پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

پلاک رند

خرید پلاک رند قانونی می‌شود؟

پلاک های رند به‌زودی توسط پلیس راهنمایی و رانندگی به فروش خواهند رسید.

فاطمه علی اصغری
چهارشنبه - ۸ آذر ۱۴۰۲

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛ پلاک رُند به دسته‌ای از پلاک‌های خودرو گفته می‌شود که در آن تعدادی ارقام یک شکل به‌صورت متصل (پشت سر هم) یا منفصل به‌کار رفته باشد یا ارقام آن از یک الگوی خاصی برخوردار باشند.

در ایران مرکز شماره‌گذاری خودروها، پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا است که مسئولیت صدور پلاک خودرو را دارد. بر خلاف دیگر کشورها، در ایران هیچ طرح مشخصی برای فروش قانونی شماره‌های رند وجود ندارد. بنابراین دریافت کنندگان پلاک های رند تا به امروز کاملا تصادفی بوده‌اند؛ البته در برخی موارد در پشت پرده شاهد دریافت پول در ازای فروش پلاک های رند توسط واسطه‌ها بوده‌ایم. اما در صورت موافقت دولت برای فروش این‌گونه پلاک‌ها، این شرایط می‌تواند تغییر کند!

توضیح رئیس پلیس فراجا درباره فروش پلاک های رند

رئیس پلیس راهور فراجا در گفتگویی با اصحاب رسانه از طرح جدید فروش پلاک های رند خبر داد. او بیان کرد پلیس حدود ۴.۵ میلیون پلاک رند را جمع‌آوری و توقیف کرده و آماده است تا در صورت تایید دولت، این پلاک‌ها را برای فروش در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد.

سردار سید کمال هادیانفر در ادامه‌ی صحبت‌هایش معنای پلاک رند را تشریح کرد و گفت:

دلیل توقیف پلاک های رند چیست؟

در ادامه‌ی گفتگو، سردار هادیانفر دلیل توقیف پلاک های رند را جلوگیری از خرید و فروش آنها اعلام کرد و گفت اگر طرح فروش پلاک‌ها به تایید دولت برسد، افراد علاقه‌مند می‌توانند هزینه‌ی این پلاک‌ها را پرداخت کرده و روی خودروی خود نصب کنند!

ظاهرا هزینه‌ی پرداخت شده برای خرید پلاک رند از راهنمایی و رانندگی نیز به خزانه دولت واریز خواهد شد. برای اجرایی شدن این طرح نیز صرفا موافقت دولت و مجلس شورای اسلامی نیاز است.

پلاک های میلیاردی روی خودروهای گران قیمت

رئیس پلیس فراجا اظهار کرد برخی از صاحبان خودروهای لاکچری، پلاک های رند را روی تصاویر خودروی خود فتوشاپ می‌کنند! برای مثال تصاویر خودروی پورشه پرحاشیه‌ای در فضای مجازی به سبب پلاکش بسیار دست به دست می‌شد؛ اما پس از بررسی پلیس مشخص شد که این عکس‌ها حاصل فتوشاپ هستند و این خودرو صاحب پلاک دیگری است.

در ادامه نیز هادیانفر به برخی پلاک های رند روی خودروهای گران قیمت اشاره کرد و گفت پلاک برخی از این خودرو‌ها، رند محسوب نمی‌شود. پلاک رند پلاکی است که صرفا یک یا دو عدد تکراری در آن وجود داشته باشد. پلیس نیز نمی‌تواند پلاک‌هایی که ۳ عدد متفاوت در آنها وجود دارد را توقیف کند؛ چرا که موجب اشکال در شماره‌گذاری خودروها خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: گجت نیوز

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی