پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

شارژ خودروی برقی

جذاب ترین خودروهای برقی سال ۲۰۲۴ + عکس

سال ۲۰۲۴ بدون شک سال اتومبیل‌های الکتریکی است. در ادامه با ده مورد از جذاب ترین خودروهای برقی سال ۲۰۲۴ و پس از آن آشنا خواهیم شد.

فاطمه علی اصغری
یکشنبه - ۱۹ فروردین ۱۴۰۳

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

محال است بحثی در حوزه اتومبیل‌ها در جریان باشد و در آن اسمی از خودروهای الکتریکی برده نشود. شرایط اقلیمی و بحران‌های ناشی از کمبود سوخت‌های فسیلی و آلودگی ناشی از آن‌ها باعث شده خودروسازان با تمام توان به سمت آینده‌ای تمام برقی در حرکت باشند. در این میان البته بسیاری طرفداران سنتی صنعت خودروسازی اتومبیل‌های الکتریکی را به هیچ وجه قبول نداشته و همچنان به خودروهای بنزینی علاقمندند. البته نمی‌توان کتمان کرد که هیجان ایجاد شده اطراف اتومبیل‌های برقی در برخی موارد بیش از جذابیت واقعی آن‌هاست! در عین حال این اتومبیل‌ها بدون شک آینده صنعت خودروسازی را تشکیل داده‌اند و به همین جهت نیازمند توجهات فراوانی هستند.

چندین فاکتور مهم باعث شده‌اند که انقلاب خودروهای برقی با سرعت بیشتری پیش رود. در وهله اول، طراحی‌های کلاسیک صنعت خودروسازی توانسته‌اند به‌خوبی روی اتومبیل‌های مدرن الکتریکی پیاده‌سازی شده و این اتومبیل‌ها را از ظاهر ربات‌گونه و آینده‌نگرانه قدیم خود جدا کنند. از طرف دیگر، پیشرفت‌های تکنولوژیک حاصل شده در زمینه طراحی و ساخت این اتومبیل‌ها باعث شده که توان خودروهای برقی مدرن حتی از قدرتمندترین ماشین‌های بنزینی نیز بیشتر باشد. همچنین پلتفرم‌های جدید و بزرگ آن‌ها که امکان ساخت کابین‌های بسیار جادار را در اختیار خودروسازان قرار داده در کنار ویژگی‌های انحصاری موتورهای الکتریکی که مدل‌های بنزینی قادر به ارائه‌شان نیستند باعث شده‌اند که برخی از سرسخت‌ترین مخالفان اتومبیل‌های الکتریکی نیز به آن‌ها روی خوش نشان دهند.

با این مقدمه سعی داریم در ادامه ۱۰ نمونه از جذاب ترین خودروهای برقی سال ۲۰۲۴ و سال‌های پس از آن را معرفی کرده و هریک را به‌طور خلاصه بررسی کنیم.

جذاب ترین خودروهای برقی سال ۲۰۲۴

ده خودروی برجسته زیر همگی اتومبیل‌های پرطرفدار از خودروسازانی خوشنام در ابعاد جهانی به شمار می‌روند. در میان خودروهای زیر برخی صرفا در فاز آزمایشی یا نمونه اولیه قرار داشته و تضمینی برای رونمایی‌شان در سال ۲۰۲۴ نیست. با این وجود معرفی آن‌ها می‌تواند هیجان زیادی در میان علاقمندان به اتومبیل‌های الکتریکی ایجاد کند.

Rivian R2

ریویان یکی از خودروسازان مهم سال‌های اخیر آمریکا به شمار می‌رود که با خودروی R1 خود سر و صدای زیادی به پا کرد. اوضاع البته در ادامه چندان بر وفق مراد این کمپانی پیش نرفت. در عین حال این خودروساز توانست خیلی زود بار دیگر به مسیر موفقیت بازگشته و با رونمایی از مدل R2 خود به سرتیتر اخبار تبدیل شود.

Rivian R2

Rivian R2 یک شاسی بلند تمام الکتریکی است که از دیگر اعضای خانواده خود کوچکتر به شمار رفته؛ اما همچنان دی ان ای برند ریویان را ارائه کرده و برای علاقمندان به ماجراجویی طراحی و ساخته شده است. قیمت این خودرو حداقل ۴۵ هزار دلار بوده و فروش آن از سال ۲۰۲۷ آغاز خواهد شد.

R2 پیمایشی بیش از 480 کیلومتری خواهد داشت و با ارائه صفر تا صد حدود سه ثانیه، عملکرد فنی هم‌تراز با مدل‌های پریمیوم R1T و R1S خواهد داشت. با در نظر گرفتن تمجید و تحسین‌هایی که این دو مدل هنگام عرضه با آن‌ها روبرو شدند، می‌توان انتظار داشت تعبیه عملکردی مشابه در پکیجی کوچک‌تر و اقتصادی‌تر محصول جدید ریویان را به یکی از جذاب ترین خودروهای برقی سال 2024 و سال‌های پس از آن تبدیل خواهد کرد. از این خودرو در آینده نزدیک بیشتر خواهیم شنید!

Volkswagen Scirocco

یکی از پرطرفدارترین ترندها در میان خودروسازانی که اخیرا به ساخت اتومبیل‌های برقی متمایل شده‌اند احیای برخی مدل‌های قدیمی و خاطره‌انگیز خود با بهره‌گیری از موتور برقی و فناوری‌های مدرن است. فولکس واگن یکی از طلایه‌داران این ترند است که مدتی پیش با رونمایی از ون ID.Buzz که بازسازی خودروی کمپر فوق‌العاده نوستالژیک VW Type 2 توانست سر و صدای زیادی در بازار به پا کند. در عین حال ظرف چند مدت اخیر شایعات بسیاری در خصوص بازسازی یکی دیگر از مدل‌های محبوب فولکس واگن با پلتفرم جدید و موتور الکتریکی به گوش می‌رسد: فولکس واگن سیروکو!

Volkswagen Scirocco

هریک از مدل‌های سیروکو در طول مدت حیات این خودرو شباهت‌های انکارناپذیری به خودروهای دیگر فولکس واگن مثل گلف یا پاسات داشته‌اند. با این وجود به نظر می‌رسد آلمانی‌ها برای مدل الکتریکی خود برنامه جدیدی در سر داشته باشند. در صورتی که فولکس واگن تصمیم به احیای Sirocco داشته باشد به احتمال زیاد از پلتفرم معروف MEB به کار رفته در اکثر خودروهای برقی غیرلوکس خود استفاده نخواهد کرد. در این خصوص برخی شایعات حاکی از آن هستند که طراحی کلی پلتفرم و شاسی سیروکو الکتریکی شباهت بسیار زیادی به پورشه 718 خواهد داشت. این شایعات در صورت تبدیل شدن به واقعیت خبر فوق‌العاده‌ای برای دوستداران فولکس واگن به شمار خواهند رفت.

Hyundai Ioniq 5 N

از زمان رونمایی هیوندای آیونیک 5 در سال 2021 این اتومبیل جذاب در حال درو کردن جوایز مختلف یکی پس از دیگری بوده و به اتومبیل الکتریکی فوق‌العاده محبوبی نزد رانندگان و علاقمندان به تکنولوژی در صنعت خودرو تبدیل شده است. دلیل محبوبیت این خودرو کاملا واضح است! Ioniq 5 یک اتومبیل برقی همه‌کاره است که تقریبا از پس هر کاری برآمده و عملکرد کلی فوق‌العاده‌ای دارد.‌ در میان تمامی قابلیت‌های فوق‌العاده این خودرو اما جای یک ویژگی خالی است: شتابگیری فوق‌العاده و عملکرد فنی هم‌تراز با خودروهای سوپر اسپرت! این مساله دلیل اصلی تولید مدل Ioniq 5 N است که نخستین محصول تمام الکتریکی بخش N هیوندای به شمار می‌رود.

Hyundai Ioniq 5 N

این هاچ‌بک الکتریکی در مدل چهارچرخ متحرک که توان متوسط 601 اسب بخاری دارد، اما پس از فعال‌سازی مد N Grin Boost به ارائه توان فوق‌العاده 641 اسب بخاری دست خواهد یافت. این خودرو همچنین مد اختصاصی Drift را نیز به رانندگان علاقمند ارائه داده و ضمن ارائه شتاب صفر تا صد 3.2 ثانیه حداکثر سرعت 260 کیلومتر بر ساعت را ثبت می‌کند. ایونیک 5 ان همچنین از یک شیفتر دنده نیز بهره می‌برد که عملکرد گیربکس‌های دستی حرفه‌ای را شبیه‌سازی می‌کند و باعث دوچندان شدن جذابیت‌های این خودرو می‌شود.

Karma Gyesera

حدود ده سال پیش خودرویی پلاگین هیبریدی تحت نام Fisker Karma معرفی شد که یکی از عجیب‌ترین و تهاجمی‌ترین طراحی‌ها را در میان خودروهای سوپر اسپرت ارائه می‌کرد. این خودروی پلاگین هیبریدی 400 اسب بخاری البته در نهایت به خاطر مشکلات عدیده‌ای مثل آتش گرفتن به یک شکست تبدیل شد. با این وجود خودروسازی کارما در نهایت با رونمایی از خودروی جدید خود، Gyesera بازگشتی شکوهمندانه داشت.

Karma Gyesera

این خودرو علیرغم شباهت‌های فراوانی که در طراحی ظاهری به فیسکر کارما دارد، از پلتفرمی تمام الکتریکی بهره برده و فاقد پیشرانه احتراق داخلی است. باتری 120 کیلو وات ساعتی به کار رفته در این خودروی برقی پیمایشی حدودا 400 کیلومتری را ارائه کرده و با ارائه توان 590 اسب بخار و گشتاوری 940 نیوتن متری صفر تا صدی حدودا چهار ثانیه‌ای رقم زده است. علاوه بر این، حداکثر سرعت Karma Gyesera نیز حدود 217 کیلومتر بر ساعت عنوان شده است. البته این اعداد در ظاهر برای اتومبیل‌های برقی تسلا و برخی ابرخودروهای الکتریکی رقیب خنده دار به نظر می‌رسند. با این وجود اگر برند «کارما» بتواند همه چیز را به‌طور مناسب کنار هم قرار دهد، می‌تواند یکی از جذاب ترین خودروهای برقی سال 2024 را روانه بازار کند.

Renault 5 E-Tech Electric

گروه خودروسازی رنو مدت زیادی است که در حال آزمایش روی خودروهای برقی است و تجسم روشنی از آینده این خودروها دارد. جدیدترین محصول الکتریکی جذاب این کمپانی که در سال ۲۰۲۴ چشممان به جمالش روشن خواهد شد، Renault 5 E-Tech Electric است که در حقیقت نمونه الکتریکی خودروی «رنو 5» است که در کشورمان ایران نیز به شهرت فراوانی رسید. این اتومبیل در کنار مدل‌های Twingo و رنو 4 یکی از سه مدل خودروهای بازسازی شده این خودروساز فرانسوی برای سال‌های آینده به شمار می‌رود.

Renault 5 E-Tech Electric

این اتومبیل از پلتفرم جدید CMF B-EV رنو استفاده خواهد کرد که پیش‌تر در خودروهایی نظیر رنو 4 یا نیسان میکرا نیز به کار رفته است. همچنین ابعاد بسیار مینیاتوری رنو 5 برقی با استاندارد روز خودروهای الکتریکی بسیار جمع و جور و سبک به شمار رفته و ظاهری منحصربفرد به آن بخشیده است. باتری این اتومبیل پیمایشی حدودا 400 کیلومتری را برای آن به ارمغان آورده و بهره بردن از پلتفرم مخصوص خودروهای برقی و فاصله نسبتا زیاد چرخ‌های آن از یکدیگر نیز باعث ارائه فضای کابین مناسبی در آن خواهد شد.

رنو ۵ الکتریکی بدون شک یکی از آن محصولاتی خواهد بود که با توجه به شهرت فراوان برند رنو در کشور ما و طراحی نوستالژیکش می‌تواند طرفداران فراوانی پیدا کرده و احتمالا به فروشی بسیار عالی دست پیدا کند.

MG Cyberster

ام جی سایبرستر یکی از جذاب ترین خودروهای برقی سال 2024 است که با الهام گرفتن از تعدادی از بهترین محصولات تاریخ کمپانی MG یکی از منحصربفردترین اتومبیل‌های تاریخ این کمپانی خواهد بود. این ماشین تمام الکتریکی رودستر دو درب در دو مدل AWD و RWD روانه بازار شده و بسته به انتخاب مشتریان در نمونه‌های تک موتوره (روی محور عقب) و دو موتوره در اختیار خریداران قرار خواهد گرفت.

MG Cyberster

مدل دو موتوره این خودرو قدرتی 536 اسب بخاری داشته و گشتاوری 725 نیوتن متری تولید می‌کند. این مدل قادر است ظرف تنها 3.2 ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. این مشخصات فنی برای اتومبیلی اسپرت با وزن حدود 1.8 تن فوق‌العاده به شمار می‌رود. البته این وزن نسبتا زیاد ممکن است در نهایت به پاشنه آشیل این خودروی جذاب تبدیل شود؛ چراکه همه می‌دانیم که عملکرد یک خودروی برقی 1.8 تنی با یک ماشین بنزینی با این وزن یکسان نخواهد بود! در عین حال MG احتمالا فکری برای بهبود فرمان‌پذیری و عملکرد فنی خودروی جدیدش خواهد کرد.

در هر صورت، درب‌های پروانه‌ای، چراغ راهنماهای شکل فلش و طراحی آینده‌نگرانه و سایبرپانکی از جمله مشخصات ظاهری این رودستر فوق‌العاده جذاب ام جی به شمار می‌روند.

Volkswagen ID.7 GTX Tourer

با وجود آن که در سال‌های اخیر خودروهای الکتریکی فوق‌العاده‌ای در کلاس‌های عملکردی مختلف رونمایی و عرضه شده‌اند، کلاس خودروهای استیشن تا کنون اتومبیل‌های برقی چندان چشمگیری را به خود ندیده است! فولکس واگن در این زمینه نیز بار دیگر به نجات بشریت پرداخت و با ارائه مدل ID.7 خود محصولی مطمئن در این کلاس را نیز در اختیار رانندگان قرار داد! البته مدلی که امروز مد نظر ماست، تریم GTX این خودروست که پیشرفت‌های عملکردی چشمگیری نسبت به مدل معمولی دارد.

Volkswagen ID.7 GTX Tourer

این خودروی دو موتوره و چهار چرخ متحرک از یک باتری بزرگتر با ظرفیت 86 کیلو وات ساعت بهره برده و به قدرتی 335 اسب بخاری رسیده است. علاوه بر این، همانند بسیاری خودروهای برقی جذاب دیگر، مد GTX Punch این اتومبیل امکان افزایش قدرت خیره‌کننده اما موقت ID.7 GTX را نیز در اختیار رانندگان قرار می‌دهد تا این خودرو در کلاس محصولات برجسته‌ای چون پورشه تایکان برقی قرار گیرد.

کلاس استیشن به‌طور کلی در مقایسه با کلاس‌های دیگر مثل سدان یا شاسی بلند چندان محبوب نیست. با این وجود حضور خودروی الکتریکی شگفت‌انگیزی مانند Volkswagen ID.7 GTX Tourer می‌تواند دلگرمی بزرگی برای علاقمندان به این کلاس باشد.

Renault Twingo

رنو تویینگو یکی از آن خودروهای تاریخ‌ساز فرانسه به شمار می‌رود که پس از آن که جایگزین مدل از مد افتاده R4 شد توانست بار دیگر رانندگان سرتاسر دنیا را به خودروهای سوپر کامپکت اقتصادی علاقمند کند. کمپانی رنو به‌خوبی ارزش مدل Twingo را درک کرده و به همین دلیل تصمیم دارد بازسازی الکتریکی آن را با تشریفات و شکوه فراوان روانه بازار کند.

طراحی مدل برقی تویینگو شباهت‌های بسیاری با مدل اوریجینال داشته؛ اما در عین حال جلوه‌ای فوق‌العاده مدرن به آن بخشیده است.  چراغ‌های این جلو بسیار بامزه و جذاب طراحی شده‌اند و ظاهر این خودرو نیز همان طراوت و جلوه بصری مدل کلاسیک را با حال و هوایی امروزی‌تر به رانندگان ارائه خواهد داد.

Renault Twingo

همان‌طور که اشاره شد، Twingo یکی از سه مدل خودروهای اقتصادی آینده رنو است که به‌زودی روانه بازار خواهد شد. این خودرو از پلتفرم AmpR بهره خواهد برد و بر خلاف مدل اوریجینال درب صندوق عقب را نیز به کاربران ارائه خواهد کرد تا در یک نگاه به محصولی برنده تبدیل شود. در این میان رنو با ظرافتی مثال‌زدنی یکی از نوستالژیک‌ترین ویژگی‌های مدل اوریجینال تویینگو، یعنی ورودی‌های سه‌تایی هوا را نیز در مدل الکتریکی تعبیه کرده؛ با این تفاوت که این بار شاهد نمایش درصد باتری توسط این دریچه‌ها خواهیم بود!

Rivian R3

ریویان امسال علاوه بر مدل R2 در اقدامی غیرمنتظره از مدل R3 اتومبیل‌های برقی خود نیز رونمایی کرد و توانست توجهات فراوانی را به این خودرو جلب کند. با وجود آنکه خود این کمپانی اصرار دارد R3 را یک کراس اور بنامد، اما نمی‌توان حال و هوای دهه 80 میلادی اروپا و طراحی شگفت‌انگیز اتومبیل‌هایی به‌یادماندنی مثل Lancia Delta Integrale را در آن انکار کرد!

Rivian R3

Rivian R3 البته علاوه بر ارائه طراحی برنده در مدل‌های مختلف با یک، دو و سه موتور و در ظرفیت‌های مختلف باتری به رانندگان عرضه خواهد شد. مدل R3X این خودرو به‌طور خاص برای علاقمندان به سرعت طراحی شده و به‌طور استاندارد با سه موتور روانه بازار خواهد شد.

در حال حاضر اطلاعات بیشتری از ریویان آر 3 در دست نیست؛ اما می‌دانیم که فروش این خودرو از سال 2027 آغاز شده و شروع قیمت آن از 40 هزار دلار خواهد بود. با این مشخصات و قیمت، به نظر می‌رسد کراس اور جدید Rivian بتواند به محصولی فوق‌العاده محبوب تبدیل شود. Rivian R3 حداقل روی کاغذ اتومبیلی برنده به نظر می‌رسد.

Raval

فولکس واگن یکی از فعال‌ترین برندها در زمینه خودروهای الکتریکی به شمار رفته و محصولاتی ارزشمند را در کلاس‌های مختلف روانه بازار کرده است. به جز خودروهای برقی موفقی مثل ID.3 و ID.4 که به ترتیب در کلاس هاچ‌بک و کراس اور جمع و جور روانه بازار شدند، فولکس واگن همچنین محصول جذابی را نیز برای کلاس خودروهای فشرده و جمع و جور ساخته و پرداخته کرده است. این محصول توسط برند اسپانیایی خوشنام سئات ساخته شده و Raval نام دارد.

Raval

این خودروی جذاب که شباهت‌های بسیاری به مدل ID.2 فولکس واگن دارد طراحی پیچیده و تهاجمی جذابی دارد که بدون شک می‌تواند توجهات فراوانی را به خود جلب کند. این اتومبیل همچنین توانی 225 اسب بخاری داشته و با ارائه پیمایش حدود 435 کیلومتری به‌طور مستقیم به رقابت با محصولاتی چون رنو 5 برقی و رنو تویینگو خواهد پرداخت. ساخت این اتومبیل برقی جذاب در اسپانیا انجام خواهد شد و عرضه رسمی آن به بازار در سال 2025 اتفاق خواهد افتاد.

انتهای پیام/

منبع: گجت نیوز

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی