پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خط تولید کوییک

فرايند عبور مستقيم در سايپا، اجازه دپوی خودرو نمی دهد

باتوجه به تاکید مدیرعامل سایپا بر استفاده از سیستم فرآیند عبور مستقیم و تحویل بدون نقص خودرو به مشتریان مباحث مطرح شده در برخی از رسانه‌ها پیرامون دپو خودرو در این شرکت معنایی ندارد.

فاطمه علی اصغری
شنبه - ۲۲ مهر ۱۴۰۲

به گزارش اختصاصی خبرنگار پایگاه خبری جوان خودرو؛ تقریبا چند روزی  است که دوباره برخی از جریانات و‌ رسانه‌ها به طرح دپوی خودرو از سوی خودروسازان دولتی پرداختند و با انتقاد از رویه شرکت‌ های خودروسازی خواهان رسیدگی به وضعیت بازار خودرو شدند روندی که حتی صدای رئیس قوه قضائیه را درآورد به گونه ای که اژه‌ای در جلسه مسئولان قضایی صراحتا گفت: برخی رسانه‌ها می‌گویند خودروها را عمدی نگه داشته‌اند تا قیمت را بالا ببرند!

آنچه از زبان رئیس دستگاه به نقل از چند رسانه مطرح شد بدون شک جای بحث و بررسی دقیق دارد چرا که تا به امروز گزارشی دال بر دپوی خودرو از سوی شرکت‌های خودروسازی دولتی و طرح شکایت در این راستا وجود ندارد و مباحث و رویکردهایی که در این راستا شکل گرفته است تنها دستاورد افکار و خیالات چند رسانه است که بدون هیچ استناطی مباحث باب میل خودشان را مطرح می‌کنند.

*خودروسازان گرفتار قیمت‌گذاری دستوری

بدون شک برای همه طرفداران و کارشناسان بازار خودرو این موضوع مبرهن و روشن است که دولتی بودن شرکت‌های خودروسازی از یکسو و عمر کوتاه مدیریتی در دستگاه‌ های اجرایی مشکلات متعددی را برای خودروسازان کشورمان به خصوص دولتی‌های فراهم کرده است به گونه‌ای که مشکلات کارخانه‌های خودروسازی ما در بحث تامین منابع مالی، ارزی و زیان انباشته هنوز ادامه دارد.

مشکلاتی که امروز در عرضه و قیمت خودرو وجود دارد به طورحتم برای بازار، مسئولین و حتی مشتاقان خودرو نیز قابل هضم نیست چرا که تا زمانی که قیمت‌ گذاری دستوری متوقف نشود باید منتظر ادامه بی ثباتی ‌ها در بازار خودرو باشیم.

آنچه تا امروز بارها از زبان مدیران دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور در باب افزایش قیمت خودرو شنیده می‌شود تاکید بر افزایش قیمت خودرو براساس معیار واقعی است رویکردی که زمین تا آسمان با قیمت‌گذاری دستوری تفاوت دارد.

عملکرد روشن سایپا در حوزه تحویل خودرو

اکر برای نمونه بخواهیم عملکرد و میزان تولیدات گروه خودروسازی سایپا را مورد بررسی قرار دهیم شاهد خواهیم بود که از ابتدای سال تا ۱۰ مهر  ۲۵۰ هزار  ۵۳۵ دستگاه خودرو در این شرکت تولید شده است که این روند نسبت به زمان مشابهه سال گذشته ۱۳ درصد رشد داشته است.

در حوزه تحویل خودرو به مشتریان نیز گروه خودروسازی سایپا با تاکید بر شعار«عبور مستقیم » نقشه ی راه خود را ترسیم کرده و تا به امروز خودروی ناقصی را در اختیار مشتریان قرار نداده است.

سایپا روزانه بالغ بر ۱۹۰۰ دستگاه خودرو تولید می‌کند و تحویل اداره‌ی فروش می دهد تا پس از طی شدن فرآیند تجاری سازی در یک پروسه زمانی ۲ هفته تا یکماه خودرو تحویل مشتری داده شود از این رو باتوجه به هجم تولیدی شرکت سایپا همواره خودرو در اداره ی تحویل وجود دارد و این بدین معناست که امکان دپوی خودرو در گروه خودروسازی سایپا به هیچ وجه امکانپذیر نیست و آنچه رسانه‌ها بدان پرداختند بدون ارائه ادله و مستندات لازم است.

” گفتنی است از سوی دیگر آنچه در بحث دپوی خودرو به فرض مثال درباره ی گروه خودروسازی سایپا مطرح می شود خلاف واقع است چرا که در وضعیت فعلی و طبق  آمارهای رسمی منتشر شده از سوی سایپا بیش از ۵۰ هزار خودرو در مرحله فرآیندسازی تجاری قرار دارند و ۳۶ هزار از این تعداد نیز به مشتریان تحویل داده شده است و الباقی در مرحله انجام فرآیند هستند از این رو بهتر است دوستان در ارائه آمار و اعداد خود پیرامون دپو خودروها واقعیت و آمارهای رسمی را ملاک گزارش و سخن خود قرار دهند! “

انتظار می رود دوستان رسانه‌ای و فعالان بازار خودرو به این موضوع عنایت داشته باشند که در فرآیند عبور مستقیم قصد و غایت همه ی خودروسازان تحویل خودرو بدون نقص است روالی که در دوران مدیران قبلی این خودروسازی‌ها وجود داشت اما در دوره ی جدید و با حضور چهره‌های خوش فکر مدیریتی امکان دپوی خودرو وجود ندارد و تنها رویکرد خودروسازان در تحویل سالم خودرو به مشتریان سبب کاهش تیراژ می‌شود که این رویکرد نیز کاملا منطقی است.

گفتنی است در شرایط فعلی و باتوجه به پیشرفت‌ های مهم شرکت‌های خودروسازی در کشورمان انتظار است رسانه‌ها، نهادها و دستگاه‌های اجرایی کمر همت خود را در جهت حمایت از صنعت خودروسازی داخلی به کار ببندد و با ترسیم یک روش مشخص به خصوص در حوزه ی قیمت گذاری خودرو راه را برای پیشرفت توام با کیفیت خودروهای داخلی فراهم کنند.

انتهای پیام/

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی