پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

بیمه شخص ثالث

بلاتکلیفی اصلاح قانون بیمه شخص ثالث درباره خودرو‌های نامتعارف!

بلاتکلیفی بحث لفظ خودرو‌های متعارف و نامتعارف در قانون، چشم‌انتظار تعیین تکلیف در مجلس است؛ موضوعی که تصویب آن می‌تواند مشکلات بسیاری را مرتفع کند.

فاطمه علی اصغری
دوشنبه - ۲۳ بهمن ۱۴۰۲

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

ماده 8 قانون بیمه شخص ثالث با موضوع تقسیم‌بندی خودرو‌ها به دو گروه متعارف و نامتعارف وضع شده است. بر اساس این قانون خودرو‌هایی که قیمت آن‌ها بیش از نصف دیه ماه حرام باشد خودروی غیرمتعارف محسوب می‌شود؛ به عبارتی با توجه به نرخ دیه امسال خودرو‌های بالای 600 میلیون تومان نامتعارف به حساب می‌آیند و این یعنی مالکان آن‌ها به اندازه یک خودرو 600 میلیون تومانی خسارت دریافت می‌کنند.

بندی که با توجه به تعابیر قانونی ماده و قانون بیمه شخص ثالث مصوب سال 95 قرار بود مشکل گشا باشد اما حالا درد سر ساز شده و بسیاری از افراد را با چالش مواجه کرده است و با این حساب و با توجه به نرخ خودرو‌ها بسیاری از اتومبیل‌های داخلی نیز غیرمتعارف محسوب می‌شوند.

موضوعی که مسئولان در اردیبهشت ماه اعلام کردند، لایحه‌ای از سوی وزارت اقتصاد به مجلس پیشنهاد شده است تا لفظ خودروی متعارف و نامتعارف در آن تغییر کرده و بی‌اثر شود همچنین یک تبصره را به ماده 9 اضافه کردند که در آن قید می‌شود شرکت‌های بیمه‌گر مکلف هستند تا سقف تعهد مالی خودشان را صرف نظر از متعارف و یا نامتعارف بودن خودرو نسبت به مقصر حادثه ایفا کنند که این اصلاح بخش عمده‌ای از مشکلات را پوشش خواهد داد.

دی ماه بود که مجید مشعلچی قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی رفت در این راستا گفت: در ارتباط با این موضوع یعنی بحث خودرو‌های متعارف و نامتعارف به سبب آن که این مورد در قانون وجود دارد هرگونه تغییر در آن نیازمند تغییرات قانونی است و در کل قانون هیچ اشکالی وجود ندارد ،  مشکل تغییرات نرخ خودرو‌ها است که سبب شده این تبصره کارایی خود را از دست دهد.

این مقام مسئول در ادامه بیان کرد:  تنها راهی که وجود داشت این بود که از مجلس درخواست کنیم این قانون را اصلاح کند. با رئیس کمیسیون اقتصادی و اعضای آن جلساتی را برگزار کردیم در نهایت تایید شد و متنی نوشته و به کمیسیون اقتصادی رفت. آخرین پیگیری بیمه مرکزی این است که کمیسیون اقتصادی مجلس به جد پیگیر این تغییرات است و مجدد این موضوع به صحن رفته، ولی به سبب این که اولویت چهارم بوده مطرح نشده است.

وی می‌گوید: از نمایندگان مجلس خواهش می‌کنیم این موضوع را در اولویت قرار دهند و سریع‌تر در صحن مطرح و مصوب شود چرا که 25 میلیون بیمه شده ثالث ما گرفتار است و با وجودی که بسیاری از آنها بالاترین سقف بیمه را پرداخت می کنند، اما بیمه مطابق قانون، امکان پرداخت خسارت به آنان را ندارد  و اگر این موضوع مصوب شود گره از کار مردم باز خواهد شد.

مشعلچی می‌گوید: تا خودرو 600 میلیون تومان هر خسارتی وارد شود شرکت‌های بیمه مبلغ آن را پرداخت می‌کنند، اما خودرو‌های بالاتر از 600 میلیون تومانی به طور مثال یک خودرو یک میلیارد و 200 هزار تومانی اگر دچار مشکل شود و یک هزینه 30 میلیون تومانی داشته باشد، به سبب این که جزء گروه نامتعارف محسوب می‌شود خسارت پرداختی نصف خواهد شد.

اما با گذشت یک ماه از این موضوع خبری از آن نشد بر همین اساس باشگاه خبرنگاران جوان مجدد به سراغ علی استادهاشمی رئیس کل بیمه مرکزی رفت و او در این خصوص بیان کرد: بیمه مرکزی نظر خود را داده و موضوع به کمیسیون اقتصادی مجلس و صحن هم رفته اما در اولویت قرار نگرفته است. ما نظرات خود را داده‌ایم و باید این موضوع در مجلس به شکل قانون تصویب شود امیدواریم نتایج آن به زودی رضایت مردم را به همراه داشته باشد.

حالا باید منتظر ماند و دید که قرار است سرانجام برای این قانون و لفظ متعارف و نامتعارف بودن خودرو‌ها در حوزه بیمه شخص ثالث  چه زمانی تصمیم گیری شود؟

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی