پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

روغن موتور

روغن ماشین را کی تعویض کنیم؟

اگر مایلید بدانید چه زمانی موقع مناسب برای عوض کردن روغن ماشین است این مطلب را تا انتها بخوانید.

فاطمه علی اصغری
سه شنبه - ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛ 

در گذشته به رانندگان گفته می‌شد که روغن ماشین خود را هر ۵۰۰۰ کیلومتر یک بار عوض کنند. این روش هیچ پیچیدگی، محدودیت یا استثنایی نداشت و برای همه رانندگان و انواع مختلف خودروها یکسان بود. در آن زمان کمپانی‌های تولیدکننده روغن موتور توانسته بودند استراتژی‌های افزایش فروش خود را به بهترین شکل در بازار پیاده کنند و مصرف بازار را به‌گونه‌ای شکل دهند که حداکثر فروش را به دست آورند.

آن زمان روغن‌های مصنوعی یا قابلیت‌های پیشرفته پایش وضعیت سلامت روغن خودرو وجود نداشتند و عملا هیچ روشی برای تشخیص حرفه‌ای‌تر وضعیت روغن وجود نداشت و تنها ابزارهای موجود سنجش میزان کیلومتر پیموده شده، روشن شدن چراغ روغن یا در بهترین حالت، بیرون کشیدن میله گیج روغن و بررسی وضعیت روغن بود. آن زمان همچنین مراکز تعویض روغن خودرو هم زمان عوض کردن مجدد خودرو را از طریق نصب برچسب‌هایی روی شیشه خودروها به آن‌ها اطلاع می‌دادند.

در عین حال امروزه وضعیت مثل قبل نیست و روش‌های نوین و بروزتری برای تشخیص وضعیت روغن خودرو و نیاز به تعویض آن ابداع شده است. در عین حال ارائه بهترین پاسخ به سئوال «چگونه زمان مناسب برای تعویض روغن را تشخیص دهیم؟» همچنان نیازمند بررسی فاکتورهای زیادی است. از جمله این فاکتورها می‌توان به نحوه رانندگی خودرو، شرایط نگهداری و پیمایش، سن خودرو، کیفیت روغن و دیگر موارد اشاره کرد. در این شرایط البته مراجعه به دفترچه راهنمای خودرو و توضیحات ارائه شده روی جعبه روغن موتور مطمئن‌ترین روش است!

چه فاکتورهایی در تعیین زمان عوض کردن روغن ماشین اثرگذار هستند؟

اکثر خودروهای قدیمی‌تر از روغن‌های با پایه نفت خام استفاده می‌کردند؛ درحالیکه اکثر روغن‌های جدید از مواد شیمیایی و آزمایشگاهی جدیدی بهره می‌برند که طبیعتا دوام بیشتری دارند؛ چون به‌صورت مهندسی‌شده‌ای قادر به ارائه دوام بیشتر در برابر حرارت هستند و قادرند ذرات گرد و غبار و آلودگی را بهتر تجمیع کنند تا فیلتر هوا عملکرد بهتری در تصفیه کردن آن‌ها داشته باشد.

برای خودروهای قدیمی‌تر که از قابلیت‌های جدید و حرفه‌ای پایش وضعیت خودرو بی‌بهره هستند، معمولا دو شرایط کاری متفاوت، فعالیت عادی و فعالیت سخت، تعریف می‌شود. مواردی نظیر پیمایش مسافت‌های بسیار کوتاه، هوای بیش از اندازه سرد یا گرم، شرایط جوی پر از گرد و خاک، توقف‌های فراوان و ترافیک، بکسل کردن سایر خودروها یا حمل بارهای سنگین از جمله مواردی هستند که در تعریف مسافت‌های طولانی جای می‌گیرند. رانندگانی که خودروی آن‌ها در این دسته‌های قرار نمی‌گیرد طبیعتا در شرایط کاری معمولی قرار گرفته و می‌توانند بدون دغدغه با مراجعه به تقویم ارائه شده توسط خودروساز یا تولیدکننده روغن نسبت به عوض کردن روغن موتور اقدام کنند. در عین حال شرایط رانندگی خاص طبیعتا نیاز به سیستم متفاوتی برای تعویض روغن خواهد داشت.

در سال‌های اخیر البته موتور خودروهای جدید در زمینه نیاز به روغن‌کاری پیشرفت‌های فراوانی کرده‌اند؛ به‌طوری که اکثر آن‌ها قادرند در شرایط رانندگی معمولی بدون نیاز به روغن‌کاری حدود ۸ هزار تا ۱۲ هزار کیلومتر پیمایش داشته باشند. از سوی دیگر برخی از بهترین روغن موتورهای جهاننیز هم می‌توانند مسافتی حدود ۱۵ هزار تا ۲۵ هزار کیلومتر را پشتیبانی کنند.‌

از طرف دیگر، به جز کیلومتر پیموده شده بین دو بار تعویض روغن متوالی، مدت زمان مورد نیاز بین دو بار عوض کردن متوالی روغن هم مساله حائز اهمیت دیگری است. در این خصوص نکته مهم، توانایی روغن در چرب نگه داشتن اجزای مختلف موتور است که به فاکتورهای مختلفی بستگی خواهد داشت. در گذشته این مدت زمان، حدود سه ماه بود؛ اما امروزه مدت زمان مورد نیاز بین دو بار تعویض روغن متوالی به ۶ یا حتی ۱۲ ماه افزایش یافته است. با این حال حتی در این شرایط هم مراجعه به دفترچه راهنمای محصول بهترین راهکاری‌ست که پیش روی شما قرار دارد.

دقت کنید که تحت هیچ شرایطی نباید تعویض روغن خودروی خود را از یاد ببرید. بنابراین فارغ از این که خودتان مسئولیت عوض کردن روغن ماشین را بر عهده می‌گیرید یا این کار را به مکانیک می‌سپرید، برای جلوگیری از آسیب دیدن خودرو حتما در موعد مشخص این کار را انجام دهید تا از آسیب دیدن موتور خودرو جلوگیری شود.

انتهای پیام/

منبع: گجت نیوز

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی