پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

آواتر ۱۲

خودرویی که یک ایرانی طراحی کرد!

کوپه برقی چانگان آواتر ۱۲ با همکاری هواوی و طراح ایرانی معرفی شد.

فاطمه علی اصغری
جمعه - ۱۷ شهریور ۱۴۰۲

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛ 

آواتر به عنوان جوینت ونچر شرکت‌های چانگان، هواوی و CATL در سال ۲۰۱۸ تاسیس شد و اولین محصول خود را نیز با نام آواتر ۱۱ در سال ۲۰۲۱ معرفی کرد. این برند که اکنون برای ورود به بازار اروپا عزم جدی دارد، از دومین محصول خود با نام آواتر ۱۲ در نمایشگاه خودرو مونیخ ۲۰۲۳ پرده برداشت. چانگان آواتر ۱۲ توسط نادر فیقه‌زاده، یک طراح ایرانی طراحی شده است.

مشخصات کوپه برقی چانگان آواتر ۱۲

هرچند آواتر ۱۲ به سدان‌ها شباهت دارد، اما در حقیقت در دسته هاچ بک ها جای می‌گیرد. طراحان روی کاپوت این خودرو یک نمایشگر LED با پانل مشکی را قرار دارند تا با افراد خارج از خودرو بتوان ارتباط برقرار کرد.

طول این خودرو به ۵۰۲۰ میلی‌متر، عرض آن ۱۹۹۹ میلی‌متر، ارتفاع آن ۱۴۶۰ میلی‌متر و فاصله محوری آن نیز به ۳۰۳۰ میلی‌متر می‌رسد. آواتر قصد دارد این کوپه را در دو نسخه محرک عقب و چهارچرخ محرک روانه بازار کند که هر دو نسخه از باتری لیتیوم یونی CATL بهره می‌برند.

طراحان برای در نمای داخلی این خودرو از داشبورد گسترده‌ای استفاده کردند که طبق اعلام آواتر به یک سفینه فضایی با بال‌هایی که تا میانه درهای جلو امتداد پیدا کردند، شباهت دارد. در عرض داشبورد نیز یک نمایشگر باریک قرار گرفته و دو طرف آن نیز محتوای آینه‌های دیجیتالی را نشان می‌دهد. یک نمایشگر لمسی مرکزی نیز در وسط داشبورد تعبیه شده که امکان کنترل تمام امکانات خودرو را به همراه دارد.

از سایر ویژگی‌های کابین می‌توان به سقف شیشه‌ای الکتروکرومیک با قابلیت مات و شفاف، صندلی‌های جاذبه صفر و دریچه‌های تهویه نامرئی اشاره کرد. چانگان آواتر ۱۲ از سیستم رانندگی پیشرفته هواوی به همراه ۲۹ سنسور مختلف نظیر ۳ سنسور لیدار و یک کامپیوتر بهره می‌برد.

مشخصات فنی Avatr ۱۲

نسخه محرک عقب آواتر ۱۲ به یک پیشرانه برقی با قدرت ۳۱۳ اسب بخار مجهز شده است. نسخه چهارچرخ محرک نیز از دو پیشرانه برقی هواوی بهره می‌برد و می‌تواند قدرتی برابر با ۵۷۸ اسب بخار را به تولید برساند. هر دو نسخه به پکیج باتری ۹۴.۵ کیلووات ساعتی مجهز شدند که می‌توانند با یکبار شارژ مسافتی بین ۶۵۰ تا ۷۰۰ کیلومتر را بپیمایند.

آواتر ۱۲ فاقد شیشه عقب بوده و یک دوربین جایگزین آن شده است؛ در واقع رانندگان از روی آینه دید عقب دیجیتالی می‌توانند نمای عقب خودرو را مشاهده کنند. نادر فقیه‌زاده، مدیر طراحی ارشد آواتر در خصوص این محصول گفت آواتر در دنیایی که محصولات تولیدی فقط اشیا محسوب می‌شوند، یک دوست برای کاربران خواهد بود. این محصول آینه‌ای برای آرزوها، ظرفی برای ذات و شریکی برای رانندگان است.

انتهای پیام/

منبع: گجت نیوز

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی