پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

لاماری

لاماری با آپشن های خاص، همه جوره هوای شما را دارد (معرفی دو آپشن مهم لاماری)

لاماری ایما اولین محصول شهری(غیر کار و تجاری) شرکت آرین پارس موتور است که به محض ورود به بازار با اقبال خوب رو به رو شد و بخش قابل توجهی از خریدارن به دلیل ظاهر متفاوت و سطح امکانات آن که نسبت به زمان ورود به بازار قابل قبول بود به خرید آن ترغیب شدند.

javankhodro
چهارشنبه - ۲۰ دی ۱۴۰۲

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

در بازار امروز کشور خودروهای به نسبت پر آپشنی دیده می شود و البته مشخصاً همگی چینی هستند که شاید در کیفیت هنوز با رقبای اروپایی یا ژاپنی فاصله داشته باشند اما آپشنهایی که قبلاً باید در خودروهای لوکس و بسیار گران قیمت تجربه می کردیم را به خودروهای در دسترس تر و در سطح میانه قیمت بازار آورده اند. بخصوص خودروهایی که در این سالهای اخیر به بازار معرفی شده اند در زمینه طراحی ظاهری و امکانات و آپشن ها شرایطی را در بازار بوجود آورده اند که سطح توقع خریداران را نسبت به قبل کمی بالاتر آورده است. به همین دلیل خودروسازان سعی دارند هرکدام با وارد کردن آپشن های نسبتاً لوکس جدیدی در خودرو، معادلات بازار را به نفع خود تغییر دهند.

به همین بهانه سراغ یکی از خودروهایی که در بازار توجه قابل قبولی را به خود جلب کرده رفتیم که در نمونه پایه خود دو آپشن به خریداران ارائه کرده است، که قبلاً صرفاً در خودروهای لوکس و نیمه لوکس به صورت استاندارد دیده می شد. لاماری ایما اولین محصول شهری(غیر کار و تجاری) شرکت آرین پارس موتور است که به محض ورود به بازار با اقبال خوب رو به رو شد و بخش قابل توجهی از خریدارن به دلیل ظاهر متفاوت و سطح امکانات آن که نسبت به زمان ورود به بازار قابل قبول بود به خرید آن ترغیب شدند.

لاماری ایما

همانطور که گفته شد دو آپشن در لاماری ایما به صورت استاندارد وجود دارد که قبلاً در هیچ خودرویی در سطح متوسط قیمتی بازار قابل دریافت نبود. این دو آپشن عبارتند از سیستم یونیزه کردن هوای داخل کابین خودرو و نیز دوربین ثبت وقایع. البته دوربین ثبت وقایع بعد از لاماری در خودروهای دیگری نیز ارائه شد اما لاماری هنوز جزء معدود خودروهایی در بازار ایران است که در نمونه پایه و استاندارد خود آپشن یونیزه کردن هوا را ارائه می کند. حال به صورت مختصر به مزایا و نحوه عملکرد این دو آپشن در خودروها می پردازیم.

آلودگی هوا در سطح شهرهای بزرگ و صنعتی مشکلی است که امروزه تمام جهان را به خود مشغول کرده است. بخصوص شهرهایی که ترافیک های سنگین را تجربه می کنند بیش از شهرهای دیگر از این موضوع آسیب می بینند، چراکه سطح بالای آلودگی هوا به همراه آلودگی صوتی و تصویری که در ترافیک ها موج می زند و همینطور فشار عصبی ناشی از ترافیک باعث می شود افراد نه تنها آسیب های مختلف جسمی را تجربه کنند بلکه به لحاظ عصبی و روحی و روانی نیز به شدت حساس تر و آسیب پذیرتر شوند و همین امر باعث رخ داد برخی اتفاقات ناگوار یا حداقل پیچیده تر شدن ترافیک و آسیب های ناشی از آن است. لذا از دهه ها قبل خودروسازان به این فکر افتادند تا به نوعی هوای داخل کابین را برای راننده و سرنشینان تمیزتر و قابل قبول تر کنند. این کار به دو روش «تصفیه غیر فعال» و «تصفیه فعال» انجام می شود که البته در سالهای ابتدایی و دهه های قبل این کار به روش تصفیه غیر فعال انجام می شده است و هم اکنون در تمامی خودروهای موجود در بازار ایران تصفیه فعال هوای داخل کابین هم انجام می شود.

لاماری

تصفیه هوای غیر فعال توسط فیلتر هوای داخل کابین انجام می شود و تا حدود قابل قبولی نیز می تواند جلوی آلاینده های هوا را بگیرد، اما دو اشکال عمده این روش باعث شد خودروسازان از سیستم تصفیه هوای فعال به عنوان تکمیل کننده این روش بهره ببرند. در سیستم تصفیه هوا تنها به وسیله فیلتر اول اینکه تنها ذرات و غبارهای درشت تر در هوا جذب می شود، دوم اینکه هر از چندگاهی نیاز به تعویض فیلتر دارد که در بسیاری از خودروها اینکار چندان ساده نیست، چون این فیلتر در پشت داشبورد و نزدیک فن داخل اتاق قرار می گیرد و سوم اینکه به دلیل جنس این نوع فیلتر اگر به هر دلیل سطح رطوبت هوای خودرو بالا رود احتمال رشد قارچ و باکتری در آن وجود دارد که این نه تنها می تواند باعث ایجاد بوهای به شدت نامطبوع شود بلکه تنفس آن برای افراد داخل کابین چندان خالی از خطر نیست.

لاماری

به همین دلایل بود که خودروسازان از اوایل قرن جاری در خودروهای لوکس خود از سیستم های تصفیه هوای فعال در کنار سیستم قبلی بهره بردند. سیستم تصفیه هوای فعال بر خلاف سیستم قبلی که صرفاً با فیلتراسیون جریان هوا عمل می کرد، با بهره بردن از سیستم های الکترونیکی، هوای موجود در کابین را حتی گاهی بدون وجود جریان باد در داخل اتاق تصفیه می کنند و این تصفیه برای ذراتی بسیار ریزتر از قبل عملکرده حتی در بسیاری موارد باعث از بین رفتن بوهای نا مطبوع و جلوگیری از رشد قارچ و باکتری ها می شوند.

لاماری

یکی از سیستم های معروف و بسیار کارآمد تصفیه هوای فعال، سیستم یونیزه کردن هوای داخل کابین است. در این روش سیستم الکترونیکی داخل خودرو، هوای در جریان را یونیزه کرده و یون های مثبت و منفی را در فضای داخل کابین رها می کند. این امر باعث می شود ذرات بسیار ریز معلق در هوای داخل کابین نیز بار دار شده یا به سطوح بچسبند و از حالت تعلیق خارج شوند و یا به یکدیگر بچسبند و ایجاد ذرات بزرگتری کنند که به راحتی در دام فیلترهای هوا بیفتند. لذا با ترکیب دو روش فعال و غیر فعال در عمل بالاترین سطح از فیلتراسیون هوای داخل کابین انجام می شود. این مکانیزم با همین عملکرد در نسخه پایه خودروی لاماری ایما به صورت استاندارد وجود دارد.

لاماری

آپشن دیگری که در لاماری ایما وجود دارد دوربین ثبت وقایع است که البته بعد از لاماری در دیگر رقبای این خودرو نیز این آپشن دیده شد.  البته باز از این نظر هم لاماری ایما در نسخه پایه بین هم ردیف های قیمتی خود جزء معدود خودروهایی است که به این آپشن مجهز است.

دوربین ثبت وقایع یکی از مواردی است که برای رانندگی در شهرهای بزرگ و حتی بعضاً در محیط های کوچک محلی و روستایی نیز بسیار لازم و کاربردی است. این روزها بسیاری موارد را در فضای مجازی دیده ایم که افراد به قصدهای مختلف از جمله اخاذی یا ایجاد تصادفات صوری خسارتی یا جرحی باعث ایجاد دردسر برای رانندگان یا مالکان خودرو می شوند. حتی برخی موارد دیده شده که وجود داشتن یک فیلم از صحنه تصادف، مقصر و زیان دیده را کاملا تغییر داده است. بخصوص این روزها که چه هزینه های مربوط به دیه و چه هزینه های ناشی از تصادف می تواند بسیار سنگین و چشم گیر باشد.

دوربین های ثبت وقایع که به صورت افتر مارکت تهیه می شوند سطوح مختلفی از کیفیت و عملکرد را ارائه می دهند برای مثال بعضاً فقط هنگام وصل بودن برق خودرو عمل می کنند یا برخی دیگر از لحاظ کیفی به گونه ای هستند که فقط تصاویر خیلی نزدیک را به صورت واضح و قابل تشخیص ثبت و ضبط می کنند. اما دوربین های ثبت وقایع که به صورت استاندارد در خودروها قرار دارن معمولاً هم می توانند به صورت دائم تصاویر را ثبت کنند و هم امکان ثبت تصاویر در تاریکی مطلق را دارند و همچنین به لحاظ کیفی و تنظیمات زاویه، به گونه ای است که بهترین تصویر ممکن را در اختیار مالک خودرو قرار می دهد.

لاماری

در لاماری ایما دوربین ثبت وقایع فقط برای قسمت جلوی خودرو قرار گرفته است و از نوع دوربین با کارت حافظه است که دیگر نیازی به اتصال به اینترنت یا موبایل ندارد و تصاویر را در مموری میکرو SD خود ثبت و ضبط می کند. البته با توجه به اینکه اکثر وقایع مشکوک در تصادفات خودرویی هنگام تصادف از جلو است، بسیاری مواقع دوربین ثبت وقایع صرفاً در جلوی خودرو نصب می شود. در هر صورت وجود دوربین ثبت وقایع در این خودرو به مالک و راننده جهت پیشگیری یا پیگیری موارد مختلف ایذایی یا مشکوک بسیار کمک خواهد نمود. بخصوص که قیمت قطعات بدنه لاماری ایما قابل توجه است.

در هر صورت باید گفت لاماری ایما یکی از خودروهای تازه وارد در بازار است که با چهره ای متفاوت و سطحی جدید از امکانات، تحولی در بازار خودرو ایجاد کرد و باعث شد رقبای قدیمی تر بازار فوراً واکنش نشان داده و خودروهایی پر آپشن و با ظاهری به روز را به لیست محصولات خود بیافزایند. لذا ارائه لاماری ایما به نوعی نقطه عطفی در بازار خودروی کشور ایجاد کرد. باید گفت لاماری ایما به نوعی احترام گذاشتن بیشتر به مشتری را در سطحی جدیدتر به بازار ایران آورد و با داشتن دوربین ثبت وقایع و سیستم یونیزه کردن هوا به واقع هوای مالک، راننده و سرنشین خود را دارد.

لاماری
نوشته: علیرضا بشارتی

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی