پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

آریزو

مقایسه فنی اریزو با سراتو

در این مقاله به سراغ مقایسه دو رقیب جذاب در رده سدان‌های متوسط، آریزو و سراتو می‌رویم. هدف ما بررسی دقیق این دو خودرو در بخش‌های مختلف از جمله طراحی، عملکرد فنی، ایمنی، امکانات رفاهی و در نهایت، ارزش خرید است.

فاطمه علی اصغری
سه شنبه - ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

اگر قصد خرید سراتو یا آریزو را دارید و به دنبال یافتن بهترین گزینه با توجه به نیازها و بودجه خود هستید، تا پایان این مقاله همراه ما باشید. در این بررسی موشکافانه، به شما کمک می‌کنیم تا با شناخت دقیق نقاط قوت و ضعف هر دو خودرو، انتخابی آگاهانه و رضایت‌بخش داشته باشید.

آریزو 6 توربو، محصولی از کمپانی چری، در دسته سدان‌های جمع‌وجور قرار می‌گیرد و در شرکت سازنده با نام چری آریزو GX شناخته می‌شود. این خودرو بر روی پلتفرم CHERY M1X ساخته شده و اولین بار در نمایشگاه خودرو پکن سال 2018 به نمایش درآمد و پس از آن به بازار جهانی راه یافت.

معرفی آریزو 6 توربو و سراتو سایپا

در مقابل رقیب خود، کیا سراتو قرار دارد که نسل اول آن در سال 2003 توسط کیا طراحی و رونمایی شد. نسل دوم سراتو، که با نام کیا فورته نیز شناخته می‌شود، در سال 2008 معرفی و در سال‌های بعد در مدل‌های هاچبک، کوپه و سدان به بازارهای مختلفی از جمله چین، کانادا و آمریکای شمالی عرضه شد.

پس از موفقیت چشمگیر آریزو شرکت مدیران خودرو برای افزایش سهم خود در بازار سدان‌های جمع‌وجور ایران، در سال 1398 چری آریزو 6 توربو را با لیست بلندبالایی از امکانات و تجهیزات به خریداران ایرانی ارائه کرد.

سراتو نسل دوم (TD) با ورود به بازار ایران در سال 10، با ظاهری جذاب، امکانات متنوع و قیمتی مناسب، به سرعت محبوبیت پیدا کرد. این محبوبیت، سایپا را که به دنبال یک سدان جمع و جور و مدرن برای خط تولید خود بود، بر آن داشت تا در سال 93 با کیا مذاکره کند و مونتاژ این سدان پرفروش را در ایران آغاز کند. این اقدام، به مشتریان سایپا نیز امکان داد تا از این خودرو جدید بهره ببرند.

چنانچه قصد خرید لوازم یدکی اریزو 5  را دارید می‌توانید از سایت دیاکوشاپ اقدام کنید.

مقایسه طراحی آریزو 6 توربو و سراتو سایپا

آریزو 6 توربو با کابین مدرن و منحصر به فرد خود، در مقایسه با سراتو سایپا، از نظر طراحی داخلی برتری قابل توجهی دارد. صندلی‌های این سدان چینی در زمینه راحتی، ابعاد و ارگونومی، از سطح کیفی بالاتری نسبت به سراتو برخوردار هستند. به طور کلی، در ساخت کابین آریزو 6 از پلاستیک و چرم مرغوب استفاده شده که حس مطلوبی را به سرنشینان القا می‌کند. در مقابل، شرکت سایپا برای کاهش هزینه‌های تولید، کیفیت متریال داخلی سراتو را پایین آورده است.

در آن سوی میدان، کیا سراتو نسل دوم خودنمایی می‌کند. این خودرو که توسط سایپا مونتاژ می‌شود، به سراتو سایپا یا سراتو مونتاژی معروف است. کابین سراتو سایپا با وجود استفاده از پلاستیک خشک و نه‌چندان باکیفیت، برای خودرویی در این رنج قیمت قابل قبول است. البته باید به حذف برخی آپشن‌ها در نسخه مونتاژی نسبت به نمونه‌های وارداتی نیز اشاره کرد. با این حال، فضای داخلی سراتو برای 4 سرنشین بالغ کافی است و صندلی‌ها نیز گرچه به کیفیت نمونه‌های وارداتی نمی‌رسند، اما راحتی قابل قبولی را ارائه می‌دهند.

برای خرید لوازم یدکی اریزو 6 ؛ می‌توانید از سایت دیاکوشاپ اقدام کنید و در صورت نیاز از کارشناسان ما راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید.

آریزو

مقایسه طراحی خارجی سراتو سایپا و آریزو 6 توربو

سراتو سایپا:

سبک :سدان جمع و جور شهری
طراحی :ساده و در عین حال جسورانه
نقاط قوت :رعایت اصول اولیه طراحی
نقاط ضعف :قدیمی شدن ظاهر در مقایسه با رقبای جدید، دریافت انتقادات منفی

آریزو 6 توربو:

سبک :سدان سایز متوسط
طراحی :مدرن و به‌روز
نقاط قوت :ظاهر جذاب و آینده‌نگرانه

آریزو 6 توربو با ظاهری به‌روز و مدرن‌تر، رقیبی جدی برای سراتو سایپا محسوب می‌شود. طراحی ظاهری این خودرو بر اساس زبان جدید طراحی‌های شرکت چری انجام شده و آن را به یکی از آینده‌نگرانه‌ترین سدان‌های چینی تبدیل کرده است.

نمای جلویی آریزو 6 با استفاده از یک جلوپنجره بزرگ که توسط خطوط کرومی به دو بخش مجزا تقسیم شده، ظاهری جسورانه و خاص پیدا کرده است. چراغ‌های زاویه‌دار و کشیده این خودرو در کنار جلوپنجره عجیب آن، چهره‌ای مصمم و جذاب را برای این سدان شرقی خلق کرده‌اند که شاید در ابتدا کمی نامأنوس به نظر برسد، اما به سرعت نظرها را به خود جلب می‌کند.

مقایسه فنی آریزو 6 توربو و سراتو سایپا

موتور:

سراتو :2 لیتری تنفس طبیعی، 156 اسب بخار، 195 نیوتن متر گشتاور، گیربکس 6 سرعته اتوماتیک
آریزو 6 توربو :1.5 لیتری توربوشارژ، 147 اسب بخار، 210 نیوتن متر گشتاور، گیربکس 9 سرعته CVT

عملکرد:

شتاب 0 تا 100:
سراتو : 10.5 ثانیه
آریزو 6 توربو :9.2 ثانیه
مصرف سوخت:ذکر نشده

مزایای آریزو 6 توربو:

شتاب بیشتر
گشتاور بیشتر
گیربکس مدرن‌تر

مزایای سراتو:

استهلاک احتمالی کمتر موتور
حساسیت کمتر به بنزین بی‌کیفیت

نکات:

خودروهای چینی به وفور به آپشن‌های متعدد و امکانات رفاهی لوکس شناخته می‌شوند. چری آریزو 6 توربو نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در این زمینه از سراتو سایپا که در ایران مونتاژ می‌شود، برتر است. سراتو نسل دوم که به‌صورت وارداتی عرضه می‌شود، از نظر امکانات رفاهی به‌طور قابل‌توجهی کامل‌تر از نمونه مونتاژی است، اما در مقایسه با چری آریزو 6 توربو هنوز حرف زیادی برای گفتن ندارد.

مقایسه آپشن‌ها و امکانات

خودروهای چینی به وفور به آپشن‌های متعدد و امکانات رفاهی لوکس شناخته می‌شوند. چری آریزو 6 توربو نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در این زمینه از سراتو سایپا که در ایران مونتاژ می‌شود، برتر است. سراتو نسل دوم که به‌صورت وارداتی عرضه می‌شود، از نظر امکانات رفاهی به‌طور قابل‌توجهی کامل‌تر از نمونه مونتاژی است، اما در مقایسه با چری آریزو 6 توربو هنوز حرف زیادی برای گفتن ندارد.

مقایسه ایمنی آریزو 6 توربو و سراتو سایپا

کیا سراتو در زمینه ایمنی، عملکردی درخشان داشته و موفق به کسب نشان Top Safety Pick از موسسه معتبر IIHS آمریکا شده است. این نشان‌دهنده‌ی تعهد کیا به حفظ جان سرنشینان در تصادفات رانندگی است.

علاوه بر این، سراتو در تست‌های موسسه ANCAP استرالیا نیز 4 ستاره ایمنی دریافت کرده است.

اگرچه سراتو تا رسیدن به 5 ستاره کامل در ANCAP یک ستاره کم آورده، دلیل آن فقدان دو سیستم ایمنی مهم AEB ترمز اضطراری خودکار و LSSسیستم حفظ خودرو بین خطوط است.

با وجود این کمبود، کیا سراتو همچنان خودرویی ایمن به حساب می‌آید و با تجهیز به آپشن‌های ایمنی بیشتر، می‌تواند به سطح ایمنی ایده‌آل 5 ستاره دست پیدا کند.

کلام پایانی

انتخاب بین این دو خودرو به نیازها و ترجیحات شما بستگی دارد. اگر به دنبال رانندگی اسپرت‌تر و چالاک‌تر هستید، آریزو 6 توربو انتخاب مناسب‌تری است. اما اگر به دنبال خودرویی با استهلاک احتمالی کمتر و حساسیت کمتر به بنزین بی‌کیفیت هستید، سراتو می‌تواند گزینه بهتری باشد.

قبل از خرید هر دو خودرو، تست رانندگی هر دو را انجام دهید و نظرات و تجربیات کاربران را مطالعه کنید تا انتخاب دقیق‌تری داشته باشید.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی