باشد و بتواند بدون کمک دیگران از جا برخیزد یا بنشیند او را روی صندلی‌های رو به جلو ننشانید و حتی المقدور از صندلی‌هایی که تکیه گاه دارند، استفاده کنید.

هرگاه وزن کودک شما بیش از حد لازم برای یک صندلی پشتی دار شد و یا سر او بلندتر از صندلی قرار گرفت،‌می‌توانید از یک صندلی بدون تکیه گاه استفاده کند. اگر وزن کودک هنوز نسبت به وزن صندلی متعادل و مناسب است، خم شدن زانوهای او هنگام نشستن در صندلی اهمیت ندارد. برای اطمینان از اینکه صندلی کودک با مدل خودروی شما همخوانی دارد، با تولیدکننده صندلی تماس بگیرند.

آیا صندلی‌های کودک دست دوم ایمن هستند؟

اگر پیشینه دقیقی از صندلی دست دوم در اختیار ندارید، از خرید آن اجتناب کنید. شما باید برای تعیین ایمنی صندلی کودک پیشینه تصادف یا آسیب به صندلی کودک را بدانید. تنها از افرادی صندلی دست دوم را خریداری کنید که آنها را به خوبی می‌شناسد و به پیشینه انان در استفاده از صندلی اطمینان دارید.

تصادفات اتومبیل می‌تواند آسیب‌های پنهانی به صندلی کودک وارد آورد و صندلی در این حالت با ضربه دوم از هم فرو می‌پاشد و کودک شما را در معرض آسیب قرار می‌دهد. صندلی را بررسی کنید تا مطمئن شوید هیچ گونه تعمیری روی آن صورت نگرفته باشد

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی