پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

سوزوکی سیاز

سوزوکی سیاز Ciaz با راسا موتور پا به ایران گذاشت / طراحی برای 3 میلیارد نفر!

طراحی و تولید خودرو برای بازارهای خاص، محلی و منطقه­ای یکی از عادی­ترین اتفاقاتی است که در بازار خودروی جهان رخ می ­دهد، حتی برخی خودروسازان وجود دارند که در فضایی کارگاهی خودروهایی را ویژه استان یا منطقه جغرافیایی خود تولید می­ کنند.

javankhodro
یکشنبه - ۱۰ دی ۱۴۰۲

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

این دست کارگاه­ها در کشورهای آفریقایی یا جنوب شرق آسیا کمابیش دیده می­شوند. معمولاً این اتفاق برای خودروهای خیلی اقتصادی و ارزان قیمت رخ می­دهد و تولید کننده هم به بازاری بیش از منطقه محدود خود فکر نمی­کند. تولید کنندگان بزرگ صنعت خودرو نیز سالهاست که از تولید خودروهای خیلی اقتصادی فاصله گرفته، این بخش از بازار را معمولاً به همین تولید کنندگان محلی و تولیدکنندگان نوظهور که عمدتاً چینی هستند سپرده­اند.

با وجود اینکه از سالهای بحران اقتصادی جهانی فاصله گرفته ­ایم و بازار خودرو در جهان به سمت لوکس شدن حتی در نسخه ­های پایه پیش رفته است اما گاهی برخی از خودروسازان نام آشنای دنیا با ارائه محصولات اقتصادی به همگان ثابت می­ کنند که هنوز بسیاری از افراد حتی برای خرید یک خودروی اقتصادی حاضرند داشتن آپشنهای مختلف و قدرت خروجی را فدای کیفیت ساخت، کیفیت مونتاژ، قابلیت اطمینانی و نشان تجاری کنند.

سوزوکی از جمله کمپانی­ های بزرگ خودروسازی است که معمولا به تولید خودروهای اقتصادی با کیفیت در سطح دنیا شهرت دارد. شاید همۀ محصولات سوزوکی را در تمام دنیا نتوان دید اما شک نکنید که در هر گوشه­ای از بازار خودروی جهان که سرک بکشید قطعاً نام و نشانی از سوزوکی خواهید یافت، حتی در بازارهای سخت­گیری مانند اروپای غربی و آمریکای شمالی هم خودروهای سوزوکی تحت برندهایی مانند جنرال موتورز، نیسان، مزدا، فیات و حتی تویوتا یافته می­ شوند.

سوزوکی سیاز

اما سوزوکی سیاز CIAZ که مدتیست توسط شرکت راسا موتور خاورمیانه به کشور وارد شده است یکی از محصولات سوزوکی است که بخش قابل توجهی از بازار جهانی را هدف گرفته است. خودرویی که در کارخانه سوزوکی موتورز گجرات هند طراحی و تولید شده و با همین نام برای بازار هند، با نام سوزوکی آلی­ویو و چانگان اوشان­کیو برای بازار چین و با نام تویوتا بلتا برای بازار آفریقا ارائه شده است. این یعنی بازار هدف این سدان کامپکت اقتصادی تقریباً 40 درصد تراکم جمعیت جهان را شامل شده و یک جامعه سه میلیارد نفری هدف تیم بازاریابی و فروش سوزوکی واقع شده­ اند.

همانطور که گفته شد سیاز یک سدان اقتصادی و کامپکت است پس در زمینه امکانات و طراحی ظاهری نباید منتظر اتفاقات خاص و ویژه­ای باشیم، اما همانطور که باز هم عرض کردم هرچه باشد شما با یک سوزوکی طرف هستید که قطعاً یک ژاپنی اصیل است، آنقدر اصیل که برای قسمتی از بازار حتی با برند تویوتا عرضه می­شود، لذا قطعاً با خودروی با کیفیتی روبرو خواهید بود.

در جلوی خودرو شاید هیجان انگیز ترین بخش طراحی سوزوکی سیاز را خواهید دید، زیرا این تنها جایی است که خطوط تیز و قطعات کرومی را ملاحظه می کنید. در نمونه­ای که برای بازار ایران در نظر گرفته شده ­است چراغ­ها از نوع ال­ ای­ دی بوده که دی لایت هم در مجموعه چراغ­های اصلی تعبیه شده­اند. دو خط طولی برآمده در دوطرف در موتور نیز به داینامیک­تر شدن طراحی جلوی این خودور کمک کرده ­است. جالب این است که با وجود کمال سادگی، طراحی جلوی این خودرو هارمونی قابل قبولی داشته و این میزان از سادگی آزاردهنده نیست، ضمن اینکه به شما یادآوری می­کند که با یک ژاپنی اقتصادی مواجه هستید.

سوزوکی سیاز

 در نمای کنار تقریباً همه چیز در نهایت سادگی است، تنها چیزی که شاید جلب توجه کند وجود سیستم ورود بدون کلید روی درهای جلوست. نمای عقب اما شاید کاملاً خریداران جوان را نا امید کند اما اگر یک دهه شصتی نوستالژی باز هستید طراحی عقب این خودرو شما را به یاد ژاپنی­ های اواخر دهه نود میلادی خواهد انداخت. دو چراغ تقریباً بزرگ در قسمت عقب با طرحی ترکیبی از منحنی و حجم­های بسیار ساده احتمالاً توجه زیادی را در خیابان به خود جلب نخواهد کرد.

سوزوکی سیاز

به محض ورود به خودرو کاملاً متوجه می­ شوید که با یک خودروی با کیفیت روبرو هستید. اکثر بخشهای داخل خودرو از پلاستیک سخت است اما اصلاً بو و جلوۀ نامطبوع نداشته پیداست که سالها قرار است با همین شکل و رنگ و کیفیت برای شما کار کند. از کیفیت متریال و دقت در مونتاژ که بگذریم یک مانیتور لمسی 7 اینچی به همراه تهویه مطبوع اتوماتیک که دو دریچه هم برای سرنشینان عقب دارد، استارت دکمه­ای، تریم چرم صندلی­ها و نشانگر چراغ جلو اتوماتیک که به معنای وجود حسگر نور است  در فضای ساده و بی تکلف داخل خودرو خودنمایی می­کند. طول 4490 میلیمتری در کنار فاصله محوری 2650 میلیمتری حکایت از آن دارد که با وجود کامپکت بودن این خودرو اما فضای کافی برای سرنشینان وجود دارد. در نهایت یک صندوق بار 510 لیتری مهر تأییدی است بر آنکه این خودرو برای رتق و فتق امور یک خانواده متوسط که در یک شهر شلوغ زندگی می­کنند و گاهی نیز به سفر می­روند مناسب خواهد بود.

سوزوکی سیاز

از لحاظ قوای فنی، سیاز در بازارهای جهانی انتخاب­های زیادی را برای مصرف کنندگان ارائه می­دهد که تقریباً هیچکدام هیجان انگیز نیست و همگی آنها بر مصرف بهینه تأکید دارند. شرکت راسا موتور خاورمیانه برای اقتصادی­ترین خودروی خود موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی با نام K15B را انتخاب نموده­است که حداکثر توان 103 اسب بخار با گشتاور 135 نیوتون­متر را با یک جعبه ­دنده 4 سرعته AT به چرخهای جلو منتقل می­کند تا جثه تقریباً یک تنی این خودروی کوچک را ظرف 14 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برساند. حداکثر سرعت تعریف شده برای این خودرو هم 165 کیلومتر بر ساعت است. اما یکی از بزرگترین نقات قوت این موتور مصرف سوخت آن است که به عددی حدود 6 لیتر در صد کیلومتر می­رسد و البته با توجه بازارهای هدف این خودرو این موتور برای کار با بنزین های کم کیفیت طراحی شده ­است که شاید بهترین خبر برای مصرف کننده ایرانی باشد.

در کلام کلی سوزوکی سیاز با وجود اینکه در هند طراحی و تولید شده و بازار هدف آن به غیر از ژاپن و هند، چین و کشورهای آفریقاست، اما همچنان یک ژاپنی با اصالت است که همین امر می­تواند شما را مجاب کند تا روی خیلی از کمبودهای آن چشم ببندید، حال آنکه تقریباً اکثر آنچه در رانندگی روزمره مورد نیاز شما خواهد بود در این خودرو وجود دارد و طراحی آن با وجود ساده بودن اما کاملاً ارگونومیک و مهندسی بوده و همه چیز در جای درست خود قراردارد. به هر حال روح ژاپنی در سوزوکی وجود دارد!

عملکرد فنی آن نیز برای استفاده به عنوان خودروی مصرفی یک خانواده متوسط، قابل قبول است و اگر انتظارات عجیب و غریب از آن نداشته باشید به راحتی می­تواند پاسخگوی نیازهای شما باشد. البته برچسب قیمتی بیش از 1.4 میلیارد تومانی آن در سامانه شاید با عناوینی چون اقتصادی یا خانواده متوسط چندان هم­خوانی نداشته باشد اما متأسفانه شرایط حاکم بر بازار خودروی کشور به گونه ­ایست که با این اعداد یک سدان معمولی چینی می­ توان تهیه کرد که خوب قطعاً با توجه به استهلاک و خرابی­ های کمتر سوزوکی، احتمالاً سیاز انتخابی اقتصادی­ تر برای خانواده ایرانی باشد. (هم اکنون سوزوکی سیاز در سامانه فروش خودروهای وارداتی عرضه شده است.)

نوشته: علیرضا بشارتی

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی