پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

نمایشگاه شهر آفتاب

چرا شهرآفتاب و مدیرانش خارج از مقررات صنعت نمایشگاهی کشور حرکت می کنند؟

نمایشگاه خودرو شهر آفتاب به بهترین شکل ممکن، نیازمند نگاهی جامع از نظر امنیتی، اجتماعی و اقتصادی است که با اتکا به پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های مرسوم نمایشگاهی، قابل دستیابی نیست، تجربه برگزاری ادوار مختلف نمایشگاهی آن چیزی است که نمایشگاه خودرو شهر آفتاب را به یک رویداد استاندارد تبدیل می‌کند اما شاهدیم که برخی مدیران شهر آفتاب به این مهم توجه نمی‌کنند.

فاطمه علی اصغری
یکشنبه - ۲۸ آبان ۱۴۰۲

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛ مدیریت شرکت نمایشگاهی شهر آفتاب در ادامه مسیری که به تاکید بسیاری از کارشناسان، خارج از مسیر قوانین و مقررات مصوب صنعت نمایشگاهی و ابلاغیه سازمان توسعه تجارت ایران است، با مدیریت جزیره‌ای و با اتکا به منابع مالی شهرداری و شهروندان تهرانی در آستانه برگزاری نمایشگاه خودرو شهر آفتاب بدون رعایت الزامات قانونی، قرار دارد.

نمایشگاه خودرو شهر آفتاب که در طول دوره جدید برگزاری در سال‌های اخیر موفق به حرکت در یک مسیر استاندارد و ایجاد یک برند نمایشگاهی جدید در کشور شده بود، با موانعی که مدیریت شرکت نمایشگاهی شهر آفتاب در مسیر برگزاری نمایشگاه به وجود آورد با مشکلات و حواشی جدیدی مواجه شده است.

این مشکلات که سرمنشاء آن را می‌توان در استفاده از اختیارات اداری برخی مدیران شهر آفتاب جستجو کرد با نادیده انگاشتن ابلاغیه سازمان توسعه تجارت، وارد مسیر تازه‌ای شده است.

واگذاری نمایشگاه خودرو شهر آفتاب که در سال‌های اخیر به برند نمایشگاه‌های خودرو کشور تبدیل شده است به شرکتی که تجربه‌ای در برگزاری نمایشگاه خودرو ندارد و حیطه فعالیت تخصصی آن با صنعت خودرو بی‌ارتباط است، نه تنها یک فرصت‌سوزی آشکار در نمایش صحیح دستاوردهای خودروسازان در دو سال اخیر است بلکه مهر تاییدی بر بی‌توجهی شرکت نمایشگاهی شهر آفتاب به ضوابط برگزاری نمایشگاه‌های کشور نیز هست.

مدل برگزاری مدنظر برخی مدیران شهر آفتاب و انتخاب شرکتی بی‌ربط با صنعت نمایشگاهی که حتی از نخستین الزامات قانونی این صنعت نیز بی‌بهره است، نشان می‌دهد که مدیران شهر آفتاب نه تنها به هشدارهای رسانه‌ای بی‌توجه هستند بلکه از مشاوران و کارشناسان مجرب در این حوزه نیز استفاده نمی‌کنند وگرنه شاهد چنین اتفاقی در نمایشگاه خودرو شهر آفتاب نبودیم.

در کمال تاسف شاهدیم که برگزاری نمایشگاه توسط شرکت مدنظر برخی مدیران شهر آفتاب در تضاد با بخشنامه ابلاغی سازمان توسعه تجارت ایران به مدیران صنعت، معدن و تجارت استان‌ها در اسفندماه سال ۱۴۰۱ است. در بخشنامه‌ای که سازمان توسعه تجارت به دفاتر صنعت، معدن و تجارت استان‌ها ابلاغ کرده است، تاکید شده که “صرفا برگزاری نمایشگاه‌های مورد تایید این سازمان یا کارگروه توسعه صادرات استان در محل مصوب و دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان و توسط مجریان تایید صلاحیت شده و عضو بانک اطلاعات مجریان نمایشگاه‌ها مجاز است.”

برگزاری نمایشگاه خودرو شهر آفتاب با این شیوه نه تنها از منظر قانونی با چالش مواجه است بلکه با عرف صنعت نمایشگاهی نیز در تضاد می باشد.

مسیری که برخی مدیران شهر آفتاب در برگزاری نمایشگاه خودرو شهر آفتاب که ویترین نمایشگاه های این شهر نمایشگاهی است، انتخاب کردند، یقینا پایان خوشی نخواهد داشت.

برگزاری نمایشگاهی که تخصص و تجربه در اجرای تمام و کمال آن حرف نخست را می‌زند با اتکا به شرکتی که تخصصی در این زمینه ندارد و تنها با شرکت در مزایده موفق به اخذ این مجوز شده است، بی‌شک به برند نمایشگاه خودرو شهر آفتاب آسیب جبران ناپذیر وارد خواهد کرد.

قطعا خودروسازانی که در این نمایشگاه حاضر خواهند شد نیز از این تبعات منفی بی‌بهره نخواهند بود و با مشکل مواجه خواهند شد.

برگزاری نمایشگاه خودرو شهر آفتاب به بهترین نحو، نیازمند نگاهی جامع از نظر امنیتی، اجتماعی و اقتصادی خواهد بود. برگزاری این نمایشگاه صرفا با اتکا به پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های مرسوم نمایشگاهی، قطعا امکان‌پذیر نیست و تجربه برگزاری ادوار مختلف نمایشگاهی آن چیزی است که نمایشگاه خودرو شهر آفتاب را به یک رویداد استاندارد تبدیل می‌کند.

مسیری که شرکت نمایشگاهی شهر آفتاب در برگزاری نمایشگاه خودرو شهر آفتاب برگزیده است نه تنها در تضاد با قوانین و مقررات حاکم بر صنعت نمایشگاهی کشور است بلکه می‌تواند موجب نابودی برند این نمایشگاه شود که سال‌ها وقت و هزینه برای ایجاد آن صرف شده است.

واقعیت این است که شهر نمایشگاهی آفتاب با مشکلات زیرساختی مواجه است که نمود آن را در نمایشگاه کتاب سال ۱۳۹۶ دیدیم، تجربه در برگزاری نمایشگاه‌های خودرو نکته کلیدی در جلوگیری از تکرار حوادث ناخواسته مشابه در طول زمان برگزاری نمایشگاه است.

بی‌تجربگی در برگزاری نمایشگاه خودرو می‌تواند عواقب جبران ناپذیر دیگری نیز مانند اعتراضات گسترده خریداران خودرو در سال ۱۳۹۷ داشته باشد که اگر تجربه برگزارکننده نمایشگاه در آن سال نبود، می‌توانست تبدیل به یک چالش امنیتی برای پایتخت شود.

در پایان باید تاکید کنیم که در برگزاری نمایشگاه‌های خودرو، تجربه برگزارکننده از دستورالعمل‌های نمایشگاهی مهمتر است و آنچه ضامن برگزاری نمایشگاه با کمترین مشکل و به بهترین نحو خواهد بود، تجربه مواجهه با مشکلات ناخواسته در زمان نمایشگاه و مدیریت این مشکلات است.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی