پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

بررسی دانگ فنگ آئولوس شاین مکس

بررسی سدان وارداتی خودرو ایران خودرو "دانگ فنگ آئولوس شاین مکس" که به زودی در دو نسخه بنزینی و هیبرید به بازار عرضضد خواهد شد.

محسن صوفی
پنجشنبه - ۲۰ مهر ۱۴۰۲

چندی پیش ایران خودرو  از سدان وارداتی خود رونمایی کرد همانند اکثر خودروسازان و وارد کنندگان داخلی ایران خودرو نیز به سمت شراکت با چینی ها رفته است. آئولوس شاین مکس یک سدان از دانگ فنگ است که به زودی در دو مدل بنزینی و هیبرید توسط ایران خودرو به وارد بازار می شود، و پس از مدتی نمونه هیبریدی آن به صورت مونتاژی عرضه خواهد شد.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو؛

طراحی بیرونی:

ایران خودرو قصد دارد آئولوس یی شوئن مکس یا شاین مکس را در دو نمونه بنرینی و هیبرید وارد بازار کند، ایساکو کیش به عنوان زیر مجموعه ایران خودرو وظیفه وارد کردن این محصول را به بازار دارد، طبق برنامه ایران خودرو در سال جاری ۴۵۰۰ دستگاه از دانگ فنگ آئولوس شاین مکس را به صورت وارداتی به بازار عرضه کند.

۴۰۰۰ دستگاه نمونه بنزینی، و ۵۰۰ دستگاه از مدل هیبرید ودر گام های بعدی مدل هیبرید شاین مکس را در داخل کشور مونتاژ خواهد شد، با ذکر این مقدمات اکنون به بررسی این خودرو خواهیم پرداخت.

دانگ فنگ آئولوس شاین مکس در نمای جلوی خود طراحی خشن و پر جزئیاتی دارد، چراغ های جلوی خودرو ابعاد بزرگی دارند، و به صورت تمام ال ای دی هستند،در نمونه بنزینی چراغ های آن به صورت تمام ال ای دی هستند ودر کاسه چراغ آن سه سلول ال ای دی تعبیه شده است، اما نمونه هیبرید صرفا یک لنز تعبیه شده است.

جلو پنجره خودرو ابعاد بسیار بزرگی داشته و طراحی مُشبکی دارد، و در نمونه بنزینی چراغ ها توسط یک خط قرمز به هم متصل شده اند، و کلمه MAX تعبیه شده در جلو پنجره در نمونه بنزینی قرمز رنگ، و در نمونه هیبرید این جزییات به رنگ فسفری است، افزون بر موارد بالا در جلو پنجره خودرو از تزئینات بهره گرفته شده تا طراحی نمای جلوی خودرو شلوغ پرجزییات و خشن باشد.

برروی کاپوت خودرو نیز اولین چیزی که جلب توجه می کند لگوی دانگ فنگ است، که در پیشانی آن دیده می شود، همچنین به وسیله ایجاد خطوط از ساده بودن طراحی در کاپوت خودرو پرهیز شده است.

شاین مکس

در نمای جانبی خودرو نیز همانند نمای جلوی خودرو جزئیات طراحی رعایت شده است؛ یک خط از چراغ های جلوی خودرو شروع شده که برروی درب عقب خودرو محو می شود، و اندکی پایین تر از آن برروی درب جلوی خودرو یک خط دیگر دیده می شود، که به چراغ عقب خودرو متصل می شود.

آیینه های جانبی خودرو طراحی معمولی دارند، اما با استایل بدنه خودرو هماهنگی نسبی دارد، دستگیره های بیرونی خودرو نیز به صورت کرومی تعبیه شده اند، شیشه های جانبی خودرو ابعاد بزرگی دارند و در قسمت بالایی آن ها یک نوار کرومی تعبیه شده که این نوار تا بخش هایی از بدنه خودرو امتداد یافته است. رینگ های خودرو اندازه ای ۱۷ اینچی داشته و به رنگ دودی هستند،
در نمای عقبی خودرو چراغ ها ابعاد بزرگی دارند و از الگوی پیوسته که تقریبا امروزه تمام خودروهای جدید چینی که می بینیم. این الگو در آن ها به کار رفته است.

چراغ ها به صورت تمام ال ای دی هستند، و بخش میانی آن ها متشکل از دو چراغ خطی که به صورت سر تا سری در نمای عقب کشیده شده است، که بسیار جلب توجه می کند، همچنین برروی چراغ ها یک نوار کرومی نیز تعبیه شده است.

برروی سپر عقب خودرو نیز حجم پردازی های متنوعی صورت گرفته، و در قسمت پایینی سپر دو چراغ شب نما و در پایین ترین قسمت یک نوار کرومی سرتاسری به چشم می خورد،

اگر بخواهیم ابعاد و اندازه های آئولوس شاین مکس را بررسی کنیم، به این اعداد می رسیم؛ طول،عرض و ارتفاع خودرو به ترتیب برابرند با۴۷۹۷×۱۸۷۰×۱۴۷۵ و فاصله بین دو محور خودرو ۲۷۷۰ میلی متر است.

در نمای داخلی آئولوس شاین‌مکس یک طراحی ساده اما کاملا ارگونومیک را می بینیم، رودری های خودرو طراحی زیبایی دارند و برروی آن ها از حجم قابل قبولی از چرم و متریال های مختلفی اعم از کروم، براش، مشکی پیانویی استفاده شده است.

در نمونه های که ایران خودرو رونمایی کرد برروی وداشبورد و رودری نمونه بنزینی از یک نوار نارنجی رنگ،  و در نمونه هیبرید این نوار به رنگ فسفری بود. داشبورد خودرو یک طراحی راننده محور دارد، و در قسمت بالای آن پنل تنظیمات سیستم تهویه خودرو قرار داده شده که در نوع خود جالب بوده و تا کنون چنین سبکی کمتر مشاهده شده است.

شاین مکس

در مرکز وداشبورد مانیتور سیستم مالتی مدیا قرار گرفته، که اندازه آن ۱۰/۲۵ اینچی است و طراحی راننده محور دارد.دریچه سیستم تهویه خودرو طراحی باریک و سرتاسری دارند که در نوع خود بسیار جالب است، در نمونه بنزینی صرفا از تریم چرم و کروم برای تزیین وداشبورد استفاده شده ولی در نمونه هیبرید از تریم طرح کربن هم در بعضی از نقاط استفاده شده است.

در نمونه بنزینی که توسط ایران خودرو رونمایی کرد نمونه هیبرید یک تریم مشکی رنگ داشت، و نمونه بنزینی تریم داخلی آن به رنگ روشن بود که به احتمال زیاد این دو نمونه در تریم داخلی نیز با هم متمایز خواهند بود.

فرمان خودرو طراحی دو شاخه و دی کات دارد و کلید های کنترلی به نحوه جالبی رو آن تعبیه شده است، پشت آمپر حودرو نیز به صورت دیجیتالی است و اندازه ای ۱۲/۳ اینچی دارد .

برروی کنسول وسط خودرو یک طراحی ساده را می بینیم، از متریال های براش و کرومی برای تزیین آن استفاده شده و کنسول وسط خودرو به صورت شیب دار طراحی شده تا دسترسی راننده به آن آسان باشد. دسته دنده خودرو به صورت الکتریکی است و کلید های ترمز پارک و اتوهلد در پایین آن قرار گرفته است افزون بر زیر آرنجی یک محفظه و یک شارژر وایرلس روی کنسول وسط دیده می شود

شاین مکس

قوای فنی:

دانگ فنگ آئولوس شاین مکس در نمونه بنزینی مجهز به یک موتور ۱/۵ لیتری توربو شارژر GDI است، که توانایی تولید ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد، این موتور به یک گیربکس ۷ سرعته اتومات دو کلاچه تر  متصل می شود.استاندارد آلایندگی این موتور یورو ۶ بوده، و مصرف سوخت ترکیبی آن نیز حدود ۶ لیتری در صد کیلومتر اعلام شده است.

اما نمونه هیبرید مجهز به یک موتور بنزینی و الکتریکی است، نمونه بنزینی یک موتور ۱/۵ توربوشارژر است، که توانایی تولید ۱۶۳ اسب بخار و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور را دارد، و نمونه الکتریکی یک موتور الکتریکی آهنربای دائمی است که توانایی تولید ۱۷۴ اسب بخار و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد، این نمونه مجهز به یک‌گیربکس ECVT است و مصرف سوخت ترکیبی این مدل درصد کیلومتر ۴/۳لیتر در هر صد کیلومتر است.

در هر دو نمونه سیستم تعلیق محور جلوی خودرو مک فرسون و سیستم تعلیق محور عقب مولتی لینک است، که استفاده از مولتی لینک در محور عقب باعث بهبود هندلیتگ پایداری خودرو می شود.

امکانات ایمنی و رفاهی:

آئولوس شاین مکس در نمونه بنزینی سطح آپشن به مراتب بالاتری نسبت نمونه هیبرید دارد، مهم ترین امکانات ایمنی و رفاهی آیولوس شاین مکس عبارت اند از؛ ترمز ABS، سیستم EBD، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل کشش، ترمز پارک برقی، اتوهلد، سیستم کنترل کشش، سیستم ترمز اضطراری اتوماتیک، سیستم کمکی ترمز، سیستم ترمز هدشمند، ۶ کیسه هوا در نمونه بنزینی، ۴کیسه هوا در نمونه هیبریدی، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین ۳۶۰ درجه در نمونه بنزینی، دوربین دنده عقب، سیستم کنترل فشار باد تایر ها، سیستم های کمکی LKA، LCA، LDW، DOW، BSD، FCWدر نمونه بنزینی، و… جز مهم ترین امکانات رفاهی آئولوس شاین مکس در نمونه بنزینی و هیبریدی هستند.

 

اما ادواتی مثل؛ کروز کنترل تطبیقی، سقف پانوراما، تهویه اتوماتیک، سنسور نور وباران، سیستم مولتی مدیا با اندازه ۱۰/۲۵ اینچی، خروجی یو اس بی، ۱۱ بلندگو در نمونه بنزینی و ۴ بلندگو در نمونه هیبریدی، سیستم فرامین صوتی، صندلی راننده و سرنشین جلو برقی در نمونه بنزینی، گرمکن، تتهویه و ماساژور صندلی راننده در نمونه بنزینی و….بعضی از مهم ترین امکانات رفاهی این خودرو هستند.

شاین مکس

نتیجه گیری:

سدان وارداتی ایران خودرو باید در برابر طیف وسیعی از خودرو های چینی صفر کیلومتر و کارکرده های موجود در بازار رقابت کند، البته با توجه به امکانات و تعرفه واردات به احتمال بسیار زیاد قیمت نمونه هیبرید کم تر از نمونه بنزینی خواهد بود.

نزدیک ترین رقیب این خودرو فونیکس آریزو ۸ است، که کار سختی آئولوس شاین مکس در برابر این هموطنش در پیش خواهد داشت، و باید شاهد یک رقابت جذاب بین این دو چینی باشیم‌، اما باید دید قیمت گذاری و سیاست بازاریابی و عرضه ایران خودرو در عرضه این خودرو چگونه است، و آیا آئولوس شاین مکس می تواند نظر مثبت خریداران ایرانی را جلب کند یا خیر.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی