پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

معرفی و بررسی محبوب ترین موتورسیکلت‌های ایرانی+قیمت

موتور یکی از هیجان‌انگیزترین وسایل نقلیه است که در میان قشر جوان، طرفداران زیادی دارد. احتمالاً اگر نظر کسی را در خصوص بهترین برند موتور سیکلت بپرسیم، یکی از برند‌های یاماها، هوندا و کاوازاکی که همگی ژاپنی هستند را نام ببرد؛ اما ممکن است همان فرد، زمان خرید موتور بر اساس شرایط، محصول شرکت دیگری را انتخاب کند.

فاطمه علی اصغری
شنبه - ۲۰ آبان ۱۴۰۲

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری جوان خودرو؛

انتخاب بهترین موتور سیکلت، بر اساس فاکتورهای مختلفی صورت می‌گیرد. برای یک نفر قیمت اهمیت زیادی دارد و برای فرد دیگری کیفیت اولویت است؛ فردی به دنبال تولید داخلی است و شخص دیگری مدل‌های خارجی را ترجیح می‌دهد. با توجه به ترافیک‌های کلافه کننده، خصوصاً در شهر تهران، خیلی از افراد موتور را برای فرار از ترافیک استفاده می‌کنند؛ برای چنین افرادی، کوچک و سبک بودن موتور اهمیت دارد. در این مقاله اطلاعاتی در اختیار شما می‌گذاریم تا بتوانید بهترین موتور سیلکت ایرانی یا خارجی مناسب خود را انتخاب کنید. همچنین، تعدادی از موتورهای محبوب در بازار ایران را به شما معرفی می‌کنیم.

انواع موتور سیکلت از نظر نوع کاربری

  1. موتورسیکلت مخصوص جاده
  2. موتورسیکلت کوچک (مینی)
  3. موتور سیکلت آفرود
  4. موتور گازی
  5. اسکوتر
  6. موتور مناسب همه مسیرها (همه‌جا رو)

این گروه بندی بر اساس قدرت و طراحی بدنه موتورسیکلت‌ها انجام شده است. هر کدام از این موتورها برای انجام فعالیت‌های خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع موتور سیکلت بر اساس حجم موتور(انجین)

موتور سیکلت ها در مدل های مختلفی تولید می‌شوند.

یکی دیگر از مواردی که می‌توان به وسیله آن موتورسیلکت‌ها را دسته بندی کرد، حجم موتور یا انجین (engine) است. منظور از حجم موتور، مجموع فضای موجود در سیلندرها است. هرچه حجم انجین موتور سیکلت بیشتر باشد، فضا برای عبور سوخت و هوا بیشتر است؛ در نتیجه قدرت و سرعت بیشتری را ارائه می‌دهد. اینکه بهترین موتور سیکلت چه حجم موتوری دارد، بستگی به نیاز شما و کاربری مد نظرتان دارد.

گروه‌بندی موتورسیکلت‌ها از نظر حجم انجین:

  • موتورهایی با حجم انجین کمتر از ۱۰۰ سی‌سی: این گروه از موتورها برای مسیرهای کوتاه شهری و جاده‌های خاکی مناسب هستند. موتورسیکلت‌هایی که در این دسته قرار می‌گیرند، سرعت کمی دارند اما در مقابل مصرف سوختشان هم پایین است.
  • موتورهایی با حجم انجین ۱۰۰ سی‌سی: کاربری این محصولات مانند گروه قبلی است اما به نسبت دسته پایین‌تر خود، کمی سرعت و شتاب بیشتری دارند.
  • موتورهایی با حجم انجین ۱۲۵ سی‌سی: از نظر سرعت و شتاب این موتورسیکلت‌ها در حد متوسطی قرار دارند. از این موتورها می‌توان برای جابه‌جایی بارهای سبک استفاده کرد. این حجم انجین معمولاً در موتورهایی با نام اندرو (enduro) به کار می‌روند که برای آفرود و مسیرهای کوهستانی مناسب هستند.
  • موتورهایی با حجم انجین ۱۷۵ سی‌سی:موتورسیکلت‌هایی با حجم موتور بین ۱۷۰ تا ۲۰۰ سی‌سی در این دسته قرار می‌گیرند و اغلب در موتورهای اندرو استفاده می‌شوند. برای موتورسیکلت‌های بیابانی کوچک هم می‌توان این انجین را به کار برد.
  • موتورهایی با حجم انجین ۲۵۰ سی‌سی:موتورسیلکت‌هایی که حجم موتورشان بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ سی‌سی است، در این دسته قرار می‌گیرند. با توجه به نوع طراحی، موتورهایی با این حجم انجین برای داخل شهر، بیابان، آفرود و پیست مسابقه مناسب هستند.
  • موتورهایی با حجم انجین ۳۵۰ تا ۴۰۰ سی‌سی: از اینجا وارد موتورهای پرقدرت می‌شویم؛ موتورهایی با حجم بالای 350cc، سرعت، شتاب و مصرف سوخت مناسبی دارند. این انجین‌ها علاوه بر کاربردهای گروه قبلی، در موتورهای اسپرت و ورزشی هم به کار می‌روند.
  • موتورهایی با حجم انجین ۵۰۰ سی‌سی: افرادی که موتورسیکلت‌هایی با حجم موتور ۵۰۰ سی‌سی یا بیشتر خریداری می‌کنند، قطعاً به قدرت، سرعت و شتاب اهمیت می‌دهند. کاربری اصلی موتورهایی با این حجم انجین، سفر برون شهری و مسابقه است.
  • موتورهایی با حجم انجین ۶۰۰ تا ۷۵۰ سی‌سی: به این موتور‌ها اصطلاحاً موتور سنگین گفته می‌شود. اگر کسی به دنبال سفر با موتور است، می‌تواند از موتورهایی با این حجم انجین استفاده کند.
  • موتورهایی با حجم بالای ۷۵۰ سی‌سی: محصولاتی با حجم 750cc، در دسته موتورسیکلت‌های فوق سنگین قرار می‌گیرند. این محصولات برای مسابقه و مسافرت خارج از شهر به کار می‌روند. وزن این موتورها معمولاً بالای 250 کیلوگرم است و بیشتر از 200 کیلومتر در ساعت سرعت دارند. موتورسوار برای کنترل موتورهای فوق سنگین باید مهارت بالایی داشته باشد.

راهنمای انتخاب و خرید بهترین موتور سیکلت

همیشه برای خرید وسایل مختلف، معیارهای متفاوتی وجود دارد که موجب ایجاد مزیت در برخی محصولات نسبت به رقیبانشان می‌شود. برای خرید موتور سیکلت به عنوان یک وسیله نقلیه که ایمنی آن برای حفظ سلامتی انسان اهمیت دارد، باید نکاتی را بدانید تا بهترین موتور سیکلت را برای خود انتخاب کنید.

نکات مهم در خرید موتور سیکلت که باید به آن توجه کنید:

  • آیا شما به موتور نیاز دارید یا اصلاً از آن استفاده می‌کنید؟ این اولین سؤالی است که باید به آن پاسخ دهید. حتی اگر شما بهترین مارک موتور سیکلت را هم انتخاب کنید، زمانی که کاربردی برای شما نداشته باشد، خرید آن هیچ فایده‌ای ندارد. به عنوان مثال اگر شما در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که خیلی از روزها باران شدید دارد یا گرمای هوا به شدت زیاد است، استفاده از موتور برایتان سخت می‌شود. باید پیش از خرید به این موضوع توجه کنید که آیا تهیه کردن یک موتورسیکلت کار منطقی است یا خیر
  • مرحله بعدی در انتخاب بهترین موتور سیکلت داخل ایران، تعیین بودجه است. شما باید حداقل، متوسط و حداکثر مبلغ مورد نظر خود برای تهیه این وسیله نقلیه را مشخص کنید. با این کار بسیاری از گزینه‌ها از روی میز حذف می‌شود و شما با مدل‌های کمتری مواجه هستید.
  • شما باید به این موضوع توجه داشته باشید که موتور را برای چه کاری تهیه می‌کنید. می‌خواهید هر روز یک مسیر ۱۰ کیلومتری را تا محل کار طی کنید یا قصد سفر با آن را دارید؛ برای تفریح از آن استفاده می‌کنید یا مسابقه؟ شما نمی‌توانید یک موتور اسکوتر تهیه کنید و با آن برای سفر بین شهری به دل جاده بزنید. با توجه به این موضوع، دایره انتخابات شما کوچک‌تر می‌شود.
  • هنگام خرید باید دقت کرد که وسیله نقلیه سیستم تعلیق مناسبی داشته باشد. نداشتن سیستم تعلیق و شاسی مناسب، کنترل موتور را هنگام عبور از مسیر‌های ناهموار و ترمز گیری، سخت می‌کند.
  • طراحی مناسب بدنه جهت کاهش اصطکاک، یکی از مواردی است که خیلی از افراد هنگام خرید موتور به آن توجه نمی‌کنند. وزن موتور سیکلت نیز باید تا حدی سبک باشد که هم هنگام تردد مقاومت کمی با هوا ایجاد کند؛ اما نباید سبکی موتور موجب عدم کنترل آن شود.
  • خیلی از موتورهای برای خنک ‌سازی از دمای محیط استفاده می‌کنند؛ اما این برای موتورهای سنگین و فوق سنگین کافی نیست. موتورسیکلت‌هایی که حجم انجین بالایی دارند، گرمای زیادی تولید می‌کنند و در مقابل نیاز دارند که با یک سیستم مناسب، سرد شوند.
  • بررسی نوع و سلامت ترمزها نکته بسیار مهمی است. هرچه سیستم انجین موتور قوی‌تر باشد، باید از ترمزهای قوی‌تری روی آن استفاده کرد.
  • توجه به سایز و آج مناسب تایرها، موضوع دیگری است که باید به آن توجه کنید.

بهترین برند های موتور سیکلت ایرانی

بعد از آشنایی با انواع موتورسیلکت و نکات مهم در خرید آنها، حالا وقت آن رسیده است که به سراغ معرفی برندها و مدل‌های محبوب برویم. موتورهای ایرانی معمولاً برند محور نیستند. از آنجا که موتورهای تولید داخل، معمولاً کپی یا مونتاژ از مدل‌های خارجی هستند، ممکن است هر مدل را یک یا چند شرکت، خوب و با کیفیت تولید کنند. البته با توجه به بررسی وضعیت کلی و خدمات پس از فروش، می‌توان چند شرکت را به عنوان تولید کنندگان برتر انتخاب کرد. در ایران بیش از ۴۰ شرکت موتورسازی وجود دارد.

از شرکت‌های زیر می‌توان به عنوان تولید کنندگان قدیمی و پیشرو در صنعت موتورسازی یاد کرد:

  • کویر موتور
  • نیکران موتور
  • پیشتاز موتور
  • نیرو موتور
  • کبیر موتور
  • ایران دوچرخ
  • نیرو محرکه

پرطرفدارترین مدل های موتور سیکلت ایرانی

در این قسمت به سراغ پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین موتورهای بازار ایران می‌رویم. دقت کنید که قصد مشخص کردن بهترین موتور سیکلت ایران را نداریم؛ صرفاً جهت کمک به شما در انتخاب موتور خود، این محصولات را معرفی می‌کنیم.

۱- موتور طرح هوندا ۱۲۵

هوندا ۱۲۵

موتور سیکلت سی جی ۱۲۵

در سال‌های گذشته، هوندا 125 لقب پرفروش‌ترین موتورسیکلت بازار ایران را به خود اختصاص داده است. دلیل اصلی محبوبیت این محصول قیمت پایین آن است؛ این موتور سیکلت ارزان‌ترین موتور بنزینی بازار کشور است. قطعات هوندا 125 که با نام CG125 (سی جی 125) در ایران معروف است، به راحتی در دسترس هستند و مشکلی از این بابت برای موتورسواران ایجاد نمی‌کند. این محصول برای تردد در سطح شهر مناسب بوده و هزینه رسیدگی به آن پایین است. یکی از ایرادات اصلی این محصول، حجم پایین انجین آن است. شرکت‌های مختلف این محصول را با نام‌های متفاوتی تولید می‌کنند اما همگی ظاهر یکسانی دارند. در حال حاضر از نظر میزان فروش، این محصول بهترین موتور 125 در بازار ایران است.

مشخصات موتور هوندا 125 (cg125):

تعداد سیلندر ۱ عدد
حجم موتور (انجین) ۱۲۵ سی‌سی
نوع گیربکس ۵ سرعته
وزن ۱۱۵ کیلوگرم
حجم باک ۱۳.۵ لیتر

کویر موتور این محصول را در یک مدل دیگر هم تولید می‌کند که حجم انجین آن 200 سی‌سی است و آن را نام هوندا 200 یا CG200 (سی جی 200) به بازار عرضه می‌کند.

۲-  موتور طرح هوندا کلیک

هوندا کلیک

موتور سیکلت طرح کلیک

موتور سیکلت کلیک هم مانند مدل قبلی، توسط شرکت‌های خودروسازی داخلی کپی یا مونتاژ می‌شود. به عنوان مثال نمونه این موتور توسط کویر موتور تولید شده و تحت عنوان «کویر طرح کلیک S2» وارد بازار می‌شود. قیمت این محصول نسبت به نمونه اصلی آن حدود 60 درصد ارزان‌تر است.

مشخصات هوندا طرح کلیک (S2):

تعداد سیلندر ۱ عدد
حجم موتور (انجین) ۱۵۰ سی‌سی
نوع گیربکس CVT
وزن ۱۰۱ کیلوگرم
حجم باک ۴ لیتر

موتورهای طرح کلیک توسط شرکت‌های دیگری هم تولید می‌شوند. به طور مثال شرکت کبیر موتور این محصول خود را تحت عنوان آپ 150i تولید می‌کند.

۳- کویر آپاچی ۱۸۰

کویر آپاچی

موتور سیکلت آپاچی ۱۸۰

آپاچی

آپاچی ۱۸۰

افرادی که به صورت حرفه‌ای‌تر موتور سواری می‌کنند، آپاچی ۱۸۰ را انتخاب مناسبی برای رفت و آمد درون شهری می‌دانند. حجم انجین این موتورسیکلت ۱۷۷ سی‌سی است و از شتاب صفر تا صد ۱۵ ثانیه‌ای بهره می‌برد. دو لاستیک ۱۷ اینچی تیوبلس بر روی آپاچی ۱۸۰ قرار گرفته است.

مشخصات کویر آپاچی ۱۸۰:

تعداد سیلندر ۱ عدد
حجم موتور (انجین) ۱۷۷ سی‌سی
نوع گیربکس ۵ سرعته دستی
وزن ۱۳۹ کیلوگرم
حجم باک ۱۶ لیتر

4- گلکسی ان ای 180 (NA180)

موتور

موتور سیکلت NA 180 نیرو موتور

موتورسیکلت Galaxy NA 180 محصول شرکت نیرو موتور است. ان ای 180 به دلیل طراحی بسیار جذابی که دارد، نظر بسیاری از موتورسواران را به خود جلب کرده است. مصرف سوخت این محصول 2.2 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر بوده و حداکثر سرعت آن 112 کیلومتر بر ساعت است.

موتور سیکلت NA 180 نیروموتور

فرمان ان ای ۱۸۰ نیرو موتور

مشخصات گلکسی ان ای ۱۸۰ نیرو موتور:

تعداد سیلندر ۱ عدد
حجم موتور (انجین) ۱۸۳ سی‌سی
نوع گیربکس ۶ سرعته دستی
وزن ۱۳۴ کیلوگرم
حجم باک ۱۱ لیتر

بهترین مدل های موتور سیکلت خارجی در بازار ایران

با وجود تحریم‌های جهانی، واردات موتور سیکلت به کشور با مشکلات زیادی مواجه است. در این بخش به برخی از موتورسیکلت‌های خارجی محبوب در بازار ایران را معرفی می‌کنیم. برخی از این موتورها به صورت صفر کیلومتر پیدا می‌شوند اما برخی دیگر را باید فقط به صورت کارکرده خریداری کنید.

۱- وسپا وی ایکس ال ۱۵۰

موتور سیکلت وسپا vxl150 آبی

وسپا

موتور وسپا وی ایکس ال ۱۵۰ زرد

وسپا

محبوب‌ترین محصول گروه اسکوتر، محصولات وسپا هستند. یکی از پرفروش‌ترین موتورهای این شرکت در ایران، مدل VX150 است. این شرکت ایتالیایی است و طراحی بسیار جذابی دارد. موتورهای اسکوتر برای شهرهای کوچک بسیار مناسب هستند و با رنگ‌های گوناگون خود زیبایی شهر را دو چندان می‌کنند.

مشخصات باکسر ۱۵۰ سی‌سی:

تعداد سیلندر ۱ عدد
حجم موتور (انجین) ۱۵۴ سی‌سی
نوع گیربکس اتوماتیک
وزن ۱۲۰ کیلوگرم
حجم باک ۷.۵ لیتر

۲- باکسر ۱۵۰

موتور

موتور سیکلت باجاج باکسر ۱۵۰

به عنوان اولین محصول خارجی حاضر در بازار ایران، باکسر ۱۵۰ سی‌سی توسط باجاج هندوستان تولید شده و به بازار ایران وارد می‌شود. این محصول زیبایی چندانی ندارد و یک محصول اقتصادی محسوب می‌شود. باکسر ۱۵۰ برای تردد در داخل شهر با سرعت متوسط مناسب است.

مشخصات باکسر ۱۵۰ سی‌سی:

تعداد سیلندر ۱ عدد
حجم موتور (انجین) ۱۴۴ سی‌سی
نوع گیربکس ۴ سرعته دستی
وزن ۱۲۲ کیلوگرم
حجم باک ۱۱ لیتر

۳- بنلی کی وی ۱۵۰

بنلی

موتور بنلی KV150

در دسته بندی 150 سی‌سی، موتورسیکلت بنلی کی وی 150 (KV150) را هم داریم که طرفداران زیادی دارد. از نقاط قوت این محصول، مصرف سوخت کم و کیفیت مناسب است. ترمز KV150 دیسکی بوده و مجهز به صفحه کیلومتر دیجیتالی است. این موتورسیکلت که از طراحی ایتالیایی و ساخت چین بهره می‌برد، توسط شرکت نیکران موتور وارد بازار ایران می‌شود.

مشخصات هوندا بنلی کی وی ۱۵۰:

تعداد سیلندر ۱ عدد
حجم موتور (انجین) ۱۵۰ سی‌سی
نوع گیربکس ۵ سرعته دستی
وزن ۱۱۰ کیلوگرم
حجم باک ۱۱.۳ لیتر

4- بنلی تی ان تی 249S

بنلی

موتور بنلی TNT 249s

بنلی

نمای بغل موتور تی ان تی ۲۴۹ اس

موتور سیکلت بنلی 249S طراحی مدرنی دارد و در دسته موتورهای اسپرت قرار می‌گیرد. با توجه به سرعت، شتاب و امنیت این موتور، می‌توان آن را برای سفرهای برون شهری نیز مناسب دانست. این محصول نیز طراحی ایتالیایی داشته و در چین تولید می‌شود. TNT 249S در کلاس موتورهای نیکد ((Naked قرار می‌گیرد و شاسی خاصی را به نمایش گذاشته است. وزن این محصول به نسبت بالا بوده و برای کنترل آن باید از قدرت بدنی خوبی برخوردار باشید. حداکثر سرعتی که می‌توانید با این موتور تجربه کنید، نزدیک به 150 کیلومتر بر ساعت است.

تعداد سیلندر ۲ عدد
حجم موتور (انجین) ۲۵۰ سی‌سی
نوع گیربکس ۶ سرعته دستی
وزن ۱۸۳ کیلوگرم
حجم باک ۱۶ لیتر

مقایسه موتور سیکلت های بازار ایران از نظر قیمت ۱۴۰۲

موتورسیکلت‌هایی که در بخش‌های قبلی معرفی کردیم، قیمت‌های متفاوتی دارند و این می‌تواند در انتخاب مشتری تأثیرگذار باشد. اگر از نظر بودجه مشکلی ندارید، صرفاً به گران‌تر بودن موتورسیکلت توجه نکنید. شاید در مقایسه‌های شما، محصولی ارزان‌ تر باشد اما این ملاکی برای بهتر بودن آن وسیله نقلیه نیست. مهم‌ترین نکته این است که موتورسیکلت باید با شرایط و نیازهای شما سازگاری داشته باشد.

در جدول زیر، قیمت برخی از بهترین موتور سیکلت های موجود در بازار ایران را مشاهده می‌کنید. توجه کنید که این قیمت‌ها مربوط به تابستان ۱۴۰۲ است و به صورت حدودی، برای محصولات صفر کیلومتر یا کم کارکرد ذکر شده است:

نام موتورسیکلت قیمت
طرح هوندا 125 (cg125) ۶۰ میلیون تومان
طرح هوندا کلیک کویر S2 ۸۵ میلیون تومان
آپاچی ۱۸۰ ۲۰۰ میلیون تومان
گلکسی NA180 نیرو موتور ۱۶۰ میلیون تومان
وسپا وی ایکس ال ۱۵۰ ۲۰۵ میلیون تومان
باکسر ۱۵۰ ۸۰ میلیون تومان
بنلی کی وی ۱۵۰ ۸۰ میلیون تومان
بنلی تی ان تی 249S ۲۷۰ میلیون تومان

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی