پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

بازار خودرو

رشد عجیب قیمت خودرو طی ۲۰ روز!

قیمت خودرو در ابتدای سال ۱۴۰۳ نوسانات فراوانی را پشت سر گذاشت و به‌رغم کاهش مجدد قیمت‌ها، اما همچنان افزایش قیمت‌ها نسبت به اوایل سال در بسیاری از خودروها دیده می‌شود.

فاطمه علی اصغری
یکشنبه - ۲۶ فروردین ۱۴۰۳

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

بازار خودرو در روزهای ابتدایی سال ۱۴۰۳ روند قیمتی نسبتا آرامی را پشت سر گذاشت. گرچه باتوجه به پیش‌بینی‌ اقتصاددانان و فعالان بازار خودرو در رابطه با روند بازار در سال جدید، خریداران انتظار ثبات قیمت‌ها را نداشتند، اما پس از سقف‌شکنی‌های پی در پی نرخ ارز قیمت خودرو هم ثابت نماند و خودروها رشد قیمتی قابل توجهی را در کارنامه خود ثبت کردند.

در این میان باید به این نکته اشاره کرد که این افزایش قیمتی باعث نشد بازار از حالت رکودی خارج شود. برخی از فعالان این بازار می‌گویند از دو هفته قبل از عید بازار خودرو نسبت به قبل نیز در رکود بیشتری فرو رفت. بعد از عید نیز به دلیل افزایش قیمت مجددی که روی خودروها در بازار آزاد اعمال شد باز هم رکود سنگین‌تر شد به شکلی که می‌توان گفت در حال حاضر خریداری در بازار وجود ندارد و رکود بر بازار حاکم است.

آن‌ها معتقدند این رکود مختص بازار خودروهای داخلی نیست و در بازار خودروهای وارداتی نیز این رکود به چشم می‌خورد. برای مثال محصولی مانند هیوندای کرتا که با نرخ‌هایی همچون پنج میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان نیز آگهی شده بود، اکنون به محدوده سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان رسیده است، اما هنوز خریدار چندانی ندارد.

خودروی اقتصادی سایپا روزانه یک میلیون تومان گران می‌شود

حال که به روزهای پایانی فروردین ماه نزدیک شده‌ایم، این پرسش مطرح می‌شود که بازار تا چه میزان به نوسانات ارزی واکنش نشان داده و خودرو طی این یک ماه چه میزان رشد قیمتی را تجربه کرده است؟

بازار خودرو که سال گذشته آرام‌ترین و کم‌نوسان‌ترین بازار را طی سال‌های گذشته تجربه کرد، طی یک ماه نوسانات عجیب قیمتی را پشت سر گذاشت. البته باید به این نکته اشاره کرد که قیمت خودرو در این ماه علاوه بر جهش قیمتی در اواسط فروردین ماه، کاهش جزئی را نیز تجربه کرد.

برای مثال، پراید ۱۱۱ که یکی از ارزان‌قیمت‌ترین خودروهای بازار ایران است، در سال جدید وارد کانال ۴۰۰ میلیون تومان شد. این خودرو که در آغاز کار بازار ۳۹۰ میلیون تومان قیمت داشت، امروز ۴۰۵ میلیون تومان را ثبت کرد.

ساینا دنده‌ای S نیز پنجم فرودین ماه ۴۱۸ میلیون تومان قیمت داشت و اکنون به نرخ ۴۳۸ میلیون تومان آگهی می‌شود. به عبارتی دیگر، این خودرو به صورت متوسط روزانه یک میلیون تومان گران شده است.

پژو ۲۰۷I دنده‌ای نیز در ابتدای سال در نرخ ۷۷۰ میلیون تومان در بازار آزاد عرضه می‌شد، اما اکنون این خودرو ۸۰۵ میلیون تومان را در کارنامه قیمتی خود ثبت کرده است.

اما آیا بازار خودروهای مونتاژی روند قیمتی به همین شکل بود؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد خودروهای مونتاژی نیز در همین بازه کوتاه رشد قیمتی عجیبی را تجربه کردند. برای مثال، فردا T5 در پنجم فروردین ماه یک میلیارد و ۶۱۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شد؛ این درحالی است که این خودرو امروز یک میلیارد و ۷۸۰ میلیون تومان عرضه می‌شود. با توجه به افزایش ۱۷۸ میلیون تومانی این خودرو می‌توان گفت فردا T5 طی ۲۰ روز اخیر روزانه هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان گران شده است.

دیگنیتی پرستیژ نیز در همین بازه زمانی ۱۱۰ میلیون تومان گران شده است. این خودرو در ابتدای سال دو میلیارد و ۲۲۰ میلیون تومان عرضه شد و حال دو میلیارد و ۳۳۰ میلیون تومان قیمت دارد.

گرچه نوسانات قیمتی خودرو در سال جدید بالاست، اما همانطور که اشاره شد بازار همچنان رکود تورمی را تجربه می‌کند و خرید و فروشی در این بازار صورت نمی‌گیرد. رکود و نوسان قیمتی بازار خودرو می‌تواند این پیام را به خریداران و مردم مخابره کند که خودرو دیگر کالایی مناسب برای سرمایه‌گذاری نیست و به حالت اولیه خود، یعنی یک کالای مصرفی بازگشته است.

انتهای پیام/

منبع: آخرین خودرو

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی