پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

بیمه شخص ثالث (2)

آن چه که بايد در مورد بيمه شخص ثالث بدانيد

بيمه شخص ثالث، عضوی جدا نشدنی و در عين حال پنهان که پيش از خروج از پارکينگ خودروساز تا زمان اسقاط، با خودرو است. بنابراين، برای مالک يا راننده خودرو، ضروری است که به قوانين بيمه اشراف داشته باشد. در ادامه، برخی از قوانين مربوط به بيمه شخص ثالث خودرو را گردآوری کرده ايم.

فاطمه علی اصغری
یکشنبه - ۲۱ آبان ۱۴۰۲

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

 تخفيف بيمه شخص ثالث راننده محور شد

بر اساس قانون جديد انتقال تخفيف بيمه شخص ثالث، در زمان نقل و انتقال خودرو به هيچ عنوان امکان انتقال تخفيف عدم بيمه شخص ثالث به مالک جديد وجود ندارد. چرا که از سال 1400، تخفيف بيمه شخص ثالث راننده محور شد و بر اين اساس، اين تخفيف تنها قابليت انتقال به اعضاي درجه يک خانواده، يعني پدر، مادر، همسر و فرزندان را دارد.

   صدور کارت سوخت در صورت داشتن بيمه شخص ثالث

مطابق با ماده 48 قانون بيمه شخص ثالث، از تاريخ 25 تيرماه 1402 به بعد، صدور کارت و سهميه سوخت برای وسايل نقليه، منوط به داشتن بيمه‌نامه شخص ثالث است. با توجه به تاثير و اهميت وسايل نقليه سنگين و نقشي که اين وسايل در جابجايي مسافر، بار و حوادث رانندگي دارند، ضرورت داشتن بيمه نامه شخص ثالث، براي اين گروه اهميت بيشتری دارد.

   عوارض آزادراهي را پرداخت کنيد تا بيمه شويد!

بر اساس قانوني که در تاريخ 17 تيرماه سال جاري براي صدور بيمه شخص ثالث وضع شد، متقاضيان پيش از درخواست صدور بيمه جديد، بايد عوارض آزادراهی ثبت شده روی پلاک وسيله نقليه را تسويه کنند. در صورت پرداخت نکردن اين عوارض، کد يکتای بيمه‌نامه در سامانه سنهاب صادر نمی شود و بيمه‌نامه خريداری شده از درجه اعتبار ساقط است.

بیمه شخص ثالث (1)  نياز به ثبت اطلاعات گواهينامه در بيمه شخص ثالث

به منظور راننده محور کردن بيمه شخص ثالث، در زمان خريد بيمه بايد اطلاعات گواهينامه نيز ثبت شود. همچنين اين عمل به اين خاطر صورت می گيرد تا تخفيف عدم خسارت براي همه رانندگان محاسبه شود. در صورت بروز هرگونه تصادف و خسارات احتمالي تنها راننده‌ی مقصر اعمال قانون می شود.

   آيا به رانندهاي غير از مالک خودرو هم خسارت پرداخت ميشود؟

بر اساس قوانين بيمه مرکزی، ثبت اطلاعات گواهينامه در زمان صدور بيمه، صرفا به منزله راننده محور بودن آن است. البته اين مورد در صورتی که فردي به غير از مالک با خودرو دچار سانحه شود، تفاوتي در زمينه پرداخت خسارت قائل نمی شود و بيمه مطابق با بخشنامه‌هاي درنظر گرفته شده، ملزم به پرداخت خسارت است.

   نرخ ديه در سال جاري چند؟

بر اساس آخرين بخشنامه بيمه مرکزی، پوشش جانی بيمه شخص ثالث برابر با يک ميليارد و 200 ميليون تومان، پوشش حوادث راننده برابر با 900 ميليون تومان و حداقل پوشش مالي برابر با 30 ميليون تومان و حداکثر آن 600 ميليون تومان اعلام شده است.

   ديه مرد با زن برابر است

پرداخت ديه و خسارت جاني فارغ از جنسيت است و هر شخصي که در تصادف آسيب ببيند، ديه برابری را دريافت می کند.

   بيمه تاکسی گرانتر از خودرو عادي

با توجه به تردد بيشتر تاکسی ها نسبت به خودروهای عادي، با توجه به ريسک پذيری اين نوع از خودروها، بيمه‌ها براي جلوگيری از ضررهاي احتمالی شرايط متفاوتی را درنظر گرفته‌اند. بر اساس قوانين بيمه شخص ثالث خودرو، قيمت اين بيمه‌نامه برای تاکسی های درون شهری با 10% و برای تاکسی های برون شهری با 20% افزايش قيمت همراه است.

   چگونه و بدون کروکي از بيمه خسارت بگيريم؟

شرکت‌های بيمه‌گذار ملزم به پرداخت خسارت مالی کمتر از حداقل پوشش بيمه شخص ثالث بدون نياز به کروکی هستند. با توجه به اينکه در سال 1402 حداقل پوشش مالی 30 ميليون تومان در نظر گرفته شده، براي دريافت هزينه خسارت‌هايی که کمتر اين مبلغ باشند، نيازي به رسم کروکی توسط پليس راهور نيست.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی