پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

پادشاه کیست؟/بررسی اجمالی مرسدس بنز اکتروس ال و ولوو اف اچ۲۰۲۲

مقایسه مرسدس بنز بنز اکتروس و ولوو اف اچ ۵۰۰ که هر دو جز لوکس ترین و بزرگ ترین سازندگان خودرو های کار و تجاری در جهان هستند.

محسن صوفی
شنبه - ۱۸ شهریور ۱۴۰۲

اگر در دنیای خودرو ها نهایت رقابت و لوکس بودن بین بی ام و سری ۷ و مرسدس بنز اس کلاس خلاصه شود،در دنیای کامیون ها تنها دونام مرسدس بنز اکتروس و ولوو اف اچ ۵۰۰ هستند که پا به پای هم درنهایت سطح تکنولوژی، کیفیت، دوام، و لوکس بودن قرار دارند.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو:

مرسدس بنز آکتروس و ولوو اف اچ ۵۰۰ یا به زعم بعضی از کامیون دوستان اف هاش ۵۰۰ هر دو ساخته بزرگ ترین سازنده گان محصولات کار و تجاری یعنی مرسدس و ولوو هستند،و قدمت بسیاری زیادی در این عرصه داشته  و سابقه طولانی نیز درکشور ما دارند.

همچنین بخش قابل توجه ایی از ناوگان حمل و نقل عمومی ما را نیز محصولات این دو شرکت تشکیل داده اند .دراین مقاله قصد داریم،تا ولوو اف اچ ۵۰۰مدل ۲۰۲۲ و مرسدس بنز آکتروس ال مدل ۲۰۲۲ را با یکدیگر بررسی کنیم.

طراحی خارجی:

ابتدا به سراغ رقیب سوئدی می رویم، برخلاف بخش سواری ولوو که حال روز و فروش چندان خوبی ندارد ،و اکنون نیز در تملک چینی هاست؛ اما بخش تجاری آن شرایط کاملا متفاوتی دارد،بخش تجارتی ولوو در سال ۱۹۲۴ توسط آسار گابریلسن و گستاو لارسن در گوتنبرگ سوئد بنا نهاده شد.

اکنون شرکت های بزرگی همانند رنو تراکس زیر مجموعه ولوو تراکس هستند، این کمپانی سابقه فعالیت دیرینه ای در کشور ما داشته و نامی بسیار آشناست، که طیف گسترده ای از محصولات کار و تجاری را روانه بازار های جهانی می کند.

ولوو سابقه حظور مستقیم در بازار ایران  وشراکت با سایپا دیزل را دارد که محصولاتش درسایپا دیزل مونتاژ می شد که پس از تحریم ها ولوو مجبور به ترک بازار ایران شد .

به سراغ نمای جلویی می رویم وقتی حرف از این دو کامیون می زنیم، منظور اصلی ما در اصالت این دو است. اصالت در این دو کامیون یعنی این که اگر تمام نسل های این دو کامیون را بررسی کنید، باز هم‌ به نقاط مشترک زیادی می رسیم که نوع خود بی مانند است.

در نمای جلویی ولوو اف اچ ۵۰۰ شاهد یک نمای خشن هستیم چراغ های ال ای دی که به صورت نازک و شکسته طراحی شده و چراغ های مه شکن نیز در زیر آن نصب شده است،جلوپنجره نیز ابعاد بزرگی داشته در قسمت بالایی آن ودرست در زیر شیشه جلوی خودرو برروی یک فلاپ مشکی لگو ولوو را شاهد هستیم، که به دور از هرگونه اغوا گری نمای بسیار زیبایی را برای جلوی این کامیون رقم زده است.

همچنین در بعضی نمونه های سقف بلند در قسمت سقف خودرو شاهد نوشته  Globetrotterهستیم، در نمای جانبی نیز به جز یک خط که پایین دستگیره های درها کشیده شده شاهد موضوع چشم گیر دیگری نیستیم. والباقی موارد الزاماتی هستند که باید باشند آن هم در این سطح که استاندارد ها در نهایت خود اجرا شده اند. در این سطح از طراحی بیشتر خطوط و حجم پردازی ها هم جنبه آیرودینامیکی دارند و هم جنبه زیبایی.

به سراغ رقیب اشتوتگارتی می رویم بخش تجاری بنز که تحت عنوان دایملر تراکس شناخته می شود و امروزه البته به عنوان بخشی مستقل اما با لگوی بنز به کار خود ادامه می دهد درسال ۱۹۲۶ که  بنز با دایملر ادغام شد تاسیس شد. البته این شرکت سابقه ی بسیار طولانی در صنعت خودروسازی دارد و همواره پیشگام ترین بوده و همه تلاش می کنند مثل بنز باشند اما….

از این بحث ها که بگذریم آکتروس نسل ۲ اش در ایران توسط ایران خودرو دیزل لانچ و مونتاژ شد و پس از برجام نیز زمزمه ها مذاکراتی جهت مونتاژ نسل ۴ آن در ایران وجود داشت که هیچ گاه به نتیجه نرسید.درچند سال اخیر با توجه به واردات کامیون های نو و دست دوم نسل چهار و پنج آکتروس که عمدتا از نوع ال و کد اتاق ۱۸۵۱ هستند در تعداد محدود تر از رقبا وارد بازار ایران شده است.

اما اکنون به سراغ اصل ماجرا می رویم، در طراحی جلویی خودرو باز هم شاهد اصالت و امضای بنز که در تمام نسل های این کامیون وجود دارد.
بیش از هرچیزی جلوپنچره ولگوی بزرگ بنز جلب توجه می کنند، بالای چراغ های جلو در دو طرف آن دو ورودی هوا وجود داشته تا به بهبود ایرودینامیک کمک کنند ،چراغ هایی که ظاهر جذابی داشته و پایین تر از آن نیز مه شکن ها جا خوش کرده اند.درکل در نمای جلویی همه چیز آن گونه است که باید باشد.

قبل تر هم گفتیم نهایت استاندارد در کامیون ها در این جا رعایت می شود البته در این جا بحث کدام یک زیبا تر است می ماند که آن هم بسته به مخاطب و سلیقه او متفاوت است.

اما در نمای جانبی از قدیم بنز به نوآوری مشهور بوده و هست. اولین خودروسازی که دریک کامیون اقدام به استفاده از دوربین کرده بنز و درنسل چهارم و پنجم آکتروس بود ،که آن هم صرفا به دلیل بهبود آیرودینامیک و افزایش دید در تمامی شرایط محیطی و آب و هوایی  و کاهش نقطه کور بود، البته این سیستم صرفا در نمونه های فول آپشن وجود دارد. اما درنوع خود در خور توجه است.در نمای جانبی نیز پایین شیشه ها و پایین دستگیره در ها و بر روی فلاپ جانبی شاهد خطوط و حجم پردازی هایی هستیم.

قوای فنی:

در بحث قوای فنی ولوو به یک موتور شش سیلندر ۱۳لیتری از سری D13Kمجهز می باشد، که توانایی تولید ۴۲۰تا ۵۴۰ بخار را این سری از موتور رادارد که به یک گیربکس ۱۲سرعته از سری آی شیفت ولوو متصل شده است.بیشتر نمونه ۵۰۰ و۵۴۰ اسبی وارد بازار کشور ما شده اند.نمونه ۵۰۰ اسب بخاری توانایی تولید ۲۶۰۰ نیوتن متر گشتاور را دارد.ونمونه ۵۴۰ اسب بخاری نیز قادر به تولید ۲۵۰۰ نیوتن متر گشتاور می باشد. که هر دو این موتور ها به یک گیربکس ۱۲ سرعته اتوماتیک موسوم به I_SHIFT ولوو مجهز هستند. این کشنده مجهز به تکنولوژی I_SAVE نیز می باشد که باعث کاهش ۷ درصدی مصرف سوخت نیز می شود.
اما مرسدس بنز به یک  پیشرانه ۶ سیلندر ۱۳ لیتری مجهز شده باکد فنی OM_471 شناخته  می شود که دارای استانداردآلایندگی یورو ۶ بوده و نسب به قبل ۴ درصد بهبود در مصرف انرژی را رقم خواهد زد.نمونه ای که به ایران وارد شده قادر به تولید ۵۱۰ اسب بخار و ۲۶۰۰ نیوتن متر خواهد بود که به یک جعبه نده ۱۲ سرعته ساخت زد اف متصل خواهد شد این گیربکس دارای اینتاردر  نیز هست.

نمای داخلی:

در نمای داخلی نیز کامیون ولوو بنا بر رسم کامیون ها همه چیز راننده محور بوده دوره گونه ایی ساخته شده تا راننده به آسانی به همه نیز دسترسی داشته باشد،صندلی راننده نیز قابلیت چرخش را جهت راحتی راننده دارد بوده در قسمت فرمان شاهد یک مانیتور به عنوان کلاستر هستیم که اطلاعات کاملی را در اختیار راننده قرار می دهد.همچنین یک مانیتور دیگر در قسمت داشبورد تعبیه شده تا راننده به  سیستم چند رسانه ایی دسترسی داشته باشد.در کابین چندین محفظه برای نگهداری اشیاء و وسایل قرار داده شده است در قسمت پشت نیز تخت خواب های راننده و سرنشین قرار گرفته اند تخت خواب راننده قسمتی از آن قابلیت تعقیر زاویه را برای راحتی راننده دارد.

اما بنز اکتروس ال نیز همه چیزی با محوریت راننده ساخته شده همانند ولوو پشت آمپر خودرو به صورت مانیتور بوده و مانیتور سیستم چند رسانه ای نیز بر روی داشبورد قرار گرفته صندلی راننده قابلیت تنظیم پذیری خوبی داشته و کیفیت متریال نیز که در هر دوی این کشنده ها به کار رفته در نهایت خود بوده دکمه استارت نیز کریستالی شده تا حس لوکس بودن به راننده منتقل شود.کیفیت ساخت مونتاژ در هر دوی این کشنده ها عالی بوده و هر دو سرآمد هستند.

آپشن های ایمنی و رفاهی:

با توجه به نبود واردات رسمی و عدم وجود اطلاعات مشخصی درباره آپشن های این کامیون ها ما در این بررسی تیپ فول آپشن این دو کشنده را مورد بررسی قرار دادیم‌.اگر بخواهیم به تمام امکانات رفاهی و ایمنی  این دو کشنده را بررسی کنیم هر دو نیازمند یک مقاله خواهند بود.اما ما صرفا مهم ترین آپشن ها را ذکر خواهیم کرد.

از آپشن های ایمنی و رفاهی به کار رفته در ولوو اف اچ ۵۰۰ می توان به گرمکن و سرد کن صندلی های جلو، صندلی تمام برقی و تمام دوار راننده، سیستم کی لس استارت، سیستم چراغ شور، چراغ های جلو چراغ های فول ال ای دی، رادار خط خوان، رادارتابلوخوان، رادار نقاط کور، سیستم ترمز اضطراری، سیستم ورود کنترل تطبیقی، یخچال، کنترل های ردیف عقب گرم کن وسرد کن تشک راننده و….اشاره کرد.

اما بنز آکتروس ال نیز در زمینه کاملا پابه پای رقیب سوئدی خود حرکت کرده از امکانات رفاهی و ایمنی بنز می توان به رادار نقطه کور، سیستم ترمز اضطراری، کروز کنترل تطبیقی، رادار بین خطوط، سنسور نور و باران، یخچال، گرمکن سردکن صندلی ها، سسیستم ناوبری، فرمان چرمی، یخچال،تنظیمات کامل صندلی راننده و سرنشین، سیستم کولر و بخاری درجا، دوربین های ۳۶۰درجه، دوربین های بغل و غیره اشاره کرد

سخن پایانی و جمع بندی:

پیشنهاد این دو کشنده تاحد زیادی بسته به موجودی حساب بانکی و علاقه کاربر دارد اما باتوجه به نبود واردات رسمی قطعا مالکان این دو کشنده چالش هایی در زمینه قطعات یدکی خواهند داشت.

همچنین این کشنده ها از استاندارد آلایندگی یورو ۶ پشتیبانی می کنند،که با توجه به کیفیت سوخت موجود در کشور احتمال به وجود آمدن مشکلاتی برای مالکین وجود خواهد داشت.دلیل عمده این مشکل نیز عدم تطبیق این کشنده ها با سوخت و اقلیم ایران است که باز هم بخش عمده ایی از این موضوع مربوط می شود به نبود واردات رسمی.

قیمت این کامیون دو کامیون در نمونه های صفر کیلومتر و  فول آپشن چیزی در حدود ۱۷۰هزار دلار در مدل های روز می باشد که با توجه به هزینه های جانبی قیمت این دو در بازار رسمی و نمونه های پلاک شده بالای ۱۰ میلیارد تومان خواهد بود.البته نمونه های دست دوم وارداتی قیمت کم تری خواهند داشت. که برای یک خودرو کار و تجاری کمی زیاد خواهد بود اما این دو سرآمد های این کلاس از کامیون ها هستند وبا توجه به شرایط عجیب و غریب بازار خودروی کشور ما این موضوع نیز چندان عجیب غریب نخواهد بود.

امیدواریم به زودی این قیبل کامیون های روز دنیا با قیمتی معقول و در یک واردات رسمی وارد بازار کشور ما شوند.

در مقالات بعدی با بررسی دیگر کانیون های وارداتی  و مونتاژی در خدمت مخاطبان عزیز پایگاه خبری جوان خودرو خواهیم بود.

 

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی