پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

پرچم قرمز/بررسی هونگچی اچ ۵ وارداتی گروه بهمن

بررسی هونگچی اچ ۵ محصول لوکس ترین برند خودروساز چینی که به زودی به بازار ایران عرضه خواهد شد.

محسن صوفی
چهارشنبه - ۲۲ شهریور ۱۴۰۲

لوکس ترین خودرو ساز چین، لوکس ترین عضو گروه خودرو سازی فاو، وقدیمی ترین خودرو ساز چین  توسط شاخه وارداتی گروه بهمن BM CARS به زودی در قالب واردات به بازار ایران خواهد.اولین محصول برند هونگچی در بازار ایران هونگچی اچ ۵ یا هونگچی اوسادو است که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو:

معنای لغوی کلمه هونگچی به  معنی پرچم قرمز است، که اشاره به پرچم چین و رنگ قرمز آن دارد.

گویا باید فعلا حداقل روی کاغذ هم که شده حساب هونگچی را از سایر هموطنانش جدا کنیم.همیشه در بازار خودرو ایران یک گارد در برابر چینی ها وجود داشته و به قول خیلی ها چینی چینی است تعریف و تمجید هم ندارد، اما قصه هونگچی کمی متفاوت است، هونگچی سال ۱۹۵۸ تاسیس شده و اکنون صرفا به عنوان زیر مجموعه رده بالا گروه فاو فعالیت می کند، همچنین مقامات باند پایه چینی نیز باید از محصولات هونگچی استفاده کنند.دولت چین نیز بعد از المپیک توکیو به مدال آوران آن رقابت ها از خودرو های هونگچی هدیه داد.

درچند سال اخیر با توجه به فعالیت هونگچی در کشور های حاشیه خلیج فارس، محصولات این شرکت مثل h9 وehs9 فروش قابل توجه ای با توجه به قیمت و حظور برند های مطرح جهانی در آن بازار ها داشته اند.

طراحی بیرونی:

هونگچی اچ ۵ که در بازار های حاشیه خلیج فارس با نام هونگچی اوسادو نیز عرضه می شود در اواخر سال گذشته میلادی رونمایی و عرضه شد، پس با این تفاسیر باید با خودروی به روزی از نظر طراحی مواجه باشیم .ابعاد هونگچی اچ ۵ به‌ترتیب طول و عرض و ارتفاع برابر با؛ ۴۹۸۸×۱۸۷۵×۱۴۷۰ میلیمتر بوده و فاصله بین دو محور خودرو نیز ۲۹۲۰ میلیمتر می باشد، که این اعداد به ما گوشزد می کنند که با یک سدان سایز بزرگ طرف هستیم.

در نمای بیرونی این چینی کلاس E طراحی اغوا کننده را شاهد هستیم جلو پنجره بزرگ با خطوط عمودی کرومی که بخش اعظمی از سپر جلو را به خودش اختصاص داده و چراغ های جلو نیز همانند ترند روز دنیای خودرو سازی به صورت دو قسمتی طراحی شده اند در تکه بالایی شاهد یک طراحی جذاب هستیم که چراغ دی لایت و راهنما را شامل می شود و تکه پایینی در پایین سپر که چراغ های اصلی خودرو در آن تعبیه شده است.

سپر نیز طراحی زیبای  داشته و حجم پردازی های زیبایی دارد. اما بخش اصلی ماجرا در نمای جلویی امضای هونگچی در محصولاتش است یک نوار قرمز رنگ با حاشیه های کرومی از جلو پنجره شروع شده و تا اواسط کاپوت کشیده شده است این پای ثابت طراحی های هونگچی است که در نوع خود جالب است.

در نمای جانبی یک خط شانه از گلگیر جلو شروع شده و به چراغ های عقب متصل می شود و یک خط نیز در قسمت پایین در ها کشیده شده است. آیینه بغل های خودرو نیز بر روی بدنه خودرو نصب شده اند، کروم کاری های را دور شیشه های جانبی و در قسمت پایینی درب ها شاهد هستیم تا المان های لوکس بودن در نمای جانبی خودرو نیر رعایت شود. رینگ های خودرو نیز ۱۸ اینچی آلومینیومی و دورنگ هستند.

اما در نمای عقبی شاهد یک طراحی سیال و حساب شده هستیم، چراغ های عقب یک طراحی مستطیل ماننده داشته کهوداراب الگوی به هم پیوسته هستند، که بخش عمده ایی از نمای عقبی را به خودش اختصاص داده و گرافیک و نور پردازی زیبایی دارند که این طراحی نیز از برادر لوکس تر خود یعنی h9  به عاریت گرفته اما به عقیده نگارنده طراحی نمای عقبی h5 زیبا تر است.

بر روی چراغ ها یک نوار کرومی قرار گرفته تا حس لوکس بودن نیز در نمای عقب به بیننده القا شود. کمی پایین تر و بر روی سپر چراغ های شب نما را در دو طرف سپر می بینیم ودرقسمت پایینی سپر نیز یک دیفیوزر مشکی تعبیه شده  که بر روی آن قاب اگزوز های کرومی در دوطرف سپر که و توسط یک نوار کرومی نیز به هم متصل شده اند‌.

طراحی داخلی:

.در نمای داخلی نیز شاهد استفاده از چرم و تریم متال و براش هستیم، البته  نظر نهایی درمورد کیفیت ادوات در بررسی میدانی تیم تست معلوم خواهد شد و هدف ما یک بررسی اجمالی است.

رودری های خودرو طراحی زیبایی دلشته و بر روی آن ها از تریم فلزی استفاده شده و بر روی  رودری ها چرم دوزی های متعددی انجام شده و قابلیت نور نخفی نیر در رودری های جلو وجود دارد تیوتر های سیستم صوتی و دکمه های حافظه صندلی در ردیف جلو بر روی رودری ها دیده می شود همچنین کلید های تنظیمات شیشه بالابرهای  خودرو نیز فلزی عستند

اول چیزی که در داشبورد خود نمایی می کند یک نمایشگر بزرگ در وسط داشبورد خود نمای می کند که اندازه ای ۱۲/۶ اینچی داشته واغلب تنظیمات خودرو توسط آن انجام می شود، پشت آمپر نیز خودرو نیز یک مانیتور ۱۲/۳ اینچی بوده که هر دوی این نمایشگر ها اطلاعات کامل و جانبی را در اختیار راننده خواهند گذاشت البته در مدل فول آپشن این خودرو هدآپ دیسپلی نیز وجود دارد.

فرمان خودرو نیز طراحی دایره ای شکل و ساده ای دارند که با کلیت طراحی داشبورد همخوانی داشته و لگوی قرمز رنگ هونگچی نیز بر روی غربیلک فرمان نصب شده است.

داشبورد خودرو طراحی کشیده و به روزی دارد که بر روی آن چرم دوزی نیز شده است بر روی داشبورد تزئینات فلزی زیبایی نیز استفاده شده‌است؛ در بخش های مختلف داشبورد و رودی های خودرو از نور مخفی نیز استفاده تا جذابیت بصری زیادی برای خودرو ایجاد شود.

دریچه های کولر خودرو نیز فرم کوچکی داشته و دارای تزئینات کرومی است.در مجاورت دریچه های کولر خودرو نیز یک نوار قرمز وجود دارد، این نوار قرمز بر روی درب کاپوت خودرو جلو پنجره روی در ها و در داخل نیز  بر روی کنسول وسط نیر این خط قرمز وجود داشته که نشان از توجه بالا هونگچی به جزئیات و امضای خاص این بزند در محصولات اش است که نشان از اصالت در طراحی این بزند و وجود یک خط مش ثابت در طراحی محصولاتش است که بسیار جالب و قابل توجه است.

بر روی کنسول وسط خودرو نیز دسته دنده خودرو الکترونیکی بوده و کلید های سیستم تهویه و فلاشر و در قسمت پایینی نیز کلید سیستم ترمز پارک برقی و اتوهلد و سیستم دوربین ۳۶۰ درجه قرار دارد، پد سیستم شارژر وایرلس نیز در این ناحیه تعبیه شده است بر روی کنسول وسط خودرو جزئیات طراحی خوبی رعایت شده است

در نمای عقبی صندلی های خودرو طراحی قابل توجه ای دارند و برای سرنشینان عقب دریچه تهویه و پورت های خروجی تایپ A و تایپ C تعبیه شده است. سقف پانوراما خودرو نیز ابعاد بزرگی دارد.

قوای فنی:

نمونه ای که توسط گروه بهمن به بازار ایران عرضه خواهد شد به احتمال بسیار زیاد مجهز به یک موتور ۴سیلندر دو لیتری توربو شارژ مجهز به سیستم پاشش مستقیم سوخت که توانایی تولید ۲۲۳ اسب بخار و ۳۴۰ نیوتن متر گشتاور خواهد بود. این موتور به یک گیربکس ۸ سرعته AT متصل می شود، به ادعای هونگچی شتاب صفر تا صد این خودرو ۷/۸ ثانیه بوده مصرف سوخت خودرو نیز در سیکل ترکیبی برابر با ۶/۶ لیتر در صد کیلومتر است.

امکانات ایمنی و رفاهی:

هونگچی اچ ۵ در بحث امکانات ایمنی و رفاهی فهرست بلند بالایی مواجه هستیم ، که با توجه به قیمت خودرو در بازار های جهانی به احتمال خیلی زیاد نمونه فول آپشن به بازار ایران عرضه خواهد شد، البته احتمال تغییر در لیست آپشن های نمونه وارداتی به بازار ایران وجود دارد.

همچنین با توجه به لیست بلند بالای آپشن های خودرو ما صرفا مهم ترین امکانات ایمنی و رفاهی این خودرو بیان خواهیم کرد و از ذکر ملزمات و آپشن های معمول خودداری خواهیم کرد.

از مهمترین امکانات ایمنی و رفاهی به کار رفته در هونگچی اچ ۵ می توان به؛ ۹ کیسه هوای ایمنی، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل کشش، ترمز پارک برقی، سیستم پایش فشار باد تایر ها، سیستم های کمکی ترمز، سنسور پارک جلو و عقب، ترمز پارک برقی، هشدار خروج از خط،سیستم کمکی حرکت بین خطوط، رادار نقطه کور، ترمز اضطراری اتوماتیک، سیستم هشدار تصادف از جلو، سیستم هشدار تصادف از عقب، سیستم ضد تصادف در هنگام باز کردن درها، هشدار خستگی راننده، سیستم کمکی تعویض لاین، و…اشاره کرد.

از امکانات رفاهی به کار رفته در هونگچی اچ ۵ می توان به؛ گرمکن و تهویه صندلی های جلو، ماساژور صندلی راننده، صندلی راننده برقی با قابلیت تنظیم در ۱۲ یا جهت (بسته به سفارش)، حافظه صندلی راننده و آیینه جانبی، صندلی سرنشین جلو برقی با قابلیت تنظیم در ۴ جهت، تهویه مطبوع اتوماتیک ۲ ناحیه ای، فیلتر تصفیه هوای pm 2.5، سیستم صوتی DYNAUDIO با ۱۲ یا ۸ بلندگو(بسته به سفارش)، هدآپ دیسپلی، سیستم کی لس استارت، کارپلی و اندروید اتو، و… اشاره کرد.

جمع بندی و سخن پایانی:

در پایان باید ذکر کنیم که برر روی کاغذ همه چیز خوب به نظر می آیند، و تنها می ماند بحث آزمایش های فنی و بازار یابی و قیمت گذاری گروه بهمن برای هونگچی اچ ۵ تا ببینیم که آیا این چینی مدعی در بازار ایران سهمی کسب خواهد کرد یا خیر.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی