پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خودروسازی چین

بازار خودرو در دست چینی‌ها!

بنا بر جدیدترین آمار انجمن خودروهای سواری چین (CPCA) در ماه مارس سال 2024، خودروسازان چینی سهمی 33 درصدی از بازار خودرو جهان تصاحب کرده‌اند.

فاطمه علی اصغری
چهارشنبه - ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

بنا بر آماری که انجمن خودروهای سواری چین (CPCA) منتشر کرده، در ماه مارس سال 2024 حدود 8.15 میلیون خودرو در سراسر دنیا به فروش رسیده و از این میزان، خودروسازان چینی سهمی 33 درصدی دارند.

سهم ۳۳ درصدی خودروسازان چینی از بازار خودرو جهان

آمار انجمن خودروهای سواری چین نشان می‌دهد که از آغاز سال ۲۰۲۴ میلادی تا پایان ماه مارس، ۲۱.۰۵ میلیون خودرو در سراسر جهان به فروش رسیده و این حاکی از رشد سه درصدی فروش خودرو نسبت به بازه مشابه در سال گذشته است.

بررسی دقیق‌تر آمارها حاکی از این است که در بازه زمانی ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸، خودروسازان چینی سهم ۳۰ درصدی از کل فروش خودرو در سراسر جهان داشته‌اند. در سال ۲۰۱۹ نیز سهم چینی‌ها از بازار با نزول ۱ درصدی به ۲۹ درصد رسیده بود.

با وجود این، سهم خودروسازان چینی در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ افزایش یافت و به ۳۲ درصد رسید. حال نیز چینی‌ها موفق شده‌اند با عرضه محصولاتی متنوع و جذاب، سهمی ۳۳ درصدی از بازار خودرو را به خود اختصاص دهند.

البته در این آمار و بر اساس شرکت‌های تولیدکننده، تویوتا با سهم ۱۰.۶ درصدی از کل خودروهای فروش رفته در فصل نخست ۲۰۲۴، در رده نخست قرار دارد. بعد از تویوتا نیز فولکس واگن با سهم ۹.۵ درصدی در رده دوم قرار دارد.

کمپانی کره‌ای هیوندای هم با سهم ۷.۴ درصدی در رده سوم بزرگترین فروشندگان خودرو در سه ماه نخست سال ۲۰۲۴ قرار گرفته است. این سه خودروساز مجموعا ۲۷.۵ درصد از کل آمار فروش را به خود اختصاص داده‌اند.

از بین پرشمار برندهای چینی تولیدکننده خودرو، جیلی تنها شرکتی است که در بین ۱۰ شرکت برتر قرار گرفته و با فروش ۷۳۸.۴۰۰ خودرو، سهمی ۳.۵ درصدی از کل بازار دارد. دیگر برند مطرح چینی یعنی بی وای دی نیز موفق شده سهمی ۳.۲ درصدی از بازار جهانی خودرو به‌دست بیاورد و در رده یازدهم آمار مذکور قرار بگیرد.

گروه خودروسازی SAIC با صادرات 126 هزار خودرو در سه ماهه نخست سال جاری، برترین صادرکننده خودرو بوده است. چری، گریت وال، بی وای دی، جیلی، جک و چانگان نیز به‌ترتیب در رده‌های بعد از نظر صادرات خودروهای چینی قرار دارند.

در جدولی که در ادامه قرار گرفته، می‌توانید سهم برندهای مختلف خودروسازی را به تفکیک بازارهای مختلف مشاهده کنید. توجه داشته باشید که این آمارها محدود و منحصر به سه ماهه نخست سال ۲۰۲۴ است:

نام خودروساز میزان سهم از بازار جهان به درصد میزان سهم از بازار چین به درصد میزان سهم از بازار آمریکای شمالی به درصد میزان سهم از بازار اروپا به درصد
تویوتا ۱۰.۶ ۴ ۱۴ ۷
فولکس واگن ۹.۵ ۱۰ ۵ ۲۱
هیوندای ۷.۴ ۱ ۱۰ ۷
استلانتیس ۶.۹ ۰ ۸ ۱۸
رنو نیسان میتسوبیشی ۶.۵ ۳ ۸ ۱۲
جنرال موتورز ۵.۴ ۵ ۱۵ ۰
هوندا ۴.۷ ۱ ۱۳ ۵
فورد ۴.۷ ۴ ۸ ۱
سوزوکی ۴.۰ ۰ ۰ ۱
جیلی ۳.۵ ۲ ۳ ۶
بی وای دی ۳.۲ ۹ ۰ ۰
چری ۳.۰ ۳ ۲ ۶
مرسدس بنز ۲.۹ ۸ ۱ ۳
بی ام و ۲.۷ ۳ ۳ ۲
چانگان ۲.۶ ۸ ۰ ۰
SAIC ۱.۷ ۴ ۰ ۱
مزدا ۱.۴ ۰ ۳ ۱

 

انتهای پیام/

منبع: گجت نیوز

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی