پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

رئیس جمهور_روحانی

رئیس جمهور: حمایت از صنعت خودرو دائمی نیست.

رییس جمهوری در همایش بین المللی صنعت خودرو با رویکرد اقتصاد مقاومتی، کاهش قیمت خودرو و افزایش کیفیت اعلام کرد حمایت از صنعت خودرو دائمی نیست. محصولات تولیدی را تنها با حضور در بازارهای جهانی امکانپذیر دانست و تاکید کرد: سیاست دولت یازدهم خصوصی و رقابتی کردن صنعت خودرو با واگذاری آن به مردم است. […]

سهیل زنگنه
سه شنبه - ۱۱ اسفند ۱۳۹۴

رییس جمهوری در همایش بین المللی صنعت خودرو با رویکرد اقتصاد مقاومتی، کاهش قیمت خودرو و افزایش کیفیت اعلام کرد حمایت از صنعت خودرو دائمی نیست.

محصولات تولیدی را تنها با حضور در بازارهای جهانی امکانپذیر دانست و تاکید کرد: سیاست دولت یازدهم خصوصی و رقابتی کردن صنعت خودرو با واگذاری آن به مردم است.

    به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت ، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز سه شنبه در این همایش بین المللی  با بیان اینکه «مسیر برای حرکت و رشد صنعت خودرو در کشور باز شده است»، گفت:  رضایت مردم برای دولت یازدهم اهمیت ویژه ای دارد . اینکه دروازه ها را ببندیم،  خودرویی تولید و به ملتی تحمیل کنیم و به مردم نیز بگوییم  قدرت انتخاب شما همین است، چنین منطقی را این دولت ابدا نمی پذیرد.

    رییس جمهوری  با اشاره به اینکه «همه باید رضایت مردم را جلب کنیم و باید در این مسیر قدمهای جدی در بخش خودرو برداریم»،  تاکید کرد: صنعت خودروسازی در ایران باید به طور کامل خصوصی سازی و رقابتی شود.

    دکتر روحانی اظهارداشت: دولت در این سالها، با ممنوعیت واردات خودرو و اعمال  تعرفه های سنگین  بر واردات خودرو از این صنعت حمایت کرده اما حمایت دولت نمی تواند دائمی باشد. حمایت دولت از یک صنعت در برابر صنایع بیرونی، دوره ای دارد و این دوره نمی تواند نامحدود باشد.

    رییس‌ جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در سال 91 و 92 در کشور شاهد رشد منفی بودیم، اما در سال 93 توانستیم رشد منفی 8 فصل مداوم را پشت سر گذاشته و به رشد 3 درصدی برسیم، گفت: صنعت کشور در این رشد، نقشی اساسی داشت و در این بین صنعت خودرو جزو صنایع پیشران بود، اما در سال 94 بخاطر کاهش قیمت نفت و رکود جهانی برای تقاضا در بازار با مشکلاتی مواجه شدیم که دولت ناچار شد به برخی از صنایع از جمله خودروسازی، کمک کرده و از بانک‌ها بخواهد با ارائه تسهیلاتی به مردم، مسیر تقاضا را بگشاید.

    دکتر روحانی با اشاره به اینکه با پیروزی و موفقیت در مذاکرات هسته‌ای و پایان تحریم‌های ظالمانه شرایط مناسب‌تری برای اقتصاد کشور و صنعت خودرو ایجاد شده است، گفت: در اولین سفر اروپایی دولت یازدهم یکی از صنایعی که در مذاکرات  مطرح شد، صنعت حمل و نقل و خودرو بود و در این زمینه به تفاهمات و قراردادهایی دست یافتیم که این بدان معناست که مسیر برای حرکت و رشد صنعت خودرو در کشور باز شده است.

    رییس‌ جمهوری با بیان اینکه دولت خود را در نهایت ملزم به رضایت مردم می‌داند و ما باید در این راستا گام‌های بعدی خود را در صنعت خودرو برداریم، اظهار داشت: دولت همواره با اقدامات گوناگون از قبیل ممنوعیت واردات و اعمال تعرفه‌های سنگین از صنعت خودرو در کشور حمایت کرده اما این حمایت نمی‌تواند دایمی باشد. آنچه برای ما اهمیت دارد این است که صنعت ما باید از کیفیت لازم و قدرت رقابت برخوردار باشد. حمایت به معنای خروج از رقابت جهانی و پایین آمدن کیفیت در صنعت خودرو خواهد بود.

    دکتر روحانی همچنین با تاکید بر اینکه رعایت محیط زیست باید اولویت صنعت خودرو باشد، گفت: برای تحقیق، تولید و صادرات مشترک، از خودروسازان خارجی استقبال می کنیم.

    رییس جمهوری محیط زیست و ضرورت زدودن آلاینده‌ها از هوای کشور  را  از نکات مورد توجه دولت یازدهم خواند و  خاطر نشان کرد: این مسأله ضرورتی است که موجب تأمین سلامت مردم می‌شود و ما نمی‌توانیم هر خودرویی را با هر کیفیتی در مصرف انرژی قبول کنیم چرا که محیط زیست باید به عنوان اولویت در صنعت و بخش‌های مختلف بنگاه‌های اقتصادی باشد.

    دکتر روحانی با بیان اینکه باید کاهش مصرف انرژی یکی از اصول مورد نظر ما در صنایع گوناگون از جمله صنعت خودروسازی مدنظر باشد، اظهار داشت: ما باید انرژی را به صورت معقول مصرف و صادر کنیم. صادرات انرژی ایران یکی از پایه‌های جایگاه و قدرت ایران در روابط بین‌الملل است و ما نمی‌توانیم آن را فراموش کنیم و از سوی دیگر بخاطر رعایت مسایل زیست‌محیطی نیز نمی‌توانیم از صنعت داخلی خودرو بگذریم و این به معنای آن است که باید صنعتی با کیفیت بالا و آلودگی کمتر  داشته باشیم که مصرف انرژی را نیز به حداقل قابل قبول برساند.

    دکتر روحانی با بیان اینکه برای رسیدن به صنعتی قابل قبول و با کیفیت یا باید منتظر بمانیم که در داخل کشور، تحقیقات به جایی برسد که بتوانیم در تولید خودرو استانداردهای جهانی را داشته باشیم و یا اینکه با شرکت‌های خارجی مشارکت کرده و با استفاده از فناوری و ابتکار جوانان خود و مشارکت با شرکت‌های مطرح خودروسازی سریع‌تر به نقطه مطلوب دست پیدا کنیم، تأکید کرد: امنیت جان و سلامت مردم و سلامت محیط زیست، میزان مصرف انرژی و حضور ایران در صحنه‌های جهانی از مواردی است که باید در صنعت خودروسازی مدنظر قرار گیرد.

    رییس‌ جمهوری اظهار داشت: خودروی خوب داخلی و قابل رقابت وسیله افتخار و زینت ملت خواهد بود.

    دکتر روحانی با بیان اینکه امروز صنعت خودرو در جهان حجم زیادی از گردش های مالی‌ را به خود اختصاص داده و توانسته اشتغال فراوانی ایجاد کند، افزود: خودروی ایرانی این توانمندی را دارد که با حرکتی صحیح سالانه2 تا 3 میلیون دستگاه را تولید کند که بتوان بخشی از آن را به خارج از کشور صادر کرد.

    رییس‌ جمهوری با اشاره به اینکه خصوصی‌سازی، رقابتی‌کردن و صادرات اصول دولت در بخش خودرو است و تا این اصول محقق نشود به اهداف خود در این بخش نخواهیم رسید، گفت: دولت به اهمیت این صنعت توجه دارد و برای اینکه این صنعت در جایگاه خود قرار گیرد، قطعه‌سازان نیز باید در سطح بین‌المللی بوده و کیفیت قطعات جهانی باشد.

    دکتر روحانی با بیان اینکه از حضور شرکت‌های خودروساز در ایران برای مشارکت با خودروسازان داخل کشور به منظور کسب بخشی از بازار داخلی و خارجی استقبال می‌کنیم، گفت: شرکت‌های خارجی توجه داشته باشند که ایران کشوری دارای امنیت و ثبات مثال‌زدنی در منطقه و جهان است و برگزاری انتخاباتی با این وسعت بدون هیچ حادثه‌ای اثبات کننده  این مطلب است.

    رییس‌ جمهوری همچنین با اشاره به وجود راه‌های مواصلاتی گسترده در کشور و بنادر گوناگون افزود: ایران دارای پتانسیل فوق‌العاده‌ای در نیروی انسانی با استعداد و متخصص است و زمینه‌های بسیار فراوانی برای مشارکت در ساخت و صادرات خودرو در منطقه و جهان در کشور ایران وجود دارد که امیدوارم این کنفرانس زمینه‌ای برای همکاری و انعقاد قرارداد و رسیدن به نقطه‌ای مشترک باشد.

    دکتر روحانی خاطر نشان کرد: باید از استعدادها و توانمندی‌های هم استفاده کنیم چرا که مشارکت عادلانه به نفع همگان است و این کنفرانس باید نقطه‌ای برای همکاری و توسعه مناسبات باشد.

    دیدگاه خود را بنویسید

    کیوسک مطبوعاتی