پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

چند نکته مهم درباره آج لاستیک

آشفته بازار لاستیک صدای همه را درآورد!

بازار لاستیک هم‌زمان با آغاز فصل پاییز وارد یک دوره هرج و مرج ناشی از گرانی و کمبود تایر شده است.

فاطمه علی اصغری
دوشنبه - ۱۷ مهر ۱۴۰۲

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛ 

اگر این روزها برای خرید لاستیک به بازار مراجعه کنید، متوجه خواهید شد که یک هرج و مرج کامل در این بخش وجود دارد. بازار لاستیک این روزها با مشکل عدم وجود تایر به میزان کافی دست و پنجه نرم می‌کند. علاوه براین، قیمت لاستیک طی ماه‌های اخیر به‌شدت افزایش یافته است. در نتیجه به‌طور هم‌زمان کمبود تایر و گرانی قیمت تایر از معضلات این بازار محسوب می شود.

به عنوان یک نمونه از افزایش بهای تایر، هر جفت لاستیک مخصوص رینگ ۱۴ اینچ طی ماه اخیر حدود ۳۰۰ الی ۴۰۰ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرده است. این رینگ در خودروهای ایرانی بسیار پرکاربرد است. خانواده خودروهای تیبا،‌ ساینا، کوییک،‌ رانا، پژو ۲۰۶، پژو ۲۰۷، پژو ۴۰۵ و پژو پارس، همگی از رینگ ۱۴ اینچ استفاده می‌کنند. به همین دلیل گرانی تایر مناسب رینگ ۱۴ تأثیر قابل توجهی بر شرایط بازار و نحوه خرید لاستیک خواهد داشت.

همچنین تایرهای خارجی در بازار کمیاب هستند و اکثر آن‌ها در سایز استاندارد عرضه شده‌اند از این رو اگر مشتری تایر با اندازه پهن بخواهد، اکثر انتخاب‌ها از بین برند های چینی هستند.

در بخش تایرهای ایرانی نیز کمبودهای قابل توجهی احساس می‌شود و برخی برندها تنها تایر را در تعدادی اندازه محدود روانه بازار می‌کنند و مشتریان ناچار به انتخاب برندهای دیگر هستند.

به نظر می‌رسد تولیدکنندگان تایر نیز رویه مشابهی با خودروسازان در پیش گرفته‌اند و این شرکت‌ها از عرضه اجناس خود به بازار لاستیک خودداری می‌کنند تا بتوانند مجوز افزایش قیمت را دریافت کنند.

در سوی دیگر نیز وزارت صمت تاکنون در مقابل افزایش قیمت مقاومت کرده است.

به گفته معاون وزیر صمت، افزایش قیمت لاستیک مشکلات این صنعت را حل نمی‌کند و مشکلات این صنعت مربوط به حوزه تولید و توزیع است.

تولید لاستیک نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد کاهش یافته و کمبود ارز موردنیاز برای واردات مواد اولیه،‌ بزرگ‌ترین چالش صنعت لاستیک محسوب می شود.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی