پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

چگونه با خودروی فرمان راست، در کشور خودروهای فرمان چپ رانندگی کنیم؟

بسیاری از مردم جهان تصور می‌کنند خودرو‌های فرمان راست تنها به محدوده جزیره بریتانیا اختصاص دارند. اما واقعیت این است که ۳۵ درصد کشور‌های جهان خودرو‌های فرمان راست را طبق قانون خود می‌پذیرند و تولید می‌کنند. از جمله این کشور‌ها می‌توان به استرالیا نیوزیلند هند پاکستان ژاپن اندونزی مالزی و تایلند اشاره کرد.

فاطمه علی اصغری
پنجشنبه - ۲ آذر ۱۴۰۲

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری جوان خودرو؛

اصلاً بد نیست بدانید در ابتدا خودرو‌ها پانزدهم به صورت فرمان راست تولید می‌شدند و علت این موضوع به سیستم مرسوم در میان جنگجویان قدیمی که با دست چپ خود اسب را کنترل می‌کردند و با دست راست شمشیر را در دست می‌گرفتند باز می‌گردد. البته نحوه کنترل درشکه‌ها که در آن‌ها درشکه چی‌ها سمت چپ می‌نشستند نیز از نظر برخی کارشناسان جرقه‌ایده اولیه خودرو‌های فرمان راست را جرقه ‌زده است.

یکی به چپ، یکی به راست

خودرو فرمان راست (2)

در هر صورت خودرو‌های فرمان راست فرمان چت در ترتیب چینش پدال‌ها و نحوه تعویض دنده‌ها تفاوت ویژه با یکدیگر ندارند و تنها مسیر حرکت در خلاف جهت و دور زدن است که در کشور‌های تابع قانون خودرو‌های فرمان راست با کشور‌های دیگر تفاوت دارد. همین تفاوت در قوانین راهنمایی و رانندگی موجب می‌شود رانندگی با خودرو‌های فرمان راست در کشور‌های تابع قانون فرمان چپ یا حرکت از مسیر سمت راست ممنوع بوده و از نظر عملی بسیار دشوار باشد. موردی که عکس آن نیز صادق است. اگرچه چه گیاه در موارد خاص خودرو‌هایی با محل قرار‌گیری فرمان متضاد به ایران و سایر کشور‌ها راه پیدا کرده‌اند اما در واقعیت استفاده از این خودرو‌ها در خیابان و به عنوان خودرو روزمره امکان‌پذیر نیست. بنابراین ورود چنین خودرو‌هایی به کشور تنها می‌تواند برای آن‌ها ارزش کلکسیون ایجاد کند.

در سطح جهان نیز این تفاوت در محل قرار‌گیری فرمان گاه بر صنعت ماشین توریسم یا جهانگردی با استفاده از خودرو اثر منفی می‌گذارد و حتی گاه برخی مهاجران به علت تفاوت در قوانین رانندگی و محل قرارگیری فرمان خودرو‌ها با کشور خودشان، از مهاجرت به بعضی کشور‌ها از جمله انگلستان و استرالیا منصرف می‌شوند.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی