پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

اسکوتر

راهنمای خرید اسکوتر مناسب، چه گزینه‌ای در چه بازه‌ قیمتی!

بهترین و مناسب‌ترین اسکوتر چه ویژگی‌هایی دارد و در چه بازه قیمتی قرار دارد؟ در این مطلب به بررسی انواع اسکوتر از لحاظ کاربُرد، کیفیت، قیمت و ... خواهیم پرداخت و انواع اسکوتر را براساس قیمت و ویژگی، معرفی خواهیم کرد.

فاطمه علی اصغری
یکشنبه - ۱۳ اسفند ۱۴۰۲

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

محبوبیت موتور سیکلت اسکوتر در ایران، با ورود موتور هوندا کلیک همراه بود.

پیش از آن وسپا بود که بازار اسکوتر را تا حدودی در اختیار داشت. اما پس از عرضه محصولات کمپانی‌های ژاپنی در سال ۱۳۹۵، بازار این کلاس با استقبال چشم‌گیری روبه‌رو شد.

از آن زمان به بعد شرکت‌های واردکننده، محصولات دیگر برندها را وارد ایران کردند و به جایی رسید که این شرکت‌ها شروع به ساخت و مونتاژ طرح اسکوترهای پرطرفدار و پرفروش کردند.

بر همین اساس و با وجود مدل‌های متنوع، انتخاب اسکوتر مناسب که با معیارهای شما سنخیت داشته باشد، اهمیت بسیار زیادی دارد. در این مطلب به بررسی اسکوترهای مناسب برای خرید، ویژگی‌ها و بازه‌ قیمتی آنها خواهیم پرداخت.

کاربرد موتور سیکلت‌های اسکوتر

اسکوترها، نوعی کلاس موتور سیکلت هستند که برای حرکت و تردد در فضای داخل شهری طراحی شده‌اند.

این موتورها دارای گیربکس اتوماتیک، فضایی برای حمل وسایل شخصی، مصرف سوخت پایین و هستند.

اسکوتر

اما مهم‌ترین ویژگی این موتورها، کاهش خستگی موتورسوار حین رانندگی است. برخلاف موتورهای دنده‌ای که گرفتن کلاچ و تعویض دنده به عهده موتورسوار است، در اسکوترها این فرآیند به صورت اتوماتیک انجام می‌شود.

با اینکه گیربکس اتوماتیک یک مزیت محسوب می‌شود، ولی می‌تواند دردسر ساز نیز باشد. دلیل این امر هم به خاطر کمتر شدن تعادل نسبت به موتورهای دنده‌ای است.

در مدل‌های دنده‌ای سرعت، شتاب، تعادل موتور و به صورت کامل در اختیار شماست. اما در مقابل، اسکوترها بدون کلاچ و دنده هستند و در نتیجه شما تسلط کامل بر آنها ندارید.

البته این امر برحسب عادت به وجود می‌آید و مربوط به افرادی است که از موتورهای دنده‌ای استفاده می‌کنند و برای مبتدیانی که تسلط کامل بر موتور ندارند، اسکوترها بهترین گزینه هستند.

اسکوتر

معرفی انواع موتورهای اسکوتر از لحاظ کاربَری

مانند دیگر کلاس‌های موتور سیکلت، اسکوترها نیز دارای زیرمجموعه‌ای از مدل‌های خود هستند که طراحی هر کدام از این مدل‌ها، براساس فلسفه کاربرد آنها شکل گرفته است.

به عنوان مثال، کارایی موتور سیکلت‌های برند وسپا با موتور هوندا XMAXمتفاوت است و این تفاوت در ظاهر آنها نمایان است. در ادامه به معرفی زیرمجموعه موتورهای اسکوتر می‌پردازیم.

اسکوترهای کلاسیک یا نوستالژی

این دسته از موتورهای اسکوتر، مدل‌های به‌روز و مدرن موتورهای قدیمی هستند که به سبک کلاسیک شناخته می‌شوند.

در ساخت و طراحی این دسته از ویژگی‌هایی نظیر بدنه‌ فلزی، چرخ‌های کوچک، صندلی راحت، جای پای یکپارچه راکب و استفاده شده است.

حجم پیشرانه اسکوترهای کلاسیک، معمولا کمتر از ۲۵۰ سی سی است و از نوع تک سیلندر، ۴ زمانه، هوا خنک و مصرف سوخت اندک می‌باشند.

این مدل مناسب افرادی است که به دنبال تردد در سطح شهر با سرعت مناسب، ایمن و ظاهری کلاسیک هستند.

اسکوترهای ماکسی یا حجیم

نوع دیگر اسکوترها، مدل‌هایی هستند که شبیه به موتورهای تورینگ می‌باشند و به آنها ماکسی می‌گویند.

ویژگی مهمی که در طراحی و ساخت این نوع از اسکوترها باید به آن اشاره کرد راحتی راکب، ظرفیت ذخیره‌سازی بالا و است.

همچنین از یک فریم بزرگ و مقاوم، پیشرانه‌ای با حجم و توان بالا، سیستم تعلیق پیشرفته و سیستم ترمز قوی ساخته شده‌اند.

این نوع از کلاس اسکوتر به غیر از آنکه مناسب تردد در داخل شهر هستند، مناسب جاده و مسافرت‌های کوتاه نیز می‌باشند.

اسکوترهای اسپرت و مدرن

کلاس دیگری از اسکوترها که می‌توان به آن اشاره کرد، موتورهای اسپرتهستند.

ویژگی‌های مهمی که در طراحی و ساخت اسکوترهای اسپرت لحاظ شده است توان خروجی، گشتاور و عملکرد مناسب آنها است و با ظاهر اسپرت خود، حس هیجان را القا می‌کنند.

این مدل دارای فریم سبک و مقاوم، پیشرانه‌ای با حجم و توان نسبتا بالا، سیستم تعلیق و ترمز پیشرفته و است. این موتور مناسب تردد در شهر با توان و قدرت بیشتر نسبت به مدل کلاسیک است.

اسکوترهای موپد یا برقی

آخرین نوع از موتورهای اسکوتر، مدل موپد یا برقی است.

موتورهای موپد همان موتورگازی معروف هستند که با رشد تکنولوژی پیشرفت کردند.

این مدل، سایز و حجم به مراتب کمتری در میان دیگر اسکوترها را دارا می‌باشد. پیشرانه این موتورها برخلاف وسایل نقلیه‌ای که از سوخت فسیلی استفاده می‌کنند، از برق خانگی تغذیه می‌کنند.

موپدها یا موتور سیکلت‌های برقی، مناسب رفت و آمد در مسیرهای کوتاه هستند.

مناسب‌ترین اسکوتر، شامل چه مواردی است؟

تا به اینجای مطلب، با انواع اسکوترها از لحاظ کاربری آشنا شدیم. اما با توجه به این دسته‌بندی، یک اسکوتر مناسب، باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

برخی از ویژگی‌های این موتورها، به نوع کلاس موتور بستگی دارد. ولی برخی دیگر از این ویژگی‌ها یا موارد، به تمام مدل‌ها مربوط می‌شود. در ادامه با مواردی که در هنگام خرید موتور سیکلت باید به آنها توجه کرد، آشنا می‌شویم.

کیفیت ساخت موتور سیکلت

اولین موردی که پس از انتخاب کارایی اسکوتر قابل توجه است، کیفیت ساخت آن می‌باشد.

کیفیت ساخت موتور سیکلت به طول عمر و پایداری موتور مربوط می‌شود. در ایران شرکت‌ها و برندهای متعددی حضور دارند که در این صنعت فعالیت می‌کنند.

این شرکت‌ها یا تولیدکننده موتور هستند یا واردکننده آن و می‌توان گفت نام برند بر کیفیت محصول تاثیرگذار است. مهم‌ترین عاملی که بر کیفیت وسیله نقلیه تاثیر می‌گذارد، جنس و ساختار قطعات آن است.

قطعات موتور باید از آلیاژ مقاوم، با عملکرد صحیح باشد تا هماهنگی لازم برای ایجاد نیروی حرکتی موتور را فراهم بیاورد.

برند موتور سیکلت

همان طور که گفتیم، برند وسیله نقلیه می‌تواند بر کیفیت ساخت آن تاثیر بگذارد.

برندهای معتبر به هیچ عنوان از ساختار و کیفیت محصولات خود کم نمی‌کنند.

زمانی که برند موتور ناشناخته باشد و از خدمات پس از فروش بهره‌مند نباشد، احتمال بروز مشکل و خرابی در این موتورها افزایش پیدا می‌کند و قطعات یدکی آن نیز به سختی در دسترس قرار می‌گیرد.

در نتیجه باید در زمان خرید موتور سیکلت، به برند و نام شرکت تولیدکننده توجه کرد.

قیمت موتورسیکلت

بعد از آنکه شما کاربرد موتور سیکلت خود را مشخص کردید و از کیفیت ساخت و برند موتور اطمینان حاصل کردید، باید با احتساب ویژگی‌های موتور، هزینه‌ای که می‌خواهید صرف خرید آن کنید را تعیین کنید.

مجهز بودن موتور به تکنولوژی‌های جدید و ویژگی‌های خاص، تاثیر مستقیمی بر قیمت موتور دارد. نه فقط تکنولوژی، بلکه مواردی که باعث می‌شود وسیله نقلیه بهینه‌تر کار کند نیز، بر قیمت موتور تاثیرگذار است.

به عنوان مثال سیستم خنک کننده موتور که می‌تواند دارای رادیاتور باشد و متقابلا هزینه بیشتری هم خواهد داشت. در ادامه، لیستی از اسکوترها در بازه‌های قیمتی مختلف و با توجه به عملکرد و ویژگی‌هایی که دارند، بررسی خواهد شد.

اسکوترهای زیر ۱۰۰ میلیون تومان

موتورهایی که در این بازه قرار می‌گیرند، به عنوان مدل‌های طرح شناخته می‌شوند. این موتورها توسط شرکت‌های داخلی مونتاژ می‌شوند و قابلیت‌هایی نظیر: ترمز ABS، درگاه شارژ USB، چراغ روز و دارند. موتورهایی که در این بازه قرار دارند، عبارتند از:

کبیر طرح آیروکس NVX170
هانی طرح واریو کلیک 160cc
کبیر Satlis 170cc
گلکسی طرح آیروکس R155
کثیر طرح آیروکس کریستال پلاس 150cc
کبیر Click Up170cc
هانی طرح کلیک 150cc

اسکوترهای ۱۰۰ الی ۱۵۰ میلیون تومان

در این رنج قیمتی هم می‌توان به موتورهای طرح اشاره کرد و هم موتورهای برند را نام برد. اسکوترهای طرح در این بازه قابلیت‌های بیشتری نسبت به موتورهای ۱۰۰میلیونی دارند.

اما اسکوترهای برند، کیفیت به مراتب بهتری دارند ولی برخی از آنها، قابلیت مدل‌های طرح را ندارند.

موتورهای طرحی که در این رنج قیمت قرار دارند، عبارتند از:

هانی طرح ADV 150cc
دینو کاوان 150S
هانی طرح آیروکس AX155
کبیر طرح ADV 150cc
دینو طرح آیروکس NVX180cc

اسکوترهای برند ۱۰۰ الی ۱۵۰ میلیون تومانی، عبارتند از:

SYM فیدل III 170cc
بنلی Panarea125cc
SYM SF180cc
SYM Lucky 200cc

اسکوترهای ۱۵۰ الی ۲۵۰ میلیون تومانی

از این بازه به بعد، بیشتر اسکوترها برند محسوب می‌شوند. برندهایی از جمله هوندا، یاماها و … . موتورهای پرچمدار سایر برندها که کمتر شناخته شده هستند مانند SYM، نیز در این بازه قیمتی قرار می‌گیرند. این اسکوترها، عبارتند از:

هوندا Activa 125cc
هوندا Genio 110cc
هوندا Beat 110cc
هوندا واریو کلیک 160cc
SYM JT200cc
SYM J200cc

اسکوترهای ۲۵۰ میلیون تومان به بالا

بهترین اسکوترها، با ویژگی‌های منحصر به‌ فرد، در این لیست جای دارند.

بهترین موتور سیکلت از ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان

موتورهایی با قابلیت‌های بالا و کیفیتی بسیار مطلوب. یکی از بهترین مدل‌ها که در دسته اسکوترهای ماکسی قرار دارد، در این بازه قیمتی نیز قرار گرفته است. یاماها XMAX یکی از بهترین موتورهای اسکوتر در ایران می‌باشد. مدل‌ها این بازه عبارتند از:

SYM JX249cc
وسپا GTS 250cc
وسپا پریماورا 150cc
یاماها Aerox 155cc
هوندا ADV 150, 160cc
یاماها NMAX 155cc
یاماها XMAX 250cc

قیمت موتور سیکلت هر سال با افزایش روبه‌رو است و در سال جدید نیز این افزایش قیمت اعمال خواهد شد. بر همین اساس مدل‌هایی که در بازه‌های گفته شده قرار دارند، دست خوش تغییرات قرار خواهند گرفت.

خرید موتور سیکلت اسکوتر مناسب با معیارهای شما، به موارد مختلفی اعم از کاربرد موتور، کیفیت، برند، بازه قیمتی و بستگی دارد.

در نتیجه شما باید با توجه به این موارد اقدام به خرید موتور کنید. لازم به ذکر است که خرید اقساطی موتور سیکلت نیز امکان‌پذیر است و برخی شرکت‌ها و فروشگاه‌‌ها، با در نظر داشتن مبلغ تمام شده وسیله نقلیه و جزئیات بازپرداخت آن، اقدام به فروش قسطی موتور سیکلت اسکوتر کرده‌اند.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی