پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

واردات خودرو

چگونه بدون کارت بازرگانی می‌توان خودرو وارد کرد؟

با افزوده شدن برخی خودروهای وارداتی برای جانبازان و عدم ثبت نام تعدادی از جانبازان به اطلاع جانبازان معزز ۷۰ درصد (ویژه) می‌رساند از امروز لغایت ششم اسفندماه می‌تواند اقدام به ویرایش نموده و خودرو مورد نظر خود را انتخاب کنند.

فاطمه علی اصغری
شنبه - ۵ اسفند ۱۴۰۲

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛ 

واردات خودروی جانبازان در مقایسه با اجرای قانون واردات خودروهای کارکرده (همچنان در انتظار چراغ سبز هیات وزیران)، از سرعت بسیار بالایی برخوردار است؛ تا جاییکه در چند هفته اخیر اطلاعیه های مختلف در این باره تاکید دارد که جانبازان با شرایط مشخص، باید هرچه سریع تر برای انتخاب خودروی وارداتی، آستین همت بالا بزنند.

به گونه ای که امروز در اطلاعیه ای جدید با محوریت “واردات خودرو توسط شخص جانباز” اعلام شده است:

نظر به اصلاح بند (1) ماده (17) آیین نامه اجرایی بند (و) تبصره (7) ماده واحده قانون بودجه سال 1402 کل کشور مبنی بر اینکه جانبازان معزز می توانند، بدون کارت بازرگانی پس از ثبت سفارش و با تشخیص و تایید بنیاد شهید و امور ایثارگران رأساً اقدام به واردات خودرو نمایند به استحضار می رساند با توجه به پیگیری های جانبازان معزز درخصوص نحوه واردات توسط شخص جانباز و ضرروت آگاهی کامل از نحوه واردات، اقدامات ذیل جهت واردات خودرو ضروری می باشد:

  • 1- ثبت سفارش توسط شخص جانباز
  • 2- تایید توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران
  • 3- اخذ ارزش گمرکی خودرو مورد نظر از کمیته ارزش گذاری خودرو
  • 4- دریافت خدمات پس از فروش
  • 5- اخذ مجوز استاندارد برای خودرو وارداتی
  • 6- اخذ مجوز محیط زیست برای خودرو واردات
  • 7- درخواست از بانک عامل به منظور اخذ ارز براساس سقف تعیین شده
  • 8- انجام فرآیند ترخیص گمرکی
  • 9- انجام فرایند شماره گذاری
  • 10-پرداخت کلیه عوارض قانونی

* بدیهی است در صورتیکه خودرو وارداتی انتخاب شده توسط جانباز قبلاً واردکشور شده باشد ردیف های 3، 4، 5 و 6 نیاز نمی باشد اما سایر مراحل باید توسط جانباز انجام پذیرد.

با عنایت به ابلاغ تصویب نامه شماره 21061 /ت62202هـ مورخ 1402/11/17 درخصوص اصلاحیه آیین نامه اجرایی بند (و) تبصره (7) ماده واحده قانون بودجه سال 1402 و تغییرات ایجاد شده در لیست مشمولین جانبازان در سطوح 35، 30 و 25 هزار یورو همچنین افزوده شدن برخی خودروهای وارداتی برای جانبازان و عدم ثبت نام تعدادی از جانبازان به اطلاع جانبازان معزز 70 درصد (ویژه) می رساند از تاریخ 1402/12/05 لغایت 1402/12/06 می تواند با مراجعه به سایت، اقدام به ویرایش نموده و خودرو مورد نظر خود را انتخاب نمایند. خودروهای مشمول جانبازارن معزز 70 درصد (ویژه) به شرح ذیل می باشد.

ردیف برند تیپ/ مدل سال ساخت
1 Volkswagens ATLAS (Tov ENDER) 2024
2 BMV X1 SDRIVE 20i 2024
3 BMV 220i Gran Coupe 2024
4 BMV 318i-sedan 2024
5 TOYOTA Camry Hybrid Deluxe 2023
6 TOYOTA RAV4 Hybrid Flagship 2023
7 Mercedes Benz B class 2024
8 Mercedes Benz C 180 2024
9 Mercedes Benz CLA 180 2023
10 NISSAN X trail 2024
11 FIAT 500X Hybrid 2024

 

در پایان اطلاعیه بیان شده است: “لازم به ذکر است پیش ثبت نام فوق صرفاً جهت اطلاع از نوع درخواست و نیازسنجی خودروهای درخواستی جانبازان است و پس از پالایش با اطلاع رسانی به کلیه جانبازان، نحوه ثبت سفارش و عقد قرارداد با شرکت های وارد کننده، به آگاهی این عزیران خواهد رسید.”

این در شرایطی است که چند روز قبل معاون وزیر صمت اظهار داشت: نظر به اینکه آیین‌نامه واردات خودرو جانبازان تغییر کرده و برخی جانبازان بر اساس آیین‌نامه، شرایط گروه انتخاب خودروی آن‌ها جابه‌جا شده، لذا لازم است دوباره ویرایش جدید صورت پذیرد.

وی افزود: حدود ۳ هزار جانباز دارای شرایط نیز نتوانستند در طرح واردات خودرو جانبازان نام نویسی اولیه کنند؛ بنابراین، مقرر شد، این افراد هم با مراجعه با سامانه، نام نویسی اولیه خودروی خود را انجام دهند.

رئیس سازمان توسعه تجارت عنوان کرد: به دلیل درخواست‌های پی در پی جانبازان نسبت به تغییر خودروی انتخابی و همچنین افزوده شدن تعدادی خودرو جدید، تصمیم گرفته شد تنها یک بار به کلیه جانبازان معزز اجازه داده شود در صورت تمایل دوباره خودروی خود را ویرایش کنند.

بر اساس اطلاعیه صادره، جانبازان ویژه ۷۰ درصد (دو پا یا دو دست قطع از مچ و یا قطع نخاع یا نابینایی دو چشم یا ترکیب دو آسیب از آسیب‌های مذکور)، ششم و هفتم اسفند و سایر جانبازان ۷۰ درصد هشتم و نهم اسفند، جانبازان ۵۰ تا ۶۹ درصد نیز دهم تا دوزادهم اسفند می‌توانند به سامانه مراجعه و نسبت به ویرایش درخواست خود اقدام کنند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با اشاره به جزییات تغییر آیین‌نامه واردات خودروی جانبازان گفت: منع قانونی پنج سال عدم فروش خودرو از آیین‌نامه حذف شده و جانبازان راساً می‌توانند خودرو وارد کنند.

انتهای پیام/

منبع: تابناک

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی