پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

موتور چهار چرخ یا ATV چیست؟ با ویژگی‌های این وسیله نقلیه آشنا شوید!

خودروی همه جا رو (ATV) یا وسیله نقلیه (LUV)، یک موتور سیکلت دو یا چهار نفره است که به موتور چهار چرخ معروف می‌باشد. این نام در ابتدا توسط موسسه استاندارد ملی آمریکا (ANSI) تعریف شد.

شیوا تدین پور
چهارشنبه - ۴ بهمن ۱۴۰۲

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

خودروی همه جا رو، طراحی شده تا در زمین‌های متنوع مانند جنگل و بیابان که خودروها و موتور سیکلت‌های معمولی به سختی رفت و آمد می‌کنند، شرایط را آسان‌تر کرده و با موتور قدرتمند و چرخ‌های ضخیمی که دارد، توانایی گذر از ناهمواری‌ها را داشته باشد.

اگرچه در برخی از کشورها مانند استرالیا، آمریکا و کانادا وسیله‌ای غیر قانونی است. طبق تعریف موسسه استاندارد ملی آمریکا، موتورهای چهار چرخ برای استفاده توسط یک مسافر که راننده باشد، در نظر گرفته شده‌اند، اما برخی از شرکت‌ها از این موتورها برای جابجایی مسافر استفاده می‌کنند.

اولین موتور چهار چرخ جهان، توسط برند رویال انفیلد (Royal Enfield) در سال ۱۸۹۳ ساخته شد و پس از یک ماه به تولید انبوه رسیده و در بازار عرضه شد. از قطعات این موتور می‌توان به فرمان میله‌ای، استارت پایی، کیلومتر آنالوگ، چرخ‌های ساز متوسط و موتور نسبتا ضعیف اشاره کرد. موتور چهار چرخ رویال انفیلد یک دوچرخه چهار چرخ بود که با گذر زمان، پیشرفت زیادی را به خود دید. محصولات این برند معمولا برای کالسکه‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفتند و استفاده از اسب را منسوخ کردند.

موتورها شش چرخ یا AATV

اصطلاح “ATV” در ابتدا برای اشاره به موتورهای چهارچرخ مورد استفاده قرار می‌گرفت که از آن‌ها می‌توان به جیگِر (Jiger) اشاره کرد. این سری موتورها توسط کمپانی‌های جیگر (Jiger Corporation)، آمپیکات (Amphicat)، موبیلیتی (Mobility Unlimited Inc)، ترا تایگر (Terra Tiger) و شرکت تولیدی آلیس چالمرز (Allis-Chalmers Manufacturing Company) در اواسط دهه ۱۹۶۰ و اوایل دهه ۱۹۷۰ معرفی شدند.

در این بین نیز با توجه به ویژگی‌هایی موتورهای شش چرخ دارا بودند، سری موتورهای AATV وارد بازار شدند که قابلیت گذر از موانع مختلف و توانایی ادامه کار در شرایط متفاوت را دارا هستند.

نام اولین ATV سه چرخ اسپری راند تریکارت (Sperry-Rand Tricart) بود. این موتور در سال ۱۹۶۷ به عنوان پروژه فارغ التحصیلی جان پلسینگر (John Plessinger) در آکادمی هنرهای کرانبروک (Cranbrook Academy of Arts) در نزدیکی دیترویت طراحی شد.

تریکارت با حالت نشسته درونی طراحی شده بود و باید از داخل فضای موتور هدایت می‌شد. در سال ۱۹۶۸، پلسینگر (Plessinger) حق ثبت اختراع و حق طراحی تریکارت را به اسپری راند نیو هلاند (Sperry-Rand New Holland) فروخت که با قیمت مناسبی آن‌ها را تولید و به فروش می‌رساند.

در آن زمان تعداد زیادی از تولیدکنندگان شروع به تولید این نوع سه چرخه‌ها کردند که مدتی بعد از آنکه شرکت‌های بزرگ موتورسیکلت مانند هوندا در سال ۱۹۶۹ وارد بازار شدند، این تولیدکنندگان کوچک دیگر قادر به ادامه رقابت نبودند.

هوندا اولین خودروی سه چرخه خود را در حالت نشسته در سال ۱۹۶۹ با نام US90 معرفی کرد. این مدل با استفاده در فیلم جیمز باند (James Bond)، الماس‌ها همیشگی هستند (Diamonds Are Forever) و برنامه‌های تلویزیونی مانند دکتر هو (Doctor Who)، مگنوم پی آی (Magnum P.I.) و هارت در هارت (Hart to Hart) معروف شد.

در سال ۱۹۷۳، هوندا واژه چرخه تمام زمین All Terrain Cycle (ATC) را وارد مدل‌های سه چرخه‌های خود کرد و برای تمام ATVها خود نیز از این مدل استفاده کرد. این نام بر موتورهای شش چرخ نیز تاثیر گذاشت و امروزه آن‌ها را با AATV‌های ۶ چرخ می‌شناسند.

شروع تولید برندهای معروف

هوندا به دلیل داشتن حق ثبت اختراع در طراحی و قرار دادن موتور انحصاری، محصولات خود را وارد دهه ۱۹۸۰ کرد. تا سال ۱۹۸۰، سایر شرکت‌ها تولیدات خود را با حق امتیاز ثبت اختراع هوندا انجام می‌دادند.

این کار را برای ورود به حوزه پرسود تولید ATC انجام می‌دادند. یاماها اولین ATC خود را با نام Tri-Moto YZ125 معرفی کرد. کاوازاکی سال بعد با KLT200 این کار خود را شروع کرد، در حالی که سوزوکی اولین محصول ATC خود را با نام ALT125 در سال ۱۹۸۲ انجام داد.

ویژگی رفتن به هر مکان و شرایط زمینی که اکثر وسایل نقلیه دیگر نمی‌توانستند از آن عبور کنند باعث محبوبیت این وسیله بین شکارچیان آمریکایی و کانادایی شد. با ورود سایر تولیدکنندگان به این بازار، هوندا مدل‌های خود را تنوع بخشید و ATC250R که اولین ATC اسپرت بود را ساخت. این موتور برای انجام مسابقات ساخته شده بود، در سال ۱۹۸۱ ارائه و به مرحله تولید رسید. هوندا ATC200E Big Red 1982 یکی از بهترین موتورهای این برند بود.

این دستگاه دارای سیستم تعلیق با کیفیت و یک سبد بود و بدین ترتیب به اولین ATC طراحی شده مخصوص خدمات رسانی تبدیل شد که علاوه بر این، پرفروش‌ترین ATC جهان شد.

هوندا این مدل را در سال ۱۹۸۳ با نام ATC200X دنبال کرد. از مشخصات این مدل می‌توان به موتور چهار زمانه اسپرت با حجم ۱۹۲ سی‌سی که برای سواران جدید ایده‌آل بود، اشاره کرد.

. هوندا ATC200E Big Red 1982

مدل‌های جدید کاواساکی و یاماها

کاواساکی و یاماها نیز بیکار ننشستند و مدل‌های جدید و بروز شده‌ی خود را وارد بازار کردند. در سال ۱۹۸۴ کاواساکی، مدل KXT250 Tecate را عرضه کرد و یاماها نیز در سال ۱۹۸۵ با مدل Tri-Z 250 وارد بازار شد. هر دو موتور دارای انجین‌های دو زمانه با حجم ۲۵۰ سی‌سی بودند که با خنک کننده مایع کار می‌کردند.

این موتورها توانایی رقابت هوندا ATC250R را داشتند. در پاسخ به این تولیدکنندگان، Tiger آمریکایی نیز دست به کار شد و  مجموعه‌ای از موتورهای ATC‌ را معرفی کرد که شامل Tiger 500 با قدرت جابجایی بالا بود.

هوندا به تنوع در تولیدات خود ادامه داد و تقریبا ۱۰ مدل دیگر را نیز مجموعه خود اضافه کرد. نسخه بزرگ‌تر و متعادل‌تر Big Red Utility ATC با موتور ۲۵۰ سی‌سی را منتشر کرد و همچنین مدل ۳۵۰X Sport ATC، بزرگترین ماشین جابجایی خود را نیز در ۱۹۸۵ معرفی کرد.

به طور کلی بخش عمده‌ای از تولیدات این برندها را موتورهایی با حجم ۲۰۰ سی‌سی تشکیل می‌داد که شش مدل را ارائه داده و بیش از ۵۰۰ هزار دستگاه در ۳ سال به فروش رسید.

هوندا ATC250R

مدل های جدید کاوازاکی و یاماها AVT

نگرانی‌های ایمنی ATVها چست؟

دوره‌های آموزش ایمنی تعداد و شدت تصادفات را در بین سوارکاران ATV کاهش داده است. همانطور که می‌دانید، به دلیل کوچک بودن و فاصله بین دو محور موتورهای چهارچرخ، پیچیدن به جهت‌های مختلف، نیاز به احتیاط دارد و اگر بر روی پیچ‌ها با سرعت زیادی حرکت کنید، احتمال واژگون شدن وسیله نقلیه بسیار زیاد خواهد بود.

حتی در زمان ترمز گرفتن بر روی شیب تند رو به پایین نیز، امکان از دست دادن تعادل موتور وجود دارد. با این حال، بسیاری از افراد با یادگیری چند تکنیک حفظ تعادل و به دست آوردن تجربه کافی می‌توانند سواری خوبی را تجربه کنند.

در زمان استفاده از این وسیله نقلیه، حتما تجهیزات ایمنی لازم را به همراه داشته باشید، زیرا کمک زیادی به حفظ سلامت شما خواهند کرد.

کار کردن با گاز و زمان استفاده از آن بسیار مهم است و در حفظ تعادل کمک زیادی به شما می‌کند. دلیل آن نیز فشاری است که در گاز و ترمز در زمان اجرای آن‌ها به موتور وارد می‌کنند.

کاربردهای موتور چهار چرخ

موتورهای چهارچرخ به دلیل دیزاین و اندازه آن‌ها، رفت و آمد را بسیار آسان کرده‌اند و همین امر باعث شده تا کاربردهای این موتور بیشتر از هر وسیله نقلیه‌ای شود.

این موتورها محفظه‌ای برای حمل بار نیز دارند که به افراد اجازه می‌دهند که با ابزار کافی به محل مورد نظر خود بروند. در ادامه، کاربردهای این وسایل نقلیه را به شما خواهیم گفت.

  • گشت مرزی
  • ساخت و ساز
  • خدمات فوریت‌های پزشکی
  • مدیریت زمین
  • اجرای قانون
  • کاربردهای نظامی
  • اکتشافات معدنی
  • اکتشاف نفت
  • حمل و نقل خط لوله
  • جستجو و نجات
  • جنگل‌داری در مقیاس کوچک
  • نقشه برداری
  • کنترل آتش سوزی زمین‌های وحشی
  • مسابقات ورزشی

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی