پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

آلودگی هوا

نقش کلیدی شرکت دانش بنیان در کاهش آلودگی هوا

در دنیای امروز آلودگی هوا به یکی از معضلات پیچیده زندگی همه مردم دنیا تبدیل شده است و منبع اصلی آلودگی هوای تهران شناسایی شده و اقدامات مختلفی برای بهبود کیفیت هوا انجام شده است.

فاطمه علی اصغری
یکشنبه - ۱۷ دی ۱۴۰۲

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

آلودگی هوا یکی از بزرگترین مشکلات زیست محیطی جهان است که می تواند سلامت انسان ها، حیوانات و گیاهان را به طور جدی تحت تاثیر قرار دهد. آلودگی هوا به معضلی جدی در ایران تبدیل شده است.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، ایران تا سال 2023 در رتبه دوازدهم آلوده ترین کشورها قرار خواهد گرفت. یکی از دلایل اصلی استفاده زیاد از خودروهای دیزلی است. همچنین شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام کرد که تا کنون اکثر روزهای سال در شرایط ناسالم سپری می‌شود، به این معنی که هوای تهران در اکثر روزهای سال برای گروه‌های حساس ناسالم است.

مطالعات مختلف ارتباط بین آلودگی هوا و بیماری های پوستی، گوارشی، قلبی و ریوی را نشان داده است. اما شگفت آورتر اینکه بر اساس تحقیقات جدید، این نوع آلودگی بر سلول های مغز نیز تاثیر می گذارد و باعث ایجاد افسردگی در بدن انسان می شود. بر اساس مطالعه گروهی از محققان دانشگاه منچستر، سالانه 11.000 مرگ در انگلیس بر اثر سکته قلبی به دلیل آلودگی هوا رخ می دهد که ناشی از وجود ریز ذرات است که در هوا است که بخش اعظمی از تولیدکننده (particulate matter (PMخودروهای دیزلی می‌باشد.

کاهش آلودگی هوا یک چالش مهم برای دولت ها و بخش خصوصی در سراسر جهان است و همکاری این دو بخش برای توسعه و اجرای راهکارهای موثر برای کاهش آلودگی هوا ضروری است.

شرکت دانش بنیان آداک صنعت پلیمر تنها تولید کننده سیستم های پس از پالایش دیزلی در ایران است که بیش از 20.000 خودرو را به محصولات مختلفی از جمله DPF، کاتالیست انتخابی کاهش اکسید نیتروژن (SCR) و کاتالیست اکسید کننده دیزل(DOC) مجهز کرده است. آمادگی دارد با همکاری دولت و بخش خصوصی نقش خود را در کاهش آلودگی هوا در ایران ایفا کند.

این شرکت تا سال 1397 به عنوان نماینده ویژه یک شرکت کره ای در زمینه واردات فیلتر فعالیت می کرد اما از ابتدا هدف خود را بومی سازی دانش و فناوری برای تولید این محصول قرار داد.

آداک صنعت پلیمر تا به امروز به عنوان اولین و تنها تولید کننده سیستم پس پالایش خودروهای دیزلی در ایران و خاورمیانه20000 فیلتر پس پالایش تولید کرده و با بسیاری از سازندگان خودروهای تجاری مانند ایران خدرو دیزل و سایپا دیزل برای توسعه و اجرای راهکارهایی برای کاهش آلودگی هوا با ساخت این فیلترها همکاری کرده است.

برای آشنایی با سایر محصولات آداک اینجا  کلیک کنید.

تاثیر فیلترهای پس پالایش بر آلایندگی خودروهای دیزلی سازمان بهداشت جهانی (WHO) اگزوز موتورهای دیزل را به عنوان اولین گروه از مواد سرطان زا برای انسان طبقه بندی کرده و علاوه بر ذرات معلق، دارای آلاینده های گازی مانند مونوکسید کربن، هیدروکربن ها و اکسیدهای نیتروژن نیز می باشد که هر کدام دارای این مواد هستند. ذرات معلق را فیلتر می کند، اکسیدهای نیتروژن و کاتالیزورهای اکسیداسیون دیزل را کاهش می دهد و کیفیت هوا را بهبود می بخشد.

این سیستم ها علاوه بر بهبود کیفیت هوا می توانند به کاهش دهند بیماری‌های مختلفی همچنین میتوانند به افزایش طول عمر وبهبود کیفیت زندگی افراد کمک کنند از جمله 1200 تن از آلایندگی خودروهای دیزلی در کشور کاسته در نتیجه موجب کاهش هزینه سلامت ناشی از آلودگی هوا میشود.

برای دریافت اصل گزارش کلیک کنید.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی