پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

نیم نگاهی به فونیکس آریزو۸ لوکس‌ترین سدان مونتاژی در کشور

برای اصحاب رسانه، امروز فرصتی فراهم شد تا در پیست مجموعه سرزمین ایرانیان فونیکس آریزو۸ را مورد آزمون و خطا قرار دهند. آریزو۸ را می‌توان لوکس‌ترین و قدرتمندترین عضو حال حاضر خانواده آریزو مدیران خودرو دانست. علاوه بر این، با توجه به مشخصات فنی و سطح تجهیزات ایمنی و رفاهی، می‌توان آن را به عنوان […]

مهدی درفشی
چهارشنبه - ۲۷ دی ۱۴۰۲

برای اصحاب رسانه، امروز فرصتی فراهم شد تا در پیست مجموعه سرزمین ایرانیان فونیکس آریزو۸ را مورد آزمون و خطا قرار دهند. آریزو۸ را می‌توان لوکس‌ترین و قدرتمندترین عضو حال حاضر خانواده آریزو مدیران خودرو دانست. علاوه بر این، با توجه به مشخصات فنی و سطح تجهیزات ایمنی و رفاهی، می‌توان آن را به عنوان لوکس‌ترین سدان مونتاژی ‌در کشور نیز قلمداد کرد.

دو لیتر و ۲۵۴ اسب بخار قدرت

برای اولین بار، زیر کاپوت خبری از قرار گرفتن پیشرانه ۱.۵ لیتری نیست! بلکه در فونیکس آریزو۸ شاهد به‌کارگیری پیشرانه دو لیتری توربو مجهز به سیستم پاشش مستقیم سوخت (مشابه با پیشرانه تیگو۸ پرومکس) هستیم.

پیشرانه‌ای که قادر است تا ۲۵۴ اسب بخار قدرت و ۳۹۰ نیوتن‌متر گشتاور را تولید کند. توان تولیدی موتور نیز از طریق جعبه دنده هفت سرعته دوکلاچه‌ی تر (WET) به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. هماهنگی مناسب پیشرانه و جعبه دنده، باعث شد تا امروز و در پیست سرزمین ایرانیان، فونیکس آریزو۸ شتاب صفر تا ۱۰۰ را در حدود هشت ثانیه ثبت کند.

خط و نشان شرقی برای رقبای غربی!

نه تنها فونیکس آریزو۸، بلکه ورود سایر سدان‌های جدید چینی باعث شده که امروز جایگاه خودروهای وارداتی – غیر چینی – در بازار دچار تزلزل شود. به عبارتی دیگر، پیشرفت خودروهای چینی در بحث کیفیت، آپشن و قوای فنی سبب شده تا مشتریان به جای خرید خودروهای وارداتی کارکرده، خودروهای صفر کیلومتر چینی را ترجیه دهند.

با وجود محدودیت ارزی برای واردات خودروهای غیر چینی و ورود خودروهای کم آپشن از برندهای مطرح، این مهم دوچندان شده و مردم با سرعت بیشتری به سمت خودروهای چینی سوق پیدا کرده‌اند. بدون شک، آریزو۸ از جمله سدان‌های چینی است که با ورود به بازار، مقایسه یک سدان صفر کیلومتر و به روز چینی را با یک خودروی وارداتی کارکرده غیر چینی برای مشتریان سخت‌تر از قبل خواهد کرد.

تجهیزات ایمنی و رفاهی

در بحث تجهیزات ایمنی و رفاهی، فونیکس آریزو۸ دست پر حاضر شده و مواردی از جمله ده کیسه ایمنی هوا، دوربین ثبت وقایع، سیستم ضد سرقت موتور و بدنه، دوربین ۳۶۰ درجه با کیفیت HD، دوربین و سنسور پارک عقب و جلو، سنسور نور و باران، سیستم کنترل فشار باد تایرها، سیستم ترمز ضد قفل، سیستم کنترل کشش و پایداری بوش، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، سیستم ADAS، کروز کنترل، خروجی اگزوز چهارگانه، اپل کارپلی و اندروید اتو، ۱۲ اسپیکر سونی، فرمان برقی مجهز به گرم‌کن، ترمز پارک برقی و اتوهلد، صندلی راننده شش حرکته برقی به همراه حافظه سه حالته، صندلی سرنشین چهار حالته برقی، گرم‌کن صندلی‌های ردیف جلو و عقب، سردکن صندلی‌های جلو، مجهز به کول باکس و هات باکس، سیستم تهویه مطبوع دوگانه، سیستم کنترل کیفیت هوای کابین، نورپردازی کابین، ورود و استارت بدون کلید، آینه‌های جانبی برقی مجهز به گرم‌کن و حافظه و آینه وسط الکتروکرومیک در این لیست دیده می‌شود.

آیا آریزو۸ در بازار ایران موفق خواهد شد؟

شاید اگر این سدان کمی زودتر و به موازات گسترده‌ شدن حضور کراس‌اوورها در بازار وارد کشور می‌شد، قطعا با چالش سختی مواجه بود. اما امروز شاهد هستیم که مشتریان در بازار کلاس‌های متفاوتی را دنبال کرده و حتی به برخی از کلاس‌های خودرویی نو ورود، از جمله خودروهای MPV نیز روی خوش نشان داده‌اند. با این تفاسیر، قیمت مناسب می‌تواند به برگ برنده لوکس‌ترین سدان – فعلی – مدیران خودرو تبدیل و سبب ارجحیت خرید آن نسبت به خودروهای وارداتی کارکرده و یا صفرکیلومتر چینی شود.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی