پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

کیا اسپورتیج

بازگشت خوش اقبال/بررسی اجمالی کیا اسپورتیج ۲۰۲۳

بررسی کیا اسپورتیج ۲۰۲۳ کراس اوور وارداتی محبوب کوشا خودرو در بازار ایران.

محسن صوفی
چهارشنبه - ۲۲ شهریور ۱۴۰۲

 اغلب کراس اورر های کره ای همیشه در بازار ایران محبوب بوده اند یکی از محبوب ترین ها بی شک کیا اسپورتیج است خودرویی که بسیار خواهان داشته و نسل های مختلفی از آن در بازار ایران حظور داشته است اخیرا کوشاخودرو قصد وارد کردن جدید ترین نمونه اسپورتیج را به بازار کشور داشته پس به همین بهانه نگاهی اجمالی به آن خواهیم داشت.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو:

ورود کیا اسپورتیج بعد از چند سال به بازار می تواند اتفاقی خوبی باشد اما بیاید یک نگاه دقیق به این  خودرو داشته باشیم.

طراحی خارجی:

در نمای جلویی خودرو یک طراحی عجیب و غریب را می بینیم که تا به حال کیا چنین متدی را در محصولاتش استفاده نکرده بود اما اکنون این زبان طراحی جدید کیاست.

در آن طرف هم هیوندای هم دست به طراحی های عجیب و غریب زده و گویا می خواهند راه سانگ یانگ سابق را در طراحی محصولات عجیب الخلقه ادامه دهند اما با این تفاوت که این جا طراحی به آن حد کسالت بار نیست و مدرن تر است.

در نمای جلویی کی جلو پنجره بزرگ مستطیلی را می بینیم که به صورت شبکه ایی بوده ودرون آن نیز یک فلاپ پلاستیکی گنجانده شده البته این فلاپ در بعضی از مدل ها به رنگ نقره ای مات و در بعضی از مدل ها به رنگ مشکی پیانویی است استفاده از همین فلاپ باعث ایجاد دو حفره در دو طرف آن شده تا به جذابیت نمای جلویی خودرو بیفزاید

البته که هنوز به طور رسمی معلوم نیست کوشا خودرو قصد وارد کردن چه تیپی از این خودرو را دارد البته مدلی که در اواخر سال گذشته در شوروم خود به نمایش گذاشت  از فلاپ های نقره ای مات بعد می بردند.ما نیز این نمونه را بررسی خواهیم کرد.

بر روی کاپوت خودرو نیز لوگوی جدید کیا تعبیه شده چراغ های خودرو نیز شکلی لوزی مانند داشته و چراغ دی لایت نیز به صورت یک نوار کشیده در دور چراغ تعبیه شده که طراحی شکسته ایی نیز دارد، چراغ های خودرو از فناوری ال ایی پشتیبانی می کنند که در نمونه های فول ال ای دی خواهند بود.

بخش پایینی سپر خودرو نیز چراغ های مه شکن خودرو تعبیه شده اند که یک نوار کرومی مات به دور آن ها کشیده شده است در کل نمای جلویی خودرو جذاب بوده و مخاطب ها را به خود جلب خواهد کرد
اما در نمای جانبی اما کاملا اوضاع متفاوت است خبری از حجم پردازی های عجیب و طراحی فضایی نیست و همه چیز طراحی نسبتا معقولی دارد .

گلگیر جلو طراحی عضلانی داشته اما بر روی در ها شاهد یک فرو رفتگی هستیم اما در قسمت هایی که به گلگیر عقب طلاقی پیدا می کند شاهد حجم پردازی نسبتا کمی هستیم آیینه های جانبی خودرو نیز بر روی بدنه خودرو نصب شده‌اند بر روی در های خودرو دو خط کشیده شده است یک خط از انتهای گلگیر جلوشروع شده و در نزدیکی دستگیره درب عقب خودرو محو شده است

یک خط دیگر هم در بالاتر از دستگیره خودرو شروع شده و تا چراغ های عقبی ادامه دارد بر روی شیشه ها در قسمت پایینی آن ها یک به کرومی و بر روی فلاپ پلاستیکی پایین در خودرو نیز یک به کرومی نصب شده تا نمای لوکسی را رقم بزند
رینگ های خودرو در ۳ مدل قابلیت سفارش گذاری دارند دو مدل ۱۸ اینچی و یک مدل آن ۱۹ اینچی است که طراحی زیبا دارند اما در نمای عقبی خودرو از چراغ ها هندسه عجیبی دارند.

در نمای عقبی نیز فرو رفتگی های ایجاد شده  ترکیب این فرو رفتگی ها با خطوط شکسته  به ساخت نمای خاص کمک کرده است، چراغ های عقب خودرو نیز طراحی جدید و ساختار شکنانه ایی دارند و در آن هندسه ای جالب استفاده شده است.

چراغ های عقبی خودرو توسط یک نوار مشکی به هم متصل می شوند، در قسمت پایینی سپر خودرو نیز یک فلاپ کروم مات و دو چراغ نیر در رو طرف سپر تعبیه شده که یک نوار کرومی مات نیر دور آن ها کشیده شده است، بر روی قسمت سقف خودرو نیز یک نوار کرومی به صورت دوار کشیده شده است.

طراحی داخلی:

در نمای داخلی خودرو فرم دریچه های کولر و دستگیره های درونی خودرو خود نمایی می کنند.رودری ها طراحی ساده و شکیلی دارند که از کیا جز هم انتظار نمی رود. یک نوار کرومی باریک هم روی رودری تعبیه شده و به جز این چیز خاص دیگری ندارد، فرمان خودرو از همان طراحی گرد کیا استفاده کرده و در آن از قطعات کرومی نیز استفاده شده است.

داشبورد خود طراحی زیبایی دارد و یک طراحی راننده محور در آن مشاهده می شود. صفحه نمایش خودرو و پشت آمپر خودرو یک طراحی متصل دارند و کنتراست خوبی نیز دارند. صندلی های خودرو نیز در دو نمونه چرمی و پارچه ای قابل سفارش خواهد بود، که در نمونه رونمایی شده پارچه ای بود.

بر روی داشبورد خودرو نیز از خطوط کرومی زیبایی استفاده شده و نمای داخلی خودرو قابل قبول و زیباست. برروی کنسول وسط این خودرو نیز یک دسته دنده مکانیکی و کلید های سیستم اتوهلد و گرم  کن صندلی و دوربین ۳۶۰درجه دیده می شود.

از دیگر ویژگی های کنسول وسط می توانیم به دو جا لیوانی و یک پد شارژ وایرلس اشاره کنیم؛ در قسمت  جلو نیز خروجی های برق و پورت اتصال به سیستم مالتی مدیا تعبیه شده است.

در ردیف عقبی خودرو نیز همان چیزی است که از کیا انتظار داریم، خروجی تهویه ودو پورت خروجی تایپ سی برای سرنشینان عقب آن هم در پشت صندلی های جلویی در نظر گرفته شده تا دسترسی به آن راحت تر باشد، گیره هایی نیز برای آویز کردن اشیاءنیز در این قسمت تعبیه شده است.

و فرم پشت سری صندلی جلو به گونه ایی است که راننده می تواند لباس خود را به آن آویز کند، که در نوع خود جالب است.

قوای فنی:

با توجه به آنچه که در شوروم کوشا خودرو یه نمایش گذاشته شد نمونه سفارش گذاری شده توسط کوشا خودرو مجهز به یک موتور ۱/۶ لیتری توربو شارژر مجهز به سیستم پاشش مستقیم سوخت خواهد بود که توانایی تولید ۱۸۰ اسب بخار و ۲۷۰ نیوتن متر گشتاور را دارد این موتور به یک گیربکس ۷ سرعته دو کلاچه متصل خواهد شد‌. سیستم تعلیق جلوی خودرو مک فرسون و تعلیق محور عقب مولتی لینک است.

امکانات ایمنی و رفاهی:

نمونه وارداتی به بازار ایران احتمالا مجهز به این آپشن های  ایمنی و رفاهی  باشد

کروز کنترل تطبیقی، رادار نقطه کور، سیستم کمکی حرکت بین خطوط، شش کیسه هوا، اتوهلد، سیستم های کمکی حرکت در سر بالای و سراشیبی، ترمز پارک برقی،  دوربین ۳۶۰ درجه، رادار تابلو خوان، سیستم هشدار تصادف جلو، سیستم کنترل پایداری، سنسور پارک جلو و عقب، سیستم تهویه اتوماتیک، گرمکن صندلی های جلو، فرمان برقی، صندلی راننده و سرنشین جلو برقی، نور بالای اتوماتیک، سنسور نور و باران، سیستم پایش فشار باد تایر ها، پشتیبانی از اپل کار پلی و اندروید و اتو و….اشاره کرد

جمع بندی و سخن پایانی:

در دوره ای که اکثر وارد کنندگان خودرو به سمت شراکت با چینی ها و واردات خودرو های چینی رفته اند، واردات محصولات کیا توسط کوشا خودرو اقدام مثبتی تلقی می شود، و چند قدم این شرکت را به موفقیت نزدیک خواهد کرد آن هم در بازاری که به شدت تشنه تحول و محصول جدید ان هم از خودرو ساز معتبری چون کیا است.

اما کوشا خودرو نیز در باید با یک سفارش گذاری حساب شده محصولی با سطح آپشن های مناسب را به بازار بیاورد، و شبکه خدمات رسانی خود را بیش از پیش گسترش داده و با بازاریابی اصولی و یک قیمت گذاری منطقی و زمینه موفقیت خود را فراهم کند.

(با توجه به این که هنوز کاتالوگی از طرف کوشا خودرو منتشر نشده، و اطلاعات دقیقی نیز از ویژگی های خودروی سفارش گذاری شده توسط این شرکت در دسترس ما نیست. به محض انتشار کاتالوگ یا فراهم شدن آن از سمت کوشا خودرو برای پایگاه خبری جوان خودرو، ما نیز نسبت به بروز رسانی این مقاله اقدام خواهیم کرد.)

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی