پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

بابک صدرایی مدیران خودرو

تابوی بی کیفیتی خودروهای چینی تا حد زیادی شکسته است

آیا آمدن خودروهای اروپایی، سرنوشت خودروهای چینی را عوض می کند؟ در همین رابطه در نمایشگاه توانمندی های صنعت خودرو، با بابک صدرایی، معاون بازاریابی شرکت مدیران خودرو به گفت و گو نشستیم. صدرایی در نمایشگاه توانمندی های صنعت خودرو ایران در پاسخ به پرسش خبرنگار این پایگاه گفت: در این شرایط باید توجه داشت […]

javankhodro
سه شنبه - ۱۱ اسفند ۱۳۹۴

آیا آمدن خودروهای اروپایی، سرنوشت خودروهای چینی را عوض می کند؟ در همین رابطه در نمایشگاه توانمندی های صنعت خودرو، با بابک صدرایی، معاون بازاریابی شرکت مدیران خودرو به گفت و گو نشستیم.

صدرایی در نمایشگاه توانمندی های صنعت خودرو ایران در پاسخ به پرسش خبرنگار این پایگاه گفت: در این شرایط باید توجه داشت که قیمت خودروی اروپایی با خودروی چینی قابل مقایسه نیست. طیف قیمت خودروی چینی از 40 تا 100 میلیون تومان است، در حالی که قیمت خودروهای وارد شده با برند های معروف دنیا به چند صدمیلیون تومان می‌رسد؛ بنابراین هر یک از این خودروها مشتری خاص خود را در بازار دارند. همچنین شرکت مدیران خودرو با بیش از 10 سال سابقه حضور در بازار ایران، نسبت به نیاز و علاقه مشتریان شناخت کافی دارد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد عملکرد شرکت مدیران خودرو در سال 1394 گفت: عرضه و فروش بسیار خوب و موفق دو محصول تیگو 5 از برند چری و همچنین MVM110S از موفقیت ها و تحولات شرکت مدیران خودرو در دو سه ماه اخیر است. تیگو 5 خودرویی است که در سال 2015 به واسطه قدرت برند و عملکرد مناسب در بازار چین مفتخر به کسب مقام پرفروش ترین خودروی چین شد. این خودرو در ایران نیز تحت نظارت مستقیم مهندسان چینی مونتاژ می شود. تیگو 5 علاوه بر ایران، در آمریکای جنوبی و روسیه نیز عرضه می شود. آمار فروش این مدل در سال 2014 در سراسر دنیا 100 هزار دستگاه بوده است.

معاون بازاریابی شرکت مدیران خودرو در پاسخ به پرسشی در مورد پیش بینی بازار خودرو در پساتحریم گفت: سال 95 اتفاق خاصی نخواهیم داشت و  روال به‌صورت فعلی ادامه پیدا خواهد کرد. با توجه به اینکه اوضاع اقتصادی بهتر خواهد شد آرام‌ آرام شرکت‌ ها وارد رقابت می‌شوند و بازار از این نظر گرمی بیشتری را تجربه خواهد کرد. اما به نظرم دلیل رکود بیشتر متوجه اخباری است که هر روز پخش می‌شود که مثلا امروز قرارداد با یک شرکتی بسته شد، فلان خودروساز به ایران آمد. به نظرم مردم این گونه تحلیل می ‌کنند که با این حساب به‌ زودی محصولات جدید وارد بازار خواهد شد. در حالی که این مساله زمان ‌بر است و حتی زمان عرضه محصولات جدید نیز به استاندارد های خودروسازانی که می‌ آیند بستگی دارد. برخی استاندارد های پایین‌تری دارند که طبیعتا زمان کمتری برای ارائه محصول نیاز است و برخی بنا به استاندارد های متفاوت زمان بیشتری نیاز دارند. رکود کماکان ادامه خواهد داشت اما رونق اقتصادی بهتر می ‌شود. این رونق باعث خواهد شد مردم خرید کنند و اینکه متوجه می‌ شوند قرار نیست به زودی اتفاق خاصی بیفتد. این مساله عینیت بیشتری به خود خواهد گرفت. در نتیجه محصولات فعلی مشتریان بیشتری پیدا خواهند کرد. ضمن اینکه برخی فعالان چینی بازار خودرو با درک شرایط متوجه شده‌ اند برای سال آینده باید محصولات جدید و به‌ روزتر خود را عرضه کنند. به عبارت دیگر آنها به صورت عملی در حال آماده شدن برای رقابت بیشتر در سال آینده هستند. فکر می‌کنم رقابت اصلی در بازار بین چینی ‌ها باشد کما اینکه از حالا نیز آنها کار را آغاز کرده ‌اند.

صدرایی در پاسخ به پرسشی در مورد دیدگاه مردم نسبت به خودروهای چینی گفت: در طول این چند سال تابوی بی‌ کیفیت بودن خودروهای چینی شکسته شد. محصولی به بازار عرضه می‌شود و بازار نیز جواب خوبی به آن می‌ دهد. این امر نشان می‌دهد عملکرد محصول به ‌نحوی بوده که بازار آن را باور کرده است. به عبارت دیگر نشان می ‌دهد تولید کننده چینی در حال تولید محصولی است که نه ‌تنها در ایران بلکه در بازارهای جهانی مانند تیگو 5 موفق عمل کرده است. به‌نظرم فاصله در حال رسیدن به حداقل است و دیگر بحث برند متمرکز نیست بلکه بحث بیشتر در مورد این است که چه خودرویی با چه قیمت، کیفیت و با چه خدماتی وارد بازار می‌شود.

وی در پاسخ به پرسشی در مورد برنامه های آینده شرکت مدیران خودرو در سال 1395 گفت: محصولات جدیدی با برند MVM و چری به بازار عرضه خواهد شد. با توجه به گرایش بازار ایران به سمت خودروهای شاسی‌بلند، محصولی جدید هم زمان با چین در ایران نیز وارد بازار خواهد شد. همانطور که سال 94 برای ما سال خوبی بود و یک روند توسعه بر مبنای کمیت وکیفیت را پشت سر گذاشتیم، سال 95 را سال بسیار خوبی می‌بینیم. به دلیل اینکه طیف وسیعی از محصولات را خواهیم داشت. اعتقاد بر این است که باید سبد محصولات‌ مان را کامل‌ کنیم. آن هم بر اساس طراحی و کیفیت به‌روز تا بتوانیم خیلی از مشتریان پایین‌ دستی خود را تشویق کنیم تا با پرداخت بهای بسیار کمتر نسبت به برخی محصولات موجود در بازار، بتوانند محصولات موجه‌ تری بگیرند و بسیاری از کسانی را که خودرو های گران می‌ خرند متقاعد کنیم که یک پس‌انداز داشته باشند تا بتوانند خودرویی بخرند که ارزش آن از بهایی که برای آن پرداخت می‌کنند، بیشتر باشد.

صدرایی افزود: در بحث خودروهای شاسی بلند، سگمنت‌ های مختلفی وارد بازار می ‌کنیم. چرا که در بحث خودروی تیگو 5 یا ایکس 33 تجربه بسیار موفقی داشتیم. ایکس 33 اولین تجربه اس ‌یو‌ وی ما بود که جواب خوبی از آن گرفتیم و همچنین تیگو 5 که نزدیک به شش ماه از عرضه آن می‌ گذرد، نیز توانسته است به انتظارات پاسخ دهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم محصول خود را با شرایط کیفی خوب عرضه کنیم تا گپ این سگمنت را پر کنیم. محصول ما با توجه به چند پارامتر موفق است. یک این که با شرکت جگوار لندروور در چین همکاری مشترک دارد. چری بزرگ‌ ترین صادر کننده خودرو چین به تمام دنیاست و چند جایزه ارزش  کیفیت در کشور چین دریافت کرده است. محصولی است که طراحان آلمانی،کار طراحی آن را انجام داده ‌اند. ضمن اینکه به نظرم عملکردی که شرکت در ارائه محصول در کنار عوامل برشمرده است، استقبال خوبی از این محصول سال آینده پیش ‌بینی می‌کنیم.

با همکاری پایگاه خبرماشین

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

کیوسک مطبوعاتی