پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

ماده سمی تایر با نانومواد جایگزین می‌شود

بازار آشفته لاستیک/ قیمت چند نرخی شد!

اداره کل صمت البرز در نامه ای به وزارت صمت از ایجاد انحصار در بازار تایر و عدم تخصیص کافی تایر از سوی نمایندگی‌ها و عاملین عمده به صنف خرده فروشان خبر داد که موجب گرانی تایر شده است.

فاطمه علی اصغری
شنبه - ۵ اسفند ۱۴۰۲

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

اداره کل صنعت، معدن و تجارت البرز در نامه‌ای به وزارت صمت با برشمردن 7 مشکل اساسی بازار تایر، از ایجاد انحصار از سوی شرکتهای تولیدی و وارد کننده تایر برای چند نماینده و عامل عمده استان از پیش تعیین شده و محدودیت در اعطای نمایندگی و عاملیت برای سایر متقاضیان خبر داد.

در این نامه آمده است: با عنایت به مشکلات پیش آمده در حوزه توزیع تایر موارد به شرح ذیل جهت استحضار و صدور دستور مقتضی در خصوص پیشنهادات مطرح شده به حضور ارسال می‌گردد.

مشکلات:

1- فروش سبدی واحدهای تولیدی و وارد کنندگان که باعث انباشت سرمایه و ضرر و زیان عوامل توزیع شده است.

2- کاهش عرضه رینگ‌های پرمصرف (14،13 و 15) از سوی واحدهای تولیدی که موجب کمبود شدید این کالاها در سطح بازار شده است.

3- قطعی مستمر و مدام سامانه که باعث سردرگمی کسبه، ایجاد صفوف طولانی و همچنین نارضایتی شهروندان شده است.

4- عدم اطلاع رسانی به موقع از تصمیمات و در مواردی تغییرات در سامانه جامع تجارت که موجب سردرگمی و عدم امکان پاسخگویی به ارباب رجوع توسط ادارات صمت و واحدهای صنفی؛ به عنوان مثال ثبت شماره برگ سبز خودرو قبل از مکاتبه وزارت متبوع از طریق عوامل توزیع و فضای مجازی موضوع به کارشناسان ادارات کل صمت اطلاع رسانی شد.

5- ایجاد انحصار از سوی شرکتهای تولیدی و وارد کننده تایر برای چند نماینده و عامل عمده استان از پیش تعیین شده و محدودیت در اعطای نمایندگی و عاملیت برای سایر متقاضیان

6- عدم محدودیت در فروش مستقیم به مصرف کننده برای واحدهای تولیدی و نمایندگی و عوامل عمده فروش که موجب عدم رغبت به کسب سود مجاز عمده فروشی (3 الی 5 درصد) و ترغیب اینگونه واحدها برای دست‌یابی به منافع و سود خرده فروشی حداقل به میزان 15 درصد و حتی بالاتر از آن گردیده است.

7- عدم تخصیص کافی تایر از سوی نمایندگی‌ها و عاملین عمده تعیین شده به صنف خرده فروشان که موجب ایجاد حاشیه بازار و فروش آن کالا بالاتر از قیمت مصوب و در نتیجه خارج شدن واحدهای صنفی خرده فروش از چرخه توزیع گردیده است.

پیشنهادات:

1- اعلام برنامه تولید به واحدهای فوق الذکر برای رینگ‌های پر مصرف (1413 و 15) به مقدار نیاز استان‌ها بر اساس برآورد وسایل حمل و نقل شماره گذاری شده در هر استان

2- ایجاد گروه کشوری در فضای مجازی برای ادارات کل استان‌ها و اطلاع رسانی بهنگام برای مدیران و کارشناسان استانی جهت اتخاذ تصمیمات مناسب

3- در ابتدا رفع محدودیت و فراهم نمودن شرایط افزایش تعداد نمایندگی و عوامل متقاضی توزیع استانی و شهرستانی از سوی واحدهای تولید کننده و وارد کننده تایر

4- در صورت عدم امکان اجرای بند فوق (از طریق افزایش تولید یا واردات)؛ مدیریت تأمین و توزیع (سهمیه تخصیص یافته تایر به هر استان) از طریق رفع انحصار و افزایش تعداد عاملین استانی و شهرستانی از سوی واحدهای تولیدی و وارد کننده

5- اجرای محدودیت فروش مستقیم به مصرف کننده در سامانه برای واحدهای تولیدی نمایندگی‌های و عوامل عمده فروش تایر و رعایت سیکل عرضه: واحد تولیدی عامل عمده

6- -فروش واحد صنفی خرده فروش مصرف کننده نهایی و ایجاد زیرساخت و فراهم نمودن بستر مناسب سامانه جامع تجارت برای کالای تایر مانند بستر سایر کالاها در سامانه به عنوان مثال لوازم خانگی و … بمنظور جلوگیری از قطعی‌های مکرر

7- تعدیل درصد سود عمده فروشان حداقل به 5 الی 7 درصد بمنظور پوشش هزینه‌های واحد صنفی

8- تعدیل تدریجی قیمت درب کارخانه برای تایرهای پرمصرف رینگ 13 و 14 بمنظور ترغیب تولید کنندگان

9 – تأمین به موقع ارز واردات تایر و مواد اولیه واحدهای تولید کننده و وارد کننده.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی