پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

ماکسیما و کمری گرند

پهلوانان هرگز نمی میرند! / مقایسه نیسان ماکسیما و تویوتا کمری گرند

برای خودمان هم جذاب نیست مدام از گذشته بگوییم و به سراغ ماشین‌هایی برویم که برای همه‌مان تکراری شده‌اند و جذابیتی ندارند. اما اوضاع بازار خودرو به‌گونه‌ای رقم خورده که چاره‌ای جز گریز به گذشته وجود ندارد.

javankhodro
چهارشنبه - ۱ فروردین ۱۴۰۳

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو، به نقل از مجله تخت گاز؛

وقتی برچسب قیمت‌ها را بودجه خریداران اتومبیل مقایسه می‌کنیم، به جای اینکه میانی گزینه‌های متنوع گیج شویم و راهنمایی خریداران برایمان سخت شود، برای پیدا کردن گزینه‌ای که هنوز هم بتواند با بودجه‌ای متوسط خنده روی لبان خریدار بیاورد و کمی هیجان ایجاد کند به دردسر می‌افتیم. تا همین دو سال پیش بودجه متوسط برای ماشین خریدن حدود ۳۰۰، ۴۰۰ میلیون تومان بود، اما حالا لیبل متوسط خودش را در قد و قواره 1.5 تا 2 میلیارد می بیند. در شرایطی که بعضی خودرو‌های تولید داخل کاملا معمولی مرز یک میلیارد تومان را درنوردیده‌اند، ما دست به دامن پهلوان‌های بازنشسته بازار شده‌ایم تا شاید بتوانند روی الاکلنگ یک میلیارد تومان تا 1.5 میلیارد تومان گلیم هیجان را از آب بیرون بکشند.

حالا سایت جوان خودرو به تشک کشتی ۲ پهلوان قدیمی تبدیل شده است. پهلوان‌هایی که در روز‌های تاریک بازار خودرو، می‌خواهند به یاد قدیم کشتی بگیرند و شاید در این گیر و دار، چند کف و سوت هم از گوشه و کنار میدان مبارزه برای خود جمع کنند. نیسان ماکسیما و تویوتا کمری گرند بعد از ۱۷، ۱۸ سال دوباره رودرروی یکدیگر قرار گرفته‌اند و صورت‌های سرخ شده با سیلی‌شان در مقابل تازه‌وارد‌های چند میلیاردی، نشان از این دارد که تصمیمی به واگذار کردن میدان و بازنشستگی ندارند. درست مثل کریم باقری که هیچ‌وقت پرسپولیس را ر‌ها نکرد و همیشه پای کار تیم‌اش‌ ایستاد!

ماکسیما و کمری گرند

مروری بر گذشته

ماکسیما نامی آشنا برای همه ایرانی‌ها، علی‌الخصوص ماشین‌بازهاست. این نسخه درحقیقت نسل پنجم این سدان لوکس است که از سال ۱۳۸۱ وارد خط تولید پارس‌خودرو شد و به‌عنوان یک محصول مونتاژ داخل در ۲ نسخه اتوماتیک و دنده‌ای عرضه شد. در دوره ممنوعیت واردات خودرو در اوایل دهه ۸۰ شمسی، ماکسیما سلطان بلامنازع بازار خودرو‌های لوکس بود و در یک بازه زمانی، نماد افردا متمول به شمار می‌رفت. اما رفته‌رفته با از سرگیری واردات خودرو، کار برای ماکسیما سخت شد. برای مثال جالب است بدانید در سال ۱۳۸۳ بیش از ۳۵۰۰ دستگاه ماکسیما در ایران تولید شد، اما در سال ۱۳۸۴ این آمار به کم‌تر از ۲۰۰۰ دستگاه رسید. این کاهش تولید نشان از تأثیر واردات روی مخاطبان نیسان ماکسیما و درنتیجه تولید این اتومبیل در ایران داشت. یکی از سدان‌های بزرگی که با آمدنش به ایران عرصه را برای ماکسیما تنگ کرد، تویوتا کمری بود. اتاق VX30 که در میانه دهه ۸۰ شمسی (سال ۲۰۰۵ میلادی) برای گرفتن ترمز یکه تازی ماکسیما توسط ایرتویا به ایران آمد. اما عرضه محدودتر کمری و مدت‌زمان کوتاه‌تر تولیدش نسبت به ماکسیما باعث شد نام‌اش مثل رقیب کهنه‌کار سر زبان‌ها نباشد. این نسل از کمری که در سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶ تولید می‌شد، تنها با مدل ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ به‌علاوه ۲ پیشرانه ۴ سیلندر 2.4 لیتری و ۶ سیلندر ۳ لیتری و با ۲ گیرباکس اتوماتیک و دستی به ایران آمد و در حقیقت پایه‌گذار موفقیت نسل بعدی در ایران شد.

ماکسیما و کمری گرند

این در حالی است که ماکسیما به مدت ۱۰ سال روی خط تولید پارس خودرو بود. همه این‌ها دست به دست هم داده‌اند تا امروزه ماکسیما در بازار اتومبیل‌های دست دوم وضعیت به مراتب بهتر و خواهان بیش‌تری از کمری داشته باشد. اگر بخواهیم عدالت را در این رقابت رعایت کنیم، باید ماکسیما مدل ۱۳۸۴ را با تویوتا کمری ۲۰۰۶ مقایسه کنیم تا از نظر سن و سال تفاوتی با یکدیگر نداشته باشند. در زمان نگارش این مطلب، ماکسیما اتوماتیک مدل ۱۳۸۴ بی‌رنگ با کارکرد معقول حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیون تومان قیمت دارد. این در حالی است که برچسب قیمت کمری گرند اتوماتیک مدل ۲۰۰۶ با بدنه سالم و کارکرد مناسب حدود یک میلیارد و ۳۰۰ تا یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان قیمت دارد. از قیمت‌های این روز‌های کمری و ماکسیما گفتیم، اما بد نیست بدانید در سال ۱۳۸۵ قیمت ماکسیما اتوماتیک صفرکیلومتر ۳۸ میلیون تومان و قیمت کمری گرند فول‌آپشن اتوماتیک حداکثر ۴۰ میلیون تومان بوده است! کمری و ماکسیمای مورد بررسی ما در شرایط مناسبی نگهداری می‌شوند و از گزند تغییرات غیر اصولی در‌امان مانده‌اند. مرتب بودن و سلامت کابین و بدنه این ۲ اتومبیل می‌تواند بهتر سال‌های طلایی بازار خودرو کشور را برای شما تداعی کند.

ماکسیما و کمری گرند

شکل و شمایل سنتی

در مورد ماشین‌هایی با عمر ۲۰ ساله صحبت می‌کنیم. پس انتظار جذابیت و زرق و برق اتومبیل‌های امروزی را نداشته باشید. اما ظاهر ماکسیما بعد از این همه سال جوریست که انگار نمی‌خواهد خودش را بازنشسته ببیند. ترکیب ظاهری ماکسیما به اندازه‌ای زیبا و ماندگار است که گذر عمر هم موفق نشده چیزی از زیباییش کم کند. وقتی به چهره این سدان هیکلی نگاه می‌کنیم، مخصوصا این نمونه با رنگ سفید و بدنه فابریک و سالم، هنوز هم می‌توانیم به بعضی سدان‌های جدید ترجیحش دهیم. تیپ مردانه و هیبت خاص ماکسیما جوریست که وقتی از آن پیاده می‌شوید، ناخودآگاه بیش‌تر جدی‌تان می‌گیرند! اگر می‌خواهید به جمع ماکسیماباز‌ها اضافه شوید، باید یک اصل اساسی را رعایت کنید. هیچ‌چیز زیبایی یک ماکسیمای فابریک را ندارد!

از نظر من هرگونه تغییری در رینگ‌های اوریجینال این ماشین، چراغ‌ها و خلاصه هر قسمتی از بدنه، به ظاهر پرابهت این پیرمرد کهنه کار لطمه وارد می‌کند. در مقام مقایسه با تویوتا کمری گرند، ماکسیما از نظر طراحی بدنه اتومبیل جذاب‌تری به نظر می‌رسد. قسمت عقب و جلو با آن چراغ‌های کشیده، درشت و شفاف، تناسب خوبی با یکدیگر دارند. در ۲ گوشه سپر جلو چراغ‌های بزرگی تعبیه شده که هریک از ۲ پروژکتور برخوردارند. پروژکتور اضافی در هریک از این چراغ‌ها وظیفه تامین نور بیش‌تر در پیچ‌ها را بر عهده دارد. این ترفند نیسان در زمانی که خبری از تکنولوژی چرخش چراغ‌ها در پیچ نبوده، قابل توجه است. سپر استخوانی و زیبای عقب به مراتب از سپر بدقواره کمری دلنشین‌تر است. هم‌چون کمری گرند، ماکسیما هم از باله عقب برخوردار است. المانی که اگر از ظاهر ماکسیما حذف شود، هیچ جوره نمی‌توانید قیافه‌اش را هضم کنید! حالت خوابیده‌تر بدنه ماکسیما و ارتفاع کم‌ترش از زمین، حس بهتری از کمری منتقل می‌کند و رینگ‌ها در این محصول نوستالژیک پارس خودرو، ۱۶ اینچی هستند و نسبت به رینگ‌های ۱۵ اینچی کمری، هم‌خوانی بیش‌تری با ابعاد بزرگ بدنه دارند. در جذابیت نمای جانبی ماکسیما، از نقش اوورهنگ (فاصله سپر تا محور) کشیده هم نباید گذشت.

ماکسیما و کمری گرند

در نقطه مقابل، وقتی به ظاهر کمری گرند نگاه می‌کنیم و آن را با ماکسیما مقایسه می‌کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که کمری قرار است در ظاهر نقش یک سدان اقتصادی را بازی کند و از نظر زرق و برق و زیبایی ظاهری به پای ماکسیما نمی‌رسد. درواقع در آن سال‌ها تویوتا با مدل آوالون (سدانی لوکس‌تر از کمری) با ماکسیما رقابت می‌کرده. اما اشتراکات فنی و قیمت نزدیک این ۲ سدان به یکدیگر و عدم عرضه آوالون در ایران باعث شده تا کمری گرند همیشه با ماکسیما مقایسه شود. کمری  VX30 در ۳ تیپ XLI،GLI  و گرند عرضه شده که مدل GLI به عنوان تیپ میانی با المان‌های ظاهری مثل سانروف و رینگ آلومینیومی متمایز می‌شود. در تیپ گرند هم باله عقب رو در صندوق اضافه می‌شود. تا شکل و شمایل ظاهری با باطن اسپرت‌تر این مدل نسبت به دیگر تیپ‌ها همخوانی بیش‌تری داشته باشد. نمای جانبی کمری حوصله سربر و صاف طراحی شده و آن انحنا‌های خاص و زیبای بدنه ماکسیما را ندارد. ساده‌تر بودن ظاهر کمری نسبت به ماکسیما در قسمت قاب پنجره‌ها و ستون عقب مشهود است و اندازه کوچک رینگ‌های فابریک نسبت به ابعاد این قسمت هم به مذاق مشکل پسندان در بحث زیبایی خوش نمی‌آید.

نمای عقب کمری مثل ماکسیما موزون نیست و علی رغم استفاده از باله در مدل گرند، هنوز هم شکل و شمایل این قسمت پیرمردی به نظر می‌رسد. ارتفاع زیاد این قسمت از زمین و فرم نامتناسب سپر از جذابیت‌های ظاهری کمری در قسمت عقب کاسته است. اما در بخش جلویی و به اصطلاح پوزه اتومبیل، اوضاع کمری بهتر است و حتی شاید بتوانیم بگوییم جلوپنجره زیباتری نسبت به ماکسیما دارد. ترکیب چراغ‌های جلو و جلوپنجره و خطوط به کار رفته در این قسمت ظاهری مدرن برای کمری به ارمغان آورده است. بحث طراحی و تصمیم‌گیری بر سر زیبایی در مقایسه ۲ اتومبیل، کاملا سلیقه‌ایست. اما در این مقایسه از هر زاویه‌ای نگاه کنیم، نمی‌توانیم ظاهر کمری را به ماکسیمای خوش قیافه ترجیح دهیم و باید بگوییم ماکسیما سدانی خوش‌تیپ‌تر، لوکس‌تر و خوش‌تراش‌تر از کمری به نظر می‌رسد.

نرم مثل کشتی روی آب!

از همه نقاط قوت و ضعف این ۲ سدان ژاپنی که بگذریم، باید بگوییم کمری گرند و ماکسیما از نظر راحتی و جادار بودن کابین، هنوز هم از بهترین انتخاب‌هایی هستند که پیش رو دارید. ابعاد بزرگ این اتومبیل‌ها باعث شده تا صندوق بار بزرگ و صندلی‌هایی با فضای کافی برای سر و پای سرنشینان فراهم باشد. تفاوتی که در نمای بیرونی قابل لمس بود، بعد از باز کردن در‌ها و مشاهده تریم داخل کابین و طراحی المان‌های اتاق هم میان این ۲ سدان ژاپنی مشهود است. طراحی کابین ماکسیما هنوز هم دلچسب و دوست داشتنی به نظر می‌رسد. ظاهر زیبا و شیک کنسول جلو، فرم صندلی‌ها، انحنای بخش میانی داشبورد، نشان دهنده‌های دیجیتالی پشت فرمان و فرم جالب غربیلک فرمان و دکمه‌های روی آن، دست به دست هم داده‌اند تا سواری با ماکسیما را برایتان خاطره‌انگیز کنند.

اما در نقطه مقابل، کابین کمری داد می‌زند که یک کلاس از ماکسیما پایین‌تر است. طراحی بسیار ساده کنسول و غربیلک فرمان در نگاه اول ما را به یاد وانتهای آمریکایی دهه ۹۰ می‌اندازد. چراکه کنسول جلوی کمری یک وجه اشتراک با این وانت‌های اقتصادی و ساده دارد و آن هم چیزی نیست جز گردآوری همه ادوات در بخش بالایی داشبورد. هم‌چنین از کلید‌های بزرگ روی داشبورد کمری استفاده شده که چندان دلچسب نیست. گرند اتوماتیک که کامل‌ترین نسخه کمری در ایران به‌شمار می‌رود، از آپشن‌هایی مثل پرده عقب، سانروف برقی و ۶ کیسه هوا بهره می‌برد که نمونه آنها را نمی‌توانید در ماکسیما پیدا کنید. ماکسیما به ۲ ایربگ مجهز شده و سانروف ندارد. اما در عوض از پخش CD و چنجر (سیستم صوتی ماکسیما ۴ اسپیکر و سیستم صوتی کمری ۶ اسپیکر دارد)، دریچه سیستم تهویه برای ردیف عقب، دکمه بازکننده الکتریکی در صندوق بار و باک از داخل کابین، تنظیم برقی صندلی‌های جلو و دزدگیر فابریک برخوردار است تا از رقیبش کم نیاورد. هر ۲ اتومبیل مورد بررسی ما از تهویه مطبوع اتوماتیک، دکمه‌های روی فرمان، خروجی برق ۱۲ ولت و غربیلک و شیفتر دنده چرمی برخوردارند.

کیفیت رنگ قطعات چوبی به‌کاررفته در تریم کابین ماکسیما از کمری بهتر است و پوشش مخملی صندلی‌ها و رودری‌ها در کنار نورپردازی سبز رنگ دکمه‌ها و نشان‌گر‌ها حس خاص و نوستالژیکی را منتقل می‌کند که به مراتب از پوشش چرم مصنوعی صندلی‌ها و رودری‌های کمری جذاب‌تر و ژاپنی‌تر است. ماکسیما در بررسی و مقایسه فضای کابین، از کمری راحت‌تر و لوکس‌تر است و روی صندلی‌های آن احساس بهتری از صندلی‌های کمری خواهید داشت. طراحی صندلی‌های کمری علی رغم فضای زیاد، به پای صندلی‌های ماکسیما نمی‌رسد. نمی‌توانید روی صندلی‌های کمری مثل ماکسیما لم بدهید و ارتفاع بیش‌تر کمری از سطح زمین باعث شده تا حس کنید سوار یک اتومبیل SUV هستید! اما با نشستن روی صندلی‌های ماکسیما حالت قرار گرفتن در یک گودی به شما دست می‌دهد و حس می‌کنید روی یک مبل راحت نشسته‌اید.

درمجموع باید گفت ماکسیما از نظر فضای اتاق و المان‌های به‌کاررفته در این قسمت، از کمری جذاب‌تر است. اما اگر از آن دسته خریدارانی هستید که علاقه فراوانی به آپشن‌های مدرن و رنگارنگ دارید، ماکسیما گزینه مناسبی برای شما نیست و یک سدان چینی مدل روز بهتر از ماکسیما نیازتان را برطرف می‌کند. اما ماکسیما همان سدان استخوان‌دار و بادوام است که استفاده از متریال بسیار باکیفیت در ساخت کابین‌اش باعث شده تا به‌سختی دچار فرسودگی شود. دوام قطعات کابین کمری هم مناسب است، اما سر و صدا‌های داشبورد در این مدل شایع است.

6 سیلندر‌های گردن‌کلفت

تا این‌جای کار بدون درنگ ماکسیما پیروز این رقابت است. اتومبیلی زیباتر از کمری که کابین راحت‌تر و جذاب‌تری دارد و از طرفی قیمت آن هم از کمری پایین‌تر است و در بازار خرید و فروش خودرو‌های دست‌دوم، اتومبیل پرطرفدارتر و خوش فروش‌تری به‌شمار می‌رود. اما در بحث فنی، رقابت ماکسیما و کمری کاملا ‌شانه‌به‌شانه دنبال می‌شود و شباهت‌های فراوانی با یکدیگر دارند. قبل از بررسی دقیق‌تر، باید بگوییم کسانی کمری گرند و ماکسیما را انتخاب می‌کنند که حوصله پیشرانه‌های چینی 1.5 لیتری که این روز‌ها روی همه محصولات جدید چینی و تقریبا کل بازار ایران به چشم می‌خورند را ندارند و هنوز هم می‌خواهند با کم‌ترین بودجه، بیش‌ترین لذت را در رانندگی با یک ماشین مردانه مجهز به پیشرانه حجیم و پرقدرت تجربه کنند. همان‌طور که اشاره شد، کمری با پیشرانه ۴ سیلندر هم در ایران عرضه شده، اما در این مقایسه، بهترین مدل‌های کمری و ماکسیما در مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند. هر ۲ مجهز به پیشرانه ۶ سیلندر ۳ لیتری و گیرباکس اتوماتیک ۴ سرعته هستند.

پیشرانه ماکسیما ۲۰۱ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند و ماکزیمم گشتاورش به ۲۸۸ نیوتن‌متر می‌رسد. ماکسیما با این پیشرانه و در نسخه اتوماتیک، به کم‌تر از ۱۰ ثانیه زمان نیاز دارد تا جثه ۱۴۱۰ کیلوگرمی‌اش را از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت برساند. یکی از نقاط قوت فنی ماکسیما، در اختیار قرارگرفتن گشتاور ۲۹۰ نیوتن‌متری در دور‌های پایین است. اگر دنبال شتاب بیش‌تری هستید و می‌خواهید رانندگی هیجان‌انگیزتری را تجربه کنید، بهتر است سراغ مدل دنده‌ای ماکسیما بروید. در مدل‌های دنده دستی می‌توان عقربه دور موتور را به حالت عمودی رساند و با برداشتن ناگهانی پا از روی پدال ترمز، لذت فرورفتن در صندلی‌ها را تجربه کرد! در سوی دیگر کمری با پیشرانه‌ای به قدرت ۱۹۴ اسب‌بخار و گشتاور ۲۸۴ نیوتن‌متر قد علم کرده که به غیر از چند اسب‌بخار کم‌تر و حدود ۱۰۰ کیلوگرم وزن بیش‌تر، تفاوت خاصی با ماکسیما ندارد. گیرباکس هر ۲ اتومبیل ۴ دنده و قدیمی است و سرعت و عملکرد این گیرباکس‌ها در مقایسه با گیرباکس‌های ساخته شده با تکنولوژی‌های جدید رنگ می‌بازد. البته در نمونه‌های اتوماتیک هر ۲ اتومبیل دنده‌ها به نرمی تعویض می‌شوند و خبری از لگدزدن جعبه‌دنده و یا تاخیر‌های آزاردهنده نیست.

ماکسیما شتاب اولیه مناسب و کشش خوبی دارد. اما از اشتهای زیادش برای بلعیدن بنزین هم نباید گذشت. این در حالی است که از این نظر تویوتا کمری اتومبیلی کم مصرف‌تر و اقتصادی‌تر است. هر ۲ اتومبیل مورد بررسی ما از باک سوخت ۷۰ لیتری بهره می‌برند. از نظر سواری، ماکسیما قطعا از کمری نرم‌تر و راحت‌تر است و مثل یک کشتی روی آب حرکت می‌کند. عدم وجود سیستم کنترل پایداری، توزیع وزن نامناسب و قدرت بالای پیشرانه باعث شده تا کنترل قسمت عقب ماکسیما علی رغم بهره بردن از چرخ‌های بزرگ‌تر از کمری، سخت باشد و از این نظر هندلینگ کمری کمی بهتر و خودمانی‌تر به نظر برسد. اگر از این مسأله صرف نظر کنیم و بیخیال تمایل قسمت عقب ماکسیما برای انحراف شویم، باید بگوییم ماکسیما در مجموع اتومبیل خوش دست‌تری از کمری به نظر می‌رسد و سواری راحت‌تری دارد. این در حالی است که کمری با لاستیک‌های فاق‌بلندتر از ماکسیما (در حالت فابریک)، آرامش بیش‌تری را داخل کابین ایجاد می‌کند.

ماکسیما و کمری گرند

نتیجه‌گیری

انتخاب اتومبیل برنده در این مقایسه کار سختی نیست. تویوتا کمری علی‌رغم تمام توانایی‌هایش، سدانی ساده‌تر، ناموزون‌تر و البته گران‌تر نسبت نیسان ماکسیما است. البته اگر با دید مقایسه‌ای به کمری نگاه نکنیم، این سدان بزرگ و سال خورده در مقابل بسیاری از اسباب‌بازی‌های چینی هم‌قیمت، هنوز هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و انتخابی هیجان‌انگیز است. از نظر فنی نمی‌توان تفاوت خاصی میان این ۲ رقیب قدیمی قائل شد، اما اگر فاکتور سلیقه معیار مهمی برای انتخاب باشد، ماکسیمای خوش‌تیپ و دوست‌داشتنی برنده قطعی این مقایسه خواهد بود.

ماکسیما و کمری گرند

 

بررسی و نوشته: میلاد میرعابدینی

عکس: بهزاد اویسی

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی