پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

کیا اپتیما

تاریخچه کیا اپتیما ، آسیایی دوست داشتنی!

یکی از بهترین و پرطرفدارترین سدان های کره ای، اپتیما است.

فاطمه علی اصغری
یکشنبه - ۲۱ آبان ۱۴۰۲

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛ خودروهای کره‌ای همواره به کیفیت و امکانات رفاهی جذابی که دارند شناخته شده‌اند. نزدیک به دو دهه قبل بود که شرکت کره‌ای کیا تصمیم گرفت با خودروی جذابی به نام کیا اپتیما وارد سگمنت سدان‌ها شود و عرض اندام کند. از آن روز به بعد نسخه‌های مختلفی از این ماشین باکیفیت و پرطرفدار روانه بازار شده که در این مطلب به معرفی آنها خواهیم پرداخت.

کیا پیش از عرضه رسمی اپتیما عمده تمرکز خود را روی تولید محصولاتی در سگمنت سدان‌های سایز کوچک، هاچ بک‌ها و شاسی بلندها گذاشته بود و تلاش می‌کرد سبد محصولات خود را با چنین خودروهایی متنوع کند. عرضه اپتیما به‌عنوان یک سدان سایز متوسط باعث شد توجه مشتریان دیگر برندها به کیا بیشتر شود.

مولفه‌های قدرتمندی نظیر قیمت‌گذاری عادلانه و ارزندگی بالای محصول، تناسب قیمت با میزان امکانات و تجهیزات، ویژگی‌های ایمنی جذاب و پیشرفته و دوام بالای اپتیما باعث شهرت آن شدند. مجموع همین عوامل باعث شدند تا کیا اپتیما تبدیل به یکی از بهترین سدان‌های روزگار ما گردد. تا به همین امروز پنج نسل متفاوت از اپتیما به بازار عرضه شده و آمار فروش خوبی را به ثبت رسانده است.

اولین نسل از کیا اپتیما (از ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳)

کیا اپتیما 2001

اولین نسل از هر خودرویی جذاب و تماشایی است؛ چرا که می‌توان ابتدایی‌ترین طراحی و تفکر پشت آن را مشاهده کرد و سایر نسخه‌ها را به لحاظ پیشرفت در تمام ابعاد با آن مقایسه کرد. کیا اپتیما ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳ طراحی بایو دیزاین داشت و در قسمت جلویی خود مجهز به چراغ‌های زاویه‌دار شده بود.

نمای انتهایی این سدان، چراغ‌های ترمز مستطیلی بزرگی طراحی و تعبیه شده بود و کل وزن خودرو روی شاسی با ابعاد ۱۰۶.۳ اینچ قرار داشت. بدین ترتیب با چنین ابعادی، سرنشینان راحتی بسیار زیادی را تجربه می‌کردند و کابین خودرو هم با صندلی‌های چرم و سانروف تزئین شده بود.

زیر کاپوت اپتیما نسل اول دو گزینه برای پیشرانه وجود داشت که یکی از آنها موتور 2.4 لیتری و دیگری 2.7 لیتری V6 بود. نیروی محرکه نیز از طریق یک گیربکس 5 سرعته دنده دستی یا 4 دنده به محور جلو منتقل می‌شد. برای راحتی سرنشینان، سیستم تعلیق مستقلی روی هر چرخ تعبیه شده بود تا کابین در حداکثر نرمی و راحتی خود قرار داشته باشد.

اولین نسل اپتیما فیس لیفت (از ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶)

تازه سه سال از عرضه و فروش نخستین نسل کیا اپتیما می‌گذشت که شرکت کره‌ای کیا تصمیم گرفت تغییراتی در آن بدهد. بازطراحی و فیس لیفت این خودرو در سال 2003 به اتمام رسید و برای عرضه به بازارهای جهانی آماده شد. از جمله تغییرات این نسل می‌توان به کابین با پوشش چرم، سیستم صوتی پریمیوم و پنجره‌های برقی اشاره کرد. پایه‌ای‌ترین نسخه اپتیما یک پیشرانه 2 لیتری داشت و نسخه‌های فول آپشن مجهز به موتور V6 شده بودند.

دومین نسل از کیا اپتیما (از ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸)

کیا اپتیما ۲۰۰۶

شرکت کیا دومین نسل از اپتیما را با تغییرات گسترده‌ای راهی بازار کرد. به‌لحاظ طراحی ظاهری تغییراتی اعمال شده بود که می‌توان از جمله آنها به چراغ‌های جلو یکپارچه با گرافیک جدید اشاره کرد. همچون فیس لیفت اولین نسل، گریل برای نسل دوم نیز در نظر گرفته شده بود. نمای عقب اپتیما بدون تغییر ماند و برای قسمت فنی هم سه نوع پیشرانه بنزینی ۲ لیتری، ۲.۴ لیتری و ۲.۷ لیتری و یک نسخه ۲ لیتری دیزلی در نظر گرفته شد.

دومین نسل از اپتیما فیس لیفت (از ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰)

همچون نسل اول اپتیما، دومین نسل پس از سه سال کارکرد با تغییراتی عمیق مواجه شد و بدین ترتیب فیس لیفت آن به بازار آمد. کیا تصمیم گرفته بود چراغ‌های جلو را به‌همراه گریل و سپر از نو طراحی کند و بدین ترتیب چراغ‌های بزرگ جلو حذف شدند و چراغ‌های باریک‌تری جایگزین آنها گشتند. همچنین گریل هم باریک‌تر از نسل قبلی شد.

فیس لیفت نسل دوم عمده تغییرات خود را در قسمت کابین و فضای داخلی تجربه کرد. داشبورد طراحی کاملا جدیدی داشت و یک مانیتور کوچک که مختص آن سال‌ها بود تعبیه گردید. پیشرانه‌های بنزینی نسل دوم همچنان همان بودند و یک موتور دیزلی ۲ لیتری با گیربکس دستی ۵ سرعته به آنها اضافه شد.

سومین نسل از کیا اپتیما (از ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶)

کیا اپتیما ۲۰۱۰

نخستین بار در سال ۲۰۱۰ میلادی بود که در نمایشگاه بین‌المللی نیویورک، کیا اپتیما نسل سوم رونمایی شد. حالا کره‌ای‌ها موفق شده بودند طراحی پخته و زیباتری ارائه دهند و ظاهر مطلوب‌تری خلق کرده بودند. چراغ‌های جلو همچنان باریک‌تر از قبل شدند و نمای جلو خشن و تهاجمی شده بود.

کیا اپتیما 2014

داخل کابین سیستم مولتی‌مدیای خوبی تعبیه شده بود و سیستم ناوبری و گرم‌کن صندلی‌های جلو به مذاق مشتریان خوش آمد. زیر کاپوت این سدان خوش‌ترکیب پیشرانه‌های بنزینی ۲ و ۲.۴ لیتری و موتور دیزلی ۱.۷ لیتری تعبیه شده بود و حتی در برخی از بازارهای جهانی مدل هیبریدی آن رونمایی شد و به فروش رسید. در ایران فقط مدل 2014 و 2015 به عنوان اپتیما فیس لیفت فقط با موتور 2.4 لیتری به بازار آمد که از فروش قابل توجهی هم برخوردار شد.

چهارمین نسل از کیا اپتیما ملقب به اپتیما جی تی لاین (از ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹)

کیا اپتیما ۲۰۱۶

کره‌ای‌ها برای چهارمین نسل سدان خود تغییراتی در ظاهر قائل نشدند و عمده دگرگونی‌ها باز هم مربوط به نمای جلو است. اندکی از حجم و ابعاد چراغ‌های جلو کاسته شد و گریل جلویی باریک و بزرگ‌تر گردید. حالا بامپر زیر سپر، دو ورودی هوا داشت و یک توری بزرگ مشکی هم وسط دو مه‌شکن قرار گرفته بود. به‌طور کلی از سومین نسل به بعد، کیا زبان طراحی خاص اپتیما را یافت و سعی کرد آن را همچنان ادامه دهد.

افزایش فاصله محوری بین چرخ‌ها باعث شد تا فضای پا در داخل کابین برای سرنشینان بیشتر شود. همچنین به‌جهت راحتی بیشتر مسافران، صندلی‌ها با چرم مرغوب‌تری پوشانده شدند. مانیتور ۸ اینچی درون کابین با اپل کارپلی و اندروید اتو تنظیم و ست شد تا کیا اپتیما نسل چهارم را با نسل‌های قبلی متفاوت کند.

زیر کاپوت برای این سدان کره‌ای سه پیشرانه مختلف ۱.۶ لیتری، ۲ لیتری توربوشارژ و یک موتور ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی تعبیه شده بود و نیروی محرکه از طریق یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به محور جلو انتقال می‌یافت.

چهارمین نسل از اپتیما فیس لیفت (از ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰)

فیس لیفت چهارمین نسل کیا اپتیما در تمام بازارهای جهانی عرضه نشد و به برخی از بازارها محدود شده بود. همان‌طور که گفتیم نسل چهارم طراحی پخته‌تری نسبت به سایر نسل‌ها داشت و فیس لیفت آن در سال ۲۰۱۸ باعث جذابیت بیشتر این سدان شد. چراغ‌های جلو مزین به نوار نئون شدند و با کروم بالای گریل جلو در یک راستا قرار گرفتند.

مانیتور ۸ اینچی که در نسخه قبلی بود، جای خود را به یک مانیتور پیشرفته‌تر داد و تجهیزات ایمنی در سطح بالایی قرار گرفتند. زیر کاپوت یک پیشرانه ۱.۶ لیتری قرار دارد و نیروی محرکه از طریق یک گیربکس اتوماتیک ۷ سرعته دو کلاچه به محور جلو منتقل می‌شود.

پنجمین نسل از کیا اپتیما (۲۰۲۰)

کیا اپتیما ۲۰۲۰

آخرین نسل از کیا اپتیما دارای زبان طراحی جدیدی است که بیشتر در نمای جلو نمود پیدا می‌کند. نسل فعلی به‌لطف اعمال تغییراتی در گریل جلو و طراحی شبکه‌ای، چراغ‌های باریک جلو با نوار نئون و نمای فست‌بک عقب کاملا متفاوت شده است. داخل کابین متریال با کیفیت و پوشش جذابی مشاهده می‌شود.

کمپانی کره‌ای کیا برای این نسل از خودروی سدان خود دو پیشرانه مختلف عرضه کرده که شامل یک موتور بنزینی ۱.۶ لیتری و یک موتور بنزینی ۲.۵ لیتری می‌شود. نیروی محرکه از طریق یک جعبه دنده ۸ سرعته اتومات به محور جلو انتقال می‌یابد.

انتهای پیام/

منبع: گجت نیوز

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی