پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

روغن مناسب برای موتورسیکلت ها چه روغنی است؟

برای موتورهای توربو چه روغنی استفاده کنیم؟

پیشرانه‌های توربوشارژ حساسیت بالایی به کیفیت سوخت و روغن دارند از این رو استفاده از روغن موتور مناسب موضوعی مهمی است.

فاطمه علی اصغری
دوشنبه - ۱۸ دی ۱۴۰۲

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛ 

پیشرانه قلب تپنده هر خودرویی است و مراقبت از آن مهمترین اقدامی است که صاحبان خودرو باید انجام دهند. یکی از اقدامات حیاتی برای حفظ و نگهداری قطعات موتور، روغنی است که از آن تغذیه می‌کند. هر چه کیفیت روغن بیشتر باشد، قطعات با اصطکاک کمتری کار می‌کنند و تجربه رانندگی بهتری برایتان رقم خواهد خورد.

موتورهای تنفس طبیعی قدمت بالایی دارند و سال هاست به خدمت گرفته می‌شوند چرا که نمی‌توان مزایای آنها را نادیده گرفت. توربوشارژ نیز پیشرانه پرطرفداری است که طی دو دهه اخیر غوغا به پا کرده و به علت توان خروجی بالایی که به ارمغان می‌آورد مورد توجه خودروسازان جهانی قرار گرفته است.

گر چه بازار توربوشارژ طی سال‌های اخیر رونق گرفته اما این موضوع به منزله جدید بودن آن نیست. سیستم توربو از اواخر دهه ۱۸۰۰ میلادی وجود داشته و نخستین بار در هواپیماها از آن استفاده شده است. وسایل نقلیه مسافربری از اواسط دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی مجهز به تکنولوژی توربوشارژ شدند.

ایده موتور توربوشارژ بسیار ساده است: این سیستم به طور کلی مبتنی بر یک توربین و پمپ است که گازهای خروجی اگزوز، توربین را به حرکت در آورده و پمپ را متعاقب آن به گردش در می‌آورند. هنگام چرخیدن پمپ هوای ورودی از فیلتر متراکم عبور کرده و برای منیفولد هوا فرستاده می‌شود. از آنجایی که هوای بیشتری به سمت منیفولد هدایت می‌شود، راندمان حجمی موتور افزایش یافته و قدرت آن بیشتر می‌شود.

یکی از اثرات جانبی قدرت بیشتری که تولید می‌شود، گرمای اضافه است. میانگین خط قرمز گرمای هر وسیله نقلیه‌ای ۶۰۰۰ دور در دقیقه است؛ در مقام مقایسه می‌توان گفت موتور توربوشارژ قادر به تولید گشتاوری تا مرز ۳۰۰ هزار دور در دقیقه است. گازهای خروجی که سیستم توربو را به حرکت در می‌آورند می‌توانند به دمای بیش از ۱۰۰۰ درجه فارنهایت برسند و این ترکیب سرعت دیوانه‌وار و دمای بیش از حد در صورت عدم روانکاری مناسب قطعات پیشرانه می‌تواند به سیستم توربو آسیب جدی برساند. گر چه خنک کننده‌های اینترکولر و روغن‌های خنک کننده به کمک موتور می‌آیند اما در نهایت این روغن خودرو است که موظف است همه چیز را روان و نرم نگاه دارد.

خوشبختانه چندین تولیدکننده مهم روغن موتور به عیب و ایرادات موتور توربوشارژ توجه خاصی داشته و با عرضه روان کننده‌های مناسب مشکلات موجود را حل کرده‌اند. در ادامه به معرفی بهترین برندهای روغن خودرو برای موتورهای توربو می‌پردازیم.

1. ای ام اس اویل (AMSOIL)

روغن موتور AMSOIL از این جهت مهم و شایان توجه است که به آموزش مشتریان خود اهمیت زیادی می‌دهد. در وبلاگ این شرکت آمریکایی مطالب آموزنده و باارزشی منتشر می‌شود که روی چندین موضوع رایج و پرتکرار در وسایل نقلیه جدید تمرکز دارد. از جمله این موضوعات می‌توان به احتراق زودرس در دور پایین و نوعی صدای ضربه به موتور که در پیشرانه‌های توربوشارژ مجهز به GDI رخ می‌دهد اشاره کرد. (ناک زدن موتور)

LSPI نوعی احتراق زودرس است که در نتیجه ورود قطرات بسیار داغ روغن یا سوخت به محفظه‌های احتراق و فشار آوردن به پیستون ایجاد می‌شود. در واقع ممکن است پیستون‌ها با این انفجار زودرس از بین بروند یا آسیب ببینند. مشکل رسوبات این قطرات می‌تواند به کمک روغن موتورهای باکیفیت حل شود. ای ام اس اویل روی چنین مشکلاتی کار می‌کند و نتایج آزمایش‌هایش را در وب سایت خود به اشتراک می‌گذارد.

2. کاسترول (Castrol)

شرکت کاسترول یکی از برندهای بزرگ و مهم روغن خودرو است که از سال 1899 میلادی وجود داشته و مدت هاست به عنوان یکی از بازیگران اصلی روغن شناخته می‌شود. با این حال افزوده‌های جدید این شرکت به خط تولید خود نظیر Castrol Edge، به جهت حل مشکلات موتورهای توربوشارژ تولید می‌شوند.

پیشرانه‌های کوچکی که قدرت زیادی تولید می‌کنند مثل یک توربوشارژ 4 سیلندر، به روان کننده‌هایی نیاز دارند که تحمل دماهای فوق العاده بالا را داشته باشند. بر اساس استانداردهای API، تست روغن‌های Edge حدود شش برابر حفاظت در برابر اصطکاک و سایش بهتر و ده برابر عملکرد بهتر در دماهای بالا را نشان می‌دهند.

علاوه بر این فهرست استانداردهای صنعتی که کاسترول ادج از آنها تبعیت کرده یا فراتر از آنها می‌رود شگفت انگیز و قابل توجه است. در مجموع روغن‌های کاسترول از ۱۱ معیاری که برای ماشین‌ها در نظر گرفته شده پیشی گرفته و برتری خود را ثابت کرده‌اند. کارشناسان زیادی روغن‌های کاسترول را برای پیشرانه‌های توربوشارژ پیشنهاد می‌کنند چرا که هم عملکرد مطلوب و هم قیمت مناسبی دارند.

3. لیکومولی (Liqui Moly)

یکی از محبوبترین برندهای آلمانی روغن موتور لیکومولی است که در سال ۱۹۵۷ میلادی شروع به ساخت محصولات مختلفی نظیر انواع روغن‌ها، گریس‌های صنعتی و روانکارها کرد. گر چه روغن موتورهای لیکومولی گران قیمت هستند اما در رتبه بندی آمازون جایگاه بالایی دارند.

عملکرد مطلوب و کیفیت بالای محصولات این برند پرآوازه نتیجه سال‌ها توسعه، آزمایش و بررسی دقیق است. یکی از اقدامات خلاقانه برند لیکومولی برای روغن موتورهایش که مورد تحسین بسیار مشتریان قرار گرفته، دهانه ریزش و طراحی منحصر به فرد آن است.

اغلب روغن‌های لیکومولی عملکرد مطلوبی در دماهای بالا دارند و برای پیشرانه‌های توربوشارژ گزینه مناسبی به شمار می‌روند اما با این حال شرکت مذکور یک گزینه توربو دارد که برای استفاده با مبدل‌های کاتالیزوری و توربوشارژها مورد آزمایش قرار گرفته است. صاحبان خودروهای بی ام و نظر مساعد و مثبتی راجع به این برند آلمانی خوش آوازه دارند و بین رانندگان اروپایی، لیکومولی شهرت بسیاری دارد.

شرکت Liqui Moly مازاد بر روغن موتورهای باکیفیتش یک ماده مخصوص توربوشارژهای جدید یا تعمیر شده دارد و طوری طراحی شده که به سطح توربو بچسبد آن زمانی که روغن موتور فرصت روانکاری یاتاقان‌ها را پیدا نکرده است. گر چه این محصول تعمیر و نگهداری شبیه به روغن نیست اما نشان می‌دهد که لیکومولی تا چه اندازه روی توربوشارژها در آزمایشگاه‌های خود تمرکز دارد.

4. موبیل (Mobil)

یکی از بهترین روغن موتورهایی که استانداردهای سطح بالا و کیفیت مثال زدنی دارد و در صدر بسیاری از فهرست‌های رتبه بندی شده قرار می‌گیرد، موبیل ۱ است. پیشرانه‌های توربوشارژ از این روغن مهندسی شده و باکیفیت استفاده می‌کنند. شرکت موبیل برای تأیید عملکرد روانکارهای خود در موتورهای توربوشارژ تحت دمای بالا از دو آزمایش استفاده می‌کند.

یکی از این تست‌های اختصاصی، تست اکسیداسیون فیلم نازک موبیل است که به تأیید پایداری حرارتی روغن می‌پردازد. روانکارهایی که پایداری حرارتی ضعیفی دارند، از خود ذراتی باقی می‌گذارند که در توربوشارژ جمع می‌شود و راه‌های عبور روغن را مسدود می‌کند و در نهایت باعث خرابی توربوشارژ خواهد شد.

دومین آزمایشی که موبیل از آن استفاده می‌کند، تست لوله داغ هوندا است. این آزمایش توسط خودروسازی هوندا طراحی شده تا در صنعت موردبحث از آن استفاده شود. این آزمایش مقاومت روغن را در برابر تشکیل رسوب داخل یک توربوشارژ که از ویژگی‌های مهم روانکارهای توربو است، اندازه گیری خواهد کرد.

رسوبات می‌توانند به سرعت غیرقابل باوری به محیط درونی توربوشارژ آسیب وارد کنند. موبیل مفتخر است که روغن موتورهایی تولید می‌کند که از هر دو آزمایش فوق سربلند بیرون می‌آیند. موبیل اولین شرکتی است که روغن پیشرانه‌های توربوشارژ بسیاری از خودروسازان را پر می‌کند. خودروهای لوکسی نظیر نیسان جی تی آر، شورلت کوروت، پورشه باکستر، استون مارتین و چند نمونه مرسدس و بنتلی از موبیل ۱ استفاده می‌کنند.

5. رد لاین (Red Line)

برند رد لاین در سال ۱۹۷۹ میلادی وارد صنعت روغن موتور و سایر روانکارها شد و روان کننده‌هایی برای مسابقات اتومبیل تولید کرد. این شرکت رو به گسترش از همان سال‌ها به توسعه خود پرداخت تا جایی که هم اکنون بیش از ۱۰۰ روغن موتور، مواد افزودنی و روان کننده دارد.

رد لاین هرگز تمرکز خود را از روی مسابقات ریسینگ برنداشت و از آنچه در پیست اتفاق می‌افتد درس می‌گیرد و از آنها برای توسعه روغن‌های محبوب خود استفاده می‌کند. روغن موتورهای این برند بین علاقه‌مندان به رقابت‌های اتومبیل رانی به علت کیفیت و عملکرد مطلوب شناخته شده است. تمرکز تولیدات این شرکت روی پیشرانه‌های قوی توربوشارژ بوده و در راستای کمک به رسوبات توربوشارژ طراحی شده است.

البته تمامی روغن موتورهای رد لاین برای خودروهای پیست و اتومبیل رانی نیستند و خط تولید روغن‌های سری حرفه‌ای این شرکت با توصیه‌های کرایسلر و فورد مطابقت دارد یا حتی بعضا از آنها نیز فراتر می‌رود و در عین حال مقاومت خوبی در دماهای بالا خواهد داشت.

6. روغن Royal Purple

برند Royal Purple از سال 1986 میلادی وارد صنعت تولید روان کننده‌های وسایل نقلیه شد و تا امروز در این تجارت پرسود فعالیت می‌کند. به طور کلی می‌توان از روغن موتورهای این برند به عنوان یک گزینه عالی و با سابقه کیفیت بالا و فرمولاسیون منحصر به فرد نام برد.

طبق گزارش‌های شرکت Royal Purple، روغن موتورهای آن می‌توانند باعث افزایش راندمان سوخت شوند، فواصل تعویض روغن را افزایش داده و باعث افزایش قدرت گردند. یکی از مهمترین ویژگی‌های روغن موتور خودروی این برند، مقاومت بالا در برابر دماهای زیادی است که پیشرانه‌های توربوشارژ دارند.

7. شل (Shell)

شل یکی از بزرگترین شرکت‌های نفتی و مشتقات آن در سراسر جهان است و بدیهی است که باید نامش در فهرست بهترین تولیدکنندگان روغن موتور خودرو بیاید. محصولات روان کننده این برند معتبر در همه جا پیدا می‌شود و کیفیت محصول به اندازه قیمت مناسب آن مورد توجه مشتریان قرار می‌گیرد.

توجه عمده شل معطوف به موتورهای توربوشارژ و تطبیق پذیری ترکیب روغن موتور آن است که باعث شده در فهرست پیش رو نامی از آن برده شود. روغن فول سنتتیک 5w30 شل الزامات گارانتی سازنده را برآورده می‌کند و اشاره‌ای مهم به پیشرانه‌های توربوشارژ دارد که به منظور پیش اشتعال با سرعت پایین از آن بهره گرفته می‌شود.

علاوه بر این سایر محصولات این شرکت نظیر روتلا تی ۶ برای موتورهای دیزل توربوشارژ مورد استفاده قرار می‌گیرند و نتایج شگفت انگیزی در خودروهای قدیمی مثل آئودی و فولکس واگن بر جای می‌گذارند. روغن موتور شل در آمازون با بررسی بیش از ده هزار نظر جایگاه بسیار خوبی دارد و قیمت کمتر از ۲۴ دلار به فروش می‌رسد.

8. والوالین (Valvoline)

والوالین اولین شرکت تولیدکننده روغن موتور در فهرست ما خواهد بود زیرا در سال ۱۸۶۶ میلادی به ثبت علامت تجاری خود پرداخت. این شرکت آن قدر در بازی صنعت بوده که هر چه برای پیشرفت نیاز است را می‌داند و می‌تواند محصولاتی تولید کند که در سراسر کشور و جهان انطباق پذیری بالایی دارند.

یکی از جدیدترین محصولات افزوده شده به خط تولید برند والوالین، روغن فول سنتتیک آن است که جایگزین روغن موتورهای مدرن شده. فرمولاسیون جدید این برند، چندین مشکل رایج در پیشرانه‌های توربوشارژ را حل کرده است. به ادعای والوالین، محصول تازه وارد آنها در برابر خرابی‌ها ۱۰ برابر قوی تر از استانداردهای صنعتی است و ۵۰ درصد سایش بهتری به ارمغان می‌آورد.

با بررسی هزاران نظر در وب سایت آمازون می‌توان به این نتیجه رسید که مشتریان خاطره خوشی از این شرکت دو قرنی داشته‌اند.

انتهای پیام/

منبع: گجت نیوز

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی