پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

نمایشگاه اتومبیل-قیمت خودروهای وارداتی

منتظر افزایش قیمت خودرو در کارخانه باشید!

با توجه به شواهد و قرائن و همچنین افزایش نرخ دلار، افزایش قیمت خودرو در کارخانه در راه است و به‌‌زودی تمامی شرکت‌ها محصولات خود را گران می‌کنند.

فاطمه علی اصغری
شنبه - ۱۸ فروردین ۱۴۰۳

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛ 

تعطیلات نوروزی به پایان رسید و در اولین روزهای کاری سال ۱۴۰۳ شاهد رشد سرسام‌آور قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی در بازار آزاد بودیم. متاسفانه در روزهای اخیر باز هم قیمت دلار در حال رکوردشکنی بوده و در زمان نگارش این مطلب به حدود ۶۴ هزار تومان رسیده است. همچنین اخباری مبنی بر رسیدن قیمت دلار به ۱۰۰ هزار تومان، در آینده نزدیک به گوش می‌رسد. طبق جدیدترین اخبار خودرودر بازار ایران، وضعیت اقتصادی نامساعد کشور، افزایش نرخ ارز و شکست برنامه‌های بلندپروازانه طرح واردات خودرو باعث شده بازار خودرو در بحرانی‌ترین روزهای خود به سر ببرد.

وضعیت بازار خودرو تا جایی رسیده که حتی خودروهای داخلی نیز یکی یکی در حال گذر کردن از قیمت یک میلیارد تومان هستند. در یک سال اخیر، سیاست‌های افزایش تولید و عرضه خودروهای داخلی نیز شکست خورد و شرکت‌های تولیدکننده نیز همواره سیاست‌های دستوری و شیوه قیمت‌گذاری خودروها از سوی دولت و شورای رقابت را مقصر وضعیت فعلی بازار خودرو می‌دانند. حال با چنین شرایطی، چه آینده‌ای را می‌توان برای بازار خودرو در ایران متصور بود و قیمت خودرو در سال ۱۴۰۳ به چه سمت و سویی پیش می‌رود؟

افزایش قیمت خودرو قطعی است

همین ابتدای امر، خیال همه را راحت کنیم؛ افزایش قیمت خودرو درب کارخانه، قطعی و اجتناب‌ناپذیر است. بدون شک در روزها و هفته‌های آتی باید منتظر اعلام قیمت جدید کارخانه‌ای توسط شرکت‌های مختلف تولیدکننده و مونتاژکار باشیم و احتمالا تمام خودروهای داخلی و چینی و وارداتی‌ها به‌طور قابل توجهی با افزایش قیمت مواجه می‌شوند.

همانطور که گفتیم، قیمت دلار در این روزها ترمز بریده و روز به روز در حال شکستن رکوردهای جدید است. مشکلات همیشگی اقتصاد ایران، تحریم‌های جدید، ناآرامی‌های منطقه و… باعث شده‌اند نرخ دلار در حال حاضر به ۶۴ هزار تومان برسد و طبق پیش‌بینی‌ها، دلار ۱۰۰ هزار تومانی از رگ گردن به ما نزدیک‌تر است. در ماه‌های آتی با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا و انتخاب احتمالی دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس جمهور، وضعیت از این هم بدتر خواهد شد و حتی در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن نیز نمی‌توانیم آینده خوبی را برای اقتصاد کشورمان متصور باشیم.

با این اوصاف نمی‌توان توقع داشت که قیمت کارخانه‌ای خودروهای داخلی و مونتاژی تکان نخورد و قطعا خیلی زود شاهد موج جدیدی از افزایش قیمت‌ها خواهیم بود. شرکت‌های مختلف خودروسازی داخلی و مونتاژکنندگان با توجه به تورم و افزایش شدید نرخ ارز، چاره‌ای جز افزایش قیمت محصولات خود نخواهند داشت و حتی با وجود دستوری بودن قیمت‌گذاری خودرو نیز احتمالا هیچ مخالفتی از سوی دولت و نهادهای تصمیم‌گیرنده در این رابطه شاهد نخواهیم بود. از سوی دیگر افزایش حقوق کارگران نیز می‌تواند به حجم بالای زیان‌دهی خودروسازان و مونتاژکاران اضافه کند و با توجه به این‌که چند ماه از آخرین اصلاح قیمت‌ها می‌گذرد، قطعا در روزها و هفته‌های آتی شاهد انتشار لیست جدید قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی از سوی شرکت‌های مختلف خواهیم بود.

در بین خودروهای وارداتی نیز با توجه به محقق نشدن وعده‌های خوش رنگ و لعاب مسئولان و واردات قطره‌چکانی خودروهای خارجی و همچنین عملیاتی نشدن واردات خودروهای دست دوم، قیمت این دسته از خودروها سر به آسمان ساییده و رشد نرخ ارز نیز مزید بر علت شده تا به‌زودی شاهد انفجار قیمت خودروهای وارداتی باشیم.

در هر صورت در روزهای آینده، شرکت‌های مختلف خودروسازی داخلی، مونتاژکنندگان و واردکنندگان، لیست جدید قیمت محصولات خود در کارخانه را منتشر می‌کنند و تنها ابهامی که در این رابطه وجود دارد این است که باید ببینیم این افزایش قیمت تا چه اندازه خواهد بود. همین دیروز، شرکت خودروسازی سایپا با انتشار شرایط فروش جدید خود به‌مناسبت دهه فجر، قیمت جدید چند محصول خود شامل اطلس، پراید وانت، شاهین GL و شاهین اتوماتیک را اعلام کرد تا موج جدید افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها را شروع کند. باید دید خودروساز بعدی که برای افزایش قیمت پیش‌قدم می‌شود، کدام شرکت است و قرار است چه بلاهای دیگری بر سر بازار خودرو کشورمان بیاید.

انتهای پیام/

منبع: گجت نیوز

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی