پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

بیمه بدنه

راهنمای خرید بیمه ماشین پراید

خرید بیمه شخص ثالث پراید برای همه صاحبان این خودرو اجباریست و به رانندگان اجازه می‌دهد بدون دغدغه خسارت رساندن به خودروها یا افراد دیگر به تردد بپردازند.

فاطمه علی اصغری
شنبه - ۲۵ فروردین ۱۴۰۳

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

البته بیمه بدنه پراید نیز با جبران خسارات وارده به این وسیله نقلیه، برای پرداخت هزینه‌های تعمیر یا تعویض خودرو کاربردی و مهم است. اگر می‌خواهید انواع بیمه پراید را بشناسید و از این سرمایه به بهترین نحو در برابر خسارات محافظت کنید، با ما همراه باشید.

معرفی بیمه شخص ثالث پراید

تنها بیمه اجباری خودروی پراید، بیمه شخص ثالث است. قانون اجباری شدن بیمه شخص ثالث به دهه‌ها پیش برمی‌گردد، یعنی زمانی که تعداد خودروهای فعال در جاده‌های کشور بالا رفت و آمار سوانح و آسیب‌های مربوط به تصادفات رانندگی نیز افزایش یافت. در این تصادفات، راننده مقصر ملزم بود آسیب‌هایی که به خودرو و جسم سایر افراد وارد کرده است را جبران کند، اما پرداخت این خسارات گزاف از دارایی‌های شخصی برای بسیاری از افراد دشوار یا حتی غیرممکن بود. برای اینکه همه رانندگان امکان جبران خساراتی که به دیگران وارد می‌کنند را داشته باشند، بیمه شخص ثالث برای همه خودروها اجباری شد.

معرفی بیمه حوادث سرنشین

بیمه شخص ثالث تعهد می‌دهد خساراتی که به دیگران وارد کرده‌اید را جبران کند، که شامل خسارات وارده به راننده و سرنشینان خودروی مقابل و همچنین سرنشینان خودروی شما می‌شود. از آن جا که به عنوان راننده مقصر، شخص ثالث محسوب نمی‌شوید، خسارات شما تحت پوشش این بیمه نخواهند بود، بلکه تحت پوشش حوادث سرنشین قرار می‌گیرند.

راهنمای خرید بیمه پراید

برای خرید بیمه پراید، لازم است اولین اولویت خود را بیمه شخص ثالث قرار دهید، زیرا از نظر قانونی اجباری است و مهم‌ترین پوشش‌ها را ارائه می‌دهد. البته بیمه بدنه نیز با وجود اختیاری بودن، به دلیل پوشش‌های مهم خود از بیمه‌های ضروری به شمار می‌رود. در ادامه جزئیات خرید بیمه‌های مختلف برای خودروی پراید را با شما در میان می‌گذاریم. به خواندن ادامه دهید.

خرید بیمه شخص ثالث پراید برای استعلام و خرید بیمه شخص ثالث پراید، راه‌های مختلفی وجود دارد، اما ساده‌ترین روش برای اینکار، استفاده از پلتفرم‌های آنلاین است. با خرید آنلاین این بیمه، می‌توانید بدون نیاز به مراجعه حضوری در زمان کاری مراحل ثبت خرید را تکمیل کنید و از بعضی تخفیف‌های ویژه نیز بهره‌مند شوید. علاوه بر اجبار قانونی خرید این بیمه، پوشش‌های مهم و کاربردی بیمه شخص ثالث نیز موجب شده‌اند تا بیشتر رانندگان در خرید و تمدید به موقع این بیمه کوشا باشند. برای خرید این بیمه، لازم است بعضی مشخصات خودرو و بیمه‌نامه خود را وارد کنید که در ادامه بیشتر به آن‌ها می‌پردازیم.

نوع خودرو

 پراید در دسته خودروهای سواری جای می‌گیرد، که نسبت به خودروهای بارکش و سنگین، حق بیمه کمتری دارد.

کاربری

 اگر خودروی شما کاربری شخصی داشته باشد، مشمول افزایش حق بیمه نمی‌شوید، اما خودروهایی با کاربری تاکسی درون شهری، تاکسی برون‌شهری یا آژانس باید حق بیمه بیشتری بپردازند.

برند و مدل خودرو

 در ادامه لازم است برند، مدل و سال ساخت خودروی پراید خود را تعیین کنید. دلیل اهمیت مدل خودرو، تعداد سیلندرهای آن است، به طوری که قیمت بیمه شخص ثالث برای خودروهای کمتر از ۴ سیلندری، ۴ سیلندری و بیشتر از ۴ سیلندری متفاوت خواهد بود. البته خودروهای پراید، پیکان و سمند در دسته جداگانه‌ای قرار دارند و باید مبلغی بین دو مورد اول بپردازند. همچنین اگر بیش از ۱۵ سال از ساخت خودروی پراید شما گذشته باشد، حق بیمه شخص ثالث به ازای هر سال ۲ درصد افزایش می‌یابد.

سقف تعهد مالی شرکت بیمه

خوب است بدانید که اصلی‌ترین عامل در تعیین حق بیمه شخص ثالث، دیه کامل ماه‌های حرام است، زیرا سنگین‌ترین خسارتی که توسط این بیمه پرداخت می‌شود دیه فوت افراد است. در قرارداد بیمه شخص ثالث پراید، میزان تعهد جانی بیمه برابر با دیه کامل در ماه‌های حرام و تعهد راننده نیز برابر با دیه کامل است، اما تعهد مالی این بیمه در قبال اموال آسیب‌دیده، به انتخاب شما بستگی دارد. تعهد مالی بیمه شخص ثالث می‌تواند مبلغی بین ۲.۵ تا ۵۰ درصد دیه کامل در ماه‌های حرام باشد. هر چقدر مبلغ بیشتری را تحت پوشش قرار دهید، حق بیمه شما نیز افزایش می‌یابد.

سوابق راننده

بخشی از فرایند خرید بیمه شخص ثالث، شامل ارائه مدارکی مانند گواهینامه و کارت خودرو است و این عوامل نیز در تعیین حق بیمه شما تأثیرگذار خواهند بود. برای مثال، هر نمره منفی گواهینامه راننده، برابر با ۱درصد افزایش حق بیمه خواهد بود. البته حداکثر میزان این جریمه ۳۰ درصد به ازای ۳۰ نمره منفی گواهینامه است. همچنین هر تخلف حادثه‌ساز راننده نیز به ازای هر تخلف، ۰.۵ درصد تا سقف ۳ درصد به حق بیمه می‌افزاید. نداشتن برگه معاینه فنی ضروری نیز با جریمه‌ای ۵ درصدی همراه خواهد بود.

خرید بیمه بدنه پراید

حالا که خیالتان از بیمه اجباری شخص ثالث راحت است، می‌توانید با بیمه بدنه پراید از پرداخت هزینه‌های گزاف تعمیر خودروی خود در حوادث جلوگیری کنید. پوشش‌های اصلی و ثابت این بیمه در جبران هرگونه خسارت تصادف با اجسام ثابت و متحرک، سقوط، واژگونی، آتش‌سوزی یا انفجار خودرو، دزدیده شدن کامل خودرو و انتقال خودروی آسیب‌دیده به کمک شما می‌آیند و امکان تهیه پوشش‌های اضافی برای برای جبران گسترده‌تر خسارات را نیز خواهید داشت. فرایند خرید بیمه بدنه پراید، به این صورت خواهد بود:

مدل و سال ساخت خودرو

از آن جا که بیمه بدنه تعهد می‌دهد خسارات خودروی شما را پرداخت کند، ویژگی‌های خودروی‌تان مهم‌ترین عامل در تعیین قیمت بیمه بدنه هستند. همچنین اگر خودروی پراید شما در دسته خودروهای فرسوده قرار بگیرد، یعنی بیش از ۱۰-۱۵ سال از ساخت آن گذشته باشد، ممکن است امکان خرید بیمه بدنه از بعضی شرکت‌ها را نداشته باشید یا مشمول حق بیمه بیشتری شوید.

تخمین ارزش معاملاتی خودرو

همانطور که اشاره کردیم، اصلی‌ترین عامل در تعیین حق بیمه بدنه خودروی شماست، به همین دلیل لازم است یک تخمین دقیق از ارزش معاملاتی روز خودروی پراید خود ارائه دهید. در نظر داشته باشید که اگر تخمین شما کمتر از ارزش واقعی خودرو باشد، حق بیمه کمتری می‌پردازید، اما در سوانح و آسیب‌ها، خسارت کمتری برای جبران هزینه‌های خودرو دریافت خواهید کرد. همچنین اگر تخمین شما بیشتر از ارزش معاملاتی خودرو باشد، باید حق بیمه بیشتری بپردازید اما خسارات دریافتی شما متناسب با ارزش واقعی خودرو خواهد بود.

بیمه بدنه

پوشش‌های اضافی یا تکمیلی

اگر می‌خواهید از کامل‌ترین بیمه بدنه ممکن برخوردار باشید و هر نوع خسارتی را به کمک بیمه جبران کنید، لازم است پوشش‌های اضافی این بیمه را انتخاب کنید و هزینه آن‌ها را بپردازید. پوشش‌های اضافی معمول شامل این موارد هستند:

·        خسارات ناشی از بلایای طبیعی، از جمله سیل، آتش‌فشان و زلزله؛

·        خسارت دزدی درجای لوازم خودرو، برای مثال دزدیده شدن رادیو، سیستم صوتی، رینگ، لاستیک، آینه و…؛

·        خسارات ناشی از پاشیده شدن مواد شیمیایی، از جمله اسید یا رنگ به بدنه؛

·        پوشش نوسانات قیمت، برای جبران کامل خسارات در صورت بالا رفتن ارزش خودرو نسبت به ارزش ثبت شده؛

·        پوشش شکستن شیشه به دلیلی خارج از دلایل اصلی، برای مثال تراکم هوا یا تغییرات دما؛

·        پوشش هزینه‌های ایاب و ذهاب در زمانی که خودرو در تعمیرگاه و غیرقابل استفاده است؛

·        پوشش میخ‌کشی و خراش بدنه با اجسام تیز؛

·        حذف فرانشیز.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی