پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

جی ای سی امکو

جی اِی سی امکو ، کراس اوور متفاوت بازار، چه ویژگی هایی دارد؟

بر کسی پوشیده نیست که در صنعت خودرو سازی دنیا، چینی ها در طی یکی دو دهه اخیر رسماً ره صد ساله را یک شبه طی کرده اند و خیلی قبل از آنکه رقبا در دنیا بخواهند برای پذیرش یا عدم پذیرش آنها آماده شوند، خود را رسماً به رقبا دیکته کردند. یکی از دلایل مهم و اصلی این اتفاق، روندی بود که خودروسازان چینی از چند دهه قبل تر در پیش گرفته بودند.

javankhodro
شنبه - ۲۳ دی ۱۴۰۲

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

در بازار بیش از یک میلیارد نفری چین تولیدات همه تولید کنندگان می تواند اغوا کننده و جذاب باشد بخصوص خودرو، آن هم خودروهای پر تیراژ. خودرو سازان چینی از چند دهه قبل، با دادن پیشنهادهای بسیار چشم گیر و غیر قابل رد به خودروسازان بزرگ دنیا در زمینه کسب سهم بازار در چین مقدمات همکاری و سرمایه گذاری آنان را فراهم آوردند. با توجه به موقعیت بازار چین و امکانات و خدماتی که دولت چین به تولیدکنندگان در خاک این کشور ارائه می داد، خیلی زود خودروسازان یکی پس از دیگری به این نتیجه رسیدند که بهترین کار، انتقال تکنولوژی به چین و تولید محصول در خاک این کشور است. ابتدا محصولات اقتصادی راهی این مسیر شدند اما در ادامه آنچنان مسیر جذابی برای خودروسازان طراحی شده بود که تقریباً تمام برنده های تولید انبوه خودرو، سایتی کوچک یا بزرگ و یا یک جوینت ونچر فعال در خاک چین داشتند. از کادیلاک تا هیوندای و از ولوو تا تویوتا در چین آن هم در شرکت های خودروسازی چینی تولید می شد.

کسب سودهای هنگفت توسط شرکای چینی و در عین حال توانایی خارق العاده چینی ها در مهندسی معکوس و آموزش پذیری، به همراه رفتار حرفه ای آنها در بازار تجارت جهانی در کنار حمایت درست و اصولی نظام حاکم بر صنعت چین باعث شد در اندک زمانی، چینی ها در نگاه جهانیان از نیروی کار ارزان به بازیگران اصلی صنعت خودرو تغییر جایگاه دهند.

یکی از خودروسازان بزرگ دنیا که تأثیری شگرف بر دوران طلوع و شکوفایی صنعت خودروی چین داشت بدون شک میتسوبیشی ژاپن است. این برند نام آشنای ژاپنی شاید در بسیاری از بازارها نقش چندان جدی بازی نکند اما به درستی بازار قدرتمند چین و خودروسازان آینده دار این کشور را رصد و شناسایی کرده و شاید بتوان گفت بالاترین میزان سود را از شکوفایی صنعت خودروی چین در جهان کسب کرده است.

جی اِی سی درواقع همان برندی است که از ابتدا به عنوان شریک تجاری اصلی میتسوبیشی شناخته شد و با استفاده از تکنولوژی و دانش فنی این شرکت خیلی سریع به یکی از معتبرترین و مقبول ترین برندهای چینی چه در بازار چین و چه در بازار جهانی تبدیل شد. امروزه دیگر GAC در دنیا به عنوان یک برند مستقل با فلسفه و رویکرد خاص خود شناخته می شود.

امکو (EMKOO) کراس اوور پرچم دار این برند، پس از معرفی دو مدل امپو و امزوم (GS3) به عنوان سومین محصول جی اِی سی است که در سری جدید واردات، پا به بازار خودروی ایران می گذارد. شرکت راسا موتور خاور میانه به عنوان بانی واردات برند جی اِی سی به ایران با توجه به محدودیت قانونی موجود برای قیمت خودرو، مدل تقریباً پایه و ارزان قیمت امکو را برای بازار ایران در نظر گرفته است.

جی ای سی امکو

امکو برای بازار جهانی در سه تیپ مختلف با دوموتور 1.5 و 2 لیتر توربو و یک مدل هیبرید تولید می شود که بالاترین سطح امکانات و قیمت مربوط به مدل هیبرید است. مدل وارد شده به ایران تقریباً مدل پایه ای آن است که از یک موتور 1.5 لیتری توربو به قدرت 177 اسب بخار و گشتاور 270 نیوتن متر و یک گیربکس دو کلاچه تر 7 سرعته بهره می برد. نکته جالب توجه این است که با وجود ورود این خودرو در نسخه پایه، اما طبق ادعای سازنده به راحتی می تواند در کمتر از 7 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد و این شتاب برای یک کراس اوور سایز متوسط نه چندان گران قیمت واقعاً جالب توجه است.

جی ای سی امکو

در نمای جلو با یک جلو پنجره بزرگ و حجیم با طراحی V شکل روبرو هستیم به گونه ای که انگار طراح امکو قصد داشته در اولین مواجهه با هر کسی نشان پیروزی را نمایان سازد. چراغ های جلو به شکل بومرنگ طراحی شده اند. خوشبختانه از چراغ های نامأنوس داخل سپر خبری نیست و ساختار فول ال ای دی چراغ ها در فضایی باریک بین درب موتور و جلو پنجره قرار گرفته تا با امتداد چراغ روز از کنار جلو پنجره به پایین طرحی شبیه به بومرنگ یا حرف یونانی لاندا بوجود آورد. در کل، طرح جلو را باید بیش از زیبا بودن، خاص و جذاب دانست.

در نمای کنار چند المان توجه شما را به خود جلب خواهد کرد. یکی وجود دستگیره های مخفی این خودرو، دیگری وجود خطوط تیز و صلب و البته بیشتر از همه زاویه خاص و متفاوت ستون C خودرو است. این زاویه به قدری تیز و خاص است که به نظر می رسد ستون C برای یک سدان فست بک طراحی شده نه یک کراس اوور متوسط. رینگ 19 اینچی تناسب خوبی با ابعاد خودرو دارد اما می توانست طراحی بهتر و جالب توجه تری داشته باشد. چراغ های عقب خودرو که متناسب با چراغ های جلو بسیار باریک و با فناوری ال ای دی طراحی شده اند در نمای کنار به شکل حرف C در طول ستون عقب و بخشی از گلگیر دیده می شوند اما در نمای عقب اگر بدون زاویه به آنها بنگریم صرفاً در یک خط صاف عمودی از بالا به پایین دیده می شوند.

 در نمای عقب آنچه بیش از همه جلب توجه می کند همان طراحی خاص ستون عقب و چراغ های عقب است. اگر از این دو بخش بگذریم اسپویلر یا همان بال عقب با طراحی خاص و اسپرت و قرار گیری یک چراغ ترمز سوم در وسط آن به همراه یک دیفیوزر حجیم زیر سپر با دو خروجی اگزوز بزرگ تقریباً چهارضلعیِ نمایشی چهره ای به شدت اسپرت به این کراس اوور فست بک بخشیده است.

در نمای عقب آنچه بیش از همه جلب توجه می کند همان طراحی خاص ستون عقب و چراغ های عقب است. اگر از این دو بخش بگذریم اسپویلر یا همان بال عقب با طراحی خاص و اسپرت و قرار گیری یک چراغ ترمز سوم در وسط آن به همراه یک دیفیوزر حجیم زیر سپر با دو خروجی اگزوز بزرگ تقریباً چهارضلعیِ نمایشی چهره ای به شدت اسپرت به این کراس اوور فست بک بخشیده است.

جی ای سی امکو

 

طراحی داخلی به عجیبی اتفاقات بیرونی خودرو نیست تقریباً همه چیز شبیه به خودروهای روز دنیاست بجز وجود یک سری المان لوله یا دایره مانند که با وجود تناقض با طراحی کلی خودرو اما در جای خود جالب توجه هستند و کنتراست خوبی با المان های تیز و خطی ایجاد کرده اند. شاید ویژه ترین نکته، لیور دنده خیلی کوچک و مینیاتوری امکو با یک قطعه الماسی شکل در میان آن و نیز مکانیز باز کردن درها باشد که دقیقا مشابه دکمه تنظیم دمای سیستم تهویه این خودرو طراحی شده است.

جی ای سی امکو

از نظر لیست آپشن ها و امکانات با وجود اینکه نسخه وارداتی در واقع ورژن پایه امکو است اما در تقابل با رقبای فعلی بازار ایران حرف های زیادی برای گفتن دارد. لیست کاملی از رادارهای مختلف از جمله رادار تابلو خوان، کنترل عدم خروج از خط، کروز کنترل تطبیقی، هشدار برخورد از روبرو و غیره که در نهایت سیستم خودران سطح 2 را به آن می دهد، یک فرمان دی کات بسیار خوش دست با کنترل های سیستم صوتی و کروز کنترل، نوربالای هوشمند، 6 ایربگ جانبی و پرده ای، تنظیم برقی صندلی برای راننده و شاگرد، پورت های مختلف اعم از USB تایپ A و C و برق 12 ولت و بسیاری موارد دیگر امکو را حتی در نسخه پایه به یکی از پر آپشن ترین رقبای بازار تبدیل می کند. از جمله آپشن های خاص این خودرو رادار کمک راننده در ترافیک (TJA) است که در ترافیک های زیاد با فعال سازی آن، حرکت و توقف های پی در پی بدون دخالت راننده و به شکل اتوماتیک انجام می شود و با توجه به استفاده این خودرو از گیرباکس دو کلاچه، این آپشن می تواند به میزان قابل توجهی از استهلاک خودرو بکاهد.

جی ای سی امکو

در کل جی اِی سی امکو را باید یک خودرو پر آپشن و به نسبت با کیفیت دانست که طراحی خارجی آن بخصوص در قسمت عقب از جمله طراحی هایی است که هم منتقدان فراوان و هم طرفداران زیادی خواهد داشت و با این وجود این خودرو را می توان یکی از بازیگران جذاب بازار دانست. باید دید راسا موتور خاورمیانه که در حال حاضر متولی واردات خودروهای سوزوکی و جی اِی سی است، برای نحوه عرضه و خدمات پس از فروش پرچم دار خود چه برنامه ای در پیش دارد.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی