پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

واردات خودرو

ورود ۸ هزار خودرو به کشور تا به امروز

رئیس سازمان توسعه تجارت به اشاره به اینکه تاکنون ۸۰۰۰ دستگاه خودرو وارد کشور شده و خودروهای روی آب برندهای معتبر در سامانه فروش عرضه خواهد شد گفت: نیمی از خودروهای ترخیصی پلاک شده اما زمان قانونی تحویل به پایان نرسیده است.

فاطمه علی اصغری
چهارشنبه - ۶ دی ۱۴۰۲

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

مهدی ضیغمی با اشاره به اینکه از اواخر سال گذشته حدود 34 هزار نفر در سامانه مرتبط با فروش خودرو وارداتی ثبت نام کرده بودند که پس از مدتی تعدادی از این متقاضیان انصراف دادند‌،گفت: 3500 نفر از متقاضیان در این مدت از دریافت خودرو خارجی انصراف داده اند و مبالغ واریزی نیز به حساب آنها عودت داده شده است.

به گفته رئیس سازمان توسعه تجارت، هم اکنون حدود 22 هزار نفر در سامانه فروش خودرو وارداتی همچنان به عنوان متقاضی خرید این خودروها حضور دارند. حدودد 7500 متقاضی نیز به صورت قطعی خودروی واراتی خود را از طریق سامانه انتخاب کرده اند.

ماندگاری 3500 دستگاه خودرو در بنادر

وی افزود: تا کنون بیش از 8400 دستگاه خودرو از برندهای مختلف در سامانه مذکور عرضه شده است. این درحالی است که در مجموع بیش از 8000 دستگاه خودرو وارد بنادر کشور شده است. همچنین باید تاکید کرد که از این تعداد حدود 4500 دستگاه خودرو نیز از گمرکات مختلف ترخیص شده است.

این مقام مسئول در واکنش به برخی حواشی در خصوص عدم تامین خودرو از سوی برخی واردکنندگان با وجود دریافت مجوز گفت: ثت سفارش، تخصیص و تامین ارز از مراحل اصلی پروسه واردات خوردو محسوب می شود اما تا زمان عدم ورود خودرو به کشور عرضه ای روی سامانه فروش صورت نمی گیرد. بر این اساس تمامی عرضه ها متناسب با خودروهای موجود در بنادر و گمرکات است. این درحالی است که به تازگی در بخشی از این فرایند تسهیلاتی ارائه شده که خودروهای مرتبط با برندهای معتبر که در مسیر دریایی ورود به کشور هستند نیز در سامانه فروش عرضه شود.

مسیر نسبتا طولانی شماره گذاری خودرو

رئیس سازمان توسعه تجارت در پاسخ به برخی ابهامات در خصوص طولانی شدن مرحله شماره گذاری  تاکید کرد، در این مرحله موضوعاتی مثل ارائه مجوز اسقاط، مجوز محیط زیست در حوزه رده انرژی و در نهایت بازدید فیزیکی بایستی طی شود. برخی واردکنندگان معتقدند این مرحله حداقل به یک ماه زمان نیاز دارد. این درحالی است که برای برخی واردکنندگان این مرحله طرف مدت دو هفته نیز به  اتمام رسیده است.

وی  با اشاره به اینکه حدود 1000 دستگاه خودرو عمدتا متعلق به یکی از شرکتهای اصلی واردکننده خودرو تا هفته گذشته پلاک شده است‌، گفت: حدود نیمی از خودروهای ترخیص شده از گمرکات، شماره گذاری و اصطلاحاً پلاک شده  است.

ضیغمی همچنین با اشاره به اینکه هنوز مهلت قانونی اولیه تحویل خودرو به متقاضیان  به پایان نرسیده است گفت: در خصوص نحوه و شرایط نهایی تحویل این خودروها به افرادی که تکمیل وجه کرده اند اطلاع رسانی خواهد شد.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی