پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

رایزکو در کویر کرمان، به رشد تولید و رونق اقتصاد می افزاید

همواره از بدو پیدایش خط تولید خودرو و ورود ارابه های دودیبه سبد کالای خانوار در دنیا، این صنعت به عنوان یک صنعت مهم و استراتژیک و پیش کشنده اقتصاد جوامع و کشورها شناخته می شده است.

javankhodro
پنجشنبه - ۱۷ اسفند ۱۴۰۲

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری جوان خودرو؛

 

همیشه شنیده ایم که گفته می شود یکی از صنایعی که می تواند اقتصاد جامعه را پویا نموده و بخش های مختلف اقتصادی را فعال کند صنعت خودرو است. در عین حال دیده شده که در بسیاری موارد بخصوص در کشورهای کمتر توسعه یافته یا درحال توسعه، ظهور و حضور صنعت خودرو نه تنها نتوانسته کمکی به اقتصاد بکند بلکه به عنوان باری مضاعف وبال گردن اقتصاد بیمار این گونه از جوامع نیز شده است.

یکی از اصلی ترین مسیرهایی که می تواند صنعت خودرو را به یک صنعت مولد و پیش ران اقتصاد در جوامع مختلف تبدیل کند بدون شک گسترش تولید قطعات و تجهزیات خودرو در داخل بدنه اقتصاد جامعه است. البته پر واضح است که تحت هیچ شرایط علم اقتصاد با تولید صد درصدی تمام قطعات کالایی پرقطعه و با فناوری پیشرفته مانند خودرو صرفاً در داخل کشور موافق نیست، اما  برای کشوری مثل ایران با در اختیار داشتن میزان قابل توجهی از منابع و متخصصین خبره، قطعاً تولید بخش های زیادی از خودرو نه تنها اقتصادی بوده بلکه می تواند کمک بسزایی به چرخیدن چرخ های اقتصاد بحران زده کشور بکند.

رایزکو

در این خصوص خوشبختانه در دهه های اخیر تلاش های قابل توجهی در راستای پیشرفت صنعت قطعه سازی در کشور انجام شده و در کنار قطعه سازان کوچک و سنتی که از سالیان قبل در این زمینه فعالیت داشته اند، حالا تعدادی هولدینگ بزرگ و بسیار گسترده و پرتوان با سرمایه گذاری های عظیم در بخش خصوصی به وجود آمده اند که نه تنها توانسته اند تا حدود قابل توجهی اقتصاد خودرو را در ایران پویا نمایند بلکه حالا برخی از آنها عملاً به مهم ترین بازیگران این بخش از اقتصاد بدل شده اند. از آنجا که این تولید کنندگان در بخش خصوصی پا گرفته اند لذا عموماً چابک، بهره ور و زود بازده طراحی شده اند و حرکتی پویا و رو به جلو دارند. یکی از مهم ترین این تولیدکنندگان بدون شک هولدینگبزرگ رایزکو است.

رایزکو پس از گذشت نزدیک به سی سال حالا یکی از سه هولدینگ برتر قطعه سازی در کشور است. اما این شرکت خصوصی به جایگاه کنونی خود بسنده نکرده است و در مسیر توسعه روز افزون خود در تاریخ شانزدهم اسفند ماه 1402 اقدام به کلنگ زنی کارخانه جدید خود در شهر بم نمود. این کارخانه که به بخش تولید قطعات رایزکو اختصاص دارد به مساحت در حدود 55 هکتار طبق گفته مدیر اجرایی پروژه در کوتاه ترین زمان ممکن آماده بهره برداری خواهد بود. البته احداث چنین کارخانه ای در مدت زمان کوتاه و فشرده کمی دور از ذهن به نظر می رسد اما هولدینگ رایزکو همواره اثبات کرده است به شعار خود یعنی «خواسته ایم و توانسته ایم» ایمان دارد.

رایزکو

با نگاهی اجمالی به تاریخچه این هولدینگ در می یابیم شرکت رایزکو قریب به 30 سال است که در زمینه تولید و تأمین قطعات خودرو فعالیت دارد اما شرکت سرمایه گذاری و توسعه راهبردی راز (سهامی خاص) که امروزه به هولدینگ بزرگ رایزکو مبدل شده است در سال ۱۳۹۰ در زمینه خدمات مشاوره، مدیریت و سرمایه گذاری در بخش صنایع، معادن، فنی، مهندسی، تولیدی و بازرگانی تأسیس شد. با توجه به تجارب کسب شده، ساختار سازمانی آن در سال ۱۳۹۵ مورد بازنگری اساسی قرار گرفت. سپس در زمینه های مختلف از جمله نفت و گاز و پتروشیمی، قطعه سازی و خودرو، تولید و پرورش آبزیان، انبوه سازی، صنایع غذایی و غیره وارد شد. در زمینه مسئولیت های اجتماعی نیزمجموعه خیریه راز را ایجاد کرده است. همچنین شرکت اَورند سلامت که آب معدنی برند دی دی را تولید می کند به صورت کاملاً غیر انتفاعی و با اهداف خیرخواهانه به عنوان یکی دیگر از زیر مجموعه های خیریه راز و البته هولدینگ رایزکو فعالیت دارد.

رایزکو

در حال حاضر مجموعاً 30 شرکت مختلف به عنوان زیر مجموعه های هولدینگ بزرگ رایزکو فعالیت دارند که همگی در شاخه ها و رسته ها و حوزه های فعالیت خود جزء بهترین ها و موفقترین ها قلمداد می شوند. طبق اعلام مدیران این هولدینگ در آیین کلنگ زنی کارخانه بم، در حال حاضر مالک حدود 63 درصد از سهام گروه خودروسازی بهمن است. همین امر مؤید آن است که رایزکو برنامه ای بسیار گسترده برای فعالیت تولیدی و خدماتی در عرصه خودرو دارد. البته پر واضح است که در حال حاضر گروه بهمن به لطف مالکیت پررنگ رایزکو در آن به درصد بسیار بالایی از داخلی سازی در خودروهای خود دست یافته است و این امر گروه بهمن را از باقی خودروسازان خصوصی متمایز کرده است.

در مراسم کلنگ زنی این کارخانه، جناب آقای محمدرضا صمدی رییس هیئت مدیره و موسس هولدینگ رایزکو توضیح داد که برای این پروژه زمینی به متراژ 55 هکتار خریداری شده است و در فاز اول 35 هکتار و در فازهای بعدی تمامی 55 هکتار مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت. وی همچنین خاطر نشان کرد که سرمایه گذاری این پروژه در حدود 175 میلیون یورو به صورت ارزی و 35000 میلیارد ریال به صورت ریالی انجام خواهد شد. میزان اشتغال زایی برآورد شده برای فاز اول پروژه نیز در حدود 2500 نفر است.

در این مراسم که با حضور مقام های مختلف استانی و منطقه ای از جمله استاندار کرمان، امام جمعه بم و رییس دادگستری استان کرمان انجام پذیرفت آقای دکتر صمدی رئیس هیئت مدیره رایزکو به فرمایشات مقام معظم رهبری در 14 سال گذشته اشاره کرد و گفت که ایشان همواره بر تولید، اشتغال زایی و امید آفرینی تأکید داشته اند. او با اشاره به رشد تساعدی اقتصاد چین اضافه کرد که ما هنوز کار بزرگ را انجام نداده ایم و آمده ایم تا تعهد دهیم که با یاری هم این پروژه را به ثمر برسانیم.

رایزکو

پاک دامن مدیر پروژه احداث این کارخانه نیز اعلام کرد که در این سایت علاوه بر محصولات فعلی رایزکو از جمله بخش های مختلف سامانه سوخت رسانی خودرو، قرار است رینگ آلومینیومی، پروژه باتری خودروهای الکتریکی و انواع الکتروموتورها و موتورهای الکتریکی خودرو تولید و توسعه داده شود. همچنین اشاره کرد که این مجموعه پس از افتتاح یکی از پیشرفته ترین و کامل ترین سایت های قطعه سازی کشور خواهد بود.

ما نیز به عنوان عضوی از رسانه های خودرویی کشور امیدواریم با توسعه هرچه بیشتر صنایع در زمینه های مختلف به خصوص صنعت مادر و بسیار مولدی مانند صنعت خودرو شاهد رونق و پیشرفت روز افزون اقتصاد کشور باشیم تا شاید بتوانیم از شرایط سخت و طاقت فرسای کنونی فاصله بگیریم و به آنچه بضاعت و لیاقت واقعی این مرز و بوم و این مردمان فرهیخته است دست یابیم.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی