پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

موتورسیکلت با حجم ۵۵۰ سی سی

مجوز تردد موتورسیکلت تا 550 سی سی صادر شد

طبق اخبار شنیده شده ممنوعیت تردد موتورسیکلت‌های تا ۵۵۰ سی‌سی برداشته شده است.

فاطمه علی اصغری
دوشنبه - ۳۰ بهمن ۱۴۰۲

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛ مجید رضایی در یک مصاحبه ویدئویی اعلام کرد که ممنوعیت تردد موتورسیکلت‌های تا ۵۵۰ سی‌سی برداشته شده است. مطابق مصوبه جدید شورای امنیت چالاکی موتورسیکلت جایگزین حجم موتور شده است.

وی در این باره توضیح داد از آن جایی که محدودیت حجم موتور مبحث امنیتی داشت و حفظ امنیت نظام خط قرمز محسوب می‌شد اما مسئولین امنیتی و انتظامی کشور دور هم جمع شدند و طی بررسی های دقیق و کارشناسی چالاکی موتورسیکلت را جایگزین حجم آن کردند. این منطق کاملا صحیح بوده چرا که برخی از موتورسیکلت‌های ۱۲۵ سی سی در کشور وجود دارند که قدرت مانور و توان اولیه آن‌ها از موتورسیکلت‌های ۲۵۰ سی‌سی حال حاضر هم بیشتر است. در این اقدام و تصمیم بزرگ، شورای امنیت کشور با مبنا قرار دادن چالاکی موتورسیکلت، پارامتر «نسبت توان به جرم» را جایگزین حجم موتور کرد.

وی درباره نوع موتورسیکلت‌های قابل شماره‌گذاری تاکید کرد موتورسیکلت‌های اسکوتر، که طبق دسته‌بندی سازمان ملی استاندارد ایران در دسته موتورسیکلت با کارایی L3e-A2 یعنی همان محصولاتی که توان آن‌ها از ۳۵ کیلووات و نسبت توان به جرم آن‌ها از عدد ۰.۲ تجاوز نکند، را از مصوبه نحوه استفاده از موتوسیکلت‌های بالا ۲۵۰ سی‌سی  مصوبه سال ۱۳۹۴ شورای امنیت کشور مستثنی کرد و شماره‌گذاری آن‌ها را بلامانع اعلام کرده است. با این مصوبه هموطنان و دوست‌داران موتورسیکلت می‌توانند موتورسیکلت و محصولات اسکوتر تا حجم ۵۰۰ یا ۵۵۰ سی‌سی را داشته باشند. امید است با این مصوبه جدید شاهد جایگزینی بیشتر موتورسیکلت با خودروهای تک و دو سرنشین در کشور باشیم. موتورهای با حجم بالاتر علاوه بر اینکه فضای بیشتری برای قرار دادن کلاه ایمنی و لوازم شخصی راکب دارد، دارای لاشه سنگین‌تر و امکانات ایمنی بیشتر که منجر به کاهش ریسک تصادفات و آسیب‌پذیری در تصادفات می‌شود خواهد بود. امیدواریم این روند بازنگری و اصلاح قوانین آیین‌ نامه‌ها و قوانین توسط نهادهای دولتی ادامه دار باشد و شاهد بهبود و رفع محدودیت‌های بیشتر در کشور باشیم.

طبق این اطلاعات، باید گفت که دو پارامتر اصلی موتورسیکلت های دسته L3e-A2 سازمان استاندارد مد نظر قرار می‌گیرد. یعنی موتورسیکلت‌های با حداکثر توان ۳۵ کیلووات (۴۷ اسب بخار) و نسبت توان به جرم کوچک تر یا مساوی ۰.۲ قابلیت واردات دارند.

بر این اساس اسکوتر Yamaha Tmax یک مثال بارز قرار می‌گیرد. این اسکوتر یک پیشرانه ۵۶۲ سی‌سی دو سیلندر موازی چهار سوپاپ دارد که قادر به تولید ۴۷ اسب بخار قدرت و ۵۶ نیوتون‌متر گشتاور است. وزن تر این اسکوتر ۲۲۰ کیلوگرم است که اگر قدرتش را بر وزنش تقسیم کنیم عدد حاصل حدود ۰.۲ است. در نتیجه احتمال ورود این اسکوتر با توجه به محبوبیت این برند بالا است. احتمال واردات اسکوترهای هوندا ADV 350، کیمکو AK550، ب ام و C400 GT و.. نیز وجود دارد.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی